Verschil i3 - i5 - i7: what's really true?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.346 views

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Beste tweakers,

Ik sta voor een aankoop van een nieuwe notebook, en daarbij word ik voor de keus gesteld tussen verschillende processoren. Nu wil ik een nieuwe generatie Intel processor, maar blijft het voor mij ongewis wat nu verstandig is.
Er zijn ruwweg 3 keuzes:
* i3
* i5
* i7
Let op! Het gaat hier op laptopprocessors.

Nu zit er natuurlijk een kostenverschilletje in. Dit is als volgt:
De i3 indexeer ik op 0. Dan kost de i5 + € 60 en kost de i7 + € 240.

Wat is nu verstandig om te doen? Ik ga mijn laptop voor surfen, muziek en simpele tekstverwerking gebruiken, maar wil er wel minimaal 3,5 jaar mee doen. Hij moet dus toekomstklaar zijn. Games speel ik niet op Windows, daar heb ik consoles voor.

Graag jullie visies.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

DarkSide

theres no place like ::1

I3 is echt wel voldoende hiervoor.
De i5 is inderdaad krachtiger maar voor surfen muziek en wat tekstverwerking overkill.
De i7 heeft net als de i5 4 cores maar dan ook nog met hypertreading actief. En meer gericht op de gamer.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:46
De i5 zal waarschijnlijk door meer cores meer bang for buck zijn in de toekomst. Gezien het prijsverschil dus wel aan te raden.

Verwijderd

hoeft niet, er bestaan ook dualcore i7: de i7 620m en 640m

excel sheetje ter indicatie van de prijzen (geel is gegokt, oranje zijn oude modellen met een slechte prijs/kwaliteitverhouding)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VPAze.png

de 370m, volgens mij de beste keus, draait op 2.4ghz en scoort rond de 6 en een half duizend cinebench punten: vergelijkbaar met de 430m

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 12:47 ]

Verwijderd

Ik denk dat je het beste af bent door je er zelf in te verdiepen, benchmarks bekijken etc, en kijken of je het prijs verschil de moeite waard vind, dat kunnen wij niet voor je bepalen. De I3 is op zich ruim voldoende voor de taken die jij opnoemt, ook voor de komende 4 jaar, zelfs mijn AMD Turion van 5 jaar terug kan dat nog makkelijk aan.

• deejaylethal
Ja, maar nu zit ik met een Centrino op 1,87ghz en ben toch niet meer tevreden over wat het beestje trekt. Gezien de ontwikkelingen wil ik nog zeker 3 jaar het gevoel hebben dat ik echt een sterk product heb. Maar voor mij is 60 euro redelijk wat, dus wanneer ik dit kan besparen doe ik dat graag.
Daarom wil ik liever zoveel mogelijk ideeën hierover horen van anderen, zodat ik dus weet of de extra kracht van de i5 daadwerkelijk de aanschaf verantwoordt.

Verwijderd

hoezo niet meer tevreden?

een pc word traag vanwege de brakke software die erop staat, vanwege te weinig RAM, vanwege een te trage harde schijf.

een snellere processor doet vrijwel niets voor de dagelijkse taken, tussen een p4500 en een i7 ga je in het dagelijks gebruik weinig merken (tenzij je gaat videobewerken natuurlijk, maar dan nog heb je veel meer aan een flinke sloot RAM.)

Verwijderd

ik gebruik zelf een laptop met

i5 520m
4gb ram ddr3
hdd 7200 rpm
windows 7 64 bit

hier heb ik voor gekozen ivm mijn opleiding daar moet ik namelijk vaak dingen virtueel draaien,
dan heb je dat gewoon nodig maar voor eenvoudig tekstverwerken lijkt mij een i5 wat overdreven.

zeker als je weinig te besteden heb is de i5 naar mijn mening overdreven

ik hoop dat hier wat aan hebt...

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Ik denk dat een SSD en eventueel wat meer RAM geheugen (ligt eraan wat je nu hebt) meer nut heeft dan een andere processor/laptop..

