Toon posts:

Aansluitschema 4-polige mini-jack » RJ10

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn Plantronics CS60 headset (een headset voor vaste telefoon) aansluiten op een mobiele telefoon (Samsung Galaxy S).

De CS60 wordt normaliter aangesloten via de hoornkabel van een vaste telefoon met een male RJ10 stekker, de headset voor de mobiele telefoon wordt aangesloten middels een 4-polige male mini-jack plug)

Op internet heb ik wel een kant-en-klare verloopkabel kunnen vinden, maar dit is een site ergens aan de andere kant van de wereld en de site opzich werkt ook niet goed, de kabel daar bestellen is dus geen optie.

Kan iemand mij vertellen wat het aansluitschema voor een dergelijke kabel moet zijn? dan kan ik de kabel zelf maken.

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Ik heb slechte ervaringen met het interfacen van plantronics kastjes met andere dingen dan telefoons. Ik gebruik wel de losse headset (een bedrade) zonder kastje op een zend-ontvanger, dat gaat prima.
Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom je dit wil, een bluetooth headset van 10 euro doet toch ook wat je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Avar schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:39:
Ik heb slechte ervaringen met het interfacen van plantronics kastjes met andere dingen dan telefoons. Ik gebruik wel de losse headset (een bedrade) zonder kastje op een zend-ontvanger, dat gaat prima.
Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom je dit wil, een bluetooth headset van 10 euro doet toch ook wat je wil?
Ik heb deze headsets in huis en bluetooth headsets van 10 euro hebben niet het draagcomfort en een hoofdbeugel als de headset van Plantronics.
Daarnaast is ook de spreektijd van de Plantronics headset veel langer dan die van een bluetooth (bluetooth vreet stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Okee, dan zou je hier een eind mee moeten komen, de Plantronics wordt aan de hoorn van de telefoon aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/RJ9_Handset_diagram.svg/500px-RJ9_Handset_diagram.svg.png

En de pinout van de Galaxy schijnt dit te zijn:

http://pinoutsguide.com/H...laxy_headset_pinout.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dankje.
Maar ik ben echt een leek wat elektra betreft.
Hoe moet ik de kabel volgens jou aansluiten?

RJ10-plug pinout:
Pin #Pin colorPin Description
1BlackMic
2RedLoudspeaker
3GreenLoudspeaker
4YellowMic

Hoe zit het bijvoorbeeld met het aansluiten van de aarde? Mic en speaker hebben toch beide aarde nodig?
En die weerstand van 500 Ω op de luidspreker (pin 2 van de RJ10 plug) en de weerstand op de mic-aansluiting (pin 3 van de 3,5mm plug)

Pin NumberPin namePin DescriptionTo RJ10-plug number
1TipLeft audio2 (red) ???
2Ring 1Right audio- ???
3Ring 2Mic / pushbutton 1 (black) ???
4SleeveGround4 (yellow) ???

Alvast bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Een telefoon heeft geen aarde, maar dat is niet zo erg natuurlijk.
Voordat ik verder ga, nog 1 keer de opmerking dat ik slechte ervaringen heb met het aansluiten van Plantronics kastjes die eigenlijk aan een 'normale' telefoon moeten aan andere dingen, dus als het uiteindelijk niet werkt - ik heb je gewaarschuwd :)
Ik zou pootje 1 en 2 van de RJ10 aan de massa (Sleeve/4) van de Mini jack hangen. Zo te zien is pootje 1 (RJ10) de min, en welke van de luidspreker aansluitingen je pakt maakt niet uit, er zit toch een scheidingstrafo in het kastje. Aangezien je Plantronics geen stereo is zal je Left en Right audio aan elkaar moeten hangen, en die gaan dan samen naar pootje 3 (RJ10). Dan blijft er nog maar 1 over: de microfoon gaat aan 4 (RJ10).
Ik zou vooralsnog niet gaan stoeien met weerstanden maar hou er wel rekening mee dat er misschien nog geknutseld moet worden: eerst testen voordat je de boel dicht plakt...
Er is trouwens nog een nadeel ten opzichte van een gewone bluetooth headset: je kan geen gesprekken aannemen of ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

