Pc lijkt onstabiel bij idle maar niet onder load ?

Pagina: 1
Acties:

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 10:43

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Eerst de specs:

Processor:
AMD Phenom(tm) II X4 955BE @ 3,6Ghz(200x18), 1,41V
Temps: idle 36 load 52

Koeler:
Scythe Mugen 3

Ram:
OCZ Platinum XTC @ stock clocks, timings en 2,1V

Mobo:
Gigabyte GAMA78GM-UD2H

GPU:
Ati Radeon HD5870 @ stock en max temps rond de 65/70

PSU:
580 Watt Xilencepower redwing (voltages blijven binnen de perken onder full load)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het probleem is dat wanneer ik zit te browsen of b.v. youtube zit te kijken dat mijn pc soms eruit klapt (zwart scherm en reboot) heb nog geen enkele keer een BSOD gehad dus het geheugen lijkt het mij niet te zijn.

Verder is hij er nog niet uitgeklapt tijdens volledige belasting (OCCT).

De problemen zijn er sinds enkele weken, heb de cpu ook al teruggeclocked van 3,7 naar 3,6 maar heb de voltages hetzelfde gehouden (1,41V) waarbij hij normaal gesproken stabiel hoort te zijn (wordt ook bevestigd door uren lang OCCT te draaien). Het is enkel dat hij eruit klapt tijdens het half idle zijn (browsing, youtube, word enz)

Iemand misschien een suggestie wat het zou kunnen zijn ? zit zelf te denken aan de PSU of CPU maar vind het vreemd dat hij er nooit uitklapt tijdens belasting.

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Cool&Quiet uit?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07
Misschien overclock even helemaal ongedaan maken? Gewoon, voor de grap?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
Zou idd die power saving dingen uitgooien.

Probeer ook eens 100 runs LinX, die stopt tussen elke run, dan gaat ie veel in powersaving en uit powersaving waardoor je dat redelijk kan testen.

[ Voor 64% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 13:52 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
alle powersaving settings staan natuurlijk uit aangezien het bekend is dat dat niet zo goed samen werkt met OC dus dat zal het probleem niet zijn

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
Je hebt nog iets wat ze op mijn bord loadline calibration noemen. Dat zou het voltage constant moeten houden onder alle belastingen maar op mijn bord zorgt het voor een hoger voltage onder load. Zou voor instabiliteit onder idle kunnen zorgen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-01 21:46
Is het niet je video kaart? die clockt toch terug in 2D modes? daar zijn driver issue's mee geweest

automation fanboy

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Videokaart lijkt mij sterk in ieder geval nooit problemen in deze trend gehad, verder draai ik ook de nieuwste catalyst drivers. De problemen zijn begonnen weken nadat mijn cpu stabiel liep op 3,7. Toen dacht ik dus van misschien is de cpu toch niet zo stabiel, dus weer wat lager geclocked maar het probleem blijft helaas.

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-01 21:46
Dan zou ik debug aan zetten, en kijken wat de precieze melding van de BSOD is. Alleen van uit daar kunnen we verder kijken..

automation fanboy

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Staat ook aan(ook de optie herstarten bij fouten staat uit) maar er verschijnt geen BSOD helaas.

Krijg gewoon een zwart scherm(hij springt uit) en reboot met 2 seconden vertraging itt een cold boot

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:45
gezien de complete reboot zou ik het eerder zoeken bij de voeding of de video kaart.

Ik zou de bios terug zetten naar fact default en de ati drivers keer uninstallen+cleanen.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
* toevoeging: op de CPU multiplier en CPU voltage is er voor de rest niks OC'ed (NB/Busspeed/RAM/e.d)

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
bedankt voor alle tips tot dus ver :) zal idd eens de drivers uninstallen en vers installeren.
Soms gaat het dagen lang goed maar andere keren klapt hij er 2x per dag uit.

Verder merk ik ook dat de fan van mijn voeding langzaam gaar begint te worden (bij eerste boot van de dag vergezeld met gezellig gerattel voor minuten lang) maar als ik aan de voeding voel onder een stress test kan ik hem niet bepaald heet noemen.. eerder lauw.

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-12-2025
Dit soort harde reboots klinken naar mijn mening naar een gare voeding. Driverconflicten zouden toch eerder tot een BSOD leiden.