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-02 12:05
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:27:
ik gebruik zelf een laptop met

i5 520m
4gb ram ddr3
hdd 7200 rpm
windows 7 64 bit

hier heb ik voor gekozen ivm mijn opleiding daar moet ik namelijk vaak dingen virtueel draaien,
dan heb je dat gewoon nodig maar voor eenvoudig tekstverwerken lijkt mij een i5 wat overdreven.

zeker als je weinig te besteden heb is de i5 naar mijn mening overdreven

ik hoop dat hier wat aan hebt...
zelf ga ik ook kiezen voor een i5, ook ivm opleiding en virtualbox enzo

wat betreft de eerste vraag, een i3 is zeker voorlopig voldoende, maar over 3 jaar zijn we weer een heel stuk verder (windows 8?, 9 misschien al), en dan lijkt me zeker als je er voorlopig mee vooruit wilt kunnen een i5 niet overdreven, dan zou ik wel voor de 430m gaan, gezien de redelijke prijs

Verwijderd

het ligt er ook aan hoe oud jou laptop nu is??
is ie al 1-2 jaar oud en ga je dan investeren in extra ram dan heb je niet egt het gevoel dat je de komende drie jaar een sterk product hebt.
na een jaar of drie-vier is mijn laptop wel afgeschreven wordt het dus tijd voor een nieuwe
dus dan moet je je zelf wel af gaan vragen of je nog wil gaan investeren in een oudere laptop

• deejaylethal
marti-n schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:34:
[...]

wat betreft de eerste vraag, een i3 is zeker voorlopig voldoende, maar over 3 jaar zijn we weer een heel stuk verder (windows 8?, 9 misschien al), en dan lijkt me zeker als je er voorlopig mee vooruit wilt kunnen een i5 niet overdreven, dan zou ik wel voor de 430m gaan, gezien de redelijke prijs
Ik heb keus tussen ofwel de i3 370m, of de i5 460m... (note: het zijn wel laptopprocessors)

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Voor de TS: ik zou, zeker als budget een rol speelt, gewoon voor de i3 gaan. Zelf heb ik jarenlang op met een Athlon xp op 1,4 Ghz gewerkt. Na 3 jaar een gig geheugen erbij (ging toen van 512 naar 1,5gig) en toen er nog een flinke tijd mee doorgewerkt. Zolang je je systeem een beetje schoon houdt (op de juiste manier programma's uninstallen) moet je met een i3 makkelijk 3 jaar volhouden.

Momenteel heb ik nu 3 jaar een Dell Laptopje met een dualcore van Athlon, en die draait alles nog steeds als een zonnetje. Succes met de aankoop en staar je vooral niet blind op 'hogere' naamgevingen.

Verwijderd

hmm zou idd kunnen maar als je ziet dat de minimale systeem eisen van windows 1ghz is terwijl de i3 op 2.26 draait lijkt me niet dat je dan voor een toekomstige windows een i5 gaat kopen
en al gezien dat de i3 350m de zelfde kloksnelheid heeft als de i5 430m dat het enige verschil nog is dat de i5 4 cores heeft maar dat is voor tekstverwerking en surfen toch egt wel wat overdreven dat is zoals al eerder gezegd gericht op de gamers...
marti-n schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:34:
[...]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:51:
hmm zou idd kunnen maar als je ziet dat de minimale systeem eisen van windows 1ghz is terwijl de i3 op 2.26 draait lijkt me niet dat je dan voor een toekomstige windows een i5 gaat kopen
een i3 op 1 ghz is sneller dan een P4 op 4 ghz, your point?
en al gezien dat de i3 350m de zelfde kloksnelheid heeft als de i5 430m dat het enige verschil nog is dat de i5 4 cores heeft maar dat is voor tekstverwerking en surfen toch egt wel wat overdreven dat is zoals al eerder gezegd gericht op de gamers...
wat? sinds waarnemer heeft een i5 4 cores? 8)7

• marti-n
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:51:

[...]
even serieus, windows 7 wel eens op een 1 ghz laptop processor geprobeert te draaien ? net als de minimale eis van 1 gb geheugen, dat is ook niet te doen

Verwijderd

je hebt idd gelijk dat de i3 sneller is maar de i5 6... reeks draai inderdaad ok op 2 cores maar de i5 7... reeks heeft er 4 maar dat is voor deze gebruiker simpelweg niet nodig
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:00:
[...]

[...]

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:23
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:00:
[...]

[...]
Ja ik dacht ook dat de i5 dualcores zijn. Wat niemand verder opmerkt ook is dat de i5 integrated graphics heeft. Dus je hebt geen IGP of dedicated kaart meer nodig. De i3 heeft dit niet.

