Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem Voeding

Pagina: 1
Acties:

• Harry!
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 11:01
Hallo,

Sinds een tijdje rammelt de fan van mijn voeding, dit is storend, maar voor alsnog werkte het goed. Nu hou ik mijn voeding wel in de gaten, nu is mij opgevallen dat het voltage van +5v wat aan de hoge kant is, hij schommelt rond de 5,75~5,85.

Is dat dan al schadelijk of niet?

Gr,
Harry

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Wat betreft de fan: gewoon vervangen... Je zult de voeding dan open moeten maken, vaak zit de fan gesoldeerd, maar met een beetje soldeerkunsten kun je die gemakkelijk los krijgen.

Wat betreft de voltages: ik heb ooit een voeding gehad die 10,2V uitgaf en die pc startte soms wel/soms niet op... Dus ze kunnen wel wat hebben, maar je zult even op je voeding moeten kijken of daar een tolerantie op staat. (percentage dat een voeding maximaal af mag wijken van de fabrikant)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vooral niet zelf een voeding openmaken; tenzij je weet wat je wel en niet kan aanraken, los-solderen etc. Een beetje goede voeding (system-specs missen trouwens!!!) zal rond de 5 tot 7 tientjes liggen; ik zou gewoon vervangen en een voeding van x jaar oud linea recta naar de vuilnisbak verwijzen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46
Harry! schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:59:
Hallo,

Sinds een tijdje rammelt de fan van mijn voeding, dit is storend, maar voor alsnog werkte het goed. Nu hou ik mijn voeding wel in de gaten, nu is mij opgevallen dat het voltage van +5v wat aan de hoge kant is, hij schommelt rond de 5,75~5,85.

Is dat dan al schadelijk of niet?

Gr,
Harry
Laat me raden, je leest de voltages uit met software?
Dit is namelijk totaal niet precies en zegt dus ook niks maar wat voor voeding heb je precies? :)

• Harry!
Redblader schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:47:
[...]
Laat me raden, je leest de voltages uit met software?
Dit is namelijk totaal niet precies en zegt dus ook niks maar wat voor voeding heb je precies? :)
In dit geval heb ik het ook via het bios bekeken, dat komt overeen met wat de software aangeeft (Speccy).

Wat voor voeding het is, zal ik even moet spieken. Het is iets van Silent Green Power 500W ofzo. Zal kijken of ik dat ergens kan terug vinden. Hij is z'n 2 jaar oud geloof ik.

• Gloeilamp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-11 15:26
Moet niet heel veel kwaad kunnen, de waardes die je ziet d.m.v software kun je meestal ook het beste met een korreltje zout nemen.

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:24

D4NG3R

kiwi

:)

Welke voeding gaat het om en welk(e) voltage(s) krijg je als je de lijn(en) meet met een voltmeter?

Software en de BIOS zeggen zo weinig in veel gevallen..

Edit: En ja: Mocht het echt zo ver boven de 5v zitten is het schadelijk voor apparatuur op de 5v lijnen.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 10-01-2012 13:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Harry!
D4NG3R schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:31:
Welke voeding gaat het om en welk(e) voltage(s) krijg je als je de lijn(en) meet met een voltmeter?

Software en de BIOS zeggen zo weinig in veel gevallen..

Edit: En ja: Mocht het echt zo ver boven de 5v zitten is het schadelijk voor apparatuur op de 5v lijnen.
Ik zal als ik thuis ben kijken wat het voor voeding is. En meten moet neem ik aan op de stekkers zelf?

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:24

D4NG3R

kiwi

:)

Yup. 5v is normaliter een van de rode kabels. In deze aansluiting steek je dan het rode uiteinde van een voltmeter. En het andere uiteinde steek je in een van de zwarte aansluitingen.

De voeding kan je eventueel zonder computer laten starten door op de mobo stekker de groene met een zwarte pin te verbinden.

Afbeeldingslocatie: http://ww2.justanswer.com/uploads/space143/2010-08-24_043412_connector_atx_pinout.GIF

(PS_ON# verbind je dus bijv met een van de zwarte pinnen op de voeding).

Let hierbij wel op dat je ze eerst met elkaar verbind, en dan pas de knop op de voeding op aan zet of de stekker in de voeding steekt!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Harry!
Oke, ik snap het! Bedankt voor de reacties. Ik ga vanavond even aan het meten en opzoeken wat het voor voeding is.

Ik laat even weten wat het is geworden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

MAX3400 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:26:
Vooral niet zelf een voeding openmaken; tenzij je weet wat je wel en niet kan aanraken, los-solderen etc. Een beetje goede voeding (system-specs missen trouwens!!!) zal rond de 5 tot 7 tientjes liggen; ik zou gewoon vervangen en een voeding van x jaar oud linea recta naar de vuilnisbak verwijzen.
Nee liever een goede voeding weggooien, dan een knaak uitgeven aan een nieuwe fan......
En meestal zijn die ook nog gewoon met een stekkertje.

Overigens tenzij je merkt dat je pc onstabiel word zou ik me echt niet druk maken over de precieze waarde van je voltages. Er zit redelijk wat speling in wat de onderdelen aan kunnen

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 10-01-2012 14:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46
De BIOS of software kunnen de voltages helemaal niet goed uitlezen er zit altijd een verschrikkelijke grote afwijking met dit soort manieren dus ik zou er geen waarde aan schenken persoonlijk.
Harry! schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:39:
[...]

In dit geval heb ik het ook via het bios bekeken, dat komt overeen met wat de software aangeeft (Speccy).

Wat voor voeding het is, zal ik even moet spieken. Het is iets van Silent Green Power 500W ofzo. Zal kijken of ik dat ergens kan terug vinden. Hij is z'n 2 jaar oud geloof ik.
Kun je wat preciezere informatie geven welke voeding het is, dat staat gewoon op de voeding zelf dus even je kast openmaken. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Redblader op 10-01-2012 17:24 ]

• Harry!
Bedankt voor jullie reacties, helaas heeft mijn voeding het gevecht om leven en dood niet gewonnen. Heb ook de kans niet gekregen om hem te meten of iets dergelijks. Ik ga op zoek naar een nieuwe!

Mvg,
Harry!
Pagina: 1