C-schijf loopt vol (SSD Corsair Force-GT 60GB)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 11:00
Goedemorgen,

Ik heb sinds dit weekend een nieuwe pc met volgende specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-V LX€ 95,-€ 95,-
1Codegen Q3343-A11€ 32,39€ 32,39
1Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB€ 120,10€ 120,10
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Sony Optiarc BD-5300S Zwart€ 81,70€ 81,70
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,90€ 49,90
1Corsair Force GT 60GB€ 94,50€ 94,50
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 79,90€ 79,90
1Asus ENGTX550 TI DC/DI/1GD5€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 844,99

De SSD staat als primaire C-schijf met daarop draaiend: Windows 7 Ultimate x64 NL.
SSD staat in AHCI mode.

Na de clean install afgelopen zaterdag had ik nog ruim 38GB over. Het enige wat er nu op staat is Office 2007 en een paar kleine programma's.

Mijn C-schijf zie ik continu vol blijven lopen. Gisteren had ik nog maar iets van 20GB over, vanmorgen toen ik de pc opstartte nog maar 14GB, en inmiddels zit ik nog maar op 8,37GB vrije ruimte....

Als ik de C schijf open en alle mappen bekijk (inclusief verborgen mappen) is dit maar 20,1GB, wat dus in zou moeten houden dat ik nog minimaal 35GB over zou moeten hebben. Ik heb nu inmiddels nog maar 8,37GB over (en loopt nog steeds vol). Ik mis dus ergens nog ± 25GB aan data....

Heb al schijfopruiming gedaan (scheelde 60MB) en al diverse zaken gecontrolleerd. Ook bij schijfbeheer kan ik niets vreemds vinden.

Er staat bij schijf 0: 55,90GB Daarvan is 100MB NTFS door systeem gereserveerd, de overige 55,80GB NTFS zou in orde moeten zijn (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump en Primaire partitie)

Tijdens het typen van dit bericht heb ik inmiddels nog maar 8,19GB over......

Als het op dit tempo doorgaat is om 15:00 mijn gehele schijf vol gelopen.

Er zit ook geen virus op, ik gebruik Avast.....

Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast mijn dank!

edit: Op mijn vorige pc die vorige week nog actief was stond al 2,5 jaar de 100% identieke windows 7 versie. Daar nog draaiend op een Maxtor HDD waarvan partitie C als primair maar was ingedeeld in 39,7GB, daar stond dus ook volledig win 7 + alle updates op en nog 30 programma's, daar had ik nog ruim 12GB van over...... Dus die schijf was nog eens ruim 15GB kleiner en er stond nog veel meer op dan nu.

[ Voor 4% gewijzigd door koffieboontje op 09-01-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:40

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Download TreeSize eens (freeware) en kijk waar die GB's zitten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:12
Gebruik je een download programma die C als temp gebruikt misschien? Al zijn dit wel erg veel GB's die je mist in een korte tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Kijk ook even naar je wisselbestand en schakel deze indien nodig uit.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Check c:\temp\weghier\nietkijken\persoonlijk\alleenvoormij\pr0n :+

Maar even zonder ongein, je kunt met treesize (zoals eerder aangegeven) makkelijker een conclusie trekken. Heb kan aan de settings van windows liggen. Een verse install kan anders ingesteld zijn dan je oude install :) Shadow copy's kunnen ook aan staan.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Outerspace schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:27:
Download TreeSize eens (freeware) en kijk waar die GB's zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/855252treesize.jpg

Ik denk dat die 2 files van 28GB de boosdoener zijn......

[ Voor 97% gewijzigd door koffieboontje op 09-01-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Plaatje doet het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Je hebt 16 gig geheugen. Standaard zal windows dan een pagefile.sys en een hyberfile.sys van 16 GB elk maken. De pagefile kun je verkleinen ergens in het configuratiescherm. Hybernation kun je uitschakelen (toch niet nodig bij een ssd)

Iets anders wat je kunt doen is de hoeveelheid ruimte die gebruikt wordt voor systeemherstel beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:50
Edit: Te laat :)

[ Voor 59% gewijzigd door AtomicWing op 09-01-2012 12:38 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
jaja ben bezig hehe, al ff geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
sbmuc schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:30:
Gebruik je een download programma die C als temp gebruikt misschien? Al zijn dit wel erg veel GB's die je mist in een korte tijd...
Nee ik leech met newsleecher alles weg naar D schijf, maar die is vandaag nog niet eens aangeweest.
Vandaag nog 0,0 geinstalleerd aangezien ik aan het werk ben op mijn pc thuis. Vanmorgen begonnen met 14GB, inmiddels nog 7,94 GB over..... (en heb nog niets gedownload)
NATStudent schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:37:
Je hebt 16 gig geheugen. Standaard zal windows dan een pagefile.sys en een hyberfile.sys van 16 GB elk maken. De pagefile kun je verkleinen ergens in het configuratiescherm. Hybernation kun je uitschakelen (toch niet nodig bij een ssd)

Iets anders wat je kunt doen is de hoeveelheid ruimte die gebruikt wordt voor systeemherstel beperken.
Thanks voor de tip, zal zo eens kijken of dat uitschakelen van die Hybernation lukt. Maar dat kan dus geen kwaad? En die pagefile van 16GB, zal ook eens kijken of ik dat kan vinden bij configuratie scherm. Maar die aanpassingen die hebben dus geen invloed verder op de verdere performance van de SSD?

