Harman Kardon HKTS16 BQ/ AVR 255 Instellingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtune
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-07-2021
Beste Tweakers,

Het zou best kunnen dat deze vraag eerder gesteld is.

Ik ben in het bezit van een HKTS 16BQ speakers en de AVR 255 receiver.
Na een aantal keer met de cross-over frequency gespeeld te hebben kom ik er niet uit.
Ik heb het gevoel dat ik veel te weinig haal uit mijn HarmanKardon Home cinema.

Op mijn AVR255 (Receiver) heb ik de cross-over frequency als volg ingesteld.
Link voor en Rechts voor op 100Hz
Links achter en Rechts achter op 100Hz
Center op 100Hz

In de cross-over frequency settings heb ik de mogelijk om in plaats van 100Hz, Large en Small te kiezen.
Ik kreeg van een vriend van mij te horen dat ik mijn speakers op Large moest instellen daarmee bedoeld hij de Center, Front en Surround.

Nou is mijn vraag kunnen mijn HKTS 16BQ dat wel aan en zijn dat de beste instellingen voor mijn Speakers en Receiver?

Alvast Bedankt voor jullie reactie.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
Zulke kleine speakers hoor je normaal gesproken op small te zetten. Maar probeer het uit en bepaal zelf wat je het mooiste vind. Zet ook eens de crossover wat lager, op 60 of 80 bijv en luister wat beter is. Zo simpel is het eigenlijk.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb de HKTS11, een voorloper van jouw speakers. Maar die zou ik nooit veel lager dan 100Hz zetten hoor, het blijven gewoon kleine melkpakjes. Die hebben weinig diepgang, inherent aan hun omvang en ontwerp. Wil je meer met gelijke wooferdiameters, dan moet je een speaker met TL-opzet hebben. En anders gewoon een wat groter conusoppervlak met meer uitslag.

Ik denk dus dat je niet veel fout hebt gedaan aan de instellingen, die speakers kunnen gewoon niet beter, helaas. Voor surround vind ik ze overigens best ok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtune
Ja ik vindt ze zelf ook wel leuk klinken en de design spreekt mij ook heel erg aan.
Van die zuilen wil ik nooit in huis hebben dus ik hou het wel bij satelliet speakers!
Ik zal met de instellingen spelen en laat jullie weten wat uit komt, Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 15:52
Dtune schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:45:
Ja ik vindt ze zelf ook wel leuk klinken en de design spreekt mij ook heel erg aan.
Van die zuilen wil ik nooit in huis hebben dus ik hou het wel bij satelliet speakers!
Ik zal met de instellingen spelen en laat jullie weten wat uit komt, Tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Bij mijn Denon is het zo, dat als ik de front speakers op Large zet, hij de subwoofer uitgang niet echt gebruikt.
En als ik dan de speakers allemaal op small zet, gaat hij ervan uit dat de ondersteuning voor de lage geluiden volledig met de sub gaat, wat een stuk beter klinkt.

Voor deze kleine speakers is idd 100Hz wel ok. Je zou naar 80 kunnen gaan, dan gaan lage stemmen niet allemaal door je sub. Wat ook weer beter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
ik ben in het bezit van een AVR335, en ook de HTKS16 set. ik krijg er zelf het mooiste geluid uit bij:

de crossover op 100hz, en de speakers op small.
je hebt tenslotte de subwoofer om dat gat aan te vullen.

ik heb de sub zelf niet meer in gebruik, maar heb grote fronts die lekker diep gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtune
Wat Maarce zegt kan ik op mijn receiver manipuleren.
Ik kan de front speakers van mij op Large instellen.
Normaal gesproken als je de front op Large instelt gaat de receiver vanuit dat het Large speakers zijn met een SUB ingebouwd.
Bij mij kan ik aangeveven dat ze large zijn maar zonder ingebouwde SUB dan weet de receiver dat hij mijn Subwoofer alsnog moet gebruiken.

Mocht ik dit nit doen stuurd de receiver alle lage geluiden naar de Front toe.
D.W.Z. dat mijn Subwoofer helemaal niks doet.

Dus ik manipuleer hem altijdt door op mijn receiver aan te geven dat de front speakers geen sub hebben.

Mischien hebben jullie hier wat aan voor degene die het niet wisten.

Dit wist ik ook niet tot dat ik bij mij een vriend van mij thuis kwam en ik hoorde zijn sub niet.
Na wat met de instellingen te hebben gestoeid ben ik erachter gekomen dat je op de receiver moet aangegeven dat er geen subwoofer in de Large speakers zitten ander stuurd hij al de bas(lage geluiden) naar de front toe.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:09

FeaR

In GoT we trust

Beetje kort door de bocht allemaal dit. Als je je speakers op "Large" instelt kan de subwoofer nog steeds gewoon meedoen. Het is dus niet zo dat je de subwoofer meteen uitschakelt als je je speakers op "large" zet. Er zit namelijk veelal nog een optie bij als "Double Bass" of "LFE + MAIN". Opties die aangeven dat de speakers large zijn én dat het geluid naar de speakers plus subwoofer gestuurd mag/kan worden. Zo speel ik hier met de speakers op large en daarnaast nog een subwoofer.

Verder zou ik de term "sub" niet op bovenstaande manier gebruiken. Er zijn maar een paar speakers die echt een ingebouwde subwoofer hebben. Bij normale speakers zijn dit gewoon laag-units en zeker geen subwoofers.

Ontopic: wat ShittyOldMan zegt. Dergelijke speakers zou je niet eens op large moeten willen zetten. Crossover op 80 Hz zou wellicht nog kunnen, maar denk dat je met 100 Hz realistischer bezig bent.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 21:22
Sowieso niet zo slim om op large te zetten, lage frequenties (onder de 80-100hz) door te kleine speakers sturen vinden ze niet leuk op hogere volumes. Je zal niet de eerste zijn die op die manier de drivers eruit blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtune
Heeft dat wel nadelen dan, want ik hem mijn front op Large staan.
Ik heb wel aangegeven dat hij de LFE als sub moet gebruiken en geen LFE+MAIN.
Als ik hem instel op LFE+MAIN geeft hij wel een beter geluid vind ik, maar ik ben bang dat hij mij speakers kapot maakt vandaar dat ik alleen LFE heb ingesteld.

''Heeft dat wel nadelen dan, want ik hem mijn front op Large staan??''

Groeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Dtune op 12-01-2012 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
Juist nu loop je meer risico je speakers te slopen door de fronts op large te zetten. Ze zijn namelijk niet large maar je stuurt er wel veel lage tonen naartoe.
Met de fronts op small zou het ongeveer hetzelfde moeten klinken als nu met de subwoofer op LFE+MAIN, alleen zonder het risico van het slopen van de satellieten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtune
Ik heb hem nu veranderd.
Front op 100Hz
Center en Surround op 120Hz.

Bedankt voor de info.

Gr.

[ Voor 4% gewijzigd door Dtune op 12-01-2012 19:14 ]