Vraagje: i7's en 5's met 2 cores ?

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views

• suomi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12-2025
Goedenavond,

Ik had het er met een aantal mensen over, maar niemand wist een echt antwoord.
Over het algemeen word er veel uitgegaan van
i3 = Duo core + ht
i5 = Quad core + no ht
i7 = Quad core (of hexa) + ht

Maar er zijn een aantal laptops die de een processor naam Intel i5/i7 hebben en maar 2 cores hebben bijvoorbeeld: http://ark.intel.com/products/54617

Wat maakt deze processoren nou i5/i7 waardig ?
Toch speciale technologie die de processor bevat ?
Of het aantal FLOPS dat de processor haalt ?

Ik heb het al op internet gezocht maar ik kon geen antwoord vinden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

i3, i5 en i7 zijn puur marktpositionering. Het zijn naampjes die intel geeft zodat consumenten denken dat een i7 beter is dan een i5, en een i5 beter dan een i3. In de praktijk zijn ze betekenisloos.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja, een i7 *is* ook beter dan een i5 etc. Alleen wanneer je desktop en mobile gaat vergelijken wordt het wat complex, maar die afweging maak je toch nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 03-01-2012 23:44 ]

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:51
Ik ben geen kenner, maar volgens mij zit een deel van het verschil in de i5 en i7 serie in een aantal virtualisatie ondersteuningen (VT-d), de hoeveelheid cache en AES NI (instructieset voor encryptie).

De CPU die je aanhaalt is een ULV, dus ik kan me voorstellen dat als je behoefte hebt aan bijvoorbeeld die encryptiemogelijkheid maar wel een CPU met een lage TDP daar een gat zit tussen de standaard i5 en i7. Dan kun je een aantal instructiesets toevoegen aan de i5, of een paar cores van een i7 uitschakelen...

edit: ik zie dat er inmiddels ook i5 processoren zijn met VT-d (en de i7 processoren die unlocked zijn hebben het weer niet...), dus het verschil op dat punt gaat niet meer helemaal op... 4 MB L3 cache versus 3 MB L3 cache volgens mij wel nog bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Masterlans op 04-01-2012 00:00 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

Het grote verschil wat ik zo zie is dat de i7 die je daar linked slechts 17w verbruikt onder 100% load. Terwijl de meeste mobiele i7's al gauw aan de 45w zitten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb het al op internet gezocht maar ik kon geen antwoord vinden.
Je zoekt logica waar het niet is. Het enige juiste antwoord heb je al gevonden, namelijk wat Intel zelf verzonnen heeft.

Als je per CPU generatie (Lynnfield, Sandy Bridge etc) en per marktsegment (dus mobile vs desktop) zul je wel iets meer overeenkomsten vinden, maar bottom line is gewoon dat Intel zelf verzint welke CPUs "i3" heten, welke "i5", welke "i7" en welke iets anders ("Pentium Gxxx", Xeon etc).

Aangezien dit wel degelijk vaker hier besproken is gaat dit topic dicht.

Zie ook:
[Nieuwsdiscussie] multi-core Intel's: Core i - deel 2
- gedetailleerde bespreking van al deze CPUs

Verschil i3 - i5 - i7: what's really true?
- letterlijk dezelfde vraag.

Tip:
Het is erg makkelijk om iets in de trant van "Ik heb het al op internet gezocht maar ik kon geen antwoord vinden" te roepen. Als je niet aangeeft waar je op gezocht hebt en wat je dan wel vond lijkt het verdacht alsof je niet gezocht hebt. Geef dat voortaan aub aan! Bovenstaande links vind je trouwens met "Core i3 i5 i7" als zoekterm in de GoT search. Niet bepaald rocket science...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.