Wat een verschil kan zijn tussen idle en load is het voltage op de CPU. Idle is dat hoger. Wellicht is je voltage dus te hoog, in vergelijking met andere voltages. Ik overklok zelf met Intel (kweenie hoe het met AMDs werkt), daar moet ik ook andere voltages aanpassen als ik het voltage van de CPU verhoog, omdat hij anders de nulletjes en de eentjes niet meer goed uit elkaar kan houden. Ik zou als ik jou was dus eerste even proberen met een wat lagere coreclock en VCore, en als tweede stap een andere voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Julian op 05-12-2011 14:18 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Julian schreef op maandag 05 december 2011 @ 14:12:
Dit soort harde reboots klinken naar mijn mening naar een gare voeding. Driverconflicten zouden toch eerder tot een BSOD leiden.

Wat een verschil kan zijn tussen idle en load is het voltage op de CPU. Idle is dat hoger. Wellicht is je voltage dus te hoog, in vergelijking met andere voltages. Ik overklok zelf met Intel (kweenie hoe het met AMDs werkt), daar moet ik ook andere voltages aanpassen als ik het voltage van de CPU verhoog, omdat hij anders de nulletjes en de eentjes niet meer goed uit elkaar kan houden. Ik zou als ik jou was dus eerste even proberen met een wat lagere coreclock en VCore, en als tweede stap een andere voeding.
Ik heb op het moment de cpu weer volledig stock draaien(omdat hij ondertussen zo goed als elke dag rebootte :(, en elke keer toevallig als ik wat zit te browsen, nooit in een game) en zal het eens een week proberen.

Het is begonnen toen hij nog op 3,7Ghz(18,5 x 200 liep @ 1,41V).. heeft weken stabiel gedraaid. Daarna begon hij eens in de zoveel dagen te rebootten, dus ik dacht dan maar de clock(18 x 200) wat omlaag maar wel het voltage hetzelfde gehouden. Uiteindelijk mocht ook dit niks baten en begon het reboot probleem uiteindelijk dagelijks plaats te vinden

Maar ik begin er zelf ook steeds meer aan te geloven dat het de voeding is. Zeker gezien het geen A brand is en deze voeding al 2,5 jaar oud is

[ Voor 18% gewijzigd door D33F op 05-12-2011 19:10 ]

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Die voeding is zelfs nieuw veel te zwak om dat systeem fatsoenlijk aan te kunnen. Knap dat hij het al zo lang volhoud.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:21
Even Memtest draaien en kijken wat daar uit komt? Het klinkt vreemd, maar ik heb vergelijkbare problemen gehad toen 1 reepje van mijn geheugen kapot was - spellen etc. werkten vaak prima als de computer eenmaal even draaide, maar simpelere dingen als browsen over het internet gaven al snel blauwe schermen.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
XpanD schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:21:
Even Memtest draaien en kijken wat daar uit komt? Het klinkt vreemd, maar ik heb vergelijkbare problemen gehad toen 1 reepje van mijn geheugen kapot was - spellen etc. werkten vaak prima als de computer eenmaal even draaide, maar simpelere dingen als browsen over het internet gaven al snel blauwe schermen.
Bedankt voor de tip maar het rare is dat ik geen enkel blauw scherm heb gehad (opties staan ook goed om het wel weer te geven i.p.v. meteen doorstarten) anders zou ik inderdaad het geheugen verdenken.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
en ja hoor.. zo juist gebeurde het dus weer :( (2x vandaag) maar deze keer cpu geheel op stock settings.. was beta van newsleecher het downloaden, wilde dubbelklikken maar daar kreeg ik niet meer de kans voor..

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een 2,5 jaar oude voeding van een B- of C-merk is toch wel een goede eerste verdachte, zelfs al zijn de symptomen niet helemaal klassiek. Kan best dat er onder lichte load juist iets te hoog oploopt (meest gebruikelijke is het tegenovergestelde, namelijk dat de spanningen inelkaar donderen onder zware load), en dat daardoor de boel crasht. Bovendien stellen de nieuwere systemen steeds hogere eisen aan de 12V-lijnen. Een 80+ bronze of hoger is daar meestal ideaal op berekend, een moderne budgetvoeding moet je al een stukje overdimensioneren maar zal ook werken. Wat oudere voedingen zijn vaak niet in staat om het allergrootste deel van hun vermogen op de 12V te leveren, en als ze dan nog eens sleets raken ook.... Dus toch maar snel een andere voeding proberen (desnoods geleend maar wel een goede) voordat je er andere onderdelen mee sloopt, zou ik zeggen. Mocht het probleem dan nog steeds optreden, pas dan is het tijd om verder te zoeken.

