Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-11 17:53
Op dit moment ben ik een voltijdstudent Technische informatica, daarnaast ben ik op zoek naar een bijbaantje. Nu ben ik via via in contact gekomen met een ZZP-er die meer projecten begint te krijgen dan dat hij zelf aan kan. Daar hij ZZP-er is en wenst te blijven kan/wil hij mij niet als werknemer in dienst nemen. Daarom hadden we het idee opgevat dat ik me ook als ZZP-er in zou laten schrijven bij de KvK.

Nu kom ik net bij de KvK vandaan, waar ik een gesprek heb gehad met een medewerker aldaar, deze medewerker vertelde mij echter over de VAR (Verklaring arbeidsrelatie) en de eisen hieraan (o.a 1225 uur p/j besteed aan de onderneming en minimaal 3 verschillende opdrachtgevers). Aangezien ik deze eisen nooit ga halen als student (uren) en daar hij mijn enige opdrachtgever zal zijn moet ik nu dus op zoek naar een andere oplossing.

De medewerker bij de KvK kwam als optie met een Payroll-bedrijf, echter eisen die dan ook een deel op voor zichzelf (Logisch natuurlijk.).

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben bij een soortgelijke situatie of dingen waar ik op moet letten of naar kan zoeken. Of mogelijk een andere oplossing hebben.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44

Herman

FP ProMod
Weet jij precies welke belemmeringen die zzp'er heeft om personeel in dienst te nemen? Zo bijzonder complex is dat volgens mij niet :) Wellicht wel handig om te vertellen wat voor een branche het betreft?

[ Voor 26% gewijzigd door Herman op 06-01-2012 17:51 . Reden: Had de vraag niet goed gelezen :P ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Lijkt me duidelijk? Als de man omkomt in het werk heeft hij als het goed is genoeg omzet voor een parttime medewerker en de daarbij horende veranderingen?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19
Technicality schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:17:
Lijkt me duidelijk? Als de man omkomt in het werk heeft hij als het goed is genoeg omzet voor een parttime medewerker en de daarbij horende veranderingen?
Juridisch wordt hij dan werkgever en geen ZZP'er meer. Dan wordt het bijvoorbeeld een maatschap, vof of BV-constructie om de juridisch een solide constructie te hebben. Het probleem is dat de TS maar een werkgever heeft op het moment van het openen als ZZP'er. Ik zou zelf eerder kijken naar een Payroll-optie. Dit zal iets duurder zijn in de maandelijkse kosten echter de flexibiliteit voor beiden partijen neemt erg toe.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Die ZZP'er zal vast terughoudend zijn en niet iemand vast in dienst willen nemen. Nu een bult werk is geen garantie voor de toekomst natuurlijk. Als je iemand in dienst neemt koppel je daar denk ik ook verplichtingen aan vast die de ZZP'er helemaal niet wilt.

Maar laat dat ook niet ten koste gaan van jezelf, als die ZZP'er iemand nodig heeft en jij bent de man, dan is er vast wel een middenweg te bewandelen.

Life is not about specs, it is about joy!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44

Herman

FP ProMod
Termi schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:21:
[...]

Juridisch wordt hij dan werkgever en geen ZZP'er meer. Dan wordt het bijvoorbeeld een maatschap, vof of BV-constructie om de juridisch een solide constructie te hebben.
ZZP is geen juridische rechtsvorm ;)
edit:
Een eenmanszaak kan overigens gewoon personeel hebben. Het gaat erom dat één persoon hoofdelijk aansprakelijk is.
bartvl schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:21:
Die ZZP'er zal vast terughoudend zijn en niet iemand vast in dienst willen nemen. Nu een bult werk is geen garantie voor de toekomst natuurlijk. Als je iemand in dienst neemt koppel je daar denk ik ook verplichtingen aan vast die de ZZP'er helemaal niet wilt.
Een nul-uren contract is eenvoudig gemaakt. Dat gaat op oproepbasis. Dus als er geen werk is, hoeft de werkgever niks uit te betalen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Herman op 06-01-2012 17:31 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Herman schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:25:
[...]
Een nul-uren contract is eenvoudig gemaakt. Dat gaat op oproepbasis. Dus als er geen werk is, hoeft de werkgever niks uit te betalen :)
Zo simpel is dat niet, als je een langere termijn, weet niet wat daar voor richtlijn voor is, dezelfde dagen/uren maakt dan kan het voor de werkgever nog wel eens negatief uitvallen.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
Ik denk dat hij als ZZPer geen zin heeft in de extra administratie, loonstroken en risico's die bij het aannemen van personeel komen kijken. Als je echter maar 1 opdrachtgever hebt kun je een VAR-winst wel vergeten (en dat is het enige waarmee hij als opdrachtgever safe zit).

