Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:57
Beste Tweakers,

Sinds een maand crasht mijn desktop (circa 2,5 jaar oud) na het spelen van spellen. Af en toe met een ruisgeluid uit de speakers.
Dit was in het begin vrij snel binnen een half uur. Heb toen driver veranderd naar een nieuwere, probleem niet opgelost. Daarna naar een oudere versie. Hierdoor probleem opgelost dacht ik. Maar nu wordt het weer erger tot wel meerdere keren per dag, dus hopelijk kunnen jullie hulp bieden :)

extra info:
Het gebeurt alleen als ik spellen zoals Skyrim of WoT speel. (bij 'lichtere' spellen heb ik hier geen last van)
Ik heb CPUID Hardware monitor geinstalleerd en de temperatuur van mijn videokaart is circa 70 C terwijl ik op internet zit (geen idee of te hoog is 8)7 )

specs:

dual core pentium E5400(r) 2.7ghz 64bit
RAM 4 gigabyte
Nvidea GT320

probleemrapportage windows:

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Extra informatie over het probleem
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA80047D14E0
BCP2: FFFFF88010173330
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1
Bucket-id: X64_0x116_TdrBCR:4:C000009A_Tdr:2_IMAGE_nvlddmkm.sys
Servergegevens: b7e7af49-7851-4802-9974-46bfb660632a

Ik heb al op internet gezocht naar vergelijkbare situaties en het lijkt mijn videokaart te zijn -.-

groeten,

Jochem

[ Voor 6% gewijzigd door josshem op 27-12-2011 21:12 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

josshem schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:32:

Bucket-id: X64_0x116_TdrBCR:4:C000009A_Tdr:2_IMAGE_nvlddmkm.sys

Jochem
Basically wilt dit zeggen dat er een STOP_0x116 gebeurd is. X64 wordt mee bedoeld dat je een 64-bits systeem hebt en nvlddmkm.sys is een van je drivers.

Om het voor de leek duidelijk te maken: Je videodriver moest lang wachten op een antwoord van, meestal, je videokaart en dus besloot hij er maar mee op te houden.

Wat kan de oorzaak zijn?:
-Overhitte videokaart
-Stroomtoevoer videokaart
-BIOS-videokaart problemen
-Problemen met drivers
-Kapotte videokaart

Wat kan je hiertegen doen?:
-Eerst proberen je de nieuwste drivers te installeren, als je die al hebt deze te herinstalleren of om oudere te installeren. Dit kost niets, enkel wat moeite, daarom ook je eerste keuze.
-Het BIOS van je videokaart updaten. Dit is wat riskanter want als je het verknoeit dan is vaak je videokaart er ook aan.
-Eens proberen met een andere, gelijkaardige, videokaart. Als deze wel perfect werkt, dan ligt het aan je kaart en niet aan de drivers.
-Een andere voeding proberen.
-Een programmaatje laten draaien dat de temperatuur van je videokaart kan uitlezen. Dit is nooit een slecht idee, zelfs al heb je geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04

D4NG3R

kiwi

:)

josshem schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:32:
Ik heb CPUID Hardware monitor geinstalleerd en de temperatuur van mijn videokaart is circa 70 C terwijl ik op internet zit (geen idee of te hoog is 8)7 )
Als je in idle al tegen de 70c aan zit, wil ik niet weten wat je onder load haalt..

Draai furmark op de extreme-burnin modus voor minstens 10 a 15 minuten. Als hij dan crashed of boven de 95c* komt moet je gaan denken aan betere koeling. Hoogstwaarschijnlijk is je GT320 passief gekoeld (Zonder ventilator), je kan er dan aan denken om er een ventilator op te monteren of een ventilator op het zijpaneel van je behuizing te bevestigen.

In principe mag je GPU op stock kloksnelheden niet boven de 85 a 90c komen, een piek naar 95c kan nog maar constant is het niet goed.

*Als hij boven de 95c komt moet je furmark ook direct stoppen.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 27-12-2011 09:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Om het maar even kort te houden: 70 graden idle is niet gezond. Ik gok dat je eem veel te hoge temperatuur gaat vinden onder grafisch zware spellen (voor een gt 320), zoals Skyrim. Prpbeer je temperatuur even kort 5 minuten te loggen tijdens het gamen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
ok bedankt voor de tips. Ik ga de temperatuur van mijn GT 320 meten en laat zometeen de resultaten weten.

edit:

Ik heb furmark laten draaien en binnen enkele seconden ging de temperatuur naar 95 C (had de settings op 1920x1080 dynamic background en burn in met maarliefst circa 5fps)
Heb op 95 C meteen het programma weer afgesloten. Na zo'n 20 seconden werd hij al te warm.

Mijn gt320 draait nu idle op 72 *C. (volgens CPUID Hardware Monitor)

[ Voor 62% gewijzigd door josshem op 27-12-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
Een update:

Op mijn GT320 zit een mini fan (10x10cm denk ik)
Ik heb de gehele binnenkant van mijn desktop uitgestoft. De Grote fan gedonteerd.Op dat metalen 'warmte geleid ding' (v/d fan) zat veel stof. Hieronder zit volgens mij de CPU.
De videokaart heb ik na een half uur eruit gekregen en die minifan uit elkaar gehaald en gestoft met een kwastje.

