Welke auto is het meest geschikt voor een beginnende rijder?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.983 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Hallo,

Ik zou graag willen weten welke auto het meest geschikt is voor een beginnende bestuurder.
Liefst één met een lage prijs, en niet te oudbollig zoals de Chevrolet matiz.
Het moet er jong en sportief eruit zien zoals een golf, maar dan ook een paar variaties er op.
(niet alleen VW dus maar ook andere merken)
dus: kennen jullie een paar beginnelingenauto's?

EDIT:
hier heb ik het dus niet over "overkill tuner/ricercars". Een normale stadsauto die niet teveel geluid maakt.
Ook natuurlijk geen speelgoedauto's of botsautootje's die de eerste poster heeft geplaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door CDA441 op 02-01-2012 00:20 ]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
[knip] Of je helpt hem, of je reageert niet. Het niveau van je reply is ver te zoeken...

[ Voor 77% gewijzigd door Grrrrrene op 04-01-2012 14:38 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 16:29
[knip]HK-replies horen niet in VV thuis

[ Voor 140% gewijzigd door Grrrrrene op 04-01-2012 14:34 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14

ThunderNet

Flits!

Volkswagen Up! natuurlijk.. dé auto voor 2012.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-05 15:52
Een beginnersauto bestaat niet echt, meer een kwestie van smaak en budget en eventueel nog wat praktische zaken als kofferbak, 3- of 5-deurs, dat soort dingen.

[ Voor 36% gewijzigd door Peenutzz op 02-01-2012 01:09 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Degelijke Japanner zoals een Toyota Starlet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een beginnersauto bestaat niet.
Geef eens wat meer informatie over je wensen, je budget en waarvoor je de auto wil gaan gebruiken.
Omdat een all risk verzekering voor een beginner erg duur is zonder schadevrije jaren, lijkt het me eigenlijk het beste om iets van minstens >5 jaar oud te kopen en dan alleen WA te verzekeren. Maar misschien speelt geld voor jou geen rol ?

edit:
In het profiel zie ik dat TS in België woont, dus met WA bedoel ik aansprakelijkheidverzekering

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 02-01-2012 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Seat Ibiza / Cordoba. Goedkoop, pittige doch kleine motor, zat onderdelen, niet zwaar dus goed voor de wegenbelasting. Ja ach ze hebben veel rammeltjes enz maar leuke beginnersauto.

[ Voor 13% gewijzigd door Arsenius op 02-01-2012 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Wat een rare vraag.
Hoe verwacht je nou dat wij hier antwoord op geven....

Een kleine auto die sportief moet zijn, en je noemt geen budget...

Dat kan dus elke kleine auto zijn want smaken verschillen, is dit nou echt een vraag waar je hulp van andere mensen voor nodig hebt? Ga zelf eens opzoek naar wat er te koop is, maak een lijstje en als je er echt niet uit komt vraag dan welke auto's uit dat lijstje aan te raden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
CDA441 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:38:
Ik zou graag willen weten welke auto het meest geschikt is voor een beginnende bestuurder.
Liefst één met een lage prijs, en niet te oudbollig zoals de Chevrolet matiz.
Het moet er jong en sportief eruit zien zoals een golf, maar dan ook een paar variaties er op.
(niet alleen VW dus maar ook andere merken)
dus: kennen jullie een paar beginnelingenauto's?
Kijk, en daar wordt het al lastig. Jij vindt een Golf (welke van de 6 generaties trouwens?) er sportief en jong uitzien. Ik noem het eerder een saaie bak waar eerder wat oudere mensen in rijden.

Je zal toch wat meer eisen moeten stellen voordat we wat suggesties kunnen doen. Hoeveel heb je uit te geven? En dan heb ik het niet alleen over de aanschafprijs, maar ook dingen als wegenbelasting en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:19

painkill

Pain(k)(ill)

Toyota voor weinig onderhoud, neem een 3-deurs, en dan ben je al een eind op weg..
Kijk ook naar de belasting, want het kan zo 200 euro per jaar schelen.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
Ik zou sowieso gaan voor een tweedehands auto. Idealiter de oude auto van familie die er goed voor heeft gezorgd. Genre de clio van opa die toch net iets te oud begint te worden om nog rond te rijden. Ik heb zelf een 19 jaar oude kadett gekregen van mijn pa en die voldoet prima.

