• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-01 11:10
Hee mensen,

Afgelopen week is mijn galaxy s2 overleden, dus ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands vervangend toetsel. Ik heb nog voor ongeveer 1,5 jaar een Vodafone abonnement.

Ik ben op marktplaats een galaxy s tegen gekomen, die zo ongeveer 1 jaar oud is. De koper zegt een garantie boekje te hebben.

Mijn vraag is, is dit genoeg voor garantie? En verloopt de garantie dan via vodafone, of via de telefoonwinkel/internetwinkel waar hij 'm besteld heeft?

Ik heb even op internet gezocht maar heb niet zo snel kunnen vinden of een garantie boekje genoeg is. Daarom deze vraag :9

Memo001

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 01:53

job

Garantie krijg je bij de winkel, en bij de meeste winkels zijn de garantie voorwaarden wel op de website te vinden.
Maar in het algemeen kan je het volgende stellen:
- Garantieboekjes kijkt bijna geen enkele winkel naar omdat ze ze bij verkoop toch niet invullen.
- Voor garantie is altijd de bon nodig.
- Soms kan je bij de fabrikant terecht.

Wil je garantie claimen bij de fabrikant (de fabrikant mag die weigeren) dan wordt meestal de bon gevraagd, soms is een serienummer voldoende.

Maar waarom claim je geen garantie op je galaxy s2? Dat ding is vast nog geen jaar oud, en moet dus nog ruim in de garantie (2 jaar garantie) zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 11-01-2012 20:47 ]

• memo001
Oh als ik nog garantie had op mijn sgs2 had ik dat zeker gedaan. Stukken goedkoper. Nee, mijn galaxy s2 gaat niet meer aan door waterschade, wat als het goed is niet binnen de garantie valt.

Wat je me dus aanraad is de originele bon te vragen voor de garantie?

Harstikke bedankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 01:53

job

Sommige winkels nieten/plakken de bon in het garantie boekje, dus het kan zijn dat de verkoper dat bedoeld.
En ja, ik raad je aan om de originele bon te vragen.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 12:55
memo001 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:50:
Oh als ik nog garantie had op mijn sgs2 had ik dat zeker gedaan. Stukken goedkoper. Nee, mijn galaxy s2 gaat niet meer aan door waterschade, wat als het goed is niet binnen de garantie valt.

Wat je me dus aanraad is de originele bon te vragen voor de garantie?

Harstikke bedankt!
Je kan het altijd proberen en anders vragen wat reparatie kost. Een tweedehands S1 is wel een grote stap terug en ook niet gratis.

Hoe dan ook heb je een aankoopbewijs nodig en vervolgens kan jij met de gegeven en de wettelijke garantie eventueel bij de verkoper aankloppen als er problemen zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Garantie-zaken horen in Shopping Forum, ik verplaats het topic voor je.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:06

D4NG3R

kiwi

:)

job schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:47:
- Voor garantie is altijd de bon nodig.
Vrijwel nooit meer tegenwoordig, tenzij je hem als los fysiek product bij een winkel hebt gekocht. Ze kunnen aan het serial nummer al zien of je hem gekocht hebt (Al doen sommige winkels hier moeilijk(er) over :') )
- Soms kan je Of je kan bij de fabrikant terecht.
Fixed. Al raad ik het zelf af om direct naar de fabrikant te gaan, veelal is de winkel gewoon nog verplicht garantie etc te geven.
Maar waarom claim je geen garantie op je galaxy s2? Dat ding is vast nog geen jaar oud, en moet dus nog ruim in de garantie (2 jaar garantie) zitten.
In NL is 1 jaar garantie standaard (Veel mensen denken 2 jaar, maar dit is bijna overal in Europa zo behalve in NL :') ).

In NL heb je de "economische levensduur" en die is bij een telefoon als deze zeker wel meer als een jaar ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-01 12:52
D4NG3R schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:43:
[...]

Vrijwel nooit meer tegenwoordig, tenzij je hem als los fysiek product bij een winkel hebt gekocht. Ze kunnen aan het serial nummer al zien of je hem gekocht hebt (Al doen sommige winkels hier moeilijk(er) over :') )
Helaas (of moet ik zeggen gelukkig) is dat bij een aantal fabrikanten dus nog wél het geval. Desbetreffende fabrikanten vermelden dat gewoon duidelijk bij hun garantievoorwaarden. Canon is daar bijv. een leuk voorbeeld van, lees dit topic maar eens door Goedkope 60D's via marktplaats. Betrouwbaar?. Als ik me niet vergis geldt voor Sony 't zelfde.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
@D4NG3R:

1 jaar maar? Volgens mij klopt dat niet hoor. Dit staat op consuwijzer.nl:

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

[...]

Je moet aantonen dat je het product bij de verkoper hebt gekocht. Hoe je dat doet mag niet zoveel uitmaken. Een bon is vaak een duidelijke manier.
[...]

Fixed. Al raad ik het zelf af om direct naar de fabrikant te gaan, veelal is de winkel gewoon nog verplicht garantie etc te geven.
Dat kan gevolgen hebben voor je normale garantie en gevolgen hebben voor je rechten indien het op vervanging aankomen. Verkoper is je 1ste punt van contact. Ik snap niet dat mensen die stap over willen slaan.
[...]