[b][message=37412992,noline]
Er is trouwens nog een nadeel ten opzichte van een gewone bluetooth headset: je kan geen gesprekken aannemen of ophangen.
Dat is dan weer op te lossen door in de verbinding van de microfoon (Mic/Pushbutton) een drukschakelaar op te nemen die de microfoon kortsluit en dus Mic en Sleeve/GND met elkaar verbindt. Dat is de normale manier om bij Samsung headsets de 'hoorn op te nemen'.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Stoney3K schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 01:49:
[...]

Dat is dan weer op te lossen door in de verbinding van de microfoon (Mic/Pushbutton) een drukschakelaar op te nemen die de microfoon kortsluit en dus Mic en Sleeve/GND met elkaar verbindt. Dat is de normale manier om bij Samsung headsets de 'hoorn op te nemen'.
Dan neem je aan dat TS de telefoon met zich mee neemt, en dat vraag ik me dus af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Avar schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:35:
Een telefoon heeft geen aarde, maar dat is niet zo erg natuurlijk.
Voordat ik verder ga, nog 1 keer de opmerking dat ik slechte ervaringen heb met het aansluiten van Plantronics kastjes die eigenlijk aan een 'normale' telefoon moeten aan andere dingen, dus als het uiteindelijk niet werkt - ik heb je gewaarschuwd :)
Ik zou pootje 1 en 2 van de RJ10 aan de massa (Sleeve/4) van de Mini jack hangen. Zo te zien is pootje 1 (RJ10) de min, en welke van de luidspreker aansluitingen je pakt maakt niet uit, er zit toch een scheidingstrafo in het kastje. Aangezien je Plantronics geen stereo is zal je Left en Right audio aan elkaar moeten hangen, en die gaan dan samen naar pootje 3 (RJ10). Dan blijft er nog maar 1 over: de microfoon gaat aan 4 (RJ10).
Ik zou vooralsnog niet gaan stoeien met weerstanden maar hou er wel rekening mee dat er misschien nog geknutseld moet worden: eerst testen voordat je de boel dicht plakt...
Bedankt!
Ik kom er net achter dat ik een verkeerd kabeltje heb gebruikt, de RJ11(?) plug die je in de telefoon doet is breder dan de RJ10(?) plug die aan een telefoonhoorn zit.

Wat me trouwens opviel is dat het kabeltje wat bij de headset zit (met de smallere plug) aan de ene kant zwart-rood-groen-geel en aan de andere kant geel-groen-rood-zwart zit aangesloten, is dat normaal?
en zo ja, klopt dan het aansluitschema zoals jij het beschrijft nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ja, dat de kleuren aan de andere kant andersom zitten is normaal, dat heb je met elke normale kabel met RJ connectoren, anders zou er een draai in de kabel zitten.
Wat betreft de aansluiting zou ik niet vertrouwen op de kleuren van een bestaande kabel maar uitgaan van de nummering van de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm nu aangesloten, als ik de 4-pins mini-jack net niet helemaal erin stop hoor ik op de headset het geluid van m'n telefoon...
Of de microfoon werkt weet ik nog niet, om de een of andere vage reden heb ik al een paar uur eigenlijk geen bereik (vodafone)

