Toon posts:

i7 920 niet over 4ghz? slecht geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik kom niet over 4ghz ik blijf er telkens onder. Het licht denk ik aan mijn geheugen.
Ik heb dus gelezen dat je Uncore Frequancy altijd het dubbele moet zijn van je memory multiplier.
Dat komt echt slecht uit. Want als ik mijn memory multiplier op 6 zet (laagste stand) en vervolgens de uncor frequancy op 12x start hij gewoon niet op???? Dus ik dacht van he is de Mhz van de RAM dan zo laag dat hij niet meer opstart? Maar nee als ik de cpu clock omlaag doe en de BCLK bus clock hoger zodat het geheugen gewoon op 1333mhz loopt wat de standaard spec is start hij nog steeds niet op....
Dit zijn de niet opstart symptomen: Pc zet zichzelf aan fans draaien duurt ongeveer 5 seconden reboot....reboot....reboot.
En als de ram Mhz te hoog is dan blijven de fans draaien maar reboot hij niet en hij start ook niet op...
Dus op deze specs blijft hij wel stabiel:

clock ratio: 21x
qpu link: x36
uncore freq: x16
Base clock: 180
Memory multi: 8
RAM MHZ: 1440 (board zet hem standaard op 1066? vaag)
Load line calibration: on
CPU vcore: 1.225
QPU/Vtt : 1.122
IOH Core: 1.1
Dram: 1640v
IOH cpu 1.12
IOH pcie 1.5
ICH cpu 1.20
ich pcie 1.5

advanced instellingen cpu:
800mv
300ps

pcie ook 800mv

Specs:

i7 920 d0
6GB 1600MHz DDR3 Non-ECC CL8 DIMM (Kit of 3)
TR3X6G1600C8
ga-x58a-ud3r bios laatste stabiele versie
gtx 260 gpu

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 23:22 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Al eens geprobeerd je Vcore te verhogen? Zet je mem even op 1066 9-9-9-24 en ga dan eens met je multi aan de slag. Voor de rest wil ik je doorverwijzen naar het 1366 OC topic:

[OC] Core I7 9xx (S1366) - Deel 3

Lees de OC tutorial eens door... als je de stappen geheel volgt van de tut zou je er achter moeten kunnen komen wat het is... Overigens, heb je een c0 of d0 revisie?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de vcore kan het onmogelijk zijn.... zelfs met vcore 1.35000 is hij niet stabiel te krijgen.
Ik heb de OC tutorial al doorgelezen en bekeken maar niet wijzer van geworden.

Edit: ik heb de mem op 1066 (1066 kon niet echt dus 1068 eigenlijk) 9-9-9-24 gezet en de multi op 6 maar mijn pc post nog steeds niet met de mem op 6. Dus heb ik gewoon weer de mem op 8 gezet maar ja hij staat standaart op 8 en dan moet de baseclock op 133mhz dus dat is helemaal geen overclock!!! De cpu multiplier is niet unlocked en kan dus niet hoger dan 20x of eigenlijk is het 21x maar goed je snapt mijn punt.

Ook als ik dat alles zou negeren en mijn mem op 9-9-9-24 zet en dan de baseclock een klein beetje tweak richting de 4ghz crashed mijn pc nog steeds zoals gewoonlijk. Het helpt dus helemaal niks!

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 00:42 ]

Verwijderd

Ik zou eens een andere setje memory proberen van 1600Mhz, weet niet of je value ram hebt nu maar ik ging met mijn memory een stap hoger.

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2025
Zoals millman aangeeft, lees de tutorial goed door, met name het gedeelte over qpi en andere voltages.
Je bent begonnen met je geheugen 'onder te klokken', dat is goed. Focus je eerst op één ding, in dit geval je cpu.
Overigens wil gigabyte nog wel eens last hebben van het cold boot probleem (had ik ook met mijn UD5 en nu ook met mijn UD7 wanneer ik, volgens het bord, te ver overklok, dezelfde instellingen werken overigens prima na een reboot)
Probeer eens een nieuwere bios, wellicht lukt het dan beter.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door t!n0 op 10-01-2012 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens wat ik ook doe ik krijg hem niet over 3.8ghz heen.
Ik heb alle overclock guides op youtube en google nu al 100 keer doorgelezen.
Niet te vergeten dat ik nog steeds niet mijn memory multiplier op 6 kan zetten anders crashed het systeem.
Ik heb al nieuw geheugen gekocht en dat helpt ook niet.
BIOS is helemaal up to date en mijn temps bij 3.8ghz under load gaan nooit boven de 70c met prime 95 alle 8 threads op 100%.

Heeft iemand een enkel idee wat ik fout doe?

Ik heb zelfs mijn heatsink en cpu platgeschuurd (gelapped) en koelpasta er nieuw op gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 23:24 ]

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-01 17:09
Je kan ook gewoon een slechte chip hebben.niet elke chip is het zelfde.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoek eerst het stabiele QPI voltage op en ga dan pas echt overklokken. Zet de MP (CPU ratio) laag en zoek het stabiele voltage op voor 200Mhz BCLK met geheugen op 1600MHz. Stel hiervoor ook eerst de timings van het geheugen goed in. Pas als je het juiste QPI voltage gevonden hebt zet je de MP weer omhoog en ga je de CPU overklokken.

