Windows 7 x64 Home Edition meer dan 40GB?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
Mijn neef heeft een vaag probleem. Hij heeft een paar dagen terug een Crucial M4 64GB SSD opgehaald.

Hierop heeft hij Windows 7 x64 Home Edition geinstalleerd.

Na installatie viel hem op dat hij van de 59GB die hij in totaal beschikbaar heeft, reeds 45GB in gebruik heeft. We hebben gekeken waar al die extra data nu precies in zit, maar we kunnen het niet achterhalen.

Tot dusver gecheckt/geprobeerd:
- System restore points, voor zover we kunnen zien niet aanwezig.
- Windows.old directories niet aanwezig
- Schijf opruiming geselecteerd, deze vindt slechts een paar mb her en der
- Prullenbak leeggegooid (zat toch niets in).
- In computerbeheer gechecked of de gehele ssd wordt gebruikt, dit is het geval.

Het vreemde is als we de eigenschappen opvragen van ALLE bestanden die op de C schijf staan, incl. de verborgen bestanden, we niet meer dan 14GB aan data hebben.

Mijn neef heeft een originele W7 Home Edition dvd dus geen geslipstreamde versie met mogelijk extra troep.

Wat neemt nu die resterende ~30GB in beslag?

--------------------------------------------------
Oplossing:

Open CMD (als administrator) en voer in : powercfg.exe -h off

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 24-06-2012 20:11 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Een erg apart probleem dat je beschrijft, waar ik nu erg benieuwd naar ben is het volgende.

Zag je de schijf bij de installatie van Windows 7 ook al volstaan toen je hem wilde selecteren als OS disk ?
En hoe zit het systeem verder in elkaar, werkt TRIM e.d. allemaal ? (na te gaan met een tool zoals HDTunePro)

Mocht je verder nog niets met de PC gedaan hebben zou ik het volgende willen zeggen. Installeer hem gewoon even opnieuw zorg dat je hem goed formatteert en dat je er zeker van bent dat er geen andere partities aanwezig zijn op de SSD.

[ Voor 26% gewijzigd door Perkouw op 24-12-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat had ik laatst ook bij een schone installatie van een HP laptop voor de buurman. De harde schijf van 500Gb had nog maar 4 GB vrij... eerst reboot gedaan, schijfindexering aangezet en een defrag gedaan, reboot en toen was het normaal. Heel vaag en verder ook nooit meegemaakt..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Gebruik Spacemonger eens ..

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/222/spacemonger.png

Dan zie je het in één oog opslag.. kan niet missen !! ;)

En poets de winsxs directory niet uit .. een ramp van een map, is meestal 50% van je gehele Windows map.

Maargoed, het zou er wel op moeten kunnen passen. En ook een aantal programma's erbij moet kunnen, dus ben benieuwd waar je diskspace gebleven is ..

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2011 22:08 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Perkouw schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:15:
Zag je de schijf bij de installatie van Windows 7 ook al volstaan toen je hem wilde selecteren als OS disk ?
En hoe zit het systeem verder in elkaar, werkt TRIM e.d. allemaal ? (na te gaan met een tool zoals HDTunePro)
Ik zou het eerste niet weten, hij had Windows 7 al geinstalleerd en ik heb hem daar niet over gehoord.
Bovendien was de ssd nieuw, dus ik ga er niet van uit dat er nog wat op stond. Bovendien doet hij (en ik trouwens ook) altijd een quick format voor installatie.
Mocht je verder nog niets met de PC gedaan hebben zou ik het volgende willen zeggen. Installeer hem gewoon even opnieuw zorg dat je hem goed formatteert en dat je er zeker van bent dat er geen andere partities aanwezig zijn op de SSD.
Er zijn geen andere partities aanwezig.

Ander wel opvallend detail is dat zijn Windows wel heel erg lang aan het opstarten is. Bij mij is 20 seconden ofzo, maar bij hem duurt het ruim een minuut. En we hebben dezelfde ssd.

Of zijn Trim ingeschakeld is weet ik niet, ik neem aan dat Windows 7 zelf trim inschakelt als het op een ssd geinstalleerd is.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Snowwie schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:36:
[...]

Ik zou het eerste niet weten, hij had Windows 7 al geinstalleerd en ik heb hem daar niet over gehoord.
Bovendien was de ssd nieuw, dus ik ga er niet van uit dat er nog wat op stond. Bovendien doet hij (en ik trouwens ook) altijd een quick format voor installatie.

[...]

Er zijn geen andere partities aanwezig.

Ander wel opvallend detail is dat zijn Windows wel heel erg lang aan het opstarten is. Bij mij is 20 seconden ofzo, maar bij hem duurt het ruim een minuut. En we hebben dezelfde ssd.

Of zijn Trim ingeschakeld is weet ik niet, ik neem aan dat Windows 7 zelf trim inschakelt als het op een ssd geinstalleerd is.
Ik zou de bovengenoemde mogelijke oplossingen gewoon eens proberen als ik jou was.

