Geaarde stekker omzetten naar niet geaard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:47

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
Mijn probleem:
Ik heb sinds gisteren een beeldscherm erbij voor naast de laptop. Heel mooi, werkt perfect op slechts één ding na. Mijn laptop + beeldscherm vormen een aardlus. Ik krijg allemaal trillende/bewegende lijnen op mijn beeldscherm en je kan er dan gewoon niet naar kijken.

Waarom aardlus?
Het probleem is er niet wanneer ik de laptop adapter aansluit aan de andere kant van de kamer (niet erg handig), ik op accu werk en wanneer ik een paar stukjes plakband over de aarde doe op de stekker van de laptop.

Situatieschets:
Behalve de keuken+badkamer zijn alle wandcontactdozen in huis niet geaard. De locatie van mijn laptop+beeldscherm is in mijn slaapkamer. Ik heb daar twee wandcontactdozen (+-3m tussen). Om meer stekkers kwijt te kunnen heb ik een stekkerdoos (met randaarde, die dus niet werkt) op mijn bureau liggen naar WCD1. Op deze stekkerdoos zit de 230V van mijn beeldscherm + laptop. Tussen de laptop en scherm zit een VGA kabel.

Weten jullie of er een stekker omzetter is van geaard naar ongeaard? Want de tape oplossing voelt niet echt veilig :P.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Beste oplossing maak (of laat) een geaarde wandcontactdoos plaatsen.
Andere oplossing is gewoon een stekkerdoos ZONDER randaarde.

Het gevaar met je tape is dat je het vergeet en dus ook als je je aparatuur gebruikt in een ruimte met randaarde, deze niet gebrruikt.

Monitoren en laptops hebben meestal geen metalen delen die met randaarde is verbonden, dus in dit geval is de randaare er ALLEEN voor de netfilters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
theuser schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:29:
Beste oplossing maak (of laat) een geaarde wandcontactdoos plaatsen.
Andere oplossing is gewoon een stekkerdoos ZONDER randaarde.

Het gevaar met je tape is dat je het vergeet en dus ook als je je aparatuur gebruikt in een ruimte met randaarde, deze niet gebrruikt.

Monitoren en laptops hebben meestal geen metalen delen die met randaarde is verbonden, dus in dit geval is de randaare er ALLEEN voor de netfilters!
Dan ga ik eerst maar eens een stekkerdoos regelen zonder randaarde. De gemakkelijkste oplossing :). Bedankt.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Er zijn ook voedingskabels met een ferrietkern erom! Die kun je beter proberen. Je hebt vast wel ergens een kabel waar je zo'n onstoringsspoel vanaf kunt halen (meestal van een digitale camera) en die kun je dan proberen om je voedingskabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37371

Of de filter in de randaarde van de vga kabel maken, een spoel in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De aarding van je adapter van je laptop wordt meestal niet doorgegeven naar je laptop zelf.

Als het wel een aardlus zou zijn, kan je dit oplossen door je kabels naast elkaar te leggen waardoor je dus ook de lus uit je systeem haalt.

Maar ik gok dus op een ander fenomeen als een aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
kluyze schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 23:04:
De aarding van je adapter van je laptop wordt meestal niet doorgegeven naar je laptop zelf.

Als het wel een aardlus zou zijn, kan je dit oplossen door je kabels naast elkaar te leggen waardoor je dus ook de lus uit je systeem haalt.

Maar ik gok dus op een ander fenomeen als een aardlus.
Alle symptomen duiden op een aardlus. Als je hoeven hoort is het 99% van de tijd een paard en een enkele keer een zebra ;)

Wat ik heb gevonden erover is dat het vrij veel voorkomt bij laptops+beeldschermen+vga. En de oplossingen van mensen daarbij die zijn hier ook allemaal van toepassing (accu werken, stekker verder weg, plakband ertussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Zoals ik zei, zou het dan een oplossing zijn om de kabels van de laptop en het scherm samen te binden. En zo veel mogelijk de lus eruit te halen. Als alle draden tegen elkaar lopen heb je namelijk geen lus meer die door externe magnetische invloeden kan storen.

