Beste Phone House,
Helaas kan ik hier niet mee akkoord gaan. U heeft na mijn betaling een mail gestuurd met bevestiging van mijn betaling en bevestiging van de gemaakte bestelling. Vervolgens kreeg ik nog een mailtje met de geschatte levertijd van 1 - 2 weken. Tot daar aan toe vond ik het allemaal prima.
Helaas vandaag dus een mailtje met het verhaal dat er een ontbinding van de koop aan jullie kant plaatsvond. Bestelling XXXXXXis niet meer.
Helaas kan dat niet zomaar. Afspraak is afspraak: als een consument iets bestelt bij een webwinkel, dan moet men het bestelde product leveren voor de afgesproken prijs. Natuurlijk kan die prijs een fout bevatten, maar met alle respect - dat is niet mijn probleem als consument.
Als een product niet leverbaar is, wordt het lastiger. Want hoe kun je een winkel dwingen iets te leveren dat niet meer te krijgen is? Maar daarbij moet u wel onderscheid maken tussen nooit meer leverbaar (uitverkocht, uit productie) en nu even niet leverbaar. Het laatste is geen reden tot annuleren. Pas als het product echt nooit meer zal komen, kan de overeenkomst worden geannuleerd. Ik heb dan recht op geld terug (art. 7:46f lid 2 BW).
Zou ik er voor kiezen om te wachten mag dat ook. De winkel kan niet eenzijdig besluiten dat ik wil annuleren omdat het product lange tijd niet leverbaar is - tenzij de periode zó lang is dat ik redelijkerwijs niet langer nakoming kan eisen. Maar dan hebben we het over meerdere weken of zelf maanden, wat uiteraard geen realistische levertijd is.
Natuurlijk heeft u uw algemene voorwaarden netjes beschreven, maar die zullen niet veel helpen in dit geval. Overigens is het duidelijk dat een winkel de prijs niet binnen 3 maanden mag verhogen, ook niet als de prijzen bij de leveranciers ineens hoger zijn. Dit staat op de zwart lijst beschreven (art. 6:236 sub i BW).
En specifiek voor consumentenkoop staat dit ook nog een keer in artikel 7:35 jo. 7:6 lid 2 BW. De winkel moet expliciet vooraf vragen of de consument hem dit recht wil gunnen, en alleen als daar een expliciet 'ja' op komt, dan is de prijswijziging toegestaan. Ik ga dus niet akkoord met een eventuele prijsverhoging en met de ontbinding van de koop. Ik verwacht dat jullie met een passende oplossing komen.
Dat kan bijvoorbeeld zijn dat jullie de levertijd veranderen van 2 naar 3 of 4 weken, heb ik geen problemen mee. Of dat u mij een gelijkwaardig product levert tegen dezelfde prijs. Overigens heb ik gehoord van een kennis dat tegen hem verteld is aan de telefoon, dat de tablet naar hem gewoon geleverd gaat worden over 2 weken. Terwijl deze persoon veel later besteld had dan ik. Wellicht wordt de tablet gewoon geleverd, maar het kan ook zijn dat de communicatie bij jullie even mis ging.
Deze mail is met alle vriendelijkheid geschreven, met de intentie om tot een goede oplossing te komen met beide partijen. Ik hoop dat jullie met een passende oplossing komen, zodat ik een positieve review kan schrijven over jullie bedrijf. Het liefste zie ik uiteraard dat deze tablet geleverd wordt tegen de prijs wat ik er al voor betaald heb en waar jullie bovendien mee akkoord zijn gegaan - 119 euro voor de AT Tablet met Windows 7.
Met vriendelijke groet,
-------------------------------------
Haha er zullen ongetwijfeld fouten instaan en dingen zijn die ik beter niet had kunnen zeggen of niet kloppen, heb het wellicht afgeraffeld... Mocht je willen kan je dit overnemen. Succes