Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3CCH2OH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-08 21:08
Ik krijg van mijn werkgever een nieuwe laptop, die ik zelf mag samenstellen (tot 1500 euro excl BTW, maar moet wel incl. externe monitor voor arbo of zoiets).

Nu heb ik al een leuke configuratie op basis van een HP Elitebook 8460p, maar alleen over de te kiezen processor ben ik nog in dubio: de quadcore i7-2760QM (TDP 45W) of de dualcore i7-2640M (TDP 35W).

Een quadcore klinkt natuurlijk aantrekkelijk(er). Ik ben echter nog wel eens onderweg en daarom is de tijd, dat ik op 1 accu kan werken, niet onbelangrijk.
Ik heb gezien, dat beide processoren idle ongeveer even veel lijken te verbruiken. Onder (full) load uiteraard niet, maar hoe hoog ligt het verbruik van een quadcore t.o.v. de dualcore bij 'normaal' verbruik, dus bij het uitvoeren van een taak, die een dualcore al niet 100% belast? Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het algemeen beleid

Idle is natuurlijk erg subjectief; als je gewoon alle powersaving rotzooi van de laptop en je OS gebruikt, dan zal het verschil zo goed als 0 zijn. Maar vind je idle als zijnde "ik doe niks met mijn laptop maar hij staat wel gewoon turbo-boosted te niksen", dan zal het verschil enkele procenten zijn.

Maar, zelf uitrekenen wat het verbruik op uur/dag basis is bij volledige belasting van de CPU; dat was niet mogelijk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:13
Idd geen merkbare verschillen. Misschien is de quad wel zuiniger omdat ie sneller naar idle kan :)

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Verschil zal inderdaad nihil zijn, persoonlijk zou ik dan ook voor de quadcore gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3CCH2OH
Maar, zelf uitrekenen wat het verbruik op uur/dag basis is bij volledige belasting van de CPU; dat was niet mogelijk?
Hmm... misschien was mijn vraag niet helemaal duidelijk.

Natuurlijk kan ik prima uitrekenen wat bij volle belasting het verbruik per uur/dag/etc. is voor de betreffende processoren.

Waar ik een antwoord op hoop(te) te vinden, is (was) of er merkbare verschillen in verbruik zijn als de processoren niet volledig belast worden. Hoe goed is het power management van de Sandy Bridge processoren onder minder dan 100% belasting? Of te wel: verbruikt een quadcore, met zelfde (top/turbo boost)snelheid, op 25% (ongeveer) evenveel als een dualcore op 50%? (Even er vanuit gaand, dat de processorbelasting zo te schalen is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik draai het even om ervanuitgaande dat de accu in beide laptops hetzelfde is... De afname in laadcapaciteit van de laptop zal hoger liggen dan het verschil in verbruik tussen de 2 CPU's bij gelijkblijvende en meetbare belasting.

Wat ik wil zeggen, net zoals sommigen hierboven; zoek gewoon de CPU uit die voor jouw werkzaamheden het fijnste lijkt en laat die paar procenten verschil in hitte & verbruik lekker zitten :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Aan de ene kant heeft de Quadcore natuurlijk een hoger verbruik. Maar houd er wel rekening dat deze quadcore bij identieke taken een taak sneller kan verwerken en dus veel vaker in idle zit als de Dualcore.

Als je flink aan het werk bent ga ik er echter toch van uit dat je je laptop aan een lader hangt ;) .

Gewoon voor de Quadcore gaan dus :) .

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 10-01-2012 15:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3CCH2OH
OK, bedankt allemaal voor jullie input.

Ik heb de bestelling geplaatst: het wordt de quadcore. :9
Pagina: 1