[ Voor 42% gewijzigd door mae-t.net op 05-12-2011 21:55 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
mae-t.net schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:50:
Een 2,5 jaar oude voeding van een B- of C-merk is toch wel een goede eerste verdachte, zelfs al zijn de symptomen niet helemaal klassiek. Kan best dat er onder lichte load juist iets te hoog oploopt (meest gebruikelijke is het tegenovergestelde, namelijk dat de spanningen inelkaar donderen onder zware load), en dat daardoor de boel crasht. Bovendien stellen de nieuwere systemen steeds hogere eisen aan de 12V-lijnen. Een 80+ bronze of hoger is daar meestal ideaal op berekend, een moderne budgetvoeding moet je al een stukje overdimensioneren maar zal ook werken. Wat oudere voedingen zijn vaak niet in staat om het allergrootste deel van hun vermogen op de 12V te leveren, en als ze dan nog eens sleets raken ook.... Dus toch maar snel een andere voeding proberen (desnoods geleend maar wel een goede) voordat je er andere onderdelen mee sloopt, zou ik zeggen. Mocht het probleem dan nog steeds optreden, pas dan is het tijd om verder te zoeken.
Inderdaad :) zal maar eens even ga navragen want heb op het moment geen voeding in huis en geld ervoor zal er ook pas zijn na de kerst :'(

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
edit: verder viel me nog in dat ik mijn gpu in afterburner op 900mhz core en 1300mhz mem had gezet :O (had ik niet meer aan gedacht) misschien dat het probleem daar lag.. Heb nu een dikke 40min OCCT power supply stress test uitgevoerd met de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o26K8.png

Verder is hij vandaag nog niet uitgevallen, en heb ik de CPU weer op 3,616Ghz geclocked aangezien de pc ook uitviel terwijl hij stock liep @ 3,2Ghz, maar ondertussen hou ik de aanschaf van een nieuwe voeding wel in mijn achterhoofd, zeker aangezien ik op niet al te lange termijn een nieuw systeem ga samenstellen en voorbereid wil zijn op de toekomst.

[ Voor 17% gewijzigd door D33F op 06-12-2011 23:07 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
het probleem blijkt toch niet weg te zijn.
Nu loopt alles al een tijdje weer op stock (dus ook GPU) maar de reboots lijken steeds vaker voor te komen..
Soms 2x op 1 dag en juist terwijl de boel half idle loopt.

Volgende stap wordt waarschijnlijk om een GPU en voeding van mijn vriendin's pc eens om te wisselen en te kijken of het probleem voortduurt.

Normaal zou ik ook denken aan een moederbord met lekkerende capacitoren, maar aangezien ik een mobo heb met solid caps zou ik het probleem niet zo snel hier zoeken.

Ga nog leuk worden helaas, aangezien dit juist van die problemen zijn die je niet altijd 1,2,3 kunt herleiden.

edit: wat me nog meer opvalt is dat het langer lijkt te duren voordat er weer iets op het scherm verschijnt na het uitvallen itt als ik de pc net vers aanzet.. ook bij het afsluiten van windows is de gpu al afgesloten terwijl de pc nog een paar seconden blijft doordraaien, dit heeft hij ook nooit gedaan voordat het uitval probleem zich aandiende. Klinkt misschien gek maar na jaren herken je bepaalde patroon/gedrags verschillen van je pc en dit is dus anders dan in het verleden toen hij wel nog stabiel draaide

[ Voor 28% gewijzigd door D33F op 12-12-2011 11:08 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
mae-t.net schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:50:
Begin er onderhand zelf ook aan te geloven.. volgende maand maar eens kijken voor een stevige Antec/Corsair

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Case solved:

Pc valt uit door langslopen van de kat (serieus!)

Deze kan dus dicht :)

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
LOL! ctrl + kat + del ?

I'm not weird, I'm a limited edition

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

/dev/null /kat.kat :P

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Maak eens zoon klik aansteker open en sluit eens een lange draad aan op het piezo element.
Als je dan klikt zal je pc rebooten.
De enige oplossing is je pc aarden.

Als je net je kat hebt opgefrot en je raakt je pc aan zal het misschien ook wel gebeuren.
Let op, dit kan je pc wel voorgoed de EDS hemel in knallen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2012 14:06 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:05:
Maak eens zoon klik aansteker open en sluit eens een lange draad aan op het piezo element.
Als je dan klikt zal je pc rebooten.
De enige oplossing is je pc aarden.

Als je net je kat hebt opgefrot en je raakt je pc aan zal het misschien ook wel gebeuren.
Let op, dit kan je pc wel voorgoed de EDS hemel in knallen.
Mja denk dat ik dit idee toch maar liever even over sla :P wil nog wel even met het systeem doen :>
Inmiddels heb ik de case al meer buiten het bereik van de kat gezet en dit gaat tot nu toe goed :+

Pagina: 1