De behuizing is nu grotendeels stofvrij.
Ik heb mijn pc opnieuw opgestart, en de temperatuur gemeten deze was 70 graden idle.

[ Voor 0% gewijzigd door josshem op 27-12-2011 21:05 . Reden: spellingsfoutenen verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 16:59
kijk es hoe heet ie wordt als je em 5 mins aan laat staan :P

(btw volgensmij zit er net als op CPU's een hitte beveiliging op de GPU(also ik dacht dat GPU's max 110 mochten worden ofzo?))

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

josshem schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:59:
Een update:

Op mijn GT320 zit een mini fan (10x10cm denk ik)
Ik heb de gehele binnenkant van mijn desktop uitgestoft. De Grote fan gedonteerd.Op dat metalen 'warmte geleid ding' (v/d fan) zat veel stof. Hieronder zit volgens mij de CPU.
De videokaart heb ik na een half uur eruit gekregen en die minifan uit elkaar gehaald en gestoft met een kwastje.

De behuizing is nu grotendeels stofvrij.
Ik heb mijn pc opnieuw opgestart, en de temperatuur gemeten deze was 70 graden idle.
De heatsink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Ik begin te twijfelen of die gt320 er stiekem niet gewoon op gebouwd is. Het punt is een beetje dat die kaart eigenlijk niet krachtig genoeg is voor wat jij er mee wil. 95 graden onder furmark is hoog, maar mijn oude 2600xt haalde dat ook, en die heeft ruim 3,5 jaar zonder problemen gedraaid. Ik ben toch bang dat je zult moeten updaten.

Het is uiteraard heel goed mogelijk dat je kast de warmte van die gpu en die cpu niet kan afvoeren als de allebei vol draaien. Kijk eens of je dezelfde symptomen krijgt als je furmark en prime95naast elkaar draait. Als dat het geval is heb je de boosdoener gevonden.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Liveshort schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:51:
Ik begin te twijfelen of die gt320 er stiekem niet gewoon op gebouwd is. Het punt is een beetje dat die kaart eigenlijk niet krachtig genoeg is voor wat jij er mee wil. 95 graden onder furmark is hoog, maar mijn oude 2600xt haalde dat ook, en die heeft ruim 3,5 jaar zonder problemen gedraaid. Ik ben toch bang dat je zult moeten updaten.

Het is uiteraard heel goed mogelijk dat je kast de warmte van die gpu en die cpu niet kan afvoeren als de allebei vol draaien. Kijk eens of je dezelfde symptomen krijgt als je furmark en prime95naast elkaar draait. Als dat het geval is heb je de boosdoener gevonden.
Maakt weinig uit Liveshort. High-end GPU's kan je ook gewoon tot het uiterste trekken zonder problemen. Het enige verschil met low-end kaarten is dat deze minder rekenkracht hebben en dus vaker tot het uiterste moeten worden getrokken.

Deze temps hoor je echter niet te halen. Zelfs een passieve GPU zou niet boven de 90c mogen komen in een normale behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
D4NG3R schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:55:
[...]

Maakt weinig uit Liveshort. High-end GPU's kan je ook gewoon tot het uiterste trekken zonder problemen. Het enige verschil met low-end kaarten is dat deze minder rekenkracht hebben en dus vaker tot het uiterste moeten worden getrokken.

Deze temps hoor je echter niet te halen. Zelfs een passieve GPU zou niet boven de 90c mogen komen in een normale behuizing.
wat is volgens jou een "normale behuizing"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Your average ATX behuizing met simpele hardware en een CPU met stock koeler die dus lucht in alle richtingen blaast en dus ook enigsinds koele lucht naar de GPU blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
misschien is de airflow in die kast van hem wel gewoon heel bagger, @TS zorg dat de airflow goed is en anders een andere videokaart/cooler kopen misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nogmaals:
D4NG3R schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 08:49:
[...]

Als je in idle al tegen de 70c aan zit, wil ik niet weten wat je onder load haalt..

Draai furmark op de extreme-burnin modus voor minstens 10 a 15 minuten. Als hij dan crashed of boven de 95c* komt moet je gaan denken aan betere koeling. Hoogstwaarschijnlijk is je GT320 passief gekoeld (Zonder ventilator), je kan er dan aan denken om er een ventilator op te monteren of een ventilator op het zijpaneel van je behuizing te bevestigen.

In principe mag je GPU op stock kloksnelheden niet boven de 85 a 90c komen, een piek naar 95c kan nog maar constant is het niet goed.

*Als hij boven de 95c komt moet je furmark ook direct stoppen.
Ik heb de TS nogsteeds geen testen zien uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ghetto-style mod:

men neme een 12cm casefan en 1 tie-wrap, de rest kun je vast wel zelf verzinnen...