Noteer ook dat de meeste "sportieve" elementen een aangepaste techniek vragen: Sportvelgen met dunne bandjes gaan snel kapot als je niet al te goed kunt parkeren. Zelfde met een verlaagde auto die wel eens tegen drempels of stoepen kan schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:53

Reinier

\o/

Volgens de column van Jeremy Clarkson is een nieuwe Ford Fiesta de beste keus. In het wit met racestrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238498

<edit>
Nevermind zit niet in HK, excuus het is vroeg :)

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 238498 op 02-01-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:05
Je bedoelt:
VW Polo
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Fiat Punto

?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:55

RvL

Het moet er jong en sportief eruit zien zoals een golf
Als dat je beeld is van sportief....

Ik ben het eens met wat -SafaN- zegt: neem een tweede hands. Kijk echter wel voor een betrouwbaar model, het liefst iets waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Uit de onderhoudshistorie kan namelijk blijken dat een onbetrouwbaar geacht model in dat ene geval toch best betrouwbaar kan zijn. Been there, done that met een Daewoo Espero uit 1995 op LPG. Ruim 270.000 probleemloze kilometers. Wel altijd netjes onderhouden. Uit de onderhoudshistorie kan natuurlijk ook het tegenovergestelde blijken, b.v. een betrouwbaar geachte probleem-Toyota.

Sportieve elementen zijn leuk, maar denk van tevoren na. Onder mijn auto liggen sportieve 17" LM velgen. Gevolg: setje zomerbanden van een goed merk kost me zo'n €800,-, een setje winterbanden €1100,-. Gelukkig is het lease.... Daarnaast lijkt me licht metaal en beginnende bestuurder ook geen hele goede combinatie (stoeprandjes etc.).

Kijk ook goed naar het soort auto. Bepaalde sportieve(re) modellen kunnen een stuk duurder zijn in de verzekering, zeker voor een beginnend bestuurder!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sportief, zonder twijfel de Honda Civic.
Zuinig, snel, sportief en 'jong' (modellen vanaf 2005 zien er best netjes uit).
Arsenius schreef op maandag 02 januari 2012 @ 01:14:
Seat Ibiza / Cordoba. Goedkoop, pittige doch kleine motor, zat onderdelen, niet zwaar dus goed voor de wegenbelasting. Ja ach ze hebben veel rammeltjes enz maar leuke beginnersauto.
De oude 1.4 Ibiza was alles behalve sportief :P

[ Voor 58% gewijzigd door SinergyX op 02-01-2012 10:15 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Imho is de auto voor een beginnend bestuurder ongeveer alles wat je op je pad terecht komt en betaalbaar is. Je bent namelijk een beginnend bestuurder. Van de term 'jong en sportief' word ik een beetje zenuwachtig overigens. Ik hoop dat je niet teveel bomen in de buurt hebt.

Oja.. en de reden voor betaalbaar: Dan kost het je geen 2000 euro als je per ongeluk ergens een paaltje eruit rijdt of een bloembak knuffelt.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 02-01-2012 10:23 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lotus Elise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik zou in elk geval een auto nemen waarbij het niet zo heel erg is als er een kras meer of minder op zit.
zeker als beginnend bestuurder wil je nog wel eens afstanden verkeerd inschatten (tijdens parkeren ofzo)

bijv. een wat oudere Toyota Corolla bijv, dat zijn ook meteen retebetrouwbare auto's volgens diverse tests. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Wat dacht je van:
Afbeeldingslocatie: http://www.hetautonieuws.nu/blog/wp-content/uploads/2009/05/090526_ligier_xtoo_brommobiel_diesel.jpg

Van het eens zo snelle sportmerk Ligier. :*) (Nikki Lauda eat your heart out)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 19-05 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

26779 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:27:
Van het eens zo snelle sportmerk Ligier. :*) (Nikki Lauda eat your heart out)
Nieuwprijs van zo'n brommer kan je al heel wat leuks kopen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14

Daniel36

vernieuwde formule

vw golf met petje (wegens goedkoop en sportief) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 13:15
Beginners auto, wat is een beginners auto?

