Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 12:15

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Topicstarter
ik heb een watercooling setup gebouwd. maar nu behaal ik 50c onder load. met mijn phenom 2 965.

nu wou ik graag weten als dit een beetje normale temp is. het water word amper warmer . het rad blaast geen warme lucht uit zoals ik wel eens heb gehad met een 240 rad.

setup:

cpu: phenom II 965 @ 3.9ghz geen voltage verhogingen.
ram: Corsair Dominator CMP4GX3M2C1600C7
gpu: sapphire 5870 vapor-x
mobo : gigabyte 970a-ud3-rev1

koeling

rad: blackice III pro
pomp : Laing DDC1+/MCP355 + EK rev.2
mobo blocks: http://highflow.nl/water-...-fb-ga-amd-kit-plexi.html
cpu block: http://highflow.nl/water-...e-hf-plexi-cpu-block.html
ram block: http://highflow.nl/water-...sair-edition-mch2250.html

de stroming gaat als volgt.

res>pomp>ram>cpu>mobo>rad>

Afbeeldingslocatie: http://25.media.hyves-static.net/1459925824/6/i8qH/0/img1459925824.jpeg

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

De mooie waldcase :)
Welke koelpasta zit ertussen? En heb je een water temp sensor in je res?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
Fordox schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:39:
De mooie waldcase :)
Welke koelpasta zit ertussen? En heb je een water temp sensor in je res?
geen temp sensor in men res. maar een vinger top in het water zegt ook al genoeg. als het water dan koud aan voelt
pasta
http://highflow.nl/toebeh...mique-koelpasta-2.5g.html
pads chipset
http://highflow.nl/toebeh...malpad-voor-chipsets.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Ongeacht dat ik weinig kennis heb van WC, lijken die temps mij toch wel te hoog voor een dergelijke setup en lijkt het mij hier toch zitten in de koelpasta? Heb je al geprobeerd om de koelpasta te verwijderen en te vervangen? Wellicht dat het blok niet helemaal goed is aangedraaid of teveel (/te weinig) koelpasta is gebruikt?

Heb je dus al geprobeerd om de koelpasta te vervangen en het blok opnieuw te monteren?

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
Brakkie41 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:37:
Ongeacht dat ik weinig kennis heb van WC, lijken die temps mij toch wel te hoog voor een dergelijke setup en lijkt het mij hier toch zitten in de koelpasta? Heb je al geprobeerd om de koelpasta te verwijderen en te vervangen? Wellicht dat het blok niet helemaal goed is aangedraaid of teveel (/te weinig) koelpasta is gebruikt?

Heb je dus al geprobeerd om de koelpasta te vervangen en het blok opnieuw te monteren?
nope. maar met een pas uitgesmeerd tot een laagje waar je bijna door heen kan kijken.

al stuk of 15pcs gebouwd waarvan 12 op deze manier de pasta is aangebracht. meestal temps gehaald onder het gemiddelde wat op internet stond.

dus ik denk niet dat het daar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
50 load is prima hoor.

Het probleem met alle koeling is de warmte van de CPU in het koelblok krijgen, daar zit de bottleneck meestal met goede koeling. Mijn i7 950 @ 4.2GHz op 1.39V wordt met LinX meer dan 70 graden. Ik heb een sterke Laing pomp een EK CPU blok en een 4x120mm RX480 XSPC rad. Het water wordt ook totaal niet warm. Het probleem is gewoon dat de warmte niet van de CPU het water in te krijgen is. Het CPU blok is prima en zit zeker weten goed gemonteerd, ook de pasta is in orde.

Een Scythe Mugen 2 wordt ook niet echt warm als de CPU wel 70 graden is. Het contactoppervlak is gewoon klein en daar zit de bottleneck.

Als het blok echt goed zit, de pasta in orde is en water niet warm wordt, kan je er verder niets aan doen. Maargoed 50 stressed is ook gewoon netjes.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 13-01-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
waldpyk schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:43:
[...]

nope. maar met een pas uitgesmeerd tot een laagje waar je bijna door heen kan kijken.
Als je er bijna doorheen kan kijken is het best mogelijk dat je maar een klein contact oppervlak hebt als je CPU zelfs maar lichtjes bol staat. De EK blokken zijn namelijk spiegel glad, dus als je zo'n dun laagje hebt zal maar een klein deel van je CPU echt contact maken. Als ik van jouw was zou ik het koelblok eens remounten met de erwt/rijstkorrel methode, gewoon om te zien hoe goed deze spreidt, als je dan je blok terug verwijderdt zie je daar normaal gezien sporen van waar de koelpasta dun lag en waar niet. Dan kan je alsnog kiezen om een dunner laagje te leggen of een erwt/rijstkorrel/kruisje/whatever.