(zo niet, bind deze bovenop de kleine vga fan, kijken of dit uitmaakt, dan kan je mss de vga fan gaan vervangen met wat groters... !?)

let wel even op de draai-richting van de fan zodat je hem wel goed er op monteert! ;)

[ Voor 17% gewijzigd door SAiN ONeZ op 28-12-2011 13:35 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
Ja die ja :P

Inmiddels heb ik de 'cooling paste' vervangen op de GPU (heb op het forum naar vergelijkbare problemen gezocht) Aan de fan op de CPU wil ik niet meer zitten (was een ramp om te monteren -en demonteren)
Maar de temperatuur is nu nog steeds te hoog.

Het probleem begon circa 2 weken nadat ik Skyrim had geinstaleerd.
(Maar World of Tanks heb ik al een jaar, dus kan toch niet te zwaar zijn?)

een beschrijving van mijn kast:

- Aan de achterkant heb ik een uitgang zitten (soort tralies zegmaar) voor lucht
- en aan de zijkant (geperforeerde gaatjes )

Ik heb een grote fan op mijn CPU zitten die blaast lucht door de zijkant naar buiten.
De fan op mijn videokaart blaast naar beneden in mijn kast. Is dit misschien een probleem?

Of moet ik toch nog proberen de laatste drivers erop te zetten?
Ik weet niet hoe ik drivers volledig kan verwijderen van mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

apart dat je coolpaste vervangt en vga fans demonteert en terugplaatst zonder whistle en een driver verwijderen roept vraagtekens op... vind ik mooi >:)

start, configuratie scherm (rechtsboven kleine pictos) en dan programmas en toepassingen, daar even je nvidia driver verwijderen uit het lijstje...

zorg dat je van te voren de juiste driver al gedownload hebt, en zelfs McGyver is a computer genius! :)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
Ik had eerder al een andere driver geinstalleerd, maar niet zonder de oude te verwijderen (dacht dat mbv de nieuwe installatie eerdere versies werden verwijderd?)

Zo slecht is mijn kennis nou ook weer niet. Heb alleen te snel geoordeeld wat wel of niet de oorzaak kon zijn 8)7
En die grote schoonmaakbeurt was vroeg of laat toch wel nodig.

anyways ik ga eerst weer ff de laatste drivers downloaden, oude verwijderen en dan de nieuwe installeren :P

De laatste driver staat erop, maar nog geen verschil (heb de oude eerst verwijderd). circa 78-80 graden met mijn browser open -.-

[ Voor 36% gewijzigd door josshem op 28-12-2011 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

D4NG3R schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:25:
Nogmaals:

[...]

Ik heb de TS nogsteeds geen testen zien uitvoeren.
De lol gaat er toch snel van af als mensen je vragen een test uit te voeren op je systeem, om vervolgens straal over deze reacties heen te lezen :| .

We weten nog steeds je temps onder load niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
D4NG3R schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:16:
[...]

De lol gaat er toch snel van af als mensen je vragen een test uit te voeren op je systeem, om vervolgens straal over deze reacties heen te lezen :| .

We weten nog steeds je temps onder load niet..
Ik ga nu mijn temp meten onder relatief zware spellen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zware spellen zeggen nog weinig als deze je GPU niet naar 100% trekken ;) .

Als je echt uitsluiting wilt hebben over wat je GPU doet onder een constante 100% belasting kun je beter een paar mins furmark draaien (En daarbij rekening houden met mijn reactie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:14

fynrd1

Fooled by Randomness

hmmm, heb je toevallig nadat je skyrim had geïnstalleerd ook iets zoals msi afterburner ofzo erop gezet? 70 graden idle is echt ziek hoog dat haalt mijn hd5970 onder load niet eens..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
ik zal dan wel een paar min furmark draaien.

Ik heb nu met WoT:

22:19 78 idle
22:22 92 opstarten
22:23 96 map laden
22:24 99 spelen
22:24 101
22:25 100
22:26 105
22:28 105
22:29 105

[ Voor 4% gewijzigd door josshem op 28-12-2011 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Download even driver sweeper. Laatste versie is 3.20 oid.
Start je pc op in veiligemodus en open dan driver sweeper. Verwijder dan alle nvidia drivers die je ziet.
Start de pc weer opnieuw op en installeer de meeste recente drivers. Laat dan even weten hoe het ervoor staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
ok ik ga driver sweeper gebruiken.

De resultaten van Furmark.

In maarliefst 8 min een crash.

1.05 100 graden fans op 100% (15.000rpm)
6.00 104-105 graden
6.40 106 graden
7.19 108 graden

rond 8.00 crash (fans bleven blazen maar beeld was weg, kreeg het ook niet meer terug door op Esc te drukken of ALT+F4)

@fynrd1

Nee ik heb geen msiafterburner geinstalleerd of iets dergelijks. Ik heb wel LAA (large adress aware) geinstalleerd nadat de problemen begonnen (circa 2 weken nadat de problemen begonnen) om te proberen om meer RAM toe te wijzen aan Skyrim (hij schijnt te crashen als het limiet van 2gb ram wordt gebruikt op skyrim)

[ Voor 33% gewijzigd door josshem op 28-12-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 13:25
meer dan 100 is sowieso een no-go, daar gaat het gewoon kapot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

josshem schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:50:
ok ik ga driver sweeper gebruiken.

