Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:58
Hallo,

Ik heb binnenkort voor mijn studie een nieuwe laptop nodig. Ik wil een Core i7, maar mijn vader denk daar anders over. Hij wil dat ik een core i5 in m'n laptop heb zodat het energieverbruik omlaag gaat. Nu heb ik om verschillende sites, engels en nederlandse, gezocht naar de vergelijking en prestaties van de 2 verschillende processoren. Dit kan ik niet echt vinden, wat ik wel heb gevonden is een topic waar iemand in vraagt wat het verschil is tussen 2 i7's. (linkje: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1487269 )

Maar wat ik wil weten - aangezien er tussen de mobiele versies van de Core i5 en de Core i7 maar aan verbruik 10 watt tussenzit - of ik er heel veel accuduur van overhoud of niet. Kortgezegt, ik wil gewoon weten wat het energieverbruik is van de 2 verschillende processoren..

Volgende vraag:
Wordt een Core i7 warmer dan de Core i5 of valt dat wel mee? Mijn vader zegt dat de Core i7 een kachel is en dat de i5 wel meevalt. Zover ik weet is de i5 op basis van de i7 ontwikkeld, dus volgens mij maakt het niet veel uit.

Als iemand me hier op kan antwoorden, dan zou het heel mooi zijn.

Btw: ik ga de laptop dan gebruiken voor Virtualisatie voor m'n studie en om films te kijken in de trein (zit zo'n 2 a 2,5 uur in de trein elke dag)

Correctie van hierboven, ik zit vaak in de trein voor een lange tijd. Vrijdags zit ik meestal 2 a 3 uur in de trein, maar dan kijk ik wel altijd films of TV-series (met name Dexter :D )

De Core i7 waar ik het over heb is de Core i7 2630QM en de laptop die ik op het oog heb is de Toshiba Satellite P770-115

Met vriendelijke groet,
Tom Pecht

[ Voor 6% gewijzigd door SilentDecode op 11-01-2012 14:58 . Reden: Zin stond er fout, nu staat het er goed ]

Plezant. Krokant. Galant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het andere topic wat je linkt, lijkt me al voldoende info te geven. Zo niet, dan zou ik het aan je vader laten lezen zodat hijzelf kan berekenen wat het aan kosten/energie oplevert.

Wat ik wel cruciaal vind, in jouw voordeel: als je gaat/wil virtualiseren en zeker meerdere machines tegelijk, is een CPU met meer cores "over het algemeen" een stuk beter en sneller. Dus dan kan je beredeneren: wacht ik met een quad 5 minuten op het opstarten van mijn machines of met een dual 7 minuten op opstarten en wat kost dat dan op de energierekening?

offtopic:
Ik zou de volledige redenatie van je vader wel willen weten; iets roepen zonder de CPU's in handen te hebben is natuurlijk altijd eenzijdig qua mening

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2012 21:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:56
TDP =! verbruik

In idle zit er qua verbruik zeer weinig verschil tussen beide processors, de oude mobiele i7's (740qm e.d.) functioneerden ook prima als kachel, de nieuwe doen dat een stuk minder. Ik heb hier een laptop met die i7 erin en die zit idle rond de 10w...

Als je echt wil weten wat het verschil qua accuduur en verbruik is kun je beter op notebookcheck zoeken naar laptops met vergelijkbare hardware, dat geeft meestal een betere indicatie.

[ Voor 25% gewijzigd door Bastard op 10-01-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
@KAdrifter

TDP is inderdaag verbruik, want als ik kijk op Intel's ARK site, staat er bij een willekeurige i5 '35Watt TDP' en bij een i7 '45Watt TDP'.

Ik heb volgens mij de wereld al afgezocht naar dingen zoals dit, om te kijken wat het nou waard is om een i7 erin te doen i.p.v. een i5..

Maar dank je voor je reactie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het energieverbruik is hetzelfde, alleen zal de I5 er wat langer over doen. Er moeten evenveel berekeningen gemaakt worden.

Als je het vergelijkt met vrachtauto's is de I7 zuiniger:
-een vrachtauto met 120pk gaat vooruit, maar zuipt diesel omdat hij het vermogen maar net heeft om alles naar voren te bewegen
-een vrachtauto met 500pk heeft teveel vermogen, maar heeft maar een klein deel nodig om hetzelfde te doen als de vrachtauto met 120pk, dus zal niet vol vermogen draaien = brandstofbesparing

(om dezelfde redenen hebben bestelauto's tegenwoordig ook meer van 150pk...)

Zelf heb ik een I7 en wil echt niet meer minder!!!
Trouwens, je hebt toch ook zoiets als een energieprofiel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
@ Bartjezz

Mooi voorbeeld, ik laat hem (m'n vader) dit binnenkort wel lezen, misschien snapt hij het dan wel waarom ik graag een i7 in m'n systeem wil hebben.

Inderdaad, ik weet het van het energieprofiel, maar ik wou het hier hebben over het verbruik van de processor in hardware, Windows wil ik er zo min mogelijk betrokken bij hebben :P

Dank je voor je mooie reactie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
@MAX3400

Mij leek het handigste dat er gewoon een directe vergelijking zou zijn tussen een i5 en een i7, tuurlijk vond ik het wel handig om te lezen.