Verder is het ook altijd handig om eens exact te meten hoe warm je water is (dat zou moeten gaan met een koorst thermometer?), want warmtes meten door te voelen zegt eigenlijk niet veel. Het is altijd moeilijk om in te schatten welke temps een bepaalde loop zou moeten halen, ik schat dat je wel iets lagere temps kunt halen, maar waar je zal eindigen durf ik niet voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

trouwens, je res staat achter je rad zoals ik het lees dus is het water al gekoeld.
voor amd heatspreaders beveel ik altijd een heel klein x patroontje in het midden. is niet iets meer als een rijstkorrel en komt beter in de hoeken.
rijstkorrel methode is voor intel, deze hebben een kleine ihs.

arctix keramique is goede pasta, maar ook zeker niet de beste. kijk naar AS5, of als je het echt goed wilt doen, coollaboratory liquid ultra :)

maar hier heb ik een topic voor geopent Koelpasta topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
offtopic(maar dit MOEST ik even kwijt!):

jou complete computer vind ik wel zo F*CKING GEIL! ZOMFG!
van mij krijg je een denkbeeldig lintje voor het design en originaliteit! _/-\o_

@hieronder

thx ga ik nu zoeken :D

@de maker v/d kast.

FRYSLAN BOPPE!

[ Voor 9% gewijzigd door w4v3g0d op 13-01-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hardwarejunk schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:19:
[...]

offtopic(maar dit MOEST ik even kwijt!):

jou complete computer vind ik wel zo F*CKING GEIL! ZOMFG!
van mij krijg je een denkbeeldig lintje voor het design en originaliteit! _/-\o_
hij heeft een hele topic over zen pc. zoek maar naar waldcase in het casemodding subsectie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
trouwens, je res staat achter je rad zoals ik het lees dus is het water al gekoeld.
Volgorde van onderdelen maakt niets uit omdat het water zo snel stroomt. Waar de radiator, reservoir of wat dan ook zit maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

PilatuS schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:56:
[...]

Volgorde van onderdelen maakt niets uit omdat het water zo snel stroomt. Waar de radiator, reservoir of wat dan ook zit maakt niets uit.
hij zei dat hij zijn vinger in de res deed om zo de water temperatuur te meten. heeft zo ook weinig nut als het net door het rad heen is gedrukt.
ik bedoelde het op die manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Fordox schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:00:
[...]

hij zei dat hij zijn vinger in de res deed om zo de water temperatuur te meten. heeft zo ook weinig nut als het net door het rad heen is gedrukt.
ik bedoelde het op die manier ;)
En dat maakt dus niets uit.

Het water is niet ineens 10 graden koeler als het uit de rad komt. Als water door een blok gegaan is komt het er 0.2 graden warmer uit. Als het water door de rad gegaan is komt het er 0.2 graden koeler uit. Omdat het water zo enorm snel stroomt zijn er vrijwel geen temperatuurverschillen in verschillende plekken van de setup. Volgorde van onderdelen maakt om die reden niet uit en waar je de voelt hoe warm het water is maakt ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ah kijk weer wat geleerd van waterkoeling.
ik had wel wat meer verwacht gezien luchtkoelblokken wel redelijk warm kunnen worden onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 18:12
Vergeet niet, waterkoeling is geen magische manier om hoe dan ook je processor te koelen. Het is een hele efficiënte manier (efficiënter dan heatpipes) om de hitte over een langere afstand te transporteren om het elders te koelen. Als je de radiator met heatpipes zou uitvoeren en direct op je CPU zou plaatsen, zou je slechts minimaal hogere temperaturen halen vanwege de inefficiëntie van de warmtetransport. Zou je daarintegen een CPU blok modden om door de heatpipes de koelvloeistof te laten lopen, en een waterblok op de CPU te plaatsen, zul je ongeveer de prestaties van die koeler krijgen zoals je die zou krijgen als je hem gewoon op de socket gebruikte. Ik hoop dat je het nog volgt. ;)

Aan de mod te zien gebruik je 1x 240 rad. Dat is op zich een mooie koeling, en daarmee kun je betere koeling halen dan met een high end luchtkoeler. Maar ik denk persoonlijk dat 50°C toch best gewoon is. En daarbij, de vloeistof heeft ook al een end afgelegd. Dus dat zal de temps ook niet ten goede komen. En in een klimaat van een aantal graden boven gemiddeld, kom je natuurlijk ook vanzelf hoger uit in je temps in vergelijking tot wat anderen krijgen.

Zolang het niet richting de 70 gaat, niet druk maken. Dit soort temps zijn normaal. Ik haal met lucht ook rond deze temps. Maar dat is 1 koeler voor 1 component, dus op zich wel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

en is 1 360 rad ;)

en ik volg het ja, ik heb nooit echt naar custom waterkoeling gezocht voor het inelkaarzetten e.d. maar ik ken de werking wel. en ik kijk er ook graag naar :)

de reden waarom ik er nooit naar gekeken is, is mijn budget. ik zou er waarschijnlijk nooit mee werken helaas... misshcien over een paar jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
bedankt voor alle reacties. ben nog al een leek op het gebied van watercooling etc.

het enige wat ik kan is eigenlijk een beetje modden.

voor de gene die de mod willen volgen evt vervolg mods

[cip] wâldcase (antec 900)

iemand btw nog een beetje goede temp controller die zo in het res zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

Mij lijken de temps wel iets aan de hoge kant. Ik kan nu geen vergelijk geven, maar over een weekje misschien wel :).
Heb nu een X2 550 voor de neus liggen waarvan ik nog niet weet of ie unlockt. Als ie dat wel doet zal ik wel weer even bericht terug sturen.