Edit: Hieronder mijn settings.

CPU OC settings i7 950

CPU Ratio 21
Speedstep Disabled
BCLK 192
PCI-e 100
DRAM 1536
UCLK 3072
QPI Link auto
DRAM timing 7-8-8-24
CPU voltage 1.355
CPU PLL auto
QPI/DRAM volt 1.29
DRAM bus volt 1.51

Rest allemaal op auto.

BCLK 196, 1.36 vCore. BCLK 200, 1.39 vcore

Deze settings kan je dus niet overnemen. Is alleen om een idee te geven van hoe het hoort te staan. Voltages enzo kan je dus niet overnemen en moet je zelf uitzoeken.

[ Voor 48% gewijzigd door PilatuS op 20-01-2012 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een stabiel qpi voltage dan? Het voltage wat ik nu heb is stabiel voor 3.8ghz met 21x multiplier hoor. Ik kan ook iets van 220bclk doen met 18x maakt niet uit het gaat erom dat ik niet 4ghz kan halen. Ik werk heus niet op een instabiel systeem hoor... Timings van het geheugen heb ik allemaal al geprobeert maakt helemaal niks uit oud of nieuw geheugen.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:30:
Zoek eerst het stabiele QPI voltage op en ga dan pas echt overklokken. Zet de MP (CPU ratio) laag en zoek het stabiele voltage op voor 200Mhz BCLK met geheugen op 1600MHz. Stel hiervoor ook eerst de timings van het geheugen goed in. Pas als je het juiste QPI voltage gevonden hebt zet je de MP weer omhoog en ga je de CPU overklokken.
^^ dit ^^

Als je weet dat je BCLK stabiel is op 200, of 210 of 190 dan weet je dat verdere instabiliteit komt doordat je CPU gewoon niet sneller wil.

Als je jouw maximale BCLK weet, ga je de maximale multiplier bij deze BCLK opzoeken. Zodra je die weet ga je kijken op welke maximale snelheid je geheugen wil.

Wanneer je het in die volgorde doet moet het goed gaan :)

[ Voor 37% gewijzigd door Blorgg op 20-01-2012 23:34 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:33:
Wat is een stabiel qpi voltage dan? Het voltage wat ik nu heb is stabiel voor 3.8ghz met 21x multiplier hoor. Ik kan ook iets van 220bclk doen met 18x maakt niet uit het gaat erom dat ik niet 4ghz kan halen. Ik werk heus niet op een instabiel systeem hoor... Timings van het geheugen heb ik allemaal al geprobeert maakt helemaal niks uit oud of nieuw geheugen.
Wat stabiel is moet je dus zelf uitzoeken. Dit hangt af van gebruikte moederbord, geheugen en CPU. Dit is dus bij iedereen anders. Door de MP laag te zetten en de CPU langzaam te laten lopen kan je door te testen met LinX uitzoeken welk voltage je nodig hebt voor 200BCLK. Hierna kan je gaan overklokken en weet je zeker dat tot 200BCLK het geheugen en NB stabiel is.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 20-01-2012 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg ik net dat ik dat allemaal al 100x gedaan heb en dat het gewoon niet helpt. De voltages kloppen!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:36:
Dat zeg ik net dat ik dat allemaal al 100x gedaan heb en dat het gewoon niet helpt. De voltages kloppen!
Als je zeker weet dat het allemaal klopt heb je een bagger CPU en heb je pech.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
"advanced instellingen cpu:
800mv"

maak daar eens 1000 van.

en sowieso moet je vcore en qpi voltage omhoog richting de 200 baseclock, je mag al van geluk spreken dat het op die settings stabiel werkt

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
hmmm naja ik heb het geprobeert maar hij draait wel 4.2ghz maar dan moet de vcore op 1.4ghz en dan loopt hij op naar de 100graden en dan crashed die. Een lagere vcore kan ook niet dan is die niet stabiel.

Maar ik vindt het gewoon raar dat ik voor 3.8ghz gewoon 1.225 vcore kan doen en voor 4.2ghz of 4ghz moet ik minimaal 1.35vcore hebben.

Ik heb een zalman reserator xt dat is nou niet echt de beste waterkoeling. Ook maak ik me zorgen dat hij misschien verstopt zit vanwege de standaard koeling die gebruikt is. Schijnen nogal wat problemen te zijn met de zalman anti corrosie vloeistof die het hele systeem vast propt met zooi.

Zou ik niet mijn zalman reserator xt gewoon kunnen upgraden met een betere waterpomp? Zou dat misschien helpen?

Of zal ik gewoon een oude airco ofzo ombouwen zodat ik phace change koeling kan krijgen of dergelijke is daar een nederlandse tutorial van?

• PilatuS
  • Niet online
Heb je de dingen die wij aangeven hebben al geprobeerd ?
Maar ik vindt het gewoon raar dat ik voor 3.8ghz gewoon 1.225 vcore kan doen en voor 4.2ghz of 4ghz moet ik minimaal 1.35vcore hebben.
Daar is niets vreemds aan. Voor 4GHz heb ik met mijn 950 al 1.35 nodig. Voor 4.2GHz heb ik 1.39 nodig. Om nog eens 100MHz meer te halen moet de vCore naar 1.42 toe.
Pagina: 1