Subwoofer: High level in

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Ontvangt een subwoofer een signaal, als deze wordt aangesloten na de speaker en zo ja heeft de crossover instelling dan nog invloed op de keten ervoor?

Dus:
Versterker --> Frontspeaker --> high level in van de (actieve) subwoofer

Normaal gaat een subwoofer ertussen (high level in/high level out), maar ik wil de filtering van het crossover voorkomen. immers alles onder de ingestelde crossoverfrequentie gaat naar de sub en alles erboven naar de aangesloten speaker op de sub. Graag wil ik het fullrange signaal naar mijn frontspeakers hebben, maar ook een sub erbij gebruiken. Ik wil niet de LFE gebruiken, omdat ik dan niet 'pure audio' kan gebruiken en tegelijkertijd de sub (Onkyo TX-NR808)

Ik kan het binnenkomend signaal versterken op de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

Canon23

>>MY<< world

ik heb een gemini en die met een neutrik kabel aangesloten.
Deze zit samen, met de snoertjes die naar de fronts gaan, in de frontaansluiting op de receiver.
Crossover van de receiver doet dat niks, omdat je ook het laag naar de frontaansluiting wilt hebben. De sub filter het laag eruit en versterkt het.
Je gebruikt dan de crossover op de sub zelf

receiver |------> front aansluiting A ---->front speakers
|------> front aansluiting A ----> subwoofer

Dit kwam mooi uit voor mij, omdat ik geen LFE dedicated hebt. EN mijn subje zo ook in stereo en direct modus mee doet :)

PS zo staat het ook in het boekje van de gemini sub

[ Voor 4% gewijzigd door Canon23 op 06-01-2012 14:04 ]

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16
Als de front luidsprekers op 'large' staan en subwoofer op 'no' in de receiver en je sluit de sub met zijn high level inputs aan op de front left en right uitgangen van de receiver, dan gaat dat goed. Met de cross over op de sub kun je dan instellen wanneer de sub stopt met meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
M. Mulder schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:52:
Ontvangt een subwoofer een signaal, als deze wordt aangesloten na de speaker en zo ja heeft de crossover instelling dan nog invloed op de keten ervoor?
De subwoofer krijgt hetzelfde signaal als wanneer je hem vóór de luidspreker zet. De crossoverinstelling op je subwoofer heeft geen invloed op het signaal dat de (gewone) luidspreker krijgt.

Je moet op je receiver de frontspeakers dan wel op large zetten en instellen dat je geen subwoofer hebt.

Edit: te laat...

[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 06-01-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Gaat er in de config van Canon23 ook een fullrange frequentie signaal naar de sub (helft van het signaal naar front en helft naar sub).

Of gaat alleen de helft van het signaal onder de crossover naar de sub en de andere helft naar de frontspeaker?

Krijgt de sub, als ik hem erna doet geen minder signaal, omdat de frontspeakers het meerendeel al heeft 'verbruikt'?

Of wordt vanaf het punt dat de speakerkabel vanaf de front naar de sub gaat, netals bij Canon23, het signaal wat onder de crosover staat ingesteld voor de helft gesplitst (half naar sub, half naar front).

De speakers heb ik op large staan en de sub uit ;)

Interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17

Exirion

Gadgetfetisjist

EricDH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:21:
Als de front luidsprekers op 'large' staan en subwoofer op 'no' in de receiver en je sluit de sub met zijn high level inputs aan op de front left en right uitgangen van de receiver, dan gaat dat goed. Met de cross over op de sub kun je dan instellen wanneer de sub stopt met meedoen.
Precies dit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

Canon23

>>MY<< world

M. Mulder schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:29:
Gaat er in de config van Canon23 ook een fullrange frequentie signaal naar de sub (helft van het signaal naar front en helft naar sub).

Of gaat alleen de helft van het signaal onder de crossover naar de sub en de andere helft naar de frontspeaker?

Krijgt de sub, als ik hem erna doet geen minder signaal, omdat de frontspeakers het meerendeel al heeft 'verbruikt'?

Of wordt vanaf het punt dat de speakerkabel vanaf de front naar de sub gaat, netals bij Canon23, het signaal wat onder de crosover staat ingesteld voor de helft gesplitst (half naar sub, half naar front).

Interessant...
Daar ben ik ook benieuwd naar....
Denk zelf beide full range, maar met half vermogen ofzo

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 09:28
M. Mulder schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:29:

Interessant...
De sub maakt gewoon z'n eigen circuit en krijgt ook een full range signaal. Vergelijk het met meerdere apparaten op 1 stekkerblok. Als je er een apparaat bij prikt krijgen de andere niet opeens halve spanning. Alleen in totaal gaat er wel een grotere stroom lopen.
Je kunt de sub ook direct op de versterker aansluiten ipv via de speakers.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:38:
[...]

De sub maakt gewoon z'n eigen circuit en krijgt ook een full range signaal. Vergelijk het met meerdere apparaten op 1 stekkerblok. Als je er een apparaat bij prikt krijgen de andere niet opeens halve spanning. Alleen in totaal gaat er wel een grotere stroom lopen.
Je kunt de sub ook direct op de versterker aansluiten ipv via de speakers.
Met stroom begrijp ik dat, echter het signaal door de speakerkabel is een 'gekwantificeerd' analoog signaal.

Als daarvan een deel naar de sub gaat, dan gaat die niet naar de front, dus ben je dat deel (hoe klein ook) kwijt in de muziek.v.w.b. de weergave in de frontspeaker.

Waar blijft het deel (energie) wat boven de kantelfrequentie richtig de sub gaan dan? Gelijk naar de min van het systeem?