Ik wil nu ook steeds meer een i7 in mijn machine omdat hij helemaal niet zoveel 'zuipt' zoals eerder gezegd werd. Ik moet ook voor m'n studie 3 machines tergelijkertijd draaien + nog de OS van de machine zelf en dan heb ik idd liever een i7 dan een i5, beter te veel kracht dan er te laat achter komen dat je te weinig kracht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:56
Bartjezz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:17:
Het energieverbruik is hetzelfde, alleen zal de I5 er wat langer over doen. Er moeten evenveel berekeningen gemaakt worden.

Als je het vergelijkt met vrachtauto's is de I7 zuiniger:
-een vrachtauto met 120pk gaat vooruit, maar zuipt diesel omdat hij het vermogen maar net heeft om alles naar voren te bewegen
-een vrachtauto met 500pk heeft teveel vermogen, maar heeft maar een klein deel nodig om hetzelfde te doen als de vrachtauto met 120pk, dus zal niet vol vermogen draaien = brandstofbesparing

(om dezelfde redenen hebben bestelauto's tegenwoordig ook meer van 150pk...)

Zelf heb ik een I7 en wil echt niet meer minder!!!
Trouwens, je hebt toch ook zoiets als een energieprofiel??
Je voorbeeld is niet heel erg goed, je wil namelijk juist een motor hebben die niet teveel extra vermogen heeft, zodat je deze dichter bij zijn sweetspot kunt gebruiken en een hogere efficientie en dus lager verbruik hebt (google maar eens naar downsizing). Gelukkig zijn processors een stuk beter in deellast dan verbrandingsmotoren...

Overigens wilde ik zeggen dat TDP niet perse energieverbruik is, TDP is thermal design power = de (maximale) hitte discipatie waar de processorbehuizing en koeling voor ontworpen is. Nu gaat alle energie die de processor ingepompt wordt er als hitte uit, dus het is wel een ruwe richtlijn, maar om deze cijfers te gebruiken om het maximale energieverbruik te meten is vragen om verkeerde berekeningen en zoals eerder al gezegd zegt dat ook niets over het idle-verbruik voor als je processor aan het nietsen (wat nogal vaak is met een i7). Veel beter is het om gewoon de waarden te gebruiken die uit tests komen van de laptop in kwestie of een vergelijkbare laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open deur intrappen...

Wat is belangrijker: op tijd afstuderen of een paar Euro per jaar op de energie-meter besparen? :+

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
@MAX3400

Dan heb ik toch liever eerder m'n studie af dan dat ik die paar euro's bespaar... Zoals ik net ook al zei: Liever te veel power dan te weinig' :P

En die paar watt dat een i7 meer gebruikt is ook denk ik wel te verwaarlozen, want ik overleef bijvoorbeeld zo'n treinreis van 2 a 3 uur wel ook half zonder laptop. Maar het belangrijkste hier is de accuduur... (klasgenoot heeft ongeveer dezelfde Toshiba ook met een i7 en hij zegt dat hij minimaal 3 uur meegaat, dus ik maak me niet veel zorgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Ik ben weer eventjes bezig geweest met bespeuren van m'n favorite processorsite met de meeste details en dat is CPU-World. Daar heb ik gekeken of er een mobiele i5 is die toch 4 cores heeft. Het probleem is dat die er niet is voor het mobiele platvorm. Kortgezegt zou ik inderdaad een i7 moeten hebben om het meeste uit mijn virtuele machines te halen en z'n eigen OS ook nog goed kunnen gebruiken terwijl er machines draaien..

Linkje van de site met de mobiele 'Core i' processoren:
http://www.cpu-world.com/...et%20G2%20(rPGA988B).html

[ Voor 0% gewijzigd door SilentDecode op 11-01-2012 13:49 . Reden: Link fout gepost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Het punt is dat je toch niet gaat virtualiseren als je niet aan de adapter hangt. Videokijken kan practisch onder idle gerekend worden, daar gaat een i5 of i7 echt niets aan veranderen. Die 10 watt op je energierekening? Neem 0,01kW 24 uur 365 dagen = 0.01*24*365 = 87,6kWh. Met een prijs van misschien 20 cent als het tegen zit levert dit per jaar een prijsverschil op van 87.6*0.2 = €17,52. Dit is als je die laptop op vol verbruik het hele jaar lang de hele dag laat draaien. Nee, dat is dus geen issue. Accuduur hangt voornamelijk van settings, accu en scherm af. Succes met je i7.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tompecht schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:48:
Kortgezegt zou ik inderdaad een i7 moeten hebben om het meeste uit mijn virtuele machines te halen en z'n eigen OS ook nog goed kunnen gebruiken terwijl er machines draaien..
Behalve dat je 99% van de tijd aan het wachten bent op de harde schijf, waar een i3 al rondjes omheen rent met 2 vingers in zijn neus.

Je kan wel beweren dat de processor sneller is, en dat is ook zo. Dat wil nog niet zeggen dat je daar daadwerkelijk profijt van hebt.

Verder, zie Verwijderd in "17,3inch Full HD AG witte LED beeldscherm".
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.