3) Dus: Sugar-lee Hooper is een olifant
Nee sugar lee lijkt op een olifant, en dat is voor veel mensen de reden om haar ook zo te benoemen. "Kijk daar heb je die olifant van tv ook weer" krijg je dan. Je hoeft niet exact t zelfde te zijn om in een categorie te passen. Als voor jou de defenitie van een olifant een dier is waar geen enkele stoel tegen bestand is als ie er op gaat zitten, dan is sugar dus een olifant. en zo hoeft een simulatie ook alleen maar op de werkelijkheid te lijken, net zoals pepsi alleen maar op coca cola lijkt. Das genoeg voor veel mensen om pepsi als cola te ervaren, ondanks dat het een simulatie is.
Nou ik ben niet de gene met de theorie:) Ik laat alleen maar zien dat het eventueel onmogelijk is om te weten of we in een simulatie leven.
Mijn persoonlijke interesse is meer hoe je een levensechte simulatie creëert. ik ben al van af het begin geïnteresseerd geweest in zaken als virtual reality (Ik ben daar zelfs op de kunstacademie mee afgestudeerd)
en als ik kijk naar de game industrie en zie hoe ver we in 15 jaar tijd zijn gekomen met spelletjes dan kan ik me heel goed voorstellen dat we binnen 50 jaar na nu dermate goed de realiteit kunnen nabootsen dat je die niet van een echte zult kunnen onderscheiden.
Let wel ik zeg realiteit, maar je mogelijkheden zijn enorm, je kunt namelijk die realiteit "tweaken" waardoor je dus bv kunt vliegen of spontaan een andere vorm kunt aannemen. Ik weze kun je dan dat wat je nu ook al in games doet, Bv de magier uithangen in een fantasy rollenspel waar bij jou toverspreuken en drankjes daadwerkelijk effect op je omgeving hebben.
Ik verbaas me altijd over hoe ver gamedesigners gaan om de realiteit na te bootsen, Blijkbaar is het commercieel rendabel om daar heel veel research in te doen en ergens zie je dat in games ook een evolutie doormaken. heel veel techniek werk net als in de natuur, de ene keer is het er op geinspireerd maar t komt ook vaak voor dat men een techniek bedacht heeft waarmee je achteraf de echte natuur kunt verklaren.
Ik noem bv, particle animaties waar je het zelfde gedrag in ziet als zwermen vogels, vloeistofsimulaties om regen of de zee na te bootsen. Dat gaat ondertussen al zo ver dat de koffie in t kopje van een computer karakter op dezelfde manier door t kopje rolt als in het echt. Je zou denken dat gamers dat helemaal niet zouden opmerken maar blijkbaar zit m bij de designers zoveel faschinatie dat ze daar rustig een ton voor uittrekken om dat soort dingen goed te krijgen. En dus raken mensen daar aan gewend en moet de volgende game het nog beter doen waardoor je nu al huilende computerkarakters hebt die op een haast fotorealitsche manier huilen en waarbij hun tranen niet alleen de juiste snelheid en cohesiteit hebben, maar ook dezelfde refractie index van hoe het omgevingslicht door ze gebroken wordt.
Vorig jaar was het voor t eerst dat gmes beter verkochten dan films, en daardoor is er ook een verglijbaar budged voor beschikbaar. een beetje game ontwikkelen kost zo rond de 30 miljoen, net zoveel als een gemiddelde film dus met als uitschieters GTA4 van Rockstar die serieus 100 miljoen aan ontwikkelingskosten heeft gekost ( net zoveel als voor de film Titanic!). Uiteindelijk hebben ze 350 miljoen omzet gedraait, dus ze hebben t er nog uit ook. Alleen al om het verkeer te simuleren heeft een team 2 jaar lang het rijgedrag van auto's in Los Angeles bestudeerd, en dat voor een spelletje:)
25 jaar geleden bestonden simulatie games uit heel rudimentaire draadframes, 20 jaar geleden waren dat simpele filled polygon objecten, 15 jaar geleden Kwamen de eerste physics de hoek om kijken, met beelden in 320 x240 en anno nu zitten wel op fotorealistische real time animaties in een resolutie van 2500x1400 compleet met 3D brilletje of zelfs augmented realty bril die ook nog eens de bewegingen van je hooft trekt.
Nu ook nog eerns bedrijven als Gaikai en Onlive begonnen zijn om games in HD naar Client pcs te streamen is t hek helemal van de dam. Vroeger moest je namelijk als er nieuwe mogelijkheden kwamen voor veel geld je grafische kaart vervangen of zelfs een niewe computer kopen. Nu hoeft dat dus alleen maar aan de serverkant te gebeuren waar de game in draait. Dat kan een flinke pc zijn, maar niemand houd ze natuurlijk tegen om daar een Blue gene van IBM of een cray voor te gebruiken, Dat is alleen nog maar een kwestie van hoeveel rijke mensen online spelen..
Maar dat is nog niet alles, In de medische wereld en bij darpa word ook al decennia onderzoek gedaan naar zogenaamde Brain-Machine interfases. Zo is t al gelukt om camerabeelden bij blinde mensen direct naar de cortex te sturen, ( ja daar moet dan wel je schedel voor gelicht worden om een electroden gaasje op je hersenpan te krijgen) Het zelfde geld voor doven, en omgekeerd hebben ze al mensen met verlamde stembanden via machines laten praten en robotarmen laten bewegen door de motorische cortex uit te lezen.
Dat gaat allemaal natuurlijk nogal ruw en experimenteel, maar er is geen reden dat de dingen daar zich net zo snel zullen ontwikkelen als bij alle andere technologische vooruitgang.
Nou zul je zeggen " een chip in mn hoofd? never nooit niet!"
