harde schijf niet herkend, bestanden behouden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Vandaag start mijn laptop opeens niet meer op. Zowel veilige modus, laatst bekende werkende configuratie, opstartherstel en normaal opstarten werkt ook allemaal niet. De laptop loopt continu vast tijdens het opstarten. In het BIOS constateerde ik dat de harde schijf daar wel wordt herkend.
Vervolgens dus de harde schijf uit de laptop gehaald en in mijn desktop gezet. Ook hier wordt de disk niet herkend. Aangezien ik hem in een docking station heb gezet, zie ik af en toe wel het rode lichtje branden van activiteit. Maar helaas herkend mijn desktop hem ook niet en crasht de desktop soms ook (waarschijnlijk doe toedoen van de harde schijf uit de laptop). Ook met het programma testdisk kan ik de harde schijf niet vinden. In de procedure waar je de schijf moet selecteren blijft het programma hangen.

Echter zit er op de laptop ook een Quick Boot functie waarmee de laptop opstart in Asus Express Gate. Dat is een soort alternatief OS waarin slechts een paar functies bestaan. Namelijk surfen, foto's bekijken, muziek luisteren, enzo. In de foto en muziek programma van dit OS kan ik wel naar de mappen met al mijn documenten en foto's browsen, maar lukt het me niet om deze te kopieren naar een ander medium.

Het is voor mij nogal van belang dat ik mijn bestand terug krijg op een of andere manier. Wat raden jullie aan?
Kan ik via het installatieprogramma van Windows 7 mijn bestanden behouden? Of ze kopieren naar een ander medium? Hopelijk kunnen jullie helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Leg eens uit waarom het kopieren naar een ander medium niet lukt. Wat voor media ? war voor error/probleem treeder er op ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
De schijf via een ander systeem benaderen. (usb dock)
En een s.m.a.r.t. check doen. HD-tune kan dit.

Kijk sowieso alvast even hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-08 13:27
Goed begin van het nieuwe jaar ;)

Maar HDTune heeft geen zin als je de schijf niet kunt benaderen natuurlijk.
Als je hem wel op een docking werkend krijgt: probeer TestDisk even (gratis). Daar krijg ik bijna altijd belangrijke data mee terug.

[ Voor 76% gewijzigd door BlueLed op 01-01-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:15
Het is vreemd dat Express Gate je bestanden wel kan benaderen en je desktop niet. Je kunt het eens proberen met een Linux Live Cd (Knoppix bijv.). Als Express Gate het kan moet zo'n live-cd het ook kunnen. Vanuit die omgeving kun je dan je bestanden uploaden/mailen/branden/downloaden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:15
jeroen3 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:24:
De schijf via een ander systeem benaderen. (usb dock)
En een s.m.a.r.t. check doen. HD-tune kan dit.

Kijk sowieso alvast even hier
HD-tune kan niet want hij kan zijn systeem niet booten. Ook heeft hij reeds getracht de HDD in een ander systeem te mounten wat dus niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Precies. Ik heb de HDD al in een ander systeem gedaan. En dan verschijnt de harde schijf niet, die wordt niet herkend. Vandaar dat ik niet kan backuppen. Ik zal het eens via die Linux Live CD proberen. Bestaat dat ook in USB vorm want mijn laptop heeft geen cd-rom drive..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08 19:52
Ja een usb vorm is vrij gemakkelijk te vinden.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
hier staat aangegeven hoe je een bootable usb ubuntu maakt

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Sjoerdos schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:31:
Ja een usb vorm is vrij gemakkelijk te vinden.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
hier staat aangegeven hoe je een bootable usb ubuntu maakt
Als ik die instructies volg op de website van ubuntu en vervolgens met behulp van dat programma de bootable usb maak, krijg ik een boot error op de laptop zodra ik daar vanaf usb wil opstarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-08 13:27
Of probeer deze; werkt erg goed!
http://www.linuxliveusb.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor een error krijg je dan? Iets specifieker zou fijn zijn, dan kunnen we je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
TERW_DAN schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:53:
Wat voor een error krijg je dan? Iets specifieker zou fijn zijn, dan kunnen we je helpen.
Nou op de laptop kreeg ik geen verdere informatie, slechts boot error. Maar ik heb de usb ook even op de desktop geprobeerd en daar kreeg ik de volgende informatie:

'No default or UI configuration directive found'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdos
Dat programma zou in principe moeten werken, zelf heb ik t wel eens gebruikt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
bart1074 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:29:
Precies. Ik heb de HDD al in een ander systeem gedaan. En dan verschijnt de harde schijf niet, die wordt niet herkend. Vandaar dat ik niet kan backuppen. Ik zal het eens via die Linux Live CD proberen. Bestaat dat ook in USB vorm want mijn laptop heeft geen cd-rom drive..
Fedora heeft een live CD, Ubuntu ook. Ubuntu heb ik wel eens geprobeerd, maar die pikte mijn grafische kaart niet (ATI HD 5750). Fedora had er geen problemen mee.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Ook via deze manier lukt het niet, ook die boot error. Kan het wellicht aan de USB stick zelf liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdos
I guess..... De bronnen zijn goed, en je hebt er meerdere gebruikt. Je test het op je laptop en desktop, dan moet het wel aan de usb liggen denk ik. Heb je niet ergens een cd-speler liggen ofzo? Dan stop je die in je pc en boot je in linux, vervolgens kun je dan bij de schijf van je laptop als je die in je pc stopt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Sjoerdos schreef op maandag 02 januari 2012 @ 00:48:
I guess..... De bronnen zijn goed, en je hebt er meerdere gebruikt. Je test het op je laptop en desktop, dan moet het wel aan de usb liggen denk ik. Heb je niet ergens een cd-speler liggen ofzo? Dan stop je die in je pc en boot je in linux, vervolgens kun je dan bij de schijf van je laptop als je die in je pc stopt.
Op deze manier is het dus gelukt weer toegang te krijgen tot de bestanden. Echter gaat het kopieren nog niet eenvoudig. Bij overdrachten van meer dan een aantal tientallen MB's krijg ik een I/O error. Harde schijf functioneert dus niet meer goed, dat is duidelijk. Is hier iets tegen te doen? Wellicht een testdisk programma in ubuntu, bestaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in Thematopic: Datarecovery
Daar staat genoeg in over datarecovery en div tooltjes, misschien zit er wat bij voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
ik zeg schijf opsturen voor een nieuwe, en backup terugzetten zodra je een nieuwe hebt. Kan je ondertussen op je gewone pc werken.

Waarschijnlijk is je schijf gewoon stuk, dat is waarschijnlijk de reden dat ie neit goed herkend wordt, en dat het op verschillende systemen niet lukt om data er vanaf te copieren.

Heb je al een SMART long selftest gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Nog geen SMART test gedraaid. Ik probeer nu maar heel voorzichtig bestanden te kopieren. Als ik niet al te veel selecteer dan doet het meestal wel. Bij meer dan 10 bestanden loopt het gauw vast. Dus ik moet gewoon prioriteiten stellen, vrees ik..
Pagina: 1