Hoe kan ik dat eerste het beste oplossen? of heb ik toch een 3-pins mini-jack nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Als de aansluitingen zo zijn als we gevonden hebben op internet en je hebt het goed overgenomen dan zou het moeten werken.Misschien is het handig om het even draad voor draad te proberen, het zou bijvoorbeeld kunnen dat in het Plantronics kastje toch wat aansluitingen aan elkaar hangen.
Wat je het beste kan doen is het volgende:
Pin 4 van de jack is in ieder geval aarde, daar hoeven we niet aan te twijfelen, hang die eens aan pootje 2 van de RJ.
Verbind vervolgens eens pootje 1 van de jack met pootje 3 van de RJ en kijk dan eens of je geluid op de headset hebt als je het stekkertje er helemaal indrukt.
Doe hetzelfde maar dan met pootje 2 van de jack naar pootje 3 van de RJ, heb je nu geluid op de headset?
Vervolgens zowel pootje 1 en pootje 2 tegelijk aan pootje 3 van de RJ, heb je (nog steeds) geluid?
Na de resultaten gaan we verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Avar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:25:
Als de aansluitingen zo zijn als we gevonden hebben op internet en je hebt het goed overgenomen dan zou het moeten werken.Misschien is het handig om het even draad voor draad te proberen, het zou bijvoorbeeld kunnen dat in het Plantronics kastje toch wat aansluitingen aan elkaar hangen.
Wat je het beste kan doen is het volgende:
Pin 4 van de jack is in ieder geval aarde, daar hoeven we niet aan te twijfelen, hang die eens aan pootje 2 van de RJ.
Verbind vervolgens eens pootje 1 van de jack met pootje 3 van de RJ en kijk dan eens of je geluid op de headset hebt als je het stekkertje er helemaal indrukt.
Doe hetzelfde maar dan met pootje 2 van de jack naar pootje 3 van de RJ, heb je nu geluid op de headset?
Vervolgens zowel pootje 1 en pootje 2 tegelijk aan pootje 3 van de RJ, heb je (nog steeds) geluid?
Na de resultaten gaan we verder...
Done, de sleeve van je jack zit op pin 2 van de RJ, de tip van de jack (pootje 1) zit verbonden met pin 3 van de RJ.
Ik heb nu geluid op m'n headset, maar natuurlijk nog geen microfoon en mijn telefoon herkent hem ook (nog) niet als headset.

Ik had hier een tijd geleden (nu allang niet meer) nog zo'n "retro headset" gewoon een hoorn van zo'n ouderwetse telefoon maar dan wel bedoeld om aan te sluiten op je telefoon, dat werkte prima en m'n (vorige) telefoon herkende 'm ook als headset. (die connector was wel anders, maar dat is gewoon omdat dat een ander type telefoon was)
Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/retrophone_handset.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Kan je stap 2 en 3 ook nog even testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Avar schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 10:54:
Kan je stap 2 en 3 ook nog even testen?

Ja dat werkt ook, beide keren prima geluid, maar nu de microfoon nog

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:21:
[...]

Ja dat werkt ook, beide keren prima geluid, maar nu de microfoon nog
Mooi zo, laat pin 1 en 2 van de jack aan pin 3 van de RJ zitten, en pin 4 (aarde) van de jack aan pin 2 van de RJ.
Hang nu pin 1 van de RJ ook eens aan aarde (pin 4 van de Jack), heb je nu nog geluid als je de jack er helemaal in stopt? Hier ging het vorige keer fout volgens mij.

Probeer hetzelfde eens met pin 4 van de RJ naar pin 4 van de jack, wat geeft dit voor resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Avar schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:42:
[...]

Mooi zo, laat pin 1 en 2 van de jack aan pin 3 van de RJ zitten, en pin 4 (aarde) van de jack aan pin 2 van de RJ.
Hang nu pin 1 van de RJ ook eens aan aarde (pin 4 van de Jack), heb je nu nog geluid als je de jack er helemaal in stopt? Hier ging het vorige keer fout volgens mij.
Dat werkt
Probeer hetzelfde eens met pin 4 van de RJ naar pin 4 van de jack, wat geeft dit voor resultaat?
Dan valt het geluid weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Dan ben je er uit lijkt me:

Jack 1+2 -> RJ 3
Jack 4 -> RJ 1+2
Jack 3 -> RJ 4

Toch?
Pagina: 1