De eenvoudigste manier is dan om een payrolling toko in te schakelen. Die nemen de administratie en alles over, en dan ben je eigenlijk gewoon als uitzendkracht in dienst bij hem. Nadeel hieraan is dat er een redelijk prijskaartje aan hangt (50-60% bovenop je uurloon is niks, terwijl je bij een normaal arbeidscontract 25-35% extra kwijt bent aan belastingen/vakantiegeld/premies).

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:26
Hoeveel denk je te gaan verdienen? Want je kan als particulier ook gewoon facturen sturen en innen tot een bepaald bedrag toch?

CMIIW

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan bij je belastingaangifte straks gewoon neveninkomsten opgeven.

• naam
418O2 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:07:
Hoeveel denk je te gaan verdienen? Want je kan als particulier ook gewoon facturen sturen en innen tot een bepaald bedrag toch?

CMIIW
€15,- p/u * 12 uur p/w * 40 weken = ongeveer €7200,- op jaarbasis.

• MikeN
418O2 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:07:
Dat is toch met name bij bijverdiensten waarbij aan de ene kant jij niet echt als ondernemer optreedt (en dus niet BTW plichtig bent) en aan de andere kant het niet om een arbeidsverband gaat (dus een eenmalig projectje bijvoorbeeld). Dat lijkt me hier niet het geval, er is gewoon duidelijk sprake van een arbeidsverband.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:26
daarom vroeg ik hoeveel hij dacht te gaan verdienen. 15eu per uur is niet veel he, daar hou je een tientje aan over als zzp'er

• naam
@catch22, ik weet dat het niet veel is, maar ik ben pas 21 en het is meer dan ik zou verdienen met andere bijbaantjes.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

naam schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 02:06:
[...]

€15,- p/u * 12 uur p/w * 40 weken = ongeveer €7200,- op jaarbasis.
Pas op !!! voor je stufi grens. Die zit bruto ergens op 12000 meen ik. Dat lijkt veel, maar als je toevallig een jaar hebt waar je ook een stagevergoeding of andere inkomsten hebt (naast DUO) krijgt zit je er zo aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2012 17:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
naam schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:09:
Op dit moment ben ik een voltijdstudent Technische informatica, daarnaast ben ik op zoek naar een bijbaantje. Nu ben ik via via in contact gekomen met een ZZP-er die meer projecten begint te krijgen dan dat hij zelf aan kan. Daar hij ZZP-er is en wenst te blijven kan/wil hij mij niet als werknemer in dienst nemen. Daarom hadden we het idee opgevat dat ik me ook als ZZP-er in zou laten schrijven bij de KvK.

Nu kom ik net bij de KvK vandaan, waar ik een gesprek heb gehad met een medewerker aldaar, deze medewerker vertelde mij echter over de VAR (Verklaring arbeidsrelatie) en de eisen hieraan (o.a 1225 uur p/j besteed aan de onderneming en minimaal 3 verschillende opdrachtgevers). Aangezien ik deze eisen nooit ga halen als student (uren) en daar hij mijn enige opdrachtgever zal zijn moet ik nu dus op zoek naar een andere oplossing.
Dat van die VAR-verklaring is voor jou waarschijnlijk niet van toepassing.

Waar gaat die VAR-verklaring om: de belastingdienst kan later (na het belastingjaar) vaststellen dat er sprake is van een dienstverband, en vervolgens bij de opdrachtgever alsnog om werkgeverspremies vragen. Opdrachtgevers vinden het fijn dat ze later misschien alsnog premies moeten afdragen, hun kosten worden hoger. Met een VAR kan de opdrachtgever zekerheid krijgen hoe dat gaat. Ofwel: een VAR doet een uitspraak over jouw situatie, en is juist bedoeld voor opdrachtgevers.
Er zijn verschillende soorten VAR-verklaringen, waaronder VAR-WUO (Winst Uit Onderneming, je bent een 'echte' zelfstandige) en VAR-ROW (Resultaat Overige Werkzaamheden, activiteiten naast je hoofdactiviteit). Ik denk dat je wel degelijk voor VAR-ROW in aanmerking komt: je hoofdactiviteit is studeren. Waarom die KvK man met de eisen van VAR-WUO komt is mij een raadsel.

Maar voor jou is het waarschijnlijk niet van toepassing. Jij kent de opdrachtgever al, en kent jouw situatie. Hij weet waarschijnlijk al dat je een voltijdsstudent bent en dat het wel heel raar moet lopen wil de belastingdienst jou als een werknemer van hem beschouwen. Hij kan ervoor kiezen om geen VAR te vragen, en dan hoef jij het ook niet aan te vragen.