Nou is dat om te beginnen misschien helemaal niet nodig, wie weet wat ze allemaal nog uit zullen vinden, maar zelfs als dat wel zo is, zal dat een geleidelijke ontwikkeling zijn, Mensen lopen nu met oortjes in en 3dbrillen op, De contactlenzen met schermpjes liggen al in de laboratoria, je hebt al kinderen die een chip geimplanteert hebben, mijn hond en mijn kat hebben m ook al. iedere keer komt daar iets bij en er lopen al een paar gekken met de meest rare piercings rond maar ook zaken om hun lichaam aan te passen en te verbeteren. Dr komt gewoon een tijd dat je achterkleinkinderen huilend thuis komen omdat de andere kinderen op school wel allemaal al in het donker kunnen zien:)
Wat je met beeld en geluid kunt doen kan je natuurlijk ook met je reuk, gevoel, je smaakpapillen en je evenwichtsorgaan doen. Het zijn allemaal gewoon signaaltjes die naar verschillende delen van je hersenen worden gestuurd en daar als een bepaalde sensatie worden geinterpreteerd. Dan denk je misschien dat dat wel heel veel data moet zijn, maar dat is helemaal niet nodig. een paar directe prikkels op de juiste plek, en de hersen maken de rest van het plaatje af. denk bv aan DVD of MP3, waar enorm veel detail wordt weggelaten maar wat wij toch als noramle beelden en geluid ervaren. als ik in je hand knijp ben je je ook niet meer bewust van dat je met je voeten op de grond staat dus je hoeft niet alles teglijk te simuleren. Je hoeft ook niet de hele wereld te simuleren, alleen dat waar je je bewustzijn op dat moment focust is belangrijk. het kauwen op een biefstuk en het proeven van de smaak bestaat misschien maar uit 10 KB aan data maar wat jou betreft zit je heerlijk te eten..
Maar tot zover de simulatie van de realiteit.
Er is ook nog een andere mogelijkheid. Dat onze realiteit ingebed zit in een lagere bestaansniveau.
Ik neem aan dat je bekend bent met fractals. Hier word een enorme complexiteit gegenereerd aan de hand van 1 klein regeltje code.
Stephen wolfram heeft een paar jaar laten zien dat je een universal machine kunt maken die met ik geloof maar 3 wetten alle diversiteit die er in de cosmos bestaat kunt genereren. De echte realiteit zou dus wel eens een soort turing machine kunnen zijn waar een proces afspeelt dat intern het hele heelal beschrijft.
Net zoals al die beelden en muziek die je op computers kunt zien in werkelijkheid alleen bestaan uit een positieve of neutrale toestand, het nulletje en het eentje, zo zou de absolute werkelijkhied ook wel eens een patroon van basistoestanden zijn, een formule die gewoon al miljarden jaren aan t rekenen is.
Ik neem daar altijd de analogie van een oude televisie beeldscherm voor. In een crt monitor zit ook een matrix in het scherm van rode, groen en blauwe fosfordeeltjes, die door een kathodebuis een voor een worden belicht. dat gaat razendsnel, ruwweg 500X700 pixels, die 50 keer per seconde door die cathodestraal worden afgescant. Omdat het menselijk oog lui is, zien wij dat als complete bewegende beelden, maar als je met een hogesnelheidscamera dat beeldscherm zou filmen zul je zien dat er alleen maar 1 pixel per keer oplicht.
Maar stel nou, je haalt dat beeldscherm er uit en ook de richtsturing van waar die straal nar toe moet? Dan hou je dus een puntvormig signaaltje over waar al die informatie van hoe dat tv beeld er uit zou moeten zien nog steeds in zit. Dat puntje veranderd nog steeds van toestand, voor elke volgende pixel een andere. In dat puntje zit dat hele 2D beeld inclusief het tijdverloop ingebed. Het beeld dat je ziet is dus in weze een simulatie dat op die informatie stroom loopt.
Dat kan je dan natuurijk ook in een 3D Kubus doen. Zo heb je dus een groot blok, dat bestaat uit pixels ( atomen) die een voor een sequencieel even in onze bestaansrealtiet verschijenen. Puur omdat dit met een onvoorstelbare hoge snelheid gebeurt ervaren we dit als een geheel.
Maar je hoeft dat net als bij mijn tv voorbeeld niet te projecteren om toch die informatie te hebben.
Mijn voorstel hier is dus, Het hele heelal, met alles er in bestaat uit 1 enkele puntvorm dat volgens een miljarden durende algoritmische berekening met maar een paar voorwaarden constant van informatietoestand verspringt en zo het universum in zich ingebed heeft. Onze realiteits beleving is in dit geval dus inderdaad een simulatie, maar dan wel eentje die niet perse door een andere wezen wordt bepaald.
Het is natuurlijk gewoon maar een idee, Mijn duit in het zakje, Ik loop daar al een tijdje mee rond, en ik heb t plaatje nog niet helemaal af, en ik kan t natuurlijk helemaal fout hebben. Maar t is wel een leuk idee waar je een flinke boom over kunt opzetten bij een paar biertjes in de kroeg, en misschien krijg je dr nog iemand mee naar huis ook.
Heeft t toch nog een nut:)
Of dat onze waarheid is, weet ik niet, maar dat zon simulatie mogelijk is kan is heel makkelijk te bewijzen. Als jij namelijk op dit stukje reageert heb je het gelezen. Maar deze tekst bestaat eigenlijk helemaal niet je kan het niet vastpakken, het is puur informatie die ingebed is in een datastroom van verschillende toestanden dat door jou monitor als een lap tekst gesimuleerd wordt. Dit hele forum bestaat uit software,
en software in uitvoering is simulatie.
[
Voor 7% gewijzigd door
verleemen op 08-02-2012 00:57
]