Pc valt uit door langslopen van de kat (serieus!)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.831 views

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 10:43

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Na aanleiding van mijn vorige topic (Pc lijkt onstabiel bij idle maar niet onder load ?) ben ik nu achter de oorzaak van het rebooten van mijn pc.

Het blijkt dus 1 van mijn 4 katten te zijn die mijn pc spontaan laat rebooten.. Hoe gek het ook klinkt, maar telkens als deze specifieke kat langs de metalegril van mijn case loopt reboot mijn pc. Eerst kon ik de oorzaak niet vinden (alle software en hardwarematige zaken uitgesloten), totdat mij opviel dat dit enkel en alleen gebeurde zodra deze kat langs mijn pc liep. Bij de overige 3 katten treed dit probleem niet op.

Ik zou zelf dus denken aan lekspanning/statische elektriciteit ?

Ik blijf het een raar fenomeen vinden, maar het is echt zo raar als het klinkt.

[ Voor 3% gewijzigd door D33F op 29-12-2011 19:07 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Is de PC aangesloten op een geaard stopcontact?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Je bent zelfs niet de enige :)

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:07:
Is de PC aangesloten op een geaard stopcontact?
Aangezien ik in een appartement woon van rond 1970 is er geen randaarde in de wanddoos. Wel zijn de verdeelstekkers voorzien van randaarde maarja dit heeft ook niet veel zin als de wanddoos niet voorzien is van randaarde

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Is je kat aangesloten op een geaard stopcontact ?

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

David Regeling schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:08:
[...]

Aangezien ik in een appartement woon van rond 1970 is er geen randaarde in de wanddoos. Wel zijn de verdeelstekkers voorzien van randaarde maarja dit heeft ook niet veel zin als de wanddoos niet voorzien is van randaarde
Je hebt toch wel ergens in huis geaarde wandcontactdozen?

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Oké dit is zowel komisch als raar! Is je kat toevallig niet elektrisch geladen? Heb je tapijt in huis of zit de kat vaak bij wollige stoffen? Blaas eens een ballon op en haal het langs zijn vacht en kijk of de haren meegaan!

Echt bizar en nooit over gehoord.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

Perkouw

Moderator General Chat
Moet ook gelijk denken aan statische elektriciteit, zoals Xtr3me4me hierboven zegt haal voor de gein eens een ballon langs je kat. :+

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 20:33
Xtr3me4me schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:09:
Oké dit is zowel komisch als raar! Is je kat toevallig niet elektrisch geladen? Heb je tapijt in huis of zit de kat vaak bij wollige stoffen? Blaas eens een ballon op en haal het langs zijn vacht en kijk of de haren meegaan!

Droog kattenvel wordt vaak gebruikt in de fysica lessen om een plastic buis van een statische lading te voorzien. Het kan dus zijn dat door de statische lading je PC reboot.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:01

Daniel36

Het oude liedje

vraag de kat of hij zijn aluminiumfolie petje afzet ?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Korvaag schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:08:
Is je kat aangesloten op een geaard stopcontact ?
Zo ik las je reactie effe te vroeg toen ik net aan het drinken was en verslikte me bijna!
Hahahahahaha

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 22:27
Kat omruilen voor een ander exemplaar?

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:46
Waarschijnlijk veroorzaakt je kat statische elektriciteit wanneer deze langs de pc loopt/wrijft met zijn vacht. Door het ontbreken van de rand-aarde kan je systeem deze niet kwijt en dan kan dat idd resulteren in een reboot.
Dus rand-aarde aanleggen of pc op een andere manier aarden door bv met een elektra draad je kast op de verwarmingsradiator aan te sluiten.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Roel1966
  • Niet online
De kat een metalen halsbandje om doen met een lange draad eraan en die op de randaarde van een stopcontact zetten haha, maar ja, echt een maf probleem dit, lachwekkend maar ook vervelend natuurlijk.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
f4stf0rw4rd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:13:
Waarschijnlijk veroorzaakt je kat statische elektriciteit wanneer deze langs de pc loopt/wrijft met zijn vacht. Door het ontbreken van de rand-aarde kan je systeem deze niet kwijt en dan kan dat idd resulteren in een reboot.
Dus rand-aarde aanleggen of pc op een andere manier aarden door bv met een elektra draad je kast op de verwarmingsradiator aan te sluiten.
NIET de verwarming, wanneer leert iedereen dat toch eens af! Maar inderdaad, je pc aarden zou dan wel een idee zijn. Kun je niet eens proberen om een lang geaard snoer in een stopcontact te prikken die wel voorzien is van randaarde om te kijken wat je pc dan doet?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:09:
[...]

