Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vraag in verband met de snelheid van de CPU

Ik heb een 2600K processor deze processor heeft volgens de gegevens op de website van intel een snelheid van 3.4GHZ.
Nu als ik GPU-Z gebruikt wordt er bij core speed 1605.2MHz teruggeven is dit juist en waarom wordt dit zo weergegeven en hoe bereken je dit ?

GPU-Z weergave:
http://imageshack.us/photo/my-images/42/naamloosbj.jpg/

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Zie PMG FAQ

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:41
Wanneer hij niks/weinig te doen heeft klokt hij zichzelf terug om stroom te besparen.
Kijk nog eens wanneer je hem belast.

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 12:34:
Wanneer hij niks/weinig te doen heeft klokt hij zichzelf terug om stroom te besparen.
Kijk nog eens wanneer je hem belast.
Edit op bovenstaande post:
Maar Is dit normaal wanneer hij iets te doen heeft bijvoorbeeld wanneer ik DV videodata (file3.2Gb) verplaats van de ene naar de ander harddisk dat de core speed op 1605.2MHz blijft ?
De core speed blijft ook op 1605.2MHz als ik video capture of afspeel in een montage programma?
Wanneer ik in photoshop 64Bit hetzelfde filmpje op een laag inlaad en laat afspelen gaat de core speed op 3800Mhz en ook wanneer ik 3D programma( 32Bit en de 64bit versie) gebruik om een animatie af te spelen.
Is deze manier waarop de processor zijn core speed teruggeeft als normaal te beschouwen ?
Waarom gaat de core speed niet naar 3800MHz als ik data verplaats van de ene naar de andere harddisk ?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:58:
Waarom gaat de core speed niet naar 3800MHz als ik data verplaats van de ene naar de andere harddisk ?
Omdat bij zo'n taak de CPU 99% van de tijd op de HDD staat te wachten ;)
De data wordt in principe door de controller via DMA verstuurt/ontvangen, buiten de CPU om.

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 06-01-2012 18:01 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:17

Perkouw

Moderator General Chat
Dit is inderdaad heel normaal, gelieve voortaan eerst even de algemene regels door te nemen als ook de PMG FAQ voor dit forum. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:00:
Dit is inderdaad heel normaal, gelieve voortaan eerst even de algemene regels door te nemen als ook de PMG FAQ voor dit forum. ;)
Had ik gedaan,veel goede informatie , maar was me niet duidelijk.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
EIST?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:00:
[...]

Omdat bij zo'n taak de CPU 99% van de tijd op de HDD staat te wachten ;)
De data wordt in principe door de controller via DMA verstuurt/ontvangen, buiten de CPU om.
Gebeurd het capturen ook buiten en CPU ?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Met taakbeheer kan je gewoon zien of de CPU wordt belast ;) En als de CPU belast wordt gaat 'ie echt wel op volle snelheid te maken, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Lang niet alle taken zijn zwaar voor de CPU, veel video-spul gaat over de GPU en dingen inladen is doorgaans ook niet zwaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:44:
[...]

Gebeurd het capturen ook buiten en CPU ?
Dat is een beetje afhankelijk van wat de bron is en wat het doel, maar over het algemeen heeft een CPU er niet veel werk aan. Mocht ik het willen is mn laptop met i3 er vast ook nog wel snel genoeg voor, en die loopt maximaal op 1.2GHz.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Capturen en renderen van videobeelden is wel een cpu intensieve taak maar het is ook nog eens van de programmatuur afhankelijk of er meerdere core's gebruikt worden. Bij programma's die bv maar tot max 2 core's gebruiken zal bij de Intel cpu's gebruik van de turbo mode gemaakt worden.

Zelf gebruik ik bv veelal Adobe premiere pro CS 5.5 maar dan zie je toch echt wel alle core's op 100% schieten wanneer ie gaat renderen, maar het blijft voor een klein gedeelte wel afhankelijk welke software je gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:48:
Met taakbeheer kan je gewoon zien of de CPU wordt belast ;) En als de CPU belast wordt gaat 'ie echt wel op volle snelheid te maken, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Lang niet alle taken zijn zwaar voor de CPU, veel video-spul gaat over de GPU en dingen inladen is doorgaans ook niet zwaar.
bij taakbeheer wordt de CPU belast , het zou kunnen dat veel wordt overgenomen door de GPU
mijn videokaart is een gforce GTX 580.
De CPU wordt maar voor 7% tijdens capturen belast zie link voor belasting CPU.

http://imageshack.us/photo/my-images/21/taakbeheer.jpg/

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:57:
Capturen en renderen van videobeelden is wel een cpu intensieve taak maar het is ook nog eens van de programmatuur afhankelijk of er meerdere core's gebruikt worden. Bij programma's die bv maar tot max 2 core's gebruiken zal bij de Intel cpu's gebruik van de turbo mode gemaakt worden.

Zelf gebruik ik bv veelal Adobe premiere pro CS 5.5 maar dan zie je toch echt wel alle core's op 100% schieten wanneer ie gaat renderen, maar het blijft voor een klein gedeelte wel afhankelijk welke software je gebruikt.
ik gebruik Adobe premiere pro CS 4

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:43
Zet eens Prime95 aan en kijk eens of de snelheid dan veranderd.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:02:
[...]

ik gebruik Adobe premiere pro CS 4

Ik denk dat capturen gewoon geen CPU intensieve taak is. Je verplaats immers alleen data van je camcorder naar je harde schijf. CPU hoeft geen berekeningen uit te voeren ofzo.
Je CPU werkt gewoon prima.

Verwijderd

Long story short, er is echt niks aan de hand met je CPU.
Weinig te doen-lage clockspeeds-weinig hitte-weinig herrie van koeling.
En bij veel te doen dus andersom.

Verwijderd

Topicstarter
naarden 4ever schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:09:
Zet eens Prime95 aan en kijk eens of de snelheid dan veranderd.
een stress test heb ik reeds gedaan de snelheid staat dan op 3812.4MHz

• antoonxxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42
Top! Niks aan de hand dus. Volkomen normaal allemaal. Zoek eens uit wanneer je CPU daadwerkelijk gebruikt wordt. Dan kun je zelf al deze conclusies trekken.

Verwijderd

Topicstarter
antoonxxx schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:51:
Top! Niks aan de hand dus. Volkomen normaal allemaal. Zoek eens uit wanneer je CPU daadwerkelijk gebruikt wordt. Dan kun je zelf al deze conclusies trekken.
Wanneer ik in photoshop hetzelfde filmpje op een laag inlaad en laat afspelen gaat de core speed op 3800Mhz en ook wanneer ik 3D programma gebruik om een animatie af te spel.
Ik ben blij dat het in orde is want iets kopen tweedehands houd toch wel een gevaar in ook als is de computer maar 3 maand oud
Pagina: 1