• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb al sinds een aardige tijd een syteempje samengesteld uit onderdelen 2e hands van tweakers hier. Al vanaf het begin heb ik eigenlijk dezelfde problemen met het spulletje. Namelijk dat er na verloop van tijd een screenfreeze komt met allemaal kleine rode puntjes(kleine streepjes) soms vergezeld met een heel luid storingsgeluid(monotoon)

Mijn setup is:

1090t Phenom
Gigabyte GA-GPA890-UD3H
Corsair XMS3 2 x2gb
radeon 4290 igp

Het idee van de pc was om een setje crossfire graka's erbij te kopen om een game pc te maken maar i.v.m. weinig tijd is dit er nooit van gekomen, samen met de oplossing van mn probleem.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

ik heb geprobeerd de geheugenkaartjes om en om te testen, verder memtest86 geprobeerd. Wat ik merk is dat de toonhoogte en de regelmaat wel veranderd wanneer ik de kaartjes verander maar het verdwijnt niet.

Wanneer ik memtest86 draai vind hij geen problemen, echter de 2e poging heeft hij niet afgemaakt omdat hij vastliep.

Wat merk ik ervan bij gebruik:

Als ik op internet een filmpje stream loopt hij veelal veel eerder vast dan zonder, zelfs met internet radio. Als ik bijvoorbeeld een geheugenstick/externe hdd volprop idem ditto.
Het vastlopen verschilt van 10 minuten tot een middag niet

Ik denk zelf dat het wellicht het mobo in het algemeen is, echter heb ik geen andere geheugenkaartjes/mobo om dit te testen. Ik wil zoiezo in de nabije toekomst een graka gaan kopen voor deze pc dus dat zou de IGP in ieder geval uitsluiten. Maar waar denken jullie dat het aan liggen kan?

Edit: staat ondertussen ook een verse windows instal op, dit heeft een significant verschil in toonhoogte bij vastlopen, verder geen verschil

[ Voor 4% gewijzigd door Hrugnir op 06-01-2012 19:57 ]

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Klinkt alsof je mobo of igp defect is. Bij problemen met een CPU krijg je meestal BSOD o.i.d. Komt die pieptoon ook van je mobo af? Verder zul je gewoon hardware moeten gaan testen totdat je de boosdoener hebt gevonden ben ik bang.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:17

Perkouw

Moderator General Chat
Moet ook eerst denken aan je moederbord of igp. Waar komt het geluid precies vandaan?

[ Voor 52% gewijzigd door Perkouw op 06-01-2012 20:09 ]

• Hrugnir
geluid komt gewoon uit de speakers, schrik me in de kleine uurtjes nog wel eens helemaal het schompus van het ding ;) maar dan zou ik er goed aan doen om in eerste instantie alleen een nieuwe graka te kopen?

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
LlamaWereldOver schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:15:
geluid komt gewoon uit de speakers, schrik me in de kleine uurtjes nog wel eens helemaal het schompus van het ding ;) maar dan zou ik er goed aan doen om in eerste instantie alleen een nieuwe graka te kopen?
Uit je speakers nog wel, dan denk ik toch meer aan je moederbord. Hoe je het probleem omschrijft lijkt het me niet een temperatuur probleem, maar heb je dit al eens in de gaten gehouden ?!

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 06-01-2012 20:27 ]

• Hrugnir
ai daar was ik al bang voor, tot zover die ultra durable marketing van gigabyte :X Wat zijn tegenwoordig eigenlijk de meest degelijke mobo's? zou ik bijvoorbeeld weer voor een gigabyte kunnen gaan of beter voor een asus/asrock/foxconn o.i.d.?

Maar zolang mn cpu niet kaduuk is ben ik al blij eigenlijk :)

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
LlamaWereldOver schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:36:
ai daar was ik al bang voor, tot zover die ultra durable marketing van gigabyte :X Wat zijn tegenwoordig eigenlijk de meest degelijke mobo's? zou ik bijvoorbeeld weer voor een gigabyte kunnen gaan of beter voor een asus/asrock/foxconn o.i.d.?

Maar zolang mn cpu niet kaduuk is ben ik al blij eigenlijk :)
Ik weet het niet zeker of het je moederbord is hé! ;)
Degelijke moederborden -> **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-02 20:19
Even voor de gein eerst een ander (losse) grafische kaart proberen...
Mijn ervaringen met dooie ati kaartjes was altijd met rode puntjes en gezellige ruis. 5770 en recent mijn 4870x2 gingen zo de pijp uit...
Dat heeft nvidia toch beter op orde. Daar ging de 8800 serie met stijl!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 14:08

auto660

1991 240 GL Brick

@cqc anaconda: Niet alleen de 8800 hoor, de hele 7, 8 en 9 serie ging door hetzelfde defect de pijp uit na 2jaar, dus dat was niet in stijl en ook niet netjes. Ze gingen (meestal) na de oventruc wel weer in stijl aan...

@ts: Probeer gewoon eens prime voor een ~30minuten om de cpu uit te sluiten en daarbij de tempraturen van je systeem in de gaten te houden het hwmonitor (deze werkt bij mij altijd goed). Hierna kun je even furmark draaien en daarbij ook de temperaturen in de gaten te houden, loopt de pc vast met prime is het de processor, loopt de pc vast met furmark dan is de videokaart kapot, loopt het bij beide vast of juist niet dan moet je even memtest ~45minuten laten draaien om het geheugen uit te sluiten.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Probeer voor de zekerheid gewoon een heel goedkoop videokaartje op de kop te tikken in v&a en prik die er een in. Het zou namelijk best kunnen dat je hele moederbord crashed als je igp het opgeeft. Hoeft niet meer dan 15 euro te kosten en sluot gelijk uit of het je igp of mobo is.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Probeer niks te kopen, maar onderdelen lenen,anders heb je dadelijk alles 2x.
Als je iets uitwisselt, dan weet je pas dat het defect is.

Vaak gaan voedingen defect, hoewel het nu misschien niet de voeding is.
Dus je komt gewoon aan het uitwisselen, en zoveel mogelijk verwijderen van hardware.

• Hrugnir
ik heb net prime gedaan en futuremark (furmark start bij mij niet op) is alleen nog niet vastgelopen. Bij futuremark in de grafische tests scoorde de IGP een indrukwekkende 0-1 FPS maar verder niets geks gebeurt.

Ik wil zoiezo nog een midrange graka gaan kopen dus die komt er zoiezo aan maar zijn dit dan niet gewoon de verschijnselen dat het mobo niet spoort? alsin ergens een slechte condensator die willekeurig een slecht voltage geeft en het systeem crasht?

Overigens had ik memtest 86 al uitgevoerd en bij de 2e run liep hij wel vast. Maar eerste run zou foutloos zijn
Pagina: 1