In NL is 1 jaar garantie standaard (Veel mensen denken 2 jaar, maar dit is bijna overal in Europa zo behalve in NL :') ).
Klepel, klok.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MaximusTG schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:25:
@D4NG3R:

1 jaar maar? Volgens mij klopt dat niet hoor. Dit staat op consuwijzer.nl:
En dit staat onderaan mijn post:
Echter heb je dan nog de "economische levensduur" en die is bij een telefoon als deze zeker wel meer als een jaar ;) .
Ik las het zelf ook nog een keer. Duidelijk nog niet genoeg koffie gehad :| .

• sheinemans
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-01 11:13
ik had een tweedehands sg1 via marktplaats die defect was gegaan. Ik ben naar het reparatiecentrum gegaan in Eindhoven en daar werd ie zonder bon opgestuurd naar samsung. Een week later was ie gefixt en heb ik hem weer opgehaald. Zij kunnen zien aan hert serienummer of het toestel ouder is dan 2 jaar. Verkoop datum doet er dan niet toe aangezien je minimaal 2 jaar garantie hebt.

www.heinemanss.nl

• memo001
Het toestel is nu z'n 1 jaar oud. Meneer heeft een wel een bon, maar omdat het van een zakelijk abbonement af komt staat de bon op de naam van het bedrijf.

Kan dat voor problemen zorgen?

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Sen

<-->

memo001 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:24:
Het toestel is nu z'n 1 jaar oud. Meneer heeft een wel een bon, maar omdat het van een zakelijk abbonement af komt staat de bon op de naam van het bedrijf.

Kan dat voor problemen zorgen?
Geen garantie dan...

• memo001
Oh hoezo dat niet?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@ Sen, garantie mag/gaat in NL gewoon mee van consument op consument bij onderlinge verkoop.. Ookal claimen sommige winkels anders.

• Sen

Sen

<-->

D4NG3R schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:07:
@ Sen, garantie mag/gaat in NL gewoon mee van consument op consument bij onderlinge verkoop.. Ookal claimen sommige winkels anders.
Je bent heel belerend maar lezen is niet je sterkste kant.

Zakelijke overeenkomst gelden geen consumenten rechten dus geen garantie na 1 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Sen op 12-01-2012 22:26 ]

Verwijderd

Ik heb vorige week mijn DHD verkocht aan een medetweaker. Deze tel is gekocht bij Media Markt voor 65€ samen met een abonnement. Bij het toestel heb ik de aankoopbon van de MediaMarkt toegevoegd en op deze bon stond dat dit de factuur voor garantie is. Mij lijkt een aankoopbon daarom belangrijk.

• memo001
Sen schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:25:
[...]

Je bent heel belerend maar lezen is niet je sterkste kant.

Zakelijke overeenkomst gelden geen consumenten rechten dus geen garantie na 1 jaar.
Sen, zou je me kunnen uitleggen waarom ik geen garantie krijg als ik een toetsel overkoop van een zakelijk abbonement op de naam van een bedrijf?

• Sen

Sen

<-->

memo001 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:31:
[...]

Sen, zou je me kunnen uitleggen waarom ik geen garantie krijg als ik een toetsel overkoop van een zakelijk abbonement op de naam van een bedrijf?
Je hebt recht op de garantie die de fabrikant aanbied en die de verkoper aanbied, In dit geval is dat wel 2 jaar maar van de consumenten rechten waar ze hier mee strooien dat je er van uit mag gaan dat het zo lang mee mag gaan is niet van toepassing.

Valt me trouwens alles mee van Samsung zelf. 1 van de weinige fabrikanten die in Nederland 2 jaar garantie geeft. Maar de winkel hoeft die garantie niet te verlenen als die maar 1 jaar garantie bieden dus dien je direct naar Samsung te gaan na het jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Sen op 12-01-2012 22:39 ]

• memo001
Dús ik heb gewoon twee jaar garantie met de bon?

• Sen

Sen

<-->

memo001 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:40:
Dús ik heb gewoon twee jaar garantie met de bon?
Dat is per fabrikant verschillend er zijn fabrikanten die niet naar de aankoopbon kijken maar naar de productie datum en vanaf dan 2 jaar fabrieksgarantie geven. En helaas ben je als zakelijke koper over geleverd aan de grillen van de fabrikant want heb je verder niet zoveel rechten. In dit geval weet ik het niet.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:14
Sen schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:37:
[...]

Maar de winkel hoeft die garantie niet te verlenen als die maar 1 jaar garantie bieden dus dien je direct naar Samsung te gaan na het jaar.
De fabrikant heeft voor jou als consument geen rol in deze, de winkelier is jouw contactpersoon, dus ook voor 'economische levensduur' etc. moet de verkoper verzorgen na het eerste jaar. Of er dan met vergoedingen gewerkt wordt of volledige garantie is iets wat de verkoper moet beslissen.

Als je er met de verkoper niet uitkomt, kun je daarna alsnog contact opnemen met de fabrikant om te kijken of er een gunstigere regeling te treffen is, maar dat staat buiten de originele garantie/koopovereenkomst.

Edit: Ik heb het dus ook weer over consumentenrechten, niet zakelijk, ik weet niet hoe dat zit van verkoop telefoon naar een consument.

[ Voor 8% gewijzigd door I-King op 12-01-2012 22:47 ]

Pagina: 1