De resultaten van Furmark.

In maarliefst 8 min een crash.

1.05 100 graden fans op 100% (15.000rpm)
6.00 104-105 graden
6.40 106 graden
7.19 108 graden

rond 8.00 crash (fans bleven blazen maar beeld was weg, kreeg het ook niet meer terug door op Esc te drukken of ALT+F4)

@fynrd1

Nee ik heb geen msiafterburner geinstalleerd of iets dergelijks. Ik heb wel LAA (large adress aware) geinstalleerd nadat de problemen begonnen (circa 2 weken nadat de problemen begonnen) om te proberen om meer RAM toe te wijzen aan Skyrim (hij schijnt te crashen als het limiet van 2gb ram wordt gebruikt op skyrim)
Hmm.. ik denk eerlijk gezegd dat je kaartje de prullenbak in kan. maar even afwachten wat die doet na driver sweeper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
Ok bedankt voor de feedback dusver!
Ik zal morgenmiddag de Driver Sweeper gebruiken. Moet weer vroeg op rond een uurtje of 05:00 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

josshem schreef op woensdag 28 december 2011 @ 23:11:
Ok bedankt voor de feedback dusver!
Ik zal morgenmiddag de Driver Sweeper gebruiken. Moet weer vroeg op rond een uurtje of 05:00 :P
haha oke, als je van iemand een ander kaartje kan lenen zou dat ook wel fijn zijn voor ons. Ik ben bang dat je kaartje straks de rest van je systeem om zeep helpt met het stressen. Voor wat een beetje bij jou systeem past ben je voor een paar tientjes overigens wel klaar in V&A ;)

• Themperror
Hij zei dat de lucht van de videokaart omlaag in de kast wordt geblazen.. dit is niet goed, warme lucht gaat namelijk omhoog.. zo krijgt die videokaart 2x de warmte van zichtzelf over zich heen...

rede nummer 1 van de warmte gevonde...
nu de andere nog want dat alleen maakt het niet 105 graden

• gerbiepiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-09-2020
70c idle voor een GT320 is veels te heet, de mijne haalt net aan 40c op idle, en op max load rond de 70c.
Overigens draait deze kaart prima spellen zoals Skyrim, heb het spel hier namelijk ook geïnstalleerd.

Als stof verwijderen niet helpt zou ik zeker de koelpasta vervangen.

(zag al dat je de koelpasta had vervangen)

[ Voor 8% gewijzigd door gerbiepiep op 29-12-2011 09:27 ]

Verwijderd

Ik zou zeker geen koelpasta ofzo vervangen, als je die kaart gekocht hebt moet deze gewoon werken. Anders stuur je hem terug en vraag je een nieuwe.

Het is niet altijd een probleem dat de lucht van je kaart omlaag wordt geblazen, door convectie zal de warme lucht zich mengen met de koudere lucht. Omhoog blazen met onvoldoende kastkoeling is even schadelijk.

Ik begrijp dat je dit nog niet had toen het een nieuw systeem was, dus is er iets veranderd, zoek eens uit wat het kan zijn. Als je niets kan vinden, gewoon terugsturen die handel.

• gerbiepiep
Wat is het merk en type OEM pc waar je overigens mee werkt josshem? Aangezien dit een voor OEM systemen gemaakte kaart is.

Overigens hoort de lucht bij deze kaart gewoon tegen de videokaart aan te blazen.

(edit)

Ook wat me opvalt is het volgende:

''Ik heb een grote fan op mijn CPU zitten die blaast lucht door de zijkant naar buiten.
De fan op mijn videokaart blaast naar beneden in mijn kast. Is dit misschien een probleem?''

De CPU fan hoort tegen de CPU heatsink te blazen, en niet andersom.
Voor de GPU geld precies het zelfde.

Wie heeft er aan die PC geknutseld als ik vragen mag?

[ Voor 49% gewijzigd door gerbiepiep op 29-12-2011 09:46 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 08:40:
Ik zou zeker geen koelpasta ofzo vervangen, als je die kaart gekocht hebt moet deze gewoon werken. Anders stuur je hem terug en vraag je een nieuwe.
Als de TS nooit aan de kaart heeft gezeten (Behalve ontstoffen), de fan op volle toeren draait en de temps dan nog te hoog worden. Gaat de fabrikant van de videokaart echt geen garantie verlenen. Die gooit het dan gewoon op user-abuse omdat de TS niet afdoende koeling in zijn behuizing heeft.

Daarnaast is zijn Systeem/GPU 2.5 jaar oud. Al krijg je in NL garantie op de 'economische levensduur' dit is bij een GPU van <50 euro waarschijnlijk niet meer als 2 jaar :+ ...

Als het vervangen van de drivers geen nut heeft zou ik er gewoon een nieuwe kaart in prikken..