Je hebt toch wel ergens in huis geaarde wandcontactdozen?
In zulke oude huizen alleen in de badkamer en keuken helaas en daar zit al de wasmachine etc. op aangesloten

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

f4stf0rw4rd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:13:
Of simpel weg je pc op je bureau of op een stabiel tafeltje zetten.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:35
Xtr3me4me schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:14:
[...]

Of simpel weg je pc op je bureau of op een stabiel tafeltje zetten.
Denk je dat een kat alleen op de grond loopt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:09:

De katten hebben idd een eigen kamer met van allerhande speeltjes/doeken etc. waar ze statisch geladen van kunnen worden.

Verder heeft de specifieke kat(die uit de usericon) in kwestie ook een totaal andere vacht dan de anderen katten (juist stug en lang. dus een lekkere buildup voor statische elektriciteit)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Xtr3me4me schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:11:
[...]

Zo ik las je reactie effe te vroeg toen ik net aan het drinken was en verslikte me bijna!
Hahahahahaha
:)

Het hoeft natuurlijk niet he. Het kan ook een knijpkat zijn.

Voor de jonge generatie: Wikipedia: Knijpkat

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 29-12-2011 19:17 ]

UNOX: The worst operating system

• osmosis
  • Laatst online: 19:46
statische kat ?.
ontlaad je kat eens :P en laat um vervolgens weer tegenaan schuren

eens zien of pc dan ook uitgaat

* nooit gedacht dat ik dit zou zeggen "Ontlaad je kat eens "

[ Voor 21% gewijzigd door osmosis op 29-12-2011 19:18 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

kfaessen schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:15:
[...]

Denk je dat een kat alleen op de grond loopt?
Uhm, nee heb je ook weer gelijk in. Je kan de kat altijd nog kaal scheren, ben je er ook voorlopig ervan af :+

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

David Regeling schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:16:
[...]

De katten hebben idd een eigen kamer met van allerhande speeltjes/doeken etc. waar ze statisch geladen van kunnen worden.

Verder heeft de specifieke kat(die uit de usericon) in kwestie ook een totaal andere vacht dan de anderen katten (juist stug en lang. dus een lekkere buildup voor statische elektriciteit)
Ik denk dat je je kat eens moet proberen te ontladen, hoe gek het ook klinkt!
Denk gewoon dat daar je probleem zit! De kat is gewoon een gelaarsde kat...bedoel geladen kat!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Xtr3me4me schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:18:
[...]

Uhm, nee heb je ook weer gelijk in. Je kan de kat altijd nog kaal scheren, ben je er ook voorlopig ervan af :+
Als ik misterdoom mag geloven heeft dat geen zin.
misterdoom schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:11:
[...]

Droog kattenvel wordt vaak gebruikt in de fysica lessen om een plastic buis van een statische lading te voorzien. Het kan dus zijn dat door de statische lading je PC reboot.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:35
ik denk dat de beste oplossing is: 1 kat weg doen. Dan heb je er nog 3 over.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Perkouw schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:20:
[...]

Als ik misterdoom mag geloven heeft dat geen zin.

[...]
Ja de kattenvel met haren, zonder haren heb je natuurlijk alleen de vel en heb je er niks aan

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
je kan ook je pc in een kooi zetten, zodat je kat er niet meer bij kan

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Xtr3me4me schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:22:
[...]

Ja de kattenvel met haren, zonder haren heb je natuurlijk alleen de vel en heb je er niks aan
Ik ben helaas geen kattenvel/haar expert, dus als jij het zegt geloof ik het. ;) Vond het al zo strange haha. Maar dan ben ik wel benieuwd, waarom geen droog hondenvel (met haar) ? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Perkouw op 29-12-2011 19:24 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

PeterThePirate schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:22:
je kan ook je pc in een kooi zetten, zodat je kat er niet meer bij kan
De pc is geen vogel! Hoe leuk de kwestie met de kat ook is :P

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
kfaessen schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:21:
ik denk dat de beste oplossing is: 1 kat weg doen. Dan heb je er nog 3 over.
haha nee ik ga geen poezenfamilie uit elkaar halen (zijn zusjes/nichtjes van elkaar) voor een probleem wat ik zelf kan oplossen door de pc te verplaatsen :)

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Perkouw schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:23:
[...]