Op dit moment zit mn CPU blok vol met prut en de CPU is een niet unlockende X2 555. De CPU schommelt tijdens prime tussen de 39 en 41 graden, dat op 4.3 GHz @ 1.5v . Mijn oude X3 720BE (die wel unlockte) werd ong 5 graden warmer met extra core. Als ik dat dan twee keer doe zit ik voor mn eigen CPU ook op ~50 graden, maar wel met een stuk meer Vcore en hogere clocks. Dat dan wel met een CPU blok vol troep die de flow ernstig beperkt en over het algemeen: Meer flow = betere temps.

Maarja, das nogal veel natte vingerwerk en schatten. Volgende week hoop ik een meer op feiten gebaseerd verhaal neer te kunnen zetten :p. (voor de duidelijkheid: hier dus ook op water, met een 360+120 rad en GPU in de loop)

[ Voor 6% gewijzigd door faust2016 op 14-01-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 09:26
PilatuS schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:09:
[...]

En dat maakt dus niets uit.

Het water is niet ineens 10 graden koeler als het uit de rad komt. Als water door een blok gegaan is komt het er 0.2 graden warmer uit. Als het water door de rad gegaan is komt het er 0.2 graden koeler uit. Omdat het water zo enorm snel stroomt zijn er vrijwel geen temperatuurverschillen in verschillende plekken van de setup. Volgorde van onderdelen maakt om die reden niet uit en waar je de voelt hoe warm het water is maakt ook niet uit.
Toch moet ik je hierop verbeteren,

In mijn loop(amd 1090 2x 6970 en mobo) voel ik daadwerkelijk een heel groot verschil in de temperatuur van het water tussen het einde van mijn loop(mobo) en het begin (cpu), tussen het einde en het begin hangt een 360 radiator en dan de pomp en dan weer een 240 radiator, het water is hierna amper warm te noemen in tegenstelling tot het warme water dat in de eerste radiator loopt.

Voor mijn gevoel zit hier een verschil in van ongeveer 20! Twintig graden.

Ik zal dit vanavond voor de grap eens nameten.

@TS

50 graden onder load is ook niet heel hoog, je zou natuurlijk de IDLE BIOS temperatuur eens kunnen vergelijken met de IDLE temperatuur die je meet prog in windows aangeeft, dit kan namelijk nog wel eens verschil uit maken.

[ Voor 9% gewijzigd door nl-chrs op 16-01-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
nl-chrs schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:17:
[...]

Toch moet ik je hierop verbeteren,

In mijn loop(amd 1090 2x 6970 en mobo) voel ik daadwerkelijk een heel groot verschil in de temperatuur van het water tussen het einde van mijn loop(mobo) en het begin (cpu), tussen het einde en het begin hangt een 360 radiator en dan de pomp en dan weer een 240 radiator, het water is hierna amper warm te noemen in tegenstelling tot het warme water dat in de eerste radiator loopt.

Voor mijn gevoel zit hier een verschil in van ongeveer 20! Twintig graden.

Ik zal dit vanavond voor de grap eens nameten.
.
Dan heb je waarschijnlijk een zwakke pomp. Als het water erg langzaam stroomt door een zwakke pomp of heel veel onderdelen kan dit zo zijn. Normaal gesproken stroomt het water zo snel dat het geen tijd heeft om echt op te warmen of af te koelen.

Bij een test van Xtremesystems eens gelezen dat het bij een setup met veel onderdelen met een goede pomp ongeveer 1 graad was. Als er bij jou een verschil van een aantal graden in zit, of zelfs 10 graden of meer is dat niet normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 16-01-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 09:26
Oke,

Mogelijk dat het een "zwakke" pomp betreft, zouden de prestaties(temps) dan ook daadwerkelijk beter moeten zijn als je flow heel hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

Ja. Ik heb 2-3 graden hogere temps als ik mn D5 van stand 5 naar stand 3 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
net nog een overclock sessie gedaan. 4.2ghz op 1.425 volt op 50c stress. zit dus nog veel rek in voor dat het echt hoger gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

kloksnelheid zorgt niet voor enorme hoge temps per stap. het is meer de voltage dat het m doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50C onder load is niks mis mee, het ligt er ook maar net aan hoe je opstelling in elkaar steekt. Mijn eigen pc kast heeft het probleem dat de ruimte voor de grootste radiator niet echt goed lucht kan aanzuigen. Als ik het voorpaneel onder 100% stress (test) er af haal, zit er bijna 10 graden verschil in. Maar bij real-life gebruik blijft alles prima binnen de perken, al merk je bij een recent spel dat er echt werk verzet wordt :P
Pagina: 1