Hoezo duiden de symptomen op een aardlus? Zou net zo goed een apparaat kunnen zijn met een slechte massa verbinding of slechte galvanische scheiding, waardoor ook de meest vreemde symptomen kunnen ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 23-12-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Ik moet de eerste geaarde laptopadaper nog vinden waarvan de aarde niet verbonden is met de min van de adapterplug zelf.
Ongeaarde laptopadapters zijn natuurlijk niet verbonden met iets.

@wontcachme:
Heb je al eens geprobeerd om stekkers om te draaien, dat wil een enkele keer nog wel eens werken.

Verder is de enige goede oplossing het stopcontact aarden, die apparatuur is niet voor de sier geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Puch-Maxi schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 00:22:
De beste oplossing hier is een andere, ongeaarde stekkerdoos gebruiken of een aardedraad (laten) aanleggen + stopcontact vervangen door een exemplaar met randaarde :*).
Dat dus :). Misschien kun je ook een netsnoer zonder aarde voor je laptopadapter kopen, of je knipt de stekker eraf en monteert zelf een nieuwe waarbij je de aarde niet aansluit. Of je koopt een verloopstekker, schroeft hem open en sloopt de randaarde eruit. Of je koopt een stekkerdoos met aarde en sloopt de randaarde eruit. Of gewoon een ongeaarde stekkerdoos gebruiken. Mogelijkheden genoeg :)

edit:
Zo moet je het dus vooral niet doen:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4145/5179789364_ac33c6d02c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1012/5179234962_4f7cccbb05.jpg

Zie http://melodiefabriek.nl/...risten-zijn-zonder-aarde/

[ Voor 38% gewijzigd door Puch-Maxi op 24-12-2011 15:59 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 21:22
Puch-Maxi schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 02:57:
[...]
Dat dus :). Misschien kun je ook een netsnoer zonder aarde voor je laptopadapter kopen, of je knipt de stekker eraf en monteert zelf een nieuwe waarbij je de aarde niet aansluit. Of je koopt een verloopstekker, schroeft hem open en sloopt de randaarde eruit. Of je koopt een stekkerdoos met aarde en sloopt de randaarde eruit. Of gewoon een ongeaarde stekkerdoos gebruiken. Mogelijkheden genoeg:)

Hoezo, da's toch een NEN goedgekeurde oplossing? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Fiber- schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 03:20:
[...]
Hoezo, da's toch een NEN goedgekeurde oplossing? :'(
Nee, in veel moderne huizen worden geen metalen verwarmingsbuizen meer gebruikt, dus is de verwarming niet te aarden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
Ik ga vandaag nog eens rondklooien om het makkelijker te verhelpen.
SA007 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 01:51:

Verder is de enige goede oplossing het stopcontact aarden, die apparatuur is niet voor de sier geaard.
Dat wordt een andere keer dan, want ik moet eerst eens bekijken of er wel een aardedraad daar naartoe loopt. Als het niet zo is heb ik flink wat werkt te doen :P

Verwarming zal niet lukken. Die is niet geheel metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En ook verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
SA007 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 01:51:
Ik moet de eerste geaarde laptopadaper nog vinden waarvan de aarde niet verbonden is met de min van de adapterplug zelf.
Zojuist twee random adapters gemeten (weerstand tussen aarding aan de 230V stekker en minpool aan de DC adapter), en er is bij beide adapters geen elektrische verbinding tussen de aarding en de minpool.
De eerste adapter is van een ~10 jaar oude P!!! laptop (65W) de andere is van mijn ~6 maand oude i7 werklaptop (200W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Wat misschien ook werkt... Om storingen tegen te gaan kun je ook proberen de kabels met elkaar te twisten (in elkaar draaien). Hierdoor worden de magnetische velden tegengewerkt. Geen idee of het met aardlus e.d. Werkt... Met hf metingen in ieder geval wel :)

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 19:28
Microkid schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 08:28:
[...]