Ik zou zeggen ga ergens naar een garage, gaa eens in paar autos zitten en kijk waar je lekker zit, voldoende zicht hebt en aan je eisen via model/kleur en geld voldoet.

we kunnen van alle soort advies geven, maar jij moet er in dagelijks rijden.
en ga goed kijken wat je de verzekering als beginnende bestuurder gaat kosten, ik zie in je profiel dat je net 18 bent, verzekeraars zullen het niet leuk vinden als je met een bloed snelle auto aankomt.

Sterker nog toen ik mijn rijbeweis kreeg, kocht ik een Toyota corolla GTSI met 115 PK, ik werd bij 2 verzekeringen geweigerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
welja, aangezien de vele reacties met: "wat is een beginnersauto?" zou ik wel zeggen: een beginnersauto is een auto die niet te snel rijd, goedkoop verzekerbaar is, en niet teveel verbruikt.
Ik heb nu de c-bbg gelezen dankzij Eärendil. Deze is dus opgelost ;)
Bedankt voor me op weg te helpen!

EDIT: ik ben 17 (kan nu al mijn theoretisch rijbewijs halen), wordt in september 18, dan kan ik mijn echt rijbewijs halen. Dit omdat mijn broer een auto heeft gekregen van mijn vader (juist zo'n chevrolet matiz). En hij heeft die auto toegeëigend. Daarom zoek ik nu al een alternatief.

[ Voor 32% gewijzigd door CDA441 op 02-01-2012 11:15 ]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:05
Lijkt me bij een beginnersauto voor 'af en toe een ritje' nou juist minder van belang... Voor een auto waar je elke dag de weg mee op moet en kilometers gaat maken wordt het een ander verhaal.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 13:15
CDA441 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:01:
welja, aangezien de vele reacties met: "wat is een beginnersauto?" zou ik wel zeggen: een beginnersauto is een auto die niet te snel rijd, goedkoop verzekerbaar is, en niet teveel verbruikt.
Ik heb nu de c-bbg gelezen dankzij Eärendil. Deze is dus opgelost ;)
Bedankt voor me op weg te helpen!
Veel succes met je zoektocht en veilige km'ter gewenst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 15:02

SeatRider

Hips don't lie

shameete schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:26:
ik zou in elk geval een auto nemen waarbij het niet zo heel erg is als er een kras meer of minder op zit.
zeker als beginnend bestuurder wil je nog wel eens afstanden verkeerd inschatten (tijdens parkeren ofzo)
Fijn, schat je dan ook gelijk de auto's waartussen je inparkeert zo in?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14

Daniel36

vernieuwde formule

soheilmd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:45:
Beginners auto, wat is een beginners auto?

Ik zou zeggen ga ergens naar een garage, gaa eens in paar autos zitten en kijk waar je lekker zit, voldoende zicht hebt en aan je eisen via model/kleur en geld voldoet.

we kunnen van alle soort advies geven, maar jij moet er in dagelijks rijden.
en ga goed kijken wat je de verzekering als beginnende bestuurder gaat kosten, ik zie in je profiel dat je net 18 bent, verzekeraars zullen het niet leuk vinden als je met een bloed snelle auto aankomt.

