Welke HD is kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Ik heb een aantal SATA II harde schijven in mijn PC en één daarvan tikt af en toe. Er is dus een harde schijf die op het punt staat om kapot te gaan en ik heb al met de standaard programmas voor schijfcontrole in Windows 7 en Ubuntu geprobeerd uit te vinden welke het probleem veroorzaakt, maar zonder succes. Is er een manier om dit softwarematig uit te zoeken? Het tikken vindt namelijk erg onregelmatig plaats, dus elke harde schijf er apart uit te halen en te kijken of het tikken daarmee ophoudt zou redelijk veel tijd in beslag nemen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met de SMART uit te lezen van iedere disk. Dat is niet failsafe, maar het kan je al een prima indicatie geven welke schijf potentieel problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:35
Kast open, oor tegen de schijven aan leggen, disk voor disk totdat je gepinpoint hebt welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
OM FAQ

Verder Het algemeen beleid

Zie graag een vollediger omschrijving van je systeem, probleem en eigen troubleshooting tegemoet zodat we mee kunnen denken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als SMART geen problemen aantoont kan het aan de voeding liggen die niet genoeg stroom kan leveren.

Je kunt de schijven ook een voor een in standby zetten en nagaan of het geluid weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik heb met het programma 'HD Tune' SMART uitgelezen en benchmarks uitgevoerd. Het programma meldt dat mijn 3 HDs gezond zijn. De HDs zijn trouwens SATA1 ipv 2
Ik heb de HDs er inmiddels ook al uit gehaald en geluisterd of ik iets hoor, maar het probleem is dat het geluid slechts sporadisch voorkomt, het is bijvoorbeeld vandaag nog helemaal niet te horen geweest.
Ik ga vanavond op mijn gemak de links vermeldt door MAX3400 bestuderen en bovendien nog de diagnostische tools van de fabrikanten erop loslaten om te zien of die wat kunnen ontdekken.

Mijn systeem bestaat uit:
Intel Core2 Quad Q9550 2.83 GHz
2x Samsung Spinpoint HD 753LJ (SATA1)
1x Hitachi HD 721075SLA3870
Voeding Corsair TX 650 W
Ati Radeon HD 4870 X2
Geheugen 2x Corsair CM2X2048-6400C4DHX
Moederbord Asus P5Q Pro
Alles c.a. 3 jaar oud en niets overgeclockt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat je ook zou kunnen proberen is alle schijven gelijktijdig testen (bv. 3x HD Tune benchmark opstarten).
Als het aan de voeding ligt gaat dit mogelijk het probleem 'opwekken'.

Je moet er wel voor zorgen dat je een goede backup hebt want als een schijf aan het sterven is zullen uitgebreide tests het overlijden van de schijf versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels veel tests achter de rug en ik kan nog niets ontdekken. Om te kijken of de voeding het probleem is heb ik zelfs alle 3 HDs tegelijkertijd getest en 3Dmark gedraaid, hierbij heb ik het getik niet gehoord dus de voeding lijkt in orde te zijn. Trouwens, tijdens geen enkele test van de afgelopen dagen heb ik ook maar één keer dat tikken gehoord en is de compu ook niet aan het hangen geslagen...

Het programma SeaTools biedt ook nog de mogelijkheid om een geavanceerde test te doen, maar in dit geval wordt de HD ook gelijk geformatteerd. Zou dit nog de moeite waard zijn om te proberen?
Pagina: 1