Of laat het filter het niet toe dat alles boven de ingestelde kantelfrequentie naar de sub gaat. Daar wordt immers geen stroomkring voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat bedoel je met gekwantificeerd?

De versterker zet een bepaalde spanning op de uitgang. Een luidspreker of een (actieve of passieve) subwoofer meet alleen maar wat die spanning is, en daarbij laat hij een stroom lopen. Alleen de spanning bepaalt wat de luidspreker of subwoofer laat horen. Aangezien het om een parallelschakeling gaat, is de spanning overal gelijk.
M. Mulder schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:59:
[...]Waar blijft het deel (energie) wat boven de kantelfrequentie richtig de sub gaan dan? Gelijk naar de min van het systeem?
De ingang van een subwoofer heeft een grote impedantie (weerstand). Je mag die beschouwen als oneindig groot, dus er gaat geen vermogen van de versterker (Onkyo) naar de subwoofer. De subwoofer 'meet' alleen de spanning op de luidsprekerkabels, hij kijkt naar welk signaal erop staat. Hij negeert frequenties boven de kantelfrequentie en de rest versterkt hij met zijn ingebouwde versterker.

[ Voor 56% gewijzigd door TBTL op 06-01-2012 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
TBTL schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:28:
Wat bedoel je met gekwantificeerd?

De versterker zet een bepaalde spanning op de uitgang. Een luidspreker of een (actieve of passieve) subwoofer meet alleen maar wat die spanning is, en daarbij laat hij een stroom lopen. Alleen de spanning bepaalt wat de luidspreker of subwoofer laat horen. Aangezien het om een parallelschakeling gaat, is de spanning overal gelijk.
[...]
De ingang van een subwoofer heeft een grote impedantie (weerstand). Je mag die beschouwen als oneindig groot, dus er gaat geen vermogen van de versterker (Onkyo) naar de subwoofer. De subwoofer 'meet' alleen de spanning op de luidsprekerkabels, hij kijkt naar welk signaal erop staat. Hij negeert frequenties boven de kantelfrequentie en de rest versterkt hij met zijn ingebouwde versterker.
Als je een audiotrack beluisterd dan kan deze bijvoorbeeld een audiobitdiepte hebben van 16.bit

Dat zou betekenen dat er 65 536 (216) mogelijkheden zijn aan variaties in analoge impulsen. Die analoge impulsen bestaan uit elektrische energie (duur en hoeveelheid). Deze duur en hoeveelheid is 'gekwantificeerd'. Omdat het analoog betreft, zal dit niet exact zijn.

Als nou zo'n impuls een 'keuze' moet maken op een T-splitsing, dan gaan ze volgens mij @random naar links en rechts (afhankelijk van de weerstand).

Het signaal naar de sub en frontspeakers is dus niet geheel volledig, maar kan met onderbekingen in de impuls toch nog heel wat (Watt ;) ) eruit halen en zijn onze oren daar niet zo gevoelig voor. De speaker wordt in beweging gezet en een kleine onderbreking laat niet gelijk de al ingezet trilling stoppen en wordt gelijk weer opgepakt na de onderbreking.

Wat ik vermoed is dat de weerstand die wordt opgewekt voor de frequenties boven de kantelfrequentie er voor zorgt dat de elecktrische energiee de makkelikste weg kiest en dat is dan de frontspeaker.

Onder de kantelfrequentie krijg je dus het bovengenoemde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 13:25
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar je moet de speakers gewoon als twee verbruikers beschouwen. Ze zijn parallel geschakeld en er staat dus dezelfde spanning overheen. Afhankelijk van de impedantie van de speaker zal er een bepaalde stroom door lopen. Als je twee speakers aansluit zal je versterker dus meer stroom leveren, om in de vraag van beide speakers te kunnen voldoen.

Door het filter in de subwoofer zal een deel van de spanning die er in principe overheen zou staan, er niet overheen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
Matthijs B schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 01:59:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar je moet de speakers gewoon als twee verbruikers beschouwen. Ze zijn parallel geschakeld en er staat dus dezelfde spanning overheen. Afhankelijk van de impedantie van de speaker zal er een bepaalde stroom door lopen. Als je twee speakers aansluit zal je versterker dus meer stroom leveren, om in de vraag van beide speakers te kunnen voldoen.

Door het filter in de subwoofer zal een deel van de spanning die er in principe overheen zou staan, er niet overheen staan
Precies! In het geval van de hoogohmige Subwoofer zal die maar weinig stroom vragen en gewoon meehobbelen met de spanning. De versterker zal er echt niets van merken en de hoofdluidsprekers zullen niet anders klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
M. Mulder schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:31:
[...]

Als je een audiotrack beluisterd dan kan deze bijvoorbeeld een audiobitdiepte hebben van 16.bit

Dat zou betekenen dat er 65 536 (216) mogelijkheden zijn aan variaties in analoge impulsen. Die analoge impulsen bestaan uit elektrische energie (duur en hoeveelheid). Deze duur en hoeveelheid is 'gekwantificeerd'. Omdat het analoog betreft, zal dit niet exact zijn.

Als nou zo'n impuls een 'keuze' moet maken op een T-splitsing, dan gaan ze volgens mij @random naar links en rechts (afhankelijk van de weerstand).
Uhmm, zo werkt dit niet hoor. Het is niet zo dat er 'analoge impulsen' uit de versterker komen; een DA omzetter zet een 16 bits digitaal signaal om naar een analoge signaal en dit gaat vloeiend! Er komt dus gewoon een wisselspanning uit de versterker (naar model van het audiosignaal). Afhankelijk van de impedantie (weerstand) van de verbruiker (in dit geval een luidspreker) zal er een stroom gaan lopen en levert de versterker op dat moment vermogen.
Pagina: 1