Sterker nog toen ik mijn rijbeweis kreeg, kocht ik een Toyota corolla GTSI met 115 PK, ik werd bij 2 verzekeringen geweigerd!
Ja, maar kwam dar misschien door je rijbeweis of zo, lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:55

Ghehe

400 pound hacker

Ik heb een Citroen C2 gekocht vorig jaar (ben nu 19 jaar). Het is een 1.1 maar door dat ie licht is, gaat ie wel nog goed vooruit (allez dat vind ik toch :P ) behalve op de autostrade dan zit ie echt te loeien op 120. :P Maar ik neem bijna nooit de autostrade dus daar heb ik eigenlijk geen last van. :)

Afbeeldingslocatie: http://static0.hln.be/static/FOTO/pe/0/8/14/large_357314.jpg

Heb vorige week ook mijn verkeersbelasting gehad en dat valt goed mee ( < 150€ ). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244769

Wat ik persoonlijk heb meegemaakt is dat in een grote auto je sneller leert hoe groot je werkelijk bent terwijl je met een wat kleinere auto makkelijker leert wat de 'flow' is van het verkeer.

Let wel, dit is wat -ik- heb meegemaakt en zit met de grote auto wel een beetje uit het gemiddelde, mijn eerste eigen auto was een Chevrolet Blazer S10 (een -echte- Chevy in tegenstelling wat de TS zegt met die /matiz imho). Hiermee heb ik erg goed kunnen leren fileparkeren bijvoorbeeld, met de auto van mijn moeder (opel astra) ervaar ik het overige wegverkeer veel beter en heb ik beter leren anticiperen.

Hoe dan ook, veel plezier met je eerste auto. Ook al klinkt het raar maar je eerste eigen auto zal altijd (ongeacht hoe naar hij ook rijd) je meest memorabele zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 14:43
ThinkPadd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 01:10:
Dit dus! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 09:13
Ik vind het een beetje een vage vraagstelling, neem me niet kwalijk, maar een beginners auto bestaat niet...

Ik had een renault 5, dat was mijn eerste auto, omdat ik geen geld had, had ik dat wel gehad, zou ik vast een andere gekocht hebben.
Een auto is een stukje emotie, een persoonlijke smaak.

Voor mij komt in mij op dat je met je eerste auto moet leren rijden, ik zou dus een goedkope auto nemen die niet te duur in onderhoud en waarbij een deuk meer of minder niet zo gek veel uitmaakt.
Je hebt immers net je papiertje gehaald en bent in staat de auto te besturen, je gaat dan pas echt leren rijden.

Ik zou dus ook geen nieuwe auto kopen, maar dat is wederom persoonlijk.

Er is geen pasklaar antwoord voor je vraag...
Ik kan een merk en type opnemen, die voor jou te duur zijn, die je niet mooi vind, of niet sportief genoeg vind.

Come on, een beetje zelf onderzoek kan geen kwaad... open marktplaats en snuffel eens de auto advertenties door, kom met een paar merken/types die je mooi vind en binnen je budget vallen en kom dan nog eens terug met een concrete vraag.

Kijk eens rond, om je heen, de auto van je zusje, de buurman, oom, opa weet ik weel, schrijf wat types op die mooi vind en die binnen je budget vallen. Op deze manier houd je het erg algemeen en niet oplosbaar namelijk.

Niet persoonlijk hoor, maar hier kan ik niets mee en te oordelen naar de reacties de rest ook niet ;)

Klein, goedkoop en wegenbalsting vrij (nog wel)
peugeot 107, c1 aygo, volkswagen polo bluemotion, waarvan ik deze nog mooi vind ook.
Alleen een beetje duur gok ik zo, kost je rond de 20.000 euro met een hoop opties.

c1, 107 en aygo zijn goedkoper, 9000 euro ben je klaar.

2e hands is een prima optie.
als ik zelf denk naar mijn smaak van 2e hands sportief, zou ik kijken naar een citroen saxootje 1.6, seat cupraatje, 206 gti.