• josshem
Ik (of iemand anders) heb niet geknutseld aan mijn pc.
Anders had ik dit vermeld.

Mbt de fans ze blazen in ieder geval (weet niet welke richting). Maar omdat ik nog nooit aan mijn desktop heb gerommeld (naast stof verwijderen) zullen ze denk ik wel de goede kant op blazen. :D

Ik heb via windows de drivers verwijderd. Opnieuw opgestart in veilige modus en driver sweeper alles laten verwijderen van Nvidia Geforce.
Hierna opnieuw geinstalleerd en geen verandering.

Ik vindt het alleen apart dat de airflow als mogelijk probleem wordt gezien, want dit was de circa 2 jaar ervoor ook geen probleem.

Dus waarschijnlijk is mijn videokaart bijna 'op' ?

[ Voor 13% gewijzigd door josshem op 29-12-2011 11:49 ]

Verwijderd

D4NG3R schreef op donderdag 29 december 2011 @ 09:37:
[...]

Als de TS nooit aan de kaart heeft gezeten (Behalve ontstoffen), de fan op volle toeren draait en de temps dan nog te hoog worden. Gaat de fabrikant van de videokaart echt geen garantie verlenen. Die gooit het dan gewoon op user-abuse omdat de TS niet afdoende koeling in zijn behuizing heeft.

Daarnaast is zijn Systeem/GPU 2.5 jaar oud. Al krijg je in NL garantie op de 'economische levensduur' dit is bij een GPU van <50 euro waarschijnlijk niet meer als 2 jaar :+ ...

Als het vervangen van de drivers geen nut heeft zou ik er gewoon een nieuwe kaart in prikken..
Nee tuurlijk niet, maar hij heeft dit systeem niet gemaakt. Een of ander bedrijf heeft dit gedaan en zij moeten dan de verantwoordelijkheid maar dragen. Of het nut heeft voor die 50 euro is een andere vraag natuurlijk.

• josshem
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:49:
[...]

Nee tuurlijk niet, maar hij heeft dit systeem niet gemaakt. Een of ander bedrijf heeft dit gedaan en zij moeten dan de verantwoordelijkheid maar dragen. Of het nut heeft voor die 50 euro is een andere vraag natuurlijk.
Het is gewoon een goedkope Acer Multimedia desktop (van de Makro)die ik ook gebruik voor spelletjes. Mijn garantie is volgens mij al een tijdje verlopen.

Wat ik zelf denk is dat mijn videokaart het binnenkort gaat begeven en dat dit zegmaar de symptonen zijn. 8)7

Volgens mij heb ik nu alle opties al geprobeerd:

- drivers verwijderen en opnieuw installeren
- cooling paste vervangen
- behuizing uitstoffen
- videokaart eruitgehaald en opnieuw terug geplaatst
- Virusscan gedraaid ( Norman AD-Aware)

• Themperror
gewoon zwaardere fans op monteren op de old school way.. en dan red it het denk ik wel.. anders misschien kast open laten staan als je gamed (dan kan er meer lucht bij)

• gerbiepiep
Zou je misschien eens een paar duidelijke foto's van onder andere de GPU (gericht op de ventilator)/CPU (gericht op de ventilator), en 1tje van de gehele behuizing van binnen willen maken als je beschikt over een fototoestel?
Dan kunnen wij controleren of de ventilatoren echt goed zitten zodat dat in ieder geval 100% uitgesloten kan worden.

Dont get me wrong, maar ik ben gewoon nieuwsgierig nu.

Een andere oorzaak zou misschien een 'defecte'' temperatuur sensor kunnen zijn die een verkeerde waarde aan geeft.
Als je een spelletje speelt, hoor je dan de GPU ventilator hard suizen?

• josshem
ik zal even een paar foto's maken.
Al speel ik nu een spel dan staan mijn fans hard te blazen ja. :P

• gerbiepiep
Ik vind het maar een raar probleem.
Heb je enig last van artefacten tijdens het spelen van games?
Artefacten komen bij oververhitting in een hoop gevallen boven tafel.

[ Voor 27% gewijzigd door gerbiepiep op 29-12-2011 12:22 ]

• josshem
Nee. Het beeld valt gewoon weg en soms blijf je een zoemend geluid horen. Dit gebeurd na een uur of 2-3 al speel je een spel.

Ik ga nu ff mijn videokaart eruit halen anders kan ik die minifan niet laten zien op de foto.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

Quad

Doof

Minifan :')
Is zeker een 40*40 gevalletje? Die verdraaid weinig wind maakt?

Je kan altijd nog oldschool een fan aansluiten erbij, die je op de kaart richt, zodat hij iig wat koude lucht krijgt oid.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
gerbiepiep schreef op donderdag 29 december 2011 @ 09:35:

''Ik heb een grote fan op mijn CPU zitten die blaast lucht door de zijkant naar buiten.
De fan op mijn videokaart blaast naar beneden in mijn kast. Is dit misschien een probleem?''

De CPU fan hoort tegen de CPU heatsink te blazen, en niet andersom.
Voor de GPU geld precies het zelfde.