Verder weet ik natuurlijk niet wat voor systeem jullie hebben, het betekend natuurlijk niet dat elke pc met dezelfde SSD even snel opstart. Maar dat lijkt me duidelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Al naar de pagefile en/of hibernatefile gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Joseph schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 20:31:
Al naar de pagefile en/of hibernatefile gekeken?
Dat zou, zeker met een frisse installatie, toch nooit zoveel ruimte mogen innemen?! :o

Max hibernatefile size = normaal 75% van je totale ram als ik het goed heb. (bron) En ik ga er van uit dat er verder geen exotische aanpassingen zijn gedaan aan de grote hiervan of aan die van de pagefile, dus hier lijkt het me niet aan te liggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Perkouw op 24-12-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Perkouw schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:08:
Dat zou, zeker met een frisse installatie, toch nooit zoveel ruimte mogen innemen?! :o
^ met stom

Eventjes Spacemonger installeren en de schijf laten scannen, dan weet je het direct!
Gebruik het wekelijks als ik een schijf tegen kom die ineens krap zit .. dan zie je aan de grote blokken meteen waar de meeste winst te behalen valt.

Bij systemen die al een poos draaien dus winsxs, hyberfil.sys, pagefile.sys maar poets ook de tijdelijke (internet) bestanden niet uit, of de C:\Windows\SoftwareDistribution\Download .. waar alle gedownloade servicepack/updates/patches staan die na installatie niet automatisch verwijderd worden. Allemaal extra ballast en een quick-win op servers als je snel handelen moet ;)
En natuurlijk C:\Windows\temp

.. maar als dit een frisse installatie is, is hier wat raars aan de hand.
Ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen!

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2011 23:31 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perkouw schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:08:
[...]

Dat kan dus wel. Hibernate is iets kleiner dan je RAM, pagefile is 1.5x je ram. Wat nu als je 12GB hebt?

hibernate = ~12GB
pagefile = ~18GB

Dit zuig ik niet uit mijn duim, dat is echt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Yup, gelukkig kan je de grootte van je pagefile zelf bepalen en kan je met wat googlen er ook wel achter komen hoe je de hybernate file verwijdert (wat je gerust kan doen als je hybrid sleep uitzet).

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
haarbal schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:54:
Yup, gelukkig kan je de grootte van je pagefile zelf bepalen en kan je met wat googlen er ook wel achter komen hoe je de hybernate file verwijdert (wat je gerust kan doen als je hybrid sleep uitzet).
powercfg -h ;)

Dan gaat hibernate vanzelf uit en is de file weg.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobbelstein
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-03 16:49
Exact, hoe meer ram je installeert, hoe minder SSD schijfruimte je overhoud. Bij 16 gb ram vind ik eigenlijk een SSD van 128 Gb al te krap. Ook je prullenbak (ook al istie leeg) alloceerd een paar gigabyte per partitie. Je kan ook alle restorepunten weghalen m.u.v. de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobbelstein
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-03 16:49
Ik vind die hybernate best wel ok met die nieuwe mobo's, mijn asus p8z68v-pro trekt maar 2 watt, ik zet hem dus nooit meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dobbelstein schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:15:
Ik vind die hybernate best wel ok met die nieuwe mobo's, mijn asus p8z68v-pro trekt maar 2 watt, ik zet hem dus nooit meer uit.
Hibernate is ook niks mis mee, het feit dat de hiberfil.sys niet te verplaatsen valt WEL. Met 16GB geheugen op een 128GB SSD is dat best ruk.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:38:
[...]

Dat kan dus wel. Hibernate is iets kleiner dan je RAM, pagefile is 1.5x je ram. Wat nu als je 12GB hebt?

hibernate = ~12GB
pagefile = ~18GB

Hij heeft inderdaad recentelijk 16GB in z'n pc gezet, dus zou het heel goed kunnen.

Morgenavond ga ik bij hem langs, eens kijken of we er dan uitkomen, ook met bovenstaande suggesties. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:38:
[...]

hibernate = ~12GB
pagefile = ~18GB

Weer wat geleerd! Kon zelf de pagefile grootte (lees: hoe je deze berekend) niet zo een twee drie terugvinden, dank voor de opheldering! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 25-12-2011 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Opgelost, het bleek inderdaad de page file te zijn, deze was automatisch door Windows ingesteld op 24GB. :)

Overigens, kan het kwaad als je de page file handmatig instelt op 500 - 1500mb?
Ik bedoel, als je 8GB ram hebt, of zoals mijn neef, zelfs 16GB ram, dan heb je toch eigenlijk geen page file meer nodig? Page file is uit de tijd dat je weinig ram had en je van nood je hd er voor moest aanspreken. Maar in deze tijd, waar gigabytes aan ram ten overvloede beschikbaar zijn, is het toch eigenlijk niet meer nodig?

[ Voor 65% gewijzigd door Snowwie op 26-12-2011 00:56 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dat is wel wat ik graag geloof (maar ben niet de programmeur van het OS) en ik hou er daarnaast nog vaak rekening mee waar ik hem neer zet. In het HDD tijdperk, dus met platters en lees/schrijfkoppen had ik de pagefile altijd in een eerste partitie op een andere disk, zodat de bestanden niet gefragmenteerd raken en de schijf van het OS zijn ding kan doen en niet de pagefile hoeft te bedienen.