Maar misschien vind je de lada niva wel ubergeil, ik weet het niet, want het is persoonlijk :+ 8)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
wegenbelasting vrij (nog wel)
TS woont in België ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438687

Tja ik ben zelf heel blij met mijn suzuki swift uit 2006, maar ik zou hier eens kijken: http://tinyurl.com/6um8taf dan kun je in ieder geval een inschatting maken van de auto's die de laatste jaren veel dan wel weinig langs de kant hebben gestaan. Verder bestaat er niet zoiets als een beginnersauto, auto rijden moet je kunnen in elke auto, elke auto kost geld en schoonheid en sportiviteit liggen in de the eye of the beholder. Ik vind een golf namelijk helemaal niet sportief (en ik heb hem zelf ook gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 19:21

-tom-562

Oliesjeik

^2
Mijn 1e auto was een Daihatsu Cuore, die heb ik maar kort gehad, omdat het toch eigenlijk "net niet" was (wel heel goedkoop rijden). Daarna een Starlet uit '95.Wat een heerlijk auto'tje was dat. Ook goedkoop rijden, en nog best vlot, of, zoals Knightwolf altijd zegt "potent" :*)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis in dit hele verhaal het puntje "budget" nogal...

Als dat ding zuinig moet rijden en je 17 bent lijkt me waarschijnlijk dat we niet met suggesties van EUR 25k aan moeten komen zetten.

Mijn idee bij budget voor een auto voor iemand die 18 is, is iets van EUR 500. En dan heb je inderdaad een oud brik - maar eentje waarbij het weinig uitmaakt als je fouten maakt of het zelfs total-loss rijdt. Bovendien zijn dat soort oude brikken doorgaans veel makkelijker en goedkoper te verzekeren dan flitsende nieuwe bakken. Zodra je wat ouder bent, (hopelijk) wat schadevrije jaren hebt opgebouwd en sowieso meer geld hebt is het tijd om eens te kijken naar wat er verder beschikbaar is op de markt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
zelfs is wel makkelijk bij een auto van 500€, dan is het snel niet meer rendabel te repareren.

Ik zou overigens net een iets hogere prijsklasse aanraden (rond de €1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 15:45

CeesKees

I rest my Kees

ThinkPadd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 01:10:
Yes!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 11:32
dion_b schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:36:
Ik mis in dit hele verhaal het puntje "budget" nogal...

Als dat ding zuinig moet rijden en je 17 bent lijkt me waarschijnlijk dat we niet met suggesties van EUR 25k aan moeten komen zetten.

Mijn idee bij budget voor een auto voor iemand die 18 is, is iets van EUR 500. En dan heb je inderdaad een oud brik - maar eentje waarbij het weinig uitmaakt als je fouten maakt of het zelfs total-loss rijdt. Bovendien zijn dat soort oude brikken doorgaans veel makkelijker en goedkoper te verzekeren dan flitsende nieuwe bakken. Zodra je wat ouder bent, (hopelijk) wat schadevrije jaren hebt opgebouwd en sowieso meer geld hebt is het tijd om eens te kijken naar wat er verder beschikbaar is op de markt.
Budget is inderdaad nogal belangrijk. Verder is het beginnen met een auto welke niet veel waard is wel zo handig. Zet de wagen ook op je eigen naam en verzeker 'm zelf. Dan weet je meteen waar je aan toe bent en wat autorijden jezelf kost! Een Golf 2 is een degelijk oude wagen welke je voor zo'n 500-1000 wel moet kunnen vinden. Ga daar eens een half jaar in rijden en kijk dan verder. Begin gewoon in een brikje.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Golf 2's zijn idd prima auto's, maar een verzekeraar wil daar om een of andere reden vaak meer voor vragen dan als je een vergelijkbare Daihatsu of Citroen of Opel ofzo neemt. Probleem is juist dat alles wat riekt naar "snelle bak" heethoofdige jongeren (zoals TS?) aantrekt. Diezelfde heethoofdige jongeren maken meer brokken, dus rekenen verzekeraars (terecht) hogere tarieven.