Wie heeft er aan die PC geknutseld als ik vragen mag?
Lijkt me meer een gevalletje miscommunicatie. De fan van een videokaart zit inderdaad normaal altijd aan de onderkant van de kaart, waarschijnlijk dat hij dat bedoelt. Die fan blaast gewoon naar de zijkant eigenlijk(eigenlijk naar boven, maar goed)

CPU fan hoeft niet altijd tegen de CPU heatsink te blazen. Hij kan ook lucht onttrekken van de heatsink. Dit gaat ook prima(al wordt het niet veel toegepast. Ik heb wel nog server van Supermicro gezien met dit principe).

@ TS: Ik zou gewoon kijken of je eens een grote ventilator kunt laten blazen in je kast(tafelventilator ofzo). En kijk eens of je niet teveel koelpasta hebt gebruikt en/of de koeler goed vast zit.

http://specs.tweak.to/16567

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Mwah het is een kaartje met een hele lage tdp. Haal dat kaartje gewoon eruit voordat die de rest molt.
Voor een paar tientjes heb je tweede hands een leuke vervanger. Kies dan wel een kaart uit die geen extra prik nodig heeft;)

• josshem
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/8712/dsc0078ri.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/3580/dsc0079hp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img542.imageshack.us/img542/7149/dsc0081lh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/1941/dsc0082hp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/3446/dsc0084ij.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img848.imageshack.us/img848/9480/dsc0083fc.jpg

• skelleniels
Ziet er gewoon normaal uit hoor. De cpufan trekt lucht aan van buiten en blaast deze in het koelblok. Je videokaartkoeler zuigt lucht aan vanonder en blaast deze tegen het koelblok. Gewoon nog eens die koeler er opnieuw opzetten met niet teveel koelpasta.

• gerbiepiep
CPU ventilator zit goed.
GPU ventilator kan er maar op in manier in zo te zien, en zit, vergeleken met de mijne welke precies de zelfde kaart is, goed.

Overiggens zie ik dat je een extra plaats heb voor een ventilator aan de achterkant van je behuizing, maar ik denk niet dat dat zal helpen.

Ik ben bang dat je inderdaad een nieuw kaartje zal moeten proberen als laatste optie.

• josshem
skelleniels schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:57:
Ziet er gewoon normaal uit hoor. De cpufan trekt lucht aan van buiten en blaast deze in het koelblok. Je videokaartkoeler zuigt lucht aan vanonder en blaast deze tegen het koelblok. Gewoon nog eens die koeler er opnieuw opzetten met niet teveel koelpasta.
Dit heb ik gisteravond al gedaan. Geen resultaat merkbaar, en ik heb minder dan een korrel rijst aan koelpasta gebruikt. :-(

Dus ik denk dat een nieuwe (betere :D ) videokaart het gaat worden

[ Voor 6% gewijzigd door josshem op 29-12-2011 13:02 ]

• skelleniels
josshem schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:02:
[...]

Dit heb ik gisteravond al gedaan. Geen resultaat merkbaar, en ik heb minder dan een korrel rijst aan koelpasta gebruikt. :-(

En al eens een grote tafelventilator in je kast laten blazen(zijpaneel eraf uiteraard)?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

josshem schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:02:
[...]

Voordat je het hier gaat vragen verwijs ik je even door naar de juiste topics ;)

[BBG aanschaf] Videokaarten
en hoogstwaarschijnlijk (aangezien je een simpele OEM bak hebt zonder geweldige voeding).
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

wat ik mij afvraag, is het koelblok ook heel erg heet ald jij je vinger erop zrt?

• josshem
skelleniels schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:06:
[...]

En al eens een grote tafelventilator in je kast laten blazen(zijpaneel eraf uiteraard)?
Nog niet geprobeerd, maar idle met kast open was er al geen temperatuurverschil met idle kast dicht.

Maar ik zie dat niet echt als een goede lange termijnsoptie :X

Kan het dat mijn luchtflow opeens na een jaar of +-2,5 jaar niet meer voldoet?
fynrd1 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:08:
wat ik mij afvraag, is het koelblok ook heel erg heet ald jij je vinger erop zrt?
nog niet geprobeerd. Kan ik dit doen terwijl mijn pc draait?

[ Voor 21% gewijzigd door josshem op 29-12-2011 13:11 ]

• skelleniels
josshem schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:09:
[...]

Nog niet geprobeerd, maar idle met kast open was er al geen temperatuurverschil met idle kast dicht.

Maar ik zie dat niet echt als een goede lange termijnsoptie :X

Kan het dat mijn luchtflow opeens na een jaar of +-2,5 jaar niet meer voldoet?

nog niet geprobeerd. Kan ik dit doen terwijl mijn pc draait?
Gewoon kast open zal ook niet zo superveel helpen. Is ook niet bedoeld als langetermijn optie. Gewoon om te kijken of het wat uitmaakt. Is het dan nog steeds te hoog, dan zou ik eerder denken aan een kapotte sensor.

Je mag gewoon je vinger op dat koelblok leggen als de pc aanligt(wel oppassen dat je de kaart niet beweegt en dat je niet met je vinger in de fan zit.)