[ Voor 44% gewijzigd door koffieboontje op 09-01-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Aanvullende tip: pagefile.sys gewoon verplaatsen naar de WD schijf (onder systeembeheer de pagefile op C uitzetten en op D aan). De kans dat je die met 16GB geheuegen echt veel gebruikt is klein (alhoewel ik niet weet wat je doet met de PC).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hybernation kun je uitschakelen (toch niet nodig bij een ssd)
Wat heeft hybernation met SSD te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Lees anders dit topic even door, dan word e.e.a. je wel duidelijk.

In het vervolg kan je ook beter even de algemene regels doornemen voordat je een topic opent, we verwachten wel wat eigen initiatief hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Mijzelf schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:09:
Wat heeft hybernation met SSD te maken?
Bij een gewone hdd is het voordeel van hybernation dat opstarten sneller gaat dan wanneer je de pc helemaal uitschakelt. Met een ssd gaat het opstarten sowieso al snel, en neemt hyberfile.sys (veel) ruimte in die je liever ergens anders voor gebruikt.
koffieboontje schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:47:
Thanks voor de tip, zal zo eens kijken of dat uitschakelen van die Hybernation lukt. Maar dat kan dus geen kwaad? En die pagefile van 16GB, zal ook eens kijken of ik dat kan vinden bij configuratie scherm. Maar die aanpassingen die hebben dus geen invloed verder op de verdere performance van de SSD?
Het kan niets `kwaad' nee, en de prestaties gaan ook niet omlaag. Tenzij je je pagefile vaak nodig hebt (lijkt me niet met 16GB), dan is het sneller om hem op je SSD te laten staan, en niet naar je HDD te verplaatsen. Zorg er ook voor dat je hem niet te klein maakt, zodat je geheugen en je pagefile nooit beide helemaal vol komen te zitten (maar dat zal nooit gebeuren met 16GB RAM lijkt me, zelfs als je de pagefile heel klein maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Thanks voor de tips mannen!

Sorry voor mijn late reactie maar ik heb nu in ieder geval in de opdrachtprompt de volgende command ingegeven:

powercfg.exe /hibernate off

Ik kijk even bij Deze Computer, en voila: weer 20GB beschikbaar.

Ik kan nu weer even vooruit denk ik.
Die pagefile verkleinen lijkt me nu nog niet nodig.

Denk sowieso als je toch uit één van beide moet kiezen dat het uitschakelen van de hibernate misschien wat nuttiger is dan het verkleinen van de pagefile?

Heb dit in ieder geval nooit geweten. Alom leert men waarvoor jullie dank _/-\o_
En btw handig progje dat TreeSize, zag inderdaad gelijk waar het probleem in zat omdat die beide files (pagefile en hybernate) via verkenner niet zichtbaar zijn maar in dit geval ivm 16GB RAM toch bij elkaar 28GB (175% van RAM) geheugen in beslag neemt.

Enige wat ik dan achteraf nog raar vind is waarom ik dit dus niet had na de installatie van afgelopen zaterdag. Waarom zaterdag nog 38GB, zondag nog maar 20GB en vervolgens maandag ochtend nog maar 14GB en dan met het uur zien dat de schijf "vol" loopt. Dat zal dan wellicht een dusdanige technische reden hebben die ik vast niet begrijp :+

Misschien achteraf toch beter een 128GB SSD moeten nemen, maarja die "krengen" (wel een heule lekkere kreng, dat dan weer wel) waren gelijk 80/90 euro duurder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Nog mogelijke oorzaken:
  • search index die loopt
  • shadow copies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
edeboeck schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:51:
Nog mogelijke oorzaken:
  • search index die loopt
  • shadow copies
Search index nog niet een keer gebruikt, en shadow copies zou ik via verkenner (inclusief weergeven verborgen mappen) moeten kunnen zien toch?

Waar ik zelf nu aan denk is misschien dat hij onopgemerkt op de achtergrond windows updates aan het binnen halen was? Belangrijke updates worden automatisch binnen gehaald, en zeker na de clean install haalt windows dan behoorlijk wat updates binnen de eerste dagen.... Ik zag namelijk de schijf vol lopen terwijl ik helemaal niets aan het doen was of open had staan.

Ik zal het komende dagen weer eens in de gaten houden. Maar vooralsnog ben ik weer even uit de brand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bondje33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11-2024
1e/ Het is je map 'Installer' (eerst verborgen mappen zichtbaar maken) : C:\Windows\Installer
Daar staan doorgaans vele GB's overbodige oude bestanden in. Deze kun je opruimen. Gebruik daarvoor 'Patch Cleaner' http://www.homedev.com.au/free/patchcleaner
Dit programmaatje verplaatst die overbodige installer-files (waarmee je je Windows-updates eventueel kunt de-installeren) naar een andere door jou aangwezen locatie, bv op je D-schijf. Iedere keer dat Windows wordt geüpdate, blijven de overbodige installer-files nl. in de map Installer staan. Mijn SSD-schijf liep ook vol op 9 a 10 gb na. Na gebruik van Patch Cleaner kreeg ik 22 GB terug. De noodzakelijke installer-files, gekoppeld aan de nieuwe updates blijven gewoon in de map Installer staan.
2e/ Als je Itunes met Icloud op je PC hebt, kun je er ook vanuit gaan dat ICloud iedere keer een back-up maakt van de nieuwste foto's op je iPhone (als je die hebt).
Bij mij op deze locatie: C:\Users\inlognaam\Pictures\iCloud Photos\Downloads
Dat kun je uitzetten via iCloud, maar je kunt ze ook af en toe handmatig verplaatsen naar een andere back-up map. iCloud maakt sowieso een back-up in de cloud.
Pagina: 1