TS, je zult moeten kiezen tussen wat je wilt - en duur is - en wat een verzekeraar verstandiger vindt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
SChief schreef op maandag 02 januari 2012 @ 01:15:
Kijk, en daar wordt het al lastig. Jij vindt een Golf (welke van de 6 generaties trouwens?) er sportief en jong uitzien. Ik noem het eerder een saaie bak waar eerder wat oudere mensen in rijden.
Onder welke steen kom jij vandaan? Hoeveel ouderen en hoeveel jongeren ken jij die Golf rijden? En dan bedoel ik dus Golfjes die betaalbaar zijn voor jongeren, dus Golf 2/3/4

Om in te gaan op de vraag van de topic starter:

VW Golf 2/3/4 (Golf 4 is afhankelijk van of jij het kunt betalen, ze zijn wel te krijgen voor om en rond de € 2000,- maar voor die prijs zijn ze al een paar keer de wereld rond gereden.
1996-1999 Subaru Impreza
Suzuki Swift
Peugeot 306 (2.0 xsi anyone)
Fiat Punto 1.4 GT Turbo (klein, sportief > 135pk op ~ 950kilo)
Subaru Justy (een Swift met vierwiel aandrijving)
Seat Ibiza/Cordoba
Honda Civic (redelijk vlot, niet duur, goedkoop in onderhoud (in de zin van gaat bijna nooit iets kapot)
Toyota Starlet (klein, lelijk hok, maar absoluut onverwoestbaar)
enzovoort

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 02-01-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een Golf is wel een dertien in een dozijn saaie kar natuurlijk. Het stikt er van. De vraag is of dat erg is als het je eerste auto is. Ik zou voor een goed geprijsde gaan en eerst wat kilometers maken. Hoe lang houdt je je eerste auto nu eenmaal (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 14:42
Roenie schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:23:
Een Golf is wel een dertien in een dozijn saaie kar natuurlijk. Het stikt er van. De vraag is of dat erg is als het je eerste auto is. Ik zou voor een goed geprijsde gaan en eerst wat kilometers maken. Hoe lang houdt je je eerste auto nu eenmaal (uitzonderingen daargelaten).
Mijn eerste auto (vw polo, 11 jaar) heb ik in maart 3 jaar en die houd ik tot hij uiteen valt. Hoewel ik dat niet zo snel zie gebeuren daar ik nu ook een bedrijfswagen rijd.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik ben een paar jaar ouder dan veel tweakers hier, maar mijn eerste auto was een Mazda 323 uit 1977 :P Met veel plezier haal ik af en toe nog de herinneringen aan die tijd op met vrienden.
Niet snel, niet sportief, niet 100% betrouwbaar, maar ik heb er wel in leren rijden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J0f4X0a8Nj2jDiX5i1YSbLZ3/full.jpg
maar dan in beige..als ik hem niet naar de sloop had gedaan was 't nu een collector's item

[ Voor 25% gewijzigd door Henk007 op 02-01-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbiepiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-09-2020
Een Chevrolet Matiz is een hartstikke leuk wagentje voor een starter.
Mijn zus heeft er 1 ongeveer 5-6 maanden geleden gekocht toen ze net haar rijbewijs had, een van geloof ik 2007 met gehele carroserie in 1 kleur, zo'n licht blauw kleurtje, spoilertje, iets van 800cc 3 cillinder 52pk dacht ik onder de kap, electrische ramen voor, airco, cd/mp3 speler, 25000 op de teller geloof ik

Met wat goed onderhandelen bij een echte Chevrolet dealer, zoals voor 2 nieuwe bandjes, airco afgevult,, krasje weg gepolijst, gaatje (vermoelijk door cigaret) laten maken wat vrijwel onzichtbaar is nu, en beurtje.
Uiteindlijk iets van 5200 voor betaald, met een ''beginners'' korting. :P

Ze was als eerst niet echt apen trots op het wagentje toen ze plaatjes op internet zag, tja het blijft internet, Maar eenmaal naast het autotje en er in, was ze er dol van.
Tot op heden nog geen krasje of deukje er op, alles werkt prima, en het ding is best fijn om in te rijden.

Enigge nadeel alleen van het wagentje is dat het ruitensproeier vloeistof reservoir na 2-3x spuiten leeg is.
En met goed onderhoud, kan ze er wel 10 jaar mee doen als ze wil.