• gerbiepiep
Dat lijkt me niet, het mag dan wel een kabel wirwar zijn, maar zelfs dan hoort de GPU nog een normale temperatuur te hebben.

• josshem
Koelblok van mijn cpu is normaal. Niet erg warm ofsow.
De fan van mijn GPU draait normaal en is niet erg warm. (het plastic omhulsel van de fan dan)

Kan ik conlcuderen dat mijn videokaart niet lang meer te leven heeft?

Ik zal nog ff proberen om met een ventilator op mijn open kast ff een spelletje te spelen, en dan de temperatuur bij te houden

• skelleniels
Dat plastic is dan ook alleen maar voor het uitzicht. Je moet het koelblok zelf voelen. Als deze koud heeft, dan zit het koelblok niet goed gemonteerd. Verbrand je er bijna je handen aan, dan voldoet de fan niet.

Misschien is het al vermeld geweest. Maar draait dat fannetje op je videokaart nog? (Dus niet aflezen uit Windows, maar echt onder je kaart kijken terwijl je pc aanligt.)

• josshem
skelleniels schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:29:
Dat plastic is dan ook alleen maar voor het uitzicht. Je moet het koelblok zelf voelen. Als deze koud heeft, dan zit het koelblok niet goed gemonteerd. Verbrand je er bijna je handen aan, dan voldoet de fan niet.

Misschien is het al vermeld geweest. Maar draait dat fannetje op je videokaart nog? (Dus niet aflezen uit Windows, maar echt onder je kaart kijken terwijl je pc aanligt.)
Het koelblok van mijn GPU voelt warm aan. Maar niet te warm. :/

Alle fans in mijn kast draaien normaal.

• gerbiepiep
De fan voldoet voor deze video kaart, ik heb precies de zelfde en speel genoeg zware games.
Enige wat dan over zou blijven is de heatsink.

• josshem
gerbiepiep schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:35:
De fan voldoet voor deze video kaart, ik heb precies de zelfde en speel genoeg zware games.
Enige wat dan over zou blijven is de heatsink.
Dat metalen (koel)blok direct op mijn CPU toch? Deze was warm, maar niet bijzonder ofsow.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

Quad

Doof

Dat kan t juist zijn.
Dat hij niet voldoende goed erop zit, waardoor de warmte niet voldoende wordt geleid.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• gerbiepiep
josshem schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:37:
[...]

Dat metalen (koel)blok direct op mijn CPU toch? Deze was warm, maar niet bijzonder ofsow.
skelleniels bedoelde de koelblok van de videokaart, als je daar je vinger aan verbrand zit hij goed en is er iets anders loos, als hij niet goed zit voelt hij een stuk kouder aan.
Haal het plastic kapje er af en probeer het eens. ;)

• josshem
gerbiepiep schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:49:
[...]

skelleniels bedoelde de koelblok van de videokaart, als je daar je vinger aan verbrand zit hij goed en is er iets anders loos, als hij niet goed zit voelt hij een stuk kouder aan.
Haal het plastic kapje er af en probeer het eens. ;)
Hij is te warm denk ik. Al plaats ik mijn vinger te lang dan verbrand ik deze. (72 graden ongeveer volgens CPUID hwmonitor)

heb nog eens gevoeld (krijg het plastic kapje er niet af maar deze is open aan de zijkant, dus kan aan de zijkant aan het metaal voelen)

[ Voor 3% gewijzigd door josshem op 29-12-2011 13:55 ]

• skelleniels
Koelblok van je cpu hoef je nu echt niet naar te kijken. Die temperaturen heb je al gemeten en zijn goed neem ik aan?

Als je je er bijna aan verbrand zoals je bovenstaande reactie zegt(Wat met 70 graden inderdaad kan dat je je vinger er nog enkele seconden aan kan houden). Dan draait oftewel je fan niet of je kaart verbruikt ineens onnoemelijk teveel.

2e lijkt mij praktisch onmogelijk: Die kaart kan maar 75 watt nemen van het PCI-e slot(of zit er nog een extra voedingskabel aan? Ik neem aan van niet bij een GT320)

1e is zeer goed mogelijk: Dus kijk of de fan niet dichtgeslibt zit van het stof en of die uberhaupt nog draait. Voel je lucht stromen door de koelvinnen?

Heeft het geholpen met een grote tafelventilator naast de kast te zetten?(Als in bleven de games werken en kwam de temperatuur lager?)

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

skelleniels schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:16:
Koelblok van je cpu hoef je nu echt niet naar te kijken. Die temperaturen heb je al gemeten en zijn goed neem ik aan?

Als je je er bijna aan verbrand zoals je bovenstaande reactie zegt(Wat met 70 graden inderdaad kan dat je je vinger er nog enkele seconden aan kan houden). Dan draait oftewel je fan niet of je kaart verbruikt ineens onnoemelijk teveel.