Nu in het SSD tijdperk is het een ander verhaal. Data wordt zó snel ingelezen en geschreven dat je de pagefile altijd nog liever op dezelfde SSD hebt dan op een HDD. Het is wel zo dat een pagefile veel geschreven (en gelezen) wordt, dus voor de levensduur van de SSD is het dan weer slecht.

Wat jij zegt, als je veel geheugen hebt, hoef je niet zo'n grote Pagefile .. wat dus mooi aansluit bij het SSD verhaal, vanwege de (kleine) grootte en de levensduur.

Ik heb zelf op mijn Intel SSD een aparte partitie aangemaakt voor mijn pagefile (eigenlijk hoeft dat dus niet, want fragmentatie is bij een SSD geen issue, maar macht der gewoonte) en deze mag van 4 tot 8 GB groeien. Voor de levensduur is dit misschien niet zo slim. Juist omdat dit deel, deze partitie, dus nu extra veel beschreven gaat worden. Denk dat ik het de volgende keer anders doe :P ik heb btw wel 10% ruimte ongepartioneerd gelaten als spare blocks zegmaar.

Ik ben benieuwd wat de rest hier van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een adres vertaalt zich niet 1:1 naar de flash cel waarnaar wordt geschreven. Als je een miljard keer naar geheugenadres 0 schrijft. Dan zal een harde schijf dat ook doen. Een SSD echter verplaatst de adressen constant zodat elke cel evenveel load krijgt.

De pagefile wordt bovendien alleen gefragmenteerd bij een variablele groote, stel de pagefile in op 8 tot en met 8GB en laat je dit altijd zo staan, dan treed er nooit fragmentatie op. Een SSD heeft bovendien maar beperkt last van fragmentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 10:52:
Een adres vertaalt zich niet 1:1 naar de flash cel waarnaar wordt geschreven. Als je een miljard keer naar geheugenadres 0 schrijft. Dan zal een harde schijf dat ook doen. Een SSD echter verplaatst de adressen constant zodat elke cel evenveel load krijgt.
Zo had ik het nog niet bekeken, dat een HDD vaker op hetzelfde punt staat te rammen waar een SSD juist de load verspreid.

Dan nog is het eigenlijk zot om een aparte partitie voor de pagefile op een SSD aan te maken .. hij krijgt zo toch altijd meer voor zijn kiezen dan als je de hele SSD gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies.. meerdere partities hebben geen enkele zin op een SSD. Bij een HDD gaat het fragmentatie tegen en helpt het de data te organiseren, bij een SSD zijn geen van die 2 dingen een punt. Voor data gebruik je wel je harde schijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zo, aangepast :)

4 GB ram, 6 GB pagefile en 3,2 GB hyberfil.sys, 23 GB vrije ruimte en 230 MB unassigned space

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/ssd_usage/ssd_usage2011_low.jpg

@hieronder: Snowwie is de TS hoor ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-12-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
ing._Buttje schreef op maandag 26 december 2011 @ 13:47:
Zo, aangepast :)

4 GB ram, 6 GB pagefile en 3,2 GB hyberfil.sys, 23 GB vrije ruimte en 230 MB unassigned space

[afbeelding]
Fijn om te lezen dat het probleem verholpen is, ook leuk dat je het even hier vermeld. Moet zeggen dat ik toch nog steeds sta te kijken van je probleem, met name omdat het een frisse install is. Ik houd het in ieder geval in me achterhoofd wanneer ik eens een systeem bouw met een soortgelijke SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uh... Dat heeft meer te maken met die 16GB ram erin ;)
Dergelijke hoeveelheden zijn nog steeds niet de standaard voor de gemiddelde desktop en vereist dan wel dat je zelf mag gaan tweaken..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
alt-92 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 00:24:
Uh... Dat heeft meer te maken met die 16GB ram erin ;)
Dergelijke hoeveelheden zijn nog steeds niet de standaard voor de gemiddelde desktop en vereist dan wel dat je zelf mag gaan tweaken..
Dat begreep ik inderdaad, denk dat je mijn post verkeerd leest gezien ik puur bedoel te zeggen dat wanneer je dus een dergelijke hoeveelheid ram hebt en een dusdanige kleine schijf je kans hebt dat dit probleem zich voordoet. Haha. :+

@ing._Buttje
Excuus, was even in de veronderstelling dat jij de TS was. My bad. Had juist heel attent, althans zo dacht ik, een topic report gedaan dat deze dicht kon omdat het probleem opgelost was. Dus ook excuus naar de modjes. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Perkouw op 28-12-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tipje:
code:
1
2
3
div.topicstarter .messageheader { /* maak de header van de topicstart blauw */ 
background: yellow url(http://tweakimg.net/g/if/v2/table_headers.png) repeat-x scroll 0 -217px !important;
 }

in custom css.
Pagina: 1