Verwijderd

whaha nee maar dit was even ter voorbeeld ik neem zeg zelf altijd neem minimaal het dubbele
marti-n schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:04:
[...]

even serieus, windows 7 wel eens op een 1 ghz laptop processor geprobeert te draaien ? net als de minimale eis van 1 gb geheugen, dat is ook niet te doen

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
spNk schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:30:
Ik denk dat een SSD en eventueel wat meer RAM geheugen (ligt eraan wat je nu hebt) meer nut heeft dan een andere processor/laptop..
Dit denk ik ook! Doe er een latje extra geheugen in, zodat je op 2GB komt en een SSD. De SSD zal je verreweg het meeste werken. Vaak is een dergelijk systeem(laptop) heel erg veel responsiever dan een nieuwe laptop met 5400/7200 toeren hardeschijf!

Verwijderd

Bazvv schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:10:
[...]

Ja ik dacht ook dat de i5 dualcores zijn. Wat niemand verder opmerkt ook is dat de i5 integrated graphics heeft. Dus je hebt geen IGP of dedicated kaart meer nodig. De i3 heeft dit niet.
de i3 heeft wel intergrated graphics.

lees de startpost nog eens:
deejaylethal schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:36:
Let op! Het gaat hier op laptopprocessors.
lezen voordat je onzin praat aub :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 14:15 ]

• marti-n
zowel i3 als i5 hebben graphics ingebouwd ja (nieuwe generatie hea)

alle i5's (mobiele) hebben 2 cores, 4 threads, met turbo boost
source: http://www.intel.com/nl_n...ocessors/corei5-specs.htm

alle i3's (mobiele) hebben 2 cores, 4 threads, zonder turbo boost
source: http://www.intel.com/nl_n...ocessors/corei3-specs.htm

zijn in princiepe dus allebij prima processors, maar mij lijkt dat je met de i5 ook in de toekomst meer zult kunnen doen, en er meer op kunt draaien voordat deze te langzaam word/ de bottleneck van je laptop

i3 is beter als je naar de prijs gaat kijken, je krijgt net zoveel cores, zelfde kloksnelheden (ongeveer), alleen geen turbo boost

Verwijderd

en geen VT-x, handig voor je VM's

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:39
Even de eigenschappen van de verschillende reeks vermelden:
i3-3xx dualcore, geen turbo, 3MB L3 cache
i5-4xx dualcore, 2x turbo, 3 MB L3 cache
i5-5xx dualcore, 4x turbo, 3 MB L3 cache
i7-6xx dualcore, 5x turbo, 4 MB L3 cache
i7-7xx quadcore, 9x turbo, 6 MB L3 cache (eigenlijk twee i5xx aan elkaar geplakt)
i7-8xx quadcore, 10x turbo, 8 MB L3 cache (eigenlijk 2 i7-6xx aan elkaar geplakt)
i7-9xx quadcore, 9x turbo, 8 MB L3 cache (eigenlijk 2 i7-6xx aan elkaar geplakt)

De i7-7xx en 8xx hebben geen igp.
De i7-7xx en 8xx zijn gebakken op 45nm de overige 32 nm
De maximale turbo van 9x voor van i7-7xx geldt voor 1 core, voor 2 cores is het 6x, 3 en 4 1x.
De maximale turbo van 10x voor van i7-8xx geldt voor 1 core, voor 2 cores is het 8x, 3 en 4 2x.
De maximale turbo van 9x voor van i7-9xx geldt voor 1 core, voor 2 cores is het 8x, 3 en 4 2x
De maximale turbo van 4x voor de i5-5xx geldt voor 1 core, voor 2 cores is het 2x.
De maximale turbo van 5x voor de i7-6xx geldt voor 1 core, voor 2 cores is het 3x.

Alle cpu's zijn 35W, behalve de i7 quadcore. Deze zijn 45W. De i7-9xx is 55W
1x een turbo betekent een verhoging van de snelheid met 133 MHZ

Volgens mij zijn dit de belangrijkste verschillen

[ Voor 24% gewijzigd door karakedi op 13-10-2010 15:19 ]

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:39
alleen de i3-380m heeft geen vt-x de overige modellen wel. zie link http://ark.intel.com/Prod...D=46468&MarketSegment=MBL

• marti-n
http://ark.intel.com/Comp...0,43529,49021,47663,48140,

zo zie je dat er maar eentje tussenstaat die geen VT-x heeft
Blijkbaar klopt er op de intel site iets niet, zie:

http://ark.intel.com/Prod...D=46468&MarketSegment=MBL

hier staat dat ze allemaal VT-x hebben, maar op de vergelijkingspagina (link bovenin van mijn reactie) staat dat ze het juist niet hebben ...(over de i3's dan hea ;))