2e lijkt mij praktisch onmogelijk: Die kaart kan maar 75 watt nemen van het PCI-e slot(of zit er nog een extra voedingskabel aan? Ik neem aan van niet bij een GT320)

1e is zeer goed mogelijk: Dus kijk of de fan niet dichtgeslibt zit van het stof en of die uberhaupt nog draait. Voel je lucht stromen door de koelvinnen?

Heeft het geholpen met een grote tafelventilator naast de kast te zetten?(Als in bleven de games werken en kwam de temperatuur lager?)
Hij heeft alles schoongemaakt, via het pci-e slot kan je opzich wel meer wattjes vragen als ze gevraagd worden. Daarom haal dat kaartje er gewoon uit haal iets anders, want hij kan alleen maar schade aanrichten.
En de temps waarmee deze kaart te maken heeft gehad zijn tot dusverre hoog dat die vermoedelijk al bij het grofvuil kan. Het zou zonde zijn als die straks met al dit gepruts een nieuwe pc moet kopen.

• gerbiepiep
Aan de GT320 zit geen extra voedingskabel, neemt alleen stroom van het PCI-e slot.

Maar misschien om dan ook even te controleren is wat de Core/Shader en Memory clocks zijn van de videokaart.
Hiervoor download bijvoorbeeld EVGA Precision of MSI afterburner en maak hier een screenshot van en post deze.
Eenmaal gepost zal ik een screenshot van mijn videokaart clocks posten om te vergelijken.

• josshem
Nee met mijn cpu is niks mis.

De fan op mijn GPU draait gewoon. en ik voel hem blazen/zuigen.

Ik heb nog geen extra fan om te testen. Ik heb er wel 1 maar die is te groot en onpraktisch.

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-03 15:56
heb je al geprobeerd om je koelblok eraf te halen en opniew te monteren na schoonmaken + nieuwe pasta?

[ Voor 166% gewijzigd door xheroxkefx op 29-12-2011 14:38 ]

-

• josshem
xheroxkefx schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:35:
heb je al geprobeerd om je koelblok eraf te halen en opniew te monteren na schoonmaken + nieuwe pasta?
Ja :-(

• josshem
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/5142/knipselt.jpg

plaatje van MSi afterburner over mijn pc

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

kan je bij opties vcore even aanvinken?

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-03 15:56
heb je niet nog een andere pc waar je deze kaart in kunt testen qua temp / prestaties?

-

• josshem
Nee ik heb geen andere pc in huis. alleen laptops :/

Is dit een beter plaatje? heb alle statistieken aangevinkt (kon bij settings vcore niet zo snel vinden)

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/4097/knipselg.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door josshem op 29-12-2011 15:04 ]

• skelleniels
Het enige wat je nu echt kan testen is met een grote ventilator en die op de kaart laten blazen, anders houdt het echt op. Dan denk ik dat je inderdaad beter gewoon voor een andere videokaart kijkt.

• josshem
skelleniels schreef op donderdag 29 december 2011 @ 15:04:
Het enige wat je nu echt kan testen is met een grote ventilator en die op de kaart laten blazen, anders houdt het echt op. Dan denk ik dat je inderdaad beter gewoon voor een andere videokaart kijkt.
Ik denk dat dat het dan gaat worden. Een ventilator die bruikbaar is heb ik op het moment niet. (En ik heb nog BF3 voor de pc dus die wil ik eigenlijk wel fatsoendelijk spelen)

• gerbiepiep
josshem schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:45:
[afbeelding]

plaatje van MSi afterburner over mijn pc
De clocks zijn het zelfde, dus ook dit is niet de oorzaak.
Afbeeldingslocatie: http://i306.photobucket.com/albums/nn255/gerbiepiep/GPUmemoryclocks.jpg

• skelleniels
josshem schreef op donderdag 29 december 2011 @ 15:06:
[...]

Ik denk dat dat het dan gaat worden. Een ventilator die bruikbaar is heb ik op het moment niet. (En ik heb nog BF3 voor de pc dus die wil ik eigenlijk wel fatsoendelijk spelen)
Tja, lichtelijk off topic maar BF3 zal je zelfs met een nieuwe videokaart niet goed trekken daar je nog een dualcore hebt(die al niet zo super snel is)

• josshem
skelleniels schreef op donderdag 29 december 2011 @ 15:14:
[...]

Tja, lichtelijk off topic maar BF3 zal je zelfs met een nieuwe videokaart niet goed trekken daar je nog een dualcore hebt(die al niet zo super snel is)
hmmm, naja de minimale eisen heb ik wel :P
Maar met een goede videokaart zou het toch wel moeten lukken?
Ik heb hem namelijk al eens in lage resolutie (en specs) gespeeld op deze pc.

• gerbiepiep
Op niet al te hoge settings zal het vast wel lukken denk ik

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

mwah geef niet teveel geld eraan uit, zoals ik al zei paar tientjes in V&A zit vast wel iets tussen. Iets nieuw kopen is imo al zonde, daarvoor is het systeem te oud en te magertjes

• josshem
Okee, ik houd deze pc nog wel eventjes denk een jaar of 2 en dan laat ik wel een dikke bak samenstellen.
Pagina: 1