Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiGG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Allereerst iedereen een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst! :)

Ik ben op oudejaar dag begonnen met het in elkaar zetten van mijn nieuwe zelfbouw systeem maar loop tegen het volgende probleem aan en hoop dat jullie nog wat kunnen bedenken om te testen. (ik heb het troubleshoot topic doorlopen)

Specificaties systeem:
-ASUS Sabertooth 990FX
-AMD FX-6100 Boxed
-Kingston KHX1600C9D3K2/8GX / Corsair CMZ8GX3M2A1600C9 (beide geprobeerd op meerdere manieren)
-MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition
-Cooler Master Silent Pro M700

Probleem:
PC laat niets op beeldscherm zien en komt dus niet door POST boot. (BIOS benaderen lukt dus niet)
Moederbord start wel op, fans gaan draaien, MemOK! lampje blijft uit, harde schijf pruttelt kort even.

Het volgende heb ik al geprobeerd:

Beeldscherm:
Gecontroleerd met andere PC en werkt.

Voeding:
-Alles los behalve mobo, videokaart, HDD. (ook in combi met andere HDD geprobeerd)
-Alles los behalve mobo, videokaart. (essentiële kabels)

Memory:
-MemOK! test gedaan maar blijft knipperen.
-Ander memory geprobeerd en MemOK gedraait, blijft knipperen.
-Alle banken volgezet met memory, blijft knipperen.
-Diverse zoals in het mobo boekje aangegeven combinaties geprobeerd met 2 soorten geheugen.

Videokaart:
-Andere Videokaart, XFX GTS250, gemonteerd welke het met zekerheid vanochtend nog deed.

BIOS:
-BIOS cleared volgens specificaties in het mobo boekje.

Processor:
-Ik probeer zo een andere CPU welke ook supported is voor dit bord (AMD IIX4 945 95w) zodra ik de resultaten hier van heb post ik deze ook.

Oplossing:
-Nog niet. -O-

Ik geef niet gauw op als het om dit soort zaken aankomt maar in moet wel zeggen dat ik langzaam aan wel steeds minder opties zie om dit systeem werkend te krijgen. Ik heb mijn zinnen dan nu ook gezet op erachter komen of de CPU of het mobo kapot is zodat ik niet beide hoef terug te sturen voor RMA ;w .
Maar misschien dat ik hier iets over het hoofd heb gezien. 8)7

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Jij ook een gelukkig nieuwjaar!

De extra voedingsaansluiting op het mobo vergeten misschien?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
voedingsaansluiting van je processor heb je dus NIET aangesloten, maak ik op uit jou verhaal.
probeer eens de 4, 8 of dubbele 8 pins connector aan te sluiten :)
in jou geval is dit een 8 pins omdat je een high end mobo hebt :D

edit: gelukkig nieuw jaar btw. :)

[ Voor 24% gewijzigd door w4v3g0d op 01-01-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als je er 1 geheugenplankje indoet ?
weet je zeker dat alle voeding draadjes goed zitten ?
mobo zit goed op de afstandbusjes, dus geen sluiting ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiGG
hardwarejunk schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:12:
voedingsaansluiting van je processor heb je dus NIET aangesloten...
Tens schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:10:
De extra voedingsaansluiting op het mobo vergeten misschien?
chucky666 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:13:
als je er 1 geheugenplankje indoet ?
weet je zeker dat alle voeding draadjes goed zitten ?
mobo zit goed op de afstandbusjes, dus geen sluiting ?
@ Hardware junk & Tens; "Essentiële kabels" versta ik ook de voedingsaansluiting van de processor onder hihi ;)
@chucky666; Die heb ik met zowel memory van Kingston als die van Corsair geprobeerd, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
heb je 't nou wel of niet bekeken?
iedereen maakt fouten, kijk voor de zekerheid nog even alles van je complete systeem na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:44
Je hebt ook de stroomkabel(s) die in de videokaart horen, aangesloten?
Heb je een andere videokaart om te proberen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiGG
@Hardwarejunk; Juist daarom heb ik het voor mijn post nog een keert nagekeken en zojuist toch nog maar eens een keer :) . Voor de zekerheid de mobo voedingskabels los gehad en weer erin gedrukt. Maar helaas.

@NitroX; Ja die zaten erin. Videokaart doet het ook in een anders systeem. In dit systeem heb ik nu een videokaart zitten die zo oud is, wel PCI-e Express 16x, dat er nog geen voedingskabel op hoefde. Maar helaas wederom geen beeld, geen boot.