Ik ben helaas geen kattenvel/haar expert, dus als jij het zegt geloof ik het. ;) Vond het al zo strange haha. Maar dan ben ik wel benieuwd, waarom geen droog hondenvel (met haar) ? :+
Ach zolang de pc geen haarballen uitspuwt zit ie goed! :P

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:25:
[...]

Ach zolang de pc geen haarballen uitspuwt zit ie goed! :P
Uitspuwen idd niet maar aanzuigen wel :+ (front intake bij de gril)
Dit moet ik dagelijks toch even schoonmaken omdat deze anders snel verstopt raakt

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kooi van Faraday om je pc heen bouwen :+

www.maartendeboer.net

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
David Regeling schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:24:
[...]

haha nee ik ga geen poezenfamilie uit elkaar halen (zijn zusjes/nichtjes van elkaar) voor een probleem wat ik zelf kan oplossen door de pc te verplaatsen :)
Heb nu wel het idee dat we redelijk offtopic aan het gaan zijn...met alle kat/haar opmerkingen :+

Maar het probleem kan je dus oplossen door de pc te verplaatsen, in dat geval lijkt me je verhaal bevestigd + opgelost toch ?! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Perkouw op 29-12-2011 19:29 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Perkouw schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:28:
[...]

Heb nu wel het idee dat we redelijk offtopic aan het gaan zijn...met alle kat/haar opmerkingen :+

Maar het probleem kan je dus oplossen door de pc te verplaatsen ?
Ja waarschijnlijk wel aangezien hij nu dicht bij de grond staat (inham van het bureau).
Maar vond dit zo'n wazig fenomeen dat ik het niet kon laten om het met jullie te delen :D

• hardcoresmurf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07-2024

hardcoresmurf

Quod licet Iovi non licet bovi

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
David Regeling schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:30:
[...]

Ja waarschijnlijk wel aangezien hij nu dicht bij de grond staat (inham van het bureau).
Maar vond dit zo'n wazig fenomeen dat ik het niet kon laten om het met jullie te delen :D
Haha dat begreep ik, maar zoals je ziet is het dus goed mogelijk. Statische elektriciteit wat voor lol/problemen je er al niet mee kan hebben. Elektriciteit, het blijft leuk.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:31

Twarp

just grin...

Dus als ik het goed begrijp van alle verhalen hier, lijkt het erop dat je 3 antistatische katten heb en 1 die wel makkelijk statisch is? Lijkt mij een sterk verhaal. Alle katten zijn volgens mij statisch behalve natte. (ja ja een natte poes niet :P)

Volgens mij is je pc al een kooi van Faraday (tenzij je zo'n plexiglas kast heb) en zal dit de statische electriciteit wegleiden van het binnengedeelte. Het ontbreken van een randaarde is een betere verklaring.

Je kan een kattenschrik apparaat bij je pc neer zetten maar de kans is groot dat jij die ook kan horen. Maar ik zou nog even verder kijken.

Meh ...

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Twarp schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:31:
Dus als ik het goed begrijp van alle verhalen hier, lijkt het erop dat je 3 antistatische katten heb en 1 die wel makkelijk statisch is? Lijkt mij een sterk verhaal. Alle katten zijn volgens mij statisch behalve natte. (ja ja een natte poes niet :P)

Volgens mij is je pc al een kooi van Faraday (tenzij je zo'n plexiglas kast heb) en zal dit de statische electriciteit wegleiden van het binnengedeelte. Het ontbreken van een randaarde is een betere verklaring.

Je kan een kattenschrik apparaat bij je pc neer zetten maar de kans is groot dat jij die ook kan horen. Maar ik zou nog even verder kijken.
Correct, je pc is al een kooi van Faraday. Denk dan ook dat we het ergens anders moeten zoeken, ala het ontbreken van aarde zoals je zelf al zegt.

Zie bijvoorbeeld de definitie van Wikipedia
Kooi van Faraday, genoemd naar Michael Faraday, is de benaming voor een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer die er voor zorgt dat statische elektrische velden niet tot binnen de kooi kunnen doordringen. De kooi is wel doordringbaar voor statische magnetische velden zoals het aardmagnetisch veld. De kooi biedt bescherming tegen statische ontladingen zoals bliksem.