Verwijderd

karakedi schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:13:
i7-7xx quadcore, 9x turbo, 6 MB L3 cache (eigenlijk twee i5xx aan elkaar geplakt)
i7-8xx quadcore, 10x turbo, 8 MB L3 cache (eigenlijk 2 i7-6xx aan elkaar geplakt)
i7-9xx quadcore, 9x turbo, 8 MB L3 cache (eigenlijk 2 i7-6xx aan elkaar geplakt)
mag ik ff? de i7 Qm en de arrandale lijn ( = core-i dualcores) hebben niets met elkaar te maken.
ander ontwerp, ander socket, andere IPC, geen IGP, enz, enz

second, de quads draaien bij lange na niet op 3 ghz: de 820Qm gaat tot 1.73ghz (again, clock vergelijken is onzin)

edit: je hebt VT-x en VT-d, de i5 5xx + ondersteunen beide, de rest alleen VT-x

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 16:19 ]

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
deejaylethal schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:36:
Wat is nu verstandig om te doen? Ik ga mijn laptop voor surfen, muziek en simpele tekstverwerking gebruiken, maar wil er wel minimaal 3,5 jaar mee doen. Hij moet dus toekomstklaar zijn. Games speel ik niet op Windows, daar heb ik consoles voor.
Zoals al gezegd, maar ik zeg 't ook nog maar een keer: voor de dingen die jij opnoemt is een i3 zeker meer dan voldoende, ook in de toekomst. Zelfs een netbook met Atom processor (véél trager dan een i3) kan surfen / muziek / tekstverwerken gemakkelijk en zonder haperen aan!

Je kunt je geld beter steken in wat extra geheugen (neem 4 GB RAM) in plaats van een duurdere processor.

Verwijderd

volkomen mee eens

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
marti-n schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:04:
[...]

Pardon?

Mijn laptopje celeron 1,6 ghz en 1 gb werd inderdaad ook wat langzaam. Verse install gedaan met windows 7 en het loopt zo snel allemaal, het lijkt wel of ik een nieuwe laptop heb.

Probeer dat eens met jouw laptop, je kan gewoon installeren, windows maakt zelf een dual boot aan.

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Als ik het zo lees doe je er geen processor slurpende dingen mee. Ga gewoon voor de i3 en tegen de tijd dat je hem langzaam vindt koop je een SSD schijf die tegen die tijd veel minder zal kosten. Misschien dan ook wat mee rgeheugen en je kan gewoon je ding blijven doen.

Het verschil tussen de I3 en I5 gebruik jij niet als je gewoon word of je mail chekt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verschil tussen i3 en i5 zul je idd voor zulke toepassingen niet snel merken nee, maar het kan nooit kwaad om met het oog op de toekomst toch iets snellers te kopen dan je nu nodig hebt. Sommige mensen zeggen nu wel dat je pc alleen trager wordt doordat windows vervuild is en dat met een reinstall alles weer goed is, maar dat is niet helemaal waar. Software wordt met elke nieuwe versie ook steeds weer zwaarder om te draaien (nieuwe functies en grafische toevoegingen). Ook worden websites steeds groter en zwaarder. Op de pc waar je 5 jaar geleden misschien nog prima op kon internetten (Pentium 3 of 4 oid) zal dat vandaag de dag niet zo soepel meer gaan.

Verwijderd

Palomar schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:44:
Verschil tussen i3 en i5 zul je idd voor zulke toepassingen niet snel merken nee, maar het kan nooit kwaad om met het oog op de toekomst toch iets snellers te kopen dan je nu nodig hebt. Sommige mensen zeggen nu wel dat je pc alleen trager wordt doordat windows vervuild is en dat met een reinstall alles weer goed is, maar dat is niet helemaal waar. Software wordt met elke nieuwe versie ook steeds weer zwaarder om te draaien (nieuwe functies en grafische toevoegingen). Ook worden websites steeds groter en zwaarder. Op de pc waar je 5 jaar geleden misschien nog prima op kon internetten (Pentium 3 of 4 oid) zal dat vandaag de dag niet zo soepel meer gaan.
Je maakt een grapje hoop ik? Zet Windows XP of een snelle Linux distro op een Pentium 3, zet er eventueel wat geheugen bij en je kan prima internetten. Als je bedoelt dat internetten op Windows 7 niet lekker gaat op een Pentium 3, ja dat is waar, maar dat is nogal voor de hand liggend.

Verwijderd

ik merk nauwelijks verschil tussen een c2d op 8000 mhz, en eentje op 2.4Ghz.

een i3 is een factor sneller, voor internetten is dat echt overkill

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor advies over laptops hebben we de NBBG topics. Een overzicht vind je hier: Best Buy Guide overzichtstopic

Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.