Toon posts:

Dual Core, Hyper-threading? *

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een discussie met iemand die stellig beweerd dat een P4 3.0 (HT) een dual core processor is. HT staat voor 2 # of Threads, dat staat erbij ja.

Nu ben ik als semi-leek eens aan het lezen gegaan en kom er zelf ook nog niet helemaal uit.

Zou iemand mij eens duidelijk kunnen uitleggen wat nu daadwerkelijk het verschil is ? Immers vind ik het best interessant om te weten en het zo ook een ander kunnen uitleggen, d.m.v. praten of een plaatje te tekenen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:05
Hyper-threading betekent dat 1 fysieke core zich gedraagt als 2 virtuele cores, waardoor je dus 2 threads kunt uitvoeren. Maar dat kun je ook allemaal met Google (Wikipedia bijvoorbeeld) terugvinden hoor ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Avalaxy schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:34:
Hyper-threading betekent dat 1 fysieke core zich gedraagt als 2 virtuele cores, waardoor je dus 2 threads kunt uitvoeren. Maar dat kun je ook allemaal met Google (Wikipedia bijvoorbeeld) terugvinden hoor ;)
Ik heb gegoogled he, maar ik snap het gewoon nog niet helemaal.

Dus m.a.w. het is een virtuele core, ipv harde core (als echte dual core).
Wat is daar dan het verschil in ? Ik denk dan de snelheid....?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:57:
[...]

Wat is daar dan het verschil in ? Ik denk dan de snelheid....?
Er staat een getal in % genoemd in 2 van de 3 linkjes die ik je gaf... Wat begrijp je niet precies aan dat getal?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Hoop info, dank je wel...ga er straks even voor zitten :9

------

Zo snel kan ik niet lezen hoor, na het eten lezen en kom ik er graag op terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 18:01 . Reden: n.a.v. 2e bericht ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

hyper threading is 1 fysieke core die 2 softwarematige lijnen heeft die data doorgeven.

eigg is het een stuk techniek dat denkt dat ie meer is :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

Rannasha

Does not compute.

Als er maar 1 thread op een core draait worden lang niet altijd alle resources van de core vollop gebruikt. Om maar even een versimpeld voorbeeld te noemen: Als 1 proces bezig is met enkel integer (gehele getallen) berekeningen, dan doet de floating point (komma getallen) unit van de core helemaal niets.

Hyperthreading is een techniek die het mogelijk maakt om de core te "delen" tussen 2 threads. Het is niet zo snel als 2 volledig aparte cores, maar het kan zeker prestatiewinst opleveren tenopzichte van een enkele core zonder HT.

De processor laat Windows geloven dat een core met hyperthreading eigenlijk 2 cores is, waardoor het in Windows lijkt alsof je inderdaad een dual-core chip hebt.

De prestatie-winst die je haalt met hyperthreading is erg sterk afhankelijk van het soort software dat je draait en de manier waarop het de CPU belast.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:31

Nox

Noxiuz

Voor de conclusie, het is dus gewoon een singlecore.

Dat er virtueel twee cores in windows staan is wat anders. Met daemon tools heb ik ook 4 blu-ray branders ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:22

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

weet je meteen ook waarom die prescotts destijds zo warm werden ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Fordox

Fordox

00101010

NoxiuZ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:23:
Voor de conclusie, het is dus gewoon een singlecore.

Dat er virtueel twee cores in windows staan is wat anders. Met daemon tools heb ik ook 4 blu-ray branders ;)
als dat zo was, wilke ik ook wel hyperthreading voor een 8-core amd :D
deze 2 zijn niet te vergelijken. met daemon tools maak je virtueele hardware, eigenlijk logaritmes.
HT is in de broncode/compiler van je os

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:16

Nemesizz

Untouchable

sain onez schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:26:
weet je meteen ook waarom die prescotts destijds zo warm werden ;)
Iniedergeval niet door de hyperthreading. Northwoods hadden het al (de 800Mhz fsb versies, en 1 533Mhz fsb NW) en die werden niet loeiheet. En zelfs prescotts zonder HT werden loeiheet.

Maar dat CPU's met HT als "dual core" verkocht worden zie je wel vaker (helaas).
Bij V&A moet je ook uitkijken bij server enzo, met Xeons met HT. Staat soms doodleuk bij dubbele dual core, terwijl het gewoon 2 single core CPU's zijn met HT, wat niet hetzelfde is.

Het verschil tussen HT en niet-HT cpu is wel merkbaar (bij een single core iig), maar een échte dual core (of dubbele CPU) is wel sneller/beter in het verwerken van 2 draadjes dan HT dat kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank u allen voor de uitleg

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hyperthreading is een technologie die een enkel core als meerdere cores rapporteert zodat het besturingssysteem er meerdere threads heen stuurt. Momenteel wordt een core met hyperthreading als twee cores neergezet maar in theorie kan het ook als vier cores of meer neergezet worden.
Deze cores kunnen ook meerdere threads aan doordat veel gebruikte onderdelen van de cores dubbel uitgevoerd zijn en deze onderdelen kunnen apart aangesproken worden door threads. Hierdoor verbeterd de prestatie maar omdat niet alle onderdelen dubbel zijn uitgevoerd hangt het wel af van het proces dat uitgevoerd wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Fordox

Fordox

00101010

Tsurany schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 02:41:
Hyperthreading is een technologie die een enkel core als meerdere cores rapporteert zodat het besturingssysteem er meerdere threads heen stuurt. Momenteel wordt een core met hyperthreading als twee cores neergezet maar in theorie kan het ook als vier cores of meer neergezet worden.
Deze cores kunnen ook meerdere threads aan doordat veel gebruikte onderdelen van de cores dubbel uitgevoerd zijn en deze onderdelen kunnen apart aangesproken worden door threads. Hierdoor verbeterd de prestatie maar omdat niet alle onderdelen dubbel zijn uitgevoerd hangt het wel af van het proces dat uitgevoerd wordt.
als een cpu core dubbel word uitgevoerd, kun je het inderdaad wel een dual core noemen in dat opzicht...

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het antwoord op je vraag is eenvoudig te vinden door zelf even wat moeite te doen. Dicht dus.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.