Wat je moet doen: benader hem, vraag of hij een VAR wilt hebben, zo ja, dat je waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor VAR-WUO maar waarschijnlijk wel voor VAR-ROW.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:59
Sport_Life schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:39:
[...]

Pas op !!! voor je stufi grens. Die zit bruto ergens op 12000 meen ik. Dat lijkt veel, maar als je toevallig een jaar hebt waar je ook een stagevergoeding of andere inkomsten hebt (naast DUO) krijgt zit je er zo aan.
Sterker nog, ik heb het bijna gehaald met ong 12 euro netto. Dat was ongeveer 1 dag in de week + vakanties. Het is dat ik toen geen volledig jaar werkte daar anders had ik waarschijnlijk december af moeten zeggen.

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Sport_Life schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:39:
[...]

Dat valt heel erg mee. De bijverdiengrens is €13.000, dat betekent dus dat je €1080 per maand mag verdienen...voordat je dat als student per maand verdiend ben je wel even verder ;) .

• MikeN
Free rider schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 18:18:
[...]
Jij kent de opdrachtgever al, en kent jouw situatie. Hij weet waarschijnlijk al dat je een voltijdsstudent bent en dat het wel heel raar moet lopen wil de belastingdienst jou als een werknemer van hem beschouwen.
Hoezo? Als ik de informatie in dit topic zo lees is er gewoon sprake van een arbeidsovereenkomst (er is een uurloon afgesproken, er wordt een bepaald aantal uur per week gewerkt, er lijkt een gezagsverhouding te zijn).

Met een VAR-ROW heeft de opdrachtgever overigens nog steeds 0 zekerheden, dus zo'n ding heeft niet heel veel zin.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
MikeN schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:53:
Hoezo? Als ik de informatie in dit topic zo lees is er gewoon sprake van een arbeidsovereenkomst (er is een uurloon afgesproken, er wordt een bepaald aantal uur per week gewerkt, er lijkt een gezagsverhouding te zijn).
De meeste ZZP contracten hebben afspraken met een uurprijs, aantallen uren, en verantwoordelijkheden. Het zijn nog steeds geen arbeidscontracten.
Met een VAR-ROW heeft de opdrachtgever overigens nog steeds 0 zekerheden, dus zo'n ding heeft niet heel veel zin.
Het idee van mijn antwoord is dat de opdrachtgever goed op de hoogte is van de status van TS, en op basis van die kennis het risico aanvaardt.
Immers, als hij het risico niet aanvaardbaar vindt, dan had hij TS voorgesteld om via een uitzendbureau voor hem te werken, maar de opdrachtgever kwam zelf met het idee dat TS maar een eigen onderneming moet starten.

• MikeN
Free rider schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:22:
De meeste ZZP contracten hebben afspraken met een uurprijs, aantallen uren, en verantwoordelijkheden. Het zijn nog steeds geen arbeidscontracten.
Ik heb dan ook m'n twijfels bij veel van dat soort contracten. De vraag of er een gezagsverhouding is of niet is tamelijk essentieel, en in het verleden zijn opdrachtgevers zichzelf soms achteraf hard tegengekomen ('freelancer' niet meer inhuren, die miept dat hij een arbeidsovereenkomst had, betalen maar...)
Het idee van mijn antwoord is dat de opdrachtgever goed op de hoogte is van de status van TS, en op basis van die kennis het risico aanvaardt.
Immers, als hij het risico niet aanvaardbaar vindt, dan had hij TS voorgesteld om via een uitzendbureau voor hem te werken, maar de opdrachtgever kwam zelf met het idee dat TS maar een eigen onderneming moet starten.
Als je het puur vanuit het oogpunt van TS bekijkt dan is alles prima natuurlijk. Een VAR-ROW moet wel te krijgen zijn, en als je de inkomsten dan gewoon onder overige werkzaamheden bij de inkomstenbelasting opgeeft ben je klaar.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11 14:55

Nikeo

Jawelles

Zoals aangegeven: stufigrens = HEILIG!

Vriend van me verdiende ook teveel en moet nu óók zijn OV recht terugbetalen (iets van 70E per halve maand!!!)

• MikeN
Sinds 2010 valt dat allemaal wel mee. Je moet alleen terugbetalen wat je teveel hebt verdiend, de oude (kromme) situatie dat je 1 euro teveel verdiende en 900 euro aan OV boete moet terugbetalen komt niet meer voor.
Pagina: 1