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 29-12-2011 19:36 ]

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01 08:57

SupremeRick

Muse Fan

of gewoon zorgen dat ie er niet bij kan

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Twarp schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:31:

1 van deze 4 katten heeft een totaal andere vacht (die gemakkelijker statisch ontlaad) :P de overige 3 katten zijn Europese kortharen

• Twarp

Twarp

just grin...

Dan zou alleen een plexiglas kast voor problemen moeten zorgen. En 3 katten die constant nat zijn en 1 niet. :P

Europeese korthaar katten zijn ook statisch ... (noemde je die niet een britse korthaar overigens?)

Hebben wij ook gehad.

[ Voor 37% gewijzigd door Twarp op 29-12-2011 19:39 ]

Meh ...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31

SA007

Moderator Tweaking
Een kooi van faraday (wat je kast is) werkt voor geen meter als deze niet geaard is.

Dan is je pc aarden eigenlijk de enige optie. (naast je pc dubbel geisoleerd maken, maar dat is erg moeilijk)

Trek er eens een dagje voor uit om aarde naar je pc te trekken, is lang niet zoveel werk als je zou denken.

• Twarp

Twarp

just grin...

SA007 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:39:
Een kooi van faraday (wat je kast is) werkt voor geen meter als deze niet geaard is.

Dan is je pc aarden eigenlijk de enige optie. (naast je pc dubbel geisoleerd maken, maar dat is erg moeilijk)

Trek er eens een dagje voor uit om aarde naar je pc te trekken, is lang niet zoveel werk als je zou denken.
Dat is paardenpoep, ook ongeaarde kasten van Faraday werken prima!

Meh ...

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:39:

hehe ja lijkt mij ook de beste oplossing aangezien ik nog wel langer plezier wil hebben van mijn pc ^^ en daarbij op het moment toch vakantie dus dat komt goed uit

• Twarp

Twarp

just grin...

Je kan de 4e kat ook telkens nat houden ...

(moet er niet aan denken om daar poes van te maken ... er kunnen kinderen meekijken :P)

Meh ...

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Twarp schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:41:
Je kan de 4e kat ook telkens nat houden ...

(moet er niet aan denken om daar poes van te maken ... er kunnen kinderen meekijken :P)
:D

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31

SA007

Moderator Tweaking
Twarp schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:40:
[...]

Dat is paardenpoep, ook ongeaarde kasten van Faraday werken prima!
Nee hoor, een perfecte kooi van faraday wel, maar dat is je pc ook weer niet.
Dus 'ergens' gaat een lading opbouwen, daar kom je niet onderuit.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hout weert magnetisme, dus je zou kunnen proberen wat er gebeurd met een plank tussen de kast en de kat. Geen idee of dat nog wat uitmaakt, hoop voor je van wel :P .

• Twarp

Twarp

just grin...

Die lading blijft buiten de pc hangen, in de pc zal die lading niet tot uitting komen.

http://upload.wikimedia.o...ons/f/f3/Faraday_cage.gif
Zo dus

[ Voor 31% gewijzigd door Twarp op 29-12-2011 19:45 ]

Meh ...

• invoil
  • Laatst online: 15-01 18:25
Ik moest erg lachen toen ik dit topic zag, als je kat statisch geladen is en daarom de pc reboot! Probeer eens wat isolatie ( karton, rubber, hout) zodat de kat niet meer rechtsreeks in contact met je kast kan komen. Zou de truc moeten doen!

Verwijderd

De kat een rubberen vestje geven :P

• Twarp

Twarp

just grin...

Kat aarden. (al doen we dat meestal met dode katten :S)

Meh ...

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
invoil schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:46:
Ik moest erg lachen toen ik dit topic zag, als je kat statisch geladen is en daarom de pc reboot! Probeer eens wat isolatie ( karton, rubber, hout) zodat de kat niet meer rechtsreeks in contact met je kast kan komen. Zou de truc moeten doen!
ja inderdaad :P ga morgen maar eens McGyver style aan de slag ten behoeve van de stabiliteit van mijn systeem :P

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

En schoenen dan? Voor je kat natuurlijk :P

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Overigens, heb je al getest met een andere voeding of kast?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Aangezien dit niets met Overclocking & Tweaking te maken heeft, en je de oorzaak inmiddels gevonden denkt te hebben, gaat dit topic dicht. Bovendien is het niet gewenst een nieuw topic te openen als je oorspronkelijke topic nog gewoon open is. Verder zijn de meeste reacties die hier gegeven worden meer op hun plaats in de HK dan in een tech subforum. Gelieve deze in het vervolg dus achterwege te laten.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.