Je kan best een auto kopen die duurder is dan 500-1000 euro als een starter, je moet er alleen niet als een debiel mee omgaan zoals een hoop jongeren.
Ten alle tijden je verstand gebruiken, en laat je niet opnaaien door een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:11

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:55:
Golf 2's zijn idd prima auto's, maar een verzekeraar wil daar om een of andere reden vaak meer voor vragen dan als je een vergelijkbare Daihatsu of Citroen of Opel ofzo neemt. Probleem is juist dat alles wat riekt naar "snelle bak" heethoofdige jongeren (zoals TS?) aantrekt. Diezelfde heethoofdige jongeren maken meer brokken, dus rekenen verzekeraars (terecht) hogere tarieven.

TS, je zult moeten kiezen tussen wat je wilt - en duur is - en wat een verzekeraar verstandiger vindt.
AX :Y

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik ben zelf begonnen met een Fiat Panda met open dak en lekkend leer als je dat dak dicht had. :P
Ding was ook niet vooruit te branden, maar wel lekker licht en dus goedkoop in de wegenbelasting en verzekering.

Daarna een ouder model Fiat Punto gehad, ook licht, goedkoop en fijn om in te rijden.

Daarna heb ik in de voor mij zelf meest fijne auto gereden: de Peugeot 106. Ik had een enigzins sportief uitzeind model met dakraam en breedstralers voorop. Ook die is licht en dus goedkoop in wegenbelasting en verzekering. Ik zou hem echt aanraden als beginnersauto. Helaas moest ik er om financiële en praktische redenen afstand van doen (lees: kan de auto bij het werk niet dichtbij gratis parkeren, OV is veel beter naar het werk toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
gerbiepiep schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:56:
Je kan best een auto kopen die duurder is dan 500-1000 euro als een starter, je moet er alleen niet als een debiel mee omgaan zoals een hoop jongeren.
Ten alle tijden je verstand gebruiken, en laat je niet opnaaien door een ander.
Dat dus. Wat ik bij veel jongeren merk is dat ze het "stoer" of "cool" vind om flink toeren te maken ondanks dat de motor koud is. Niet doen, niet goed voor de motor en dus niet goed voor de levensduur van de motor. Als je je gewoon gedraagt zoals bij het lessen maakt het budget wat je besteed aan de eerste auto niet uit.

* Napo is zelf begonnen met een oudere Mercedes S-klasse, groot, onzuinig, en niet echt met een beginners budget tot op heden nog geen spijt van.

[ Voor 10% gewijzigd door Napo op 02-01-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Noem ik het een keer niet expliciet, kom jij ermee 8)7

Ik zou de AX niet bepaald vergelijkbaar noemen met de Golf, zelfs niet de I, dan eerder de ZX ofzo. Dan nog geen rationele reden waarom de ZX superieur is aan de AX tenzij je er met een gezin in wilt zitten... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Napo schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:06:
* Napo is zelf begonnen met een oudere Mercedes S-klasse, groot, onzuinig, en niet echt met een beginners budget tot op heden nog geen spijt van.
Hier in 't dorp rijd een 19 jarig joch rond in een uit Duitsland geimporteerde Mercedes, geen idee wat voor een, maar d'r ligt een V8 in 8)7 , eentje van ergens uit de jaren '80 :P Ziet eruit als een behoorlijk luxe bak uit die tijd

EDIT: even wat gegoogled, lijkt op een 280SE van 1985.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 03-01-2012 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:12:
[...]

