Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:54
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.

Ik heb 3 samsung 2443BW schermen aan mijn computer hangen en stoor mij er enorm aan dat ze niet dezelfde kleuren weergeven (1 scherm later gekocht).
Ik ben in het bezit van een X-rite i1 display pro, maar ik krijg het niet voor elkaar om de 3 schermen te kalibreren. (Heb hier ook 0,0 ervaring mee :X )
Kan er iemand mij vertellen hoe ik de schermen hetzelfde kan instellen?
Ik heb dit al geprobeerd met de software die bij de i1 zit, maar hier kan ik telkens 1 scherm kalibreren en verlies ik de instellingen van de andere schermen.

De 3 schermen zijn aangesloten op dezelfde videokaart (Asus HD5770) via 2x DVI en 1x DP->DVi adaptor.
Het besturingssysteem is Windows 7 Pro 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Op de website van X-Rite staat daar wat meer info over :)

http://www.xrite.com/prod...on=support&SupportID=3507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repeat123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 20:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Daarin staat niets vermeld over het calibreren van meerdere schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
Als ik het goed begrijp is het in Windows niet mogelijk om 3 schermen tesamen te calibreren op dezelfde videokaart? 8)7
Is het niet mogelijk om via de instellingen van de monitor deze op de juiste kleurinstellingen te zetten en dus geen gebruik te maken van ICC profielen?

Waar kan ik vinden of mijn videokaart meerdere ICC profielen aankan (op Google kan ik hier zo niet meteen iets relevant vinden)?

2 extra videokaarten of een MAC kopen is niet echt de bedoeling |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Het is wel mogelijk in windows, maar alleen als je videokaart de mogelijkheid geeft om meerdere ICC profielen te gebruiken. (en dat zal wel niet, want als dat in de meeste drivers mogelijk is dan had dat wel op de site van Xrite gestaan)

Uiteraard kun je handmatige aanpassingen aan de monitors maken om de boel zo gelijk mogelijk te krijgen. (zoals je ook doet als je een TV calibreert)
Het probleem kan zijn dat monitoren je niet voldoende mogelijkheden geven om dat handmatig aan te passen.

Bij een TV heb je bv vaak de mogelijkheid om de individueel R, G en B aan te passen in de donkerder gedeeltes en in de lichte gedeeltes.
Bij monitor heb je dat onderscheid tussen licht en donker vaak niet. Maar met een goede monitor is dat ook niet nodig.

Ik zou in ieder geval met je handmatige afstemming beginnen, met behulp van je calibratie aparatuur en bv de (gratis) HCFR software. Wellicht is dat al ruim voldoende.
Een zeer uitgebreide uitleg over die software vind je hier:
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 04-01-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
Ik kan inderdaad alleen maar de globale RGB waardes aanpassen.
Een meting zoals je voorsteld zou voor mij denk ik wel voldoende zijn, maar de HCFR software ondersteunt de i1 display pro blijkbaar niet. :'(

Zijn hier nog (gratis) alternatieven voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zag dit topic een tijdje geleden langskomen, maar kan helaas nu pas reageren (helemaal vergeten te doen :$ ) :

Ik snap je probleem namelijk niet helemaal omdat je 1 ding niet vertelt : Hebben we het hier over 1 groot EyeFinity Desktop of gewoon 3x een apart (Extended) Desktop ??

Bij mij heb ik het namelijk zo gedaan =>

1. Extended Desktop ingesteld waarbij je gewoon met je muis van links naar rechts kan bewegen alsof het 1 groot desktop is net als bij EyeFinity.
2. Alle 3 schermen op de sRGB preset gezet van Dell zelf.
3. Met de Spyder3 Pro + bijbehorende software 1 voor 1 scherm laten kalibreren + hier en daar wat contrast en helderheid settings tijdens de procedure handmatig aangepast wanneer de software dat vroeg :)

Hierna heb ik naar mijn schermen zitten staren met dezelfde wallpaper op alle 3 en de kleuren kwamen 98% met elkaar overeen. Er blijven namelijk wat verschillen over, omdat de panels nou eenmaal verschillen helaas... en ik heb ze alle 3 tegelijk gekocht ... ouch! :X

Setup bestaat uit 2x5870 + 3x Dell U2410 en net als bij jou DVI + DVI + DisplayPort.

Succes alvast en ik hoop dat je het nog eens voor elkaar krijgt, want ik weet hoe irritant het is om naar 3 verschillende schermen te moeten staren :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1