Net nogmaals met het geheugen gespeeld, 1 bank vol, 2 banken vol, vier banken vol, ander merk geheugen, e.d. zoals ze dat graag willen in het boekje dat bij het mobo kwam. Maar helemaal niks meer dan eerder; fans gaan aan, lampjes gaan aan, lijkt op te starten maar geen beeld. Ik ga zo deze pc uitgooien en de CPU overzetten om te kijken of dat wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
TiGG schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:07:

Memory:
-MemOK! test gedaan maar blijft knipperen.
-Ander memory geprobeerd en MemOK gedraait, blijft knipperen.
-Alle banken volgezet met memory, blijft knipperen.
wat zegt de handleiding hierover?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiGG
Tens schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:58:
[...]

wat zegt de handleiding hierover?
De handleiding zegt dat;
DIMMs die niet compatible zijn system boot failure kan geven en dat dit lampje dan constant aan staat.
Echter blijft het lampje niet aan staat en ben ik anderen, google, tegen gekomen die in ieder geval het Corsair geheugen dat ik hier heb liggen ook gebruiken in combinatie met dit moederbord.
Verder staat er "Press and hold the switch until the LED starts blinking to begin automatic compatability tuning for succesfull boot." Ik heb dit geprobeerd maar hij blijft knipperen tot in de oneindigheid met alle soorten geheugen en met het geheugen op alle soorten manier die ik kon bedenken.
Ook staat deze aan als de Dimms er niet goed in zitten. Daar heb ik zojuist extra aandacht aan besteed maar hetzelfde verhaal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Mogelijk is er een BIOS update nodig om met een FX processor overweg te kunnen.

Als ik CPU list bekijk op de Asus site staat er dat je BIOS versie 0813 nodig hebt om met een FX te kunnen werken. Standaard komt het bord met 0402 (en support ie bijna alles behalve de FX serie).

Probeer dus een Phenom II of Athlon II of iets dergelijks of die dan wil starten en dan meteen checken welke BIOS versie je hebt, en zonodig up te daten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiGG
@Nemesizz; Goed, ik ga nu offline met mijn oude PC en dit eens proberen. Over een uurtje of wat laat ik weten hoe het gegaan is! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nemesizz schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:20:
Mogelijk is er een BIOS update nodig om met een FX processor overweg te kunnen.

Als ik CPU list bekijk op de Asus site staat er dat je BIOS versie 0813 nodig hebt om met een FX te kunnen werken. Standaard komt het bord met 0402 (en support ie bijna alles behalve de FX serie).

Probeer dus een Phenom II of Athlon II of iets dergelijks of die dan wil starten en dan meteen checken welke BIOS versie je hebt, en zonodig up te daten.
offtopic:
Dat zou toch het eerste moeten zijn waar je aan denkt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb dit bord ook en je moet idd eerst de BIOS updaten naar minimaal 0705 met een AM3 Processor,en daarna je FX instaleren.
Ik draai 0813 en is tot nu toe nog de beste BIOS voor dit bordje

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiGG
Inderdaad het BIOS was het probleem! Is nu opgelost en een lekker snelle computer. :)

@E65; dat is mij nog niet eerder overkomen dus dan ga je daar niet direct vanuit. Zo vaak zet ik ook geen pc's meer in elkaar. Toch bedankt voor je toevoeging.

@Speedy-J; Ik draai nu de laatste versie en die bevalt tot op heden prima. Maar anders zal ik zeker 0813 uitproberen.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Mocht iemand nog eens dit probleem tegen het lijf lopen dan staat er nu in ieder geval meer online dan google mij liet zien. ;)

Enne topic mag dicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TiGG schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:10:
@E65; dat is mij nog niet eerder overkomen dus dan ga je daar niet direct vanuit. Zo vaak zet ik ook geen pc's meer in elkaar. Toch bedankt voor je toevoeging.
offtopic:
Commentaar was ook niet zo zeer voor jou bedoeld,ik vond het eerder opmerkelijk dat in deze situatie Nemesizz de eerste was die bedacht dat een vrij nieuwe processor wel eens een bios update nodig kon hebben! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

TiGG schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:10:
Inderdaad het BIOS was het probleem! Is nu opgelost en een lekker snelle computer. :)

@Speedy-J; Ik draai nu de laatste versie en die bevalt tot op heden prima. Maar anders zal ik zeker 0813 uitproberen.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Mocht iemand nog eens dit probleem tegen het lijf lopen dan staat er nu in ieder geval meer online dan google mij liet zien. ;)

Enne topic mag dicht ;)
Als je graag je ervaringen wilt delen met deze FX Processor dan kan je hier terecht.. AMD FX Ervaringen topic :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1