Onder welke steen kom jij vandaan? Hoeveel ouderen en hoeveel jongeren ken jij die Golf rijden? En dan bedoel ik dus Golfjes die betaalbaar zijn voor jongeren, dus Golf 2/3/4
Beetje ongelukkig opgeschreven, ik geef het tijdstip even de schuld. :+ Bedoelde meer dat de 5/6 voor oudere mensen zijn. Je hebt gelijk wat betreft de 2/3/4, daar zie je meer jongeren in rijden. De Golf 1 zie je zelden meer, beetje een collectors item geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Volgens mij maakt het allemaal niks uit wat je eerste auto is. Het is natuurlijk leuk als je een oud brik kan krijgen of overnemen van weinig uit de omgeving. Praktisch gelet kijk je naar de volgende zaken:
Is de verzekering betaalbaar?
Is het onderhoud betaalbaar?
Kan je een nieuwe betalen als je deze stuk maakt (of moet je nog eerst schuld terugbetalen voor de oude?).

Secundair kun je kijken naar:
Krijg je een beetje luxe terug (stuurbekrachtiging, elek. ramen, centrale vergrendeling)?
Zo weinig mogelijk afschrijving (oudere Toyota's doen het altijd goed).
En als je jong bent en je wilt wat kijk je natuurlijk ook of je 2e hands een beetje puike velges kunt krijgen en een K&N 57 setje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbiepiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-09-2020
[b][message=37427477,noline](of moet je nog eerst schuld terugbetalen voor de oude?).
Wil je een autotje van 4/5/6 duizend Euro?
Ik zou zeggen, opsparen die handel en in 1 klap uitgeven.
Lenen is leuk, maar kost je klauwen geld extra, of je moet aan centjes kunnen komen bij mammie en pappie natuurlijk. :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:54

Sick Nick

Drop the top!

FastFred schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:29:
[...]

Hier in 't dorp rijd een 19 jarig joch rond in een uit Duitsland geimporteerde Mercedes, geen idee wat voor een, maar d'r ligt een V8 in 8)7 , eentje van ergens uit de jaren '80 :P Ziet eruit als een behoorlijk luxe bak uit die tijd

EDIT: even wat gegoogled, lijkt op een 280SE van 1985.
een 280 lijkt me niet, dat is een 6-inlijn motor. V8 zit in de 380 en hoger. S-klasse is een prima starters-auto, als je dan ergens tegenaan zit heb je zelf niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Das waar. Ik was wat aan het rondzoeken en kwam een 280SE tegen die er qua carroserie redelijk op leek, stond alleen niet bij wat voor motor er in zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:19:
Das waar. Ik was wat aan het rondzoeken en kwam een 280SE tegen die er qua carroserie redelijk op leek, stond alleen niet bij wat voor motor er in zat
Carroserie is ook gelijk ongeacht de motor die erin ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:11

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:13:
[...]

Noem ik het een keer niet expliciet, kom jij ermee 8)7

Ik zou de AX niet bepaald vergelijkbaar noemen met de Golf, zelfs niet de I, dan eerder de ZX ofzo. Dan nog geen rationele reden waarom de ZX superieur is aan de AX tenzij je er met een gezin in wilt zitten... :z
Wat je wilt is een simpele auto waarmee je maandelijks niet teveel kwijt bent, zuinig is en je relatief comfortabel toch van A naar B kan rijden. Imho is een AX dan prima geschikt. ZX kan dat ook.

Ook betrouwbaar is een erg belangrijk punt als eerste auto. Flitsend uiterlijk zou ik alleen uitkiezen als je zeker iets wilt rijden maar als je het niet uitmaakt als eerste auto het meest simpele gebakje wat je comfi van A naar B rijd.

Overigens een 205 van de laatste generaties en een 306 is ook een prima auto voor een beginner. Veel onderdelen, betrouwbaar en gemakkelijk. Dat voor een europese auto die er nog best aardig uitziet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget wordt dit onderwerp al behandeld, de reacties zijn tot nu toe ook een herhaling van de reacties daar :)

Verder kunnen de HK-replies bij dit topic achterwege blijven. Maak dan een TR aan dat je het niveau te laag vindt, maar help zelf aub niet mee met het verzieken van zo'n topic als dit. De TS stelt een veelgestelde vraag, wijs hem dan op het juiste topic en kom niet met botsautootjes aan en andere onzinreplies.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.