Nee, in veel moderne huizen worden geen metalen verwarmingsbuizen meer gebruikt, dus is de verwarming niet te aarden.
Dat verschilt idd per huis.
Hier kan het bvb niet, want een deel van de verwarmingsbuizen zijn kunststof.
Bij mn ouders thuis zijn ze ook kunststof, maar daar zijn alle radiatoren mbv een metalen draad verbonden met een aardpen. Daar kan het dus wel.

Risico van aarden op een ongeaarde radiator is dat je iemand elektrocuteert... dus als je het niet zeker weet niet goed idd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
"En ook verboden" was mijn reactie een paar berichten eerder. Blijkbaar toch een beetje te kort. Want waarom is dit verboden? Wel, om maar één reden, deze netten (geldt nl. voor alle dergelijke voorzieningen) zijn niet voor dit doel gemaakt.

Zou dat wel het geval zijn, dan zou elk cv-buizennet aan een heleboel extra voorschriften moeten voldoen, onderschat dit niet. Dit zou nogal complex zijn en bovendien moeten gelden voor alle cv-installaties, waar dan ook. Gevolg zou b.v. zijn dat kunststofleidingen verboden moeten worden. Zo zijn er meer dingen waar ik niet verder op in ga, want hier is toch nooit sprake van. Dit alles afgezien van dat zoiets onvermijdelijk een rommelige onoverzichtelijke boel zou worden.

NOOIT doen dus, onder geen enkele voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
kluyze schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:33:
[...]
Zojuist twee random adapters gemeten (weerstand tussen aarding aan de 230V stekker en minpool aan de DC adapter), en er is bij beide adapters geen elektrische verbinding tussen de aarding en de minpool.
De eerste adapter is van een ~10 jaar oude P!!! laptop (65W) de andere is van mijn ~6 maand oude i7 werklaptop (200W)
Heb er hier net 3 gemeten en maar 1 heeft die doorverbinding inderdaad.

Het zit overigens wel capacitief gekoppeld, maar niet aan elkaar, dacht dat het anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gertjezzz schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:52:
Wat misschien ook werkt... Om storingen tegen te gaan kun je ook proberen de kabels met elkaar te twisten (in elkaar draaien). Hierdoor worden de magnetische velden tegengewerkt. Geen idee of het met aardlus e.d. Werkt... Met hf metingen in ieder geval wel :)
Het is een aardlus, dat is een fysiek, contact technisch probleem (mantelstroom), geen HF probleem.
Voor HF problemen heb je gelijk, aardlussen niet. En als het wel helpt, was het geen aardlus. 8)

@TS:
Vaak zijn de randaarde lipjes van stekkers makkelijk te verwijderen door er een kleine schroevendraaier tussen te zetten en dan wegbuigen en breken. 20 seconden werk. Kosten: 0.

Ik heb hier 2 laptops in huis die ook keer op keer dergelijke problemen veroorzaken. Na de zoveelste keer heb ik de aardlipjes van de stekkers 'afgerukt' en sindsdien geen enkel probleem meer.

Die randaarde voor laptops dient vziw alleen voor de netfilters in de voeding - in ieder geval voor de laptop voedingen die ik door heb gemeten, waren er 4. De randaarde niet gebruiken maakt het daarom niet gevaarlijker. Het werkt zelfs fijner, vanwege minder problemen. Ook op audio gebied. (brom, geratel enzo).

Grappig om te weten: ik heb af en toe te maken met DJ's die met laptops langskomen. Wat je daar aan ziet is dat diegenen die al wat langer meegaan, die hebben standaard DI-boxen bij zich -of- (en dat zie ik vaker) ze hebben de aardlippen weggebroken.
Het is blijkbaar al een algemeen aanvaarde oplossing. :)

Ik wil wel graag één kanttekening plaatsen: we praten hier nu wel heel makkelijk over het verwijderen van randaarde, veiligheid. Dat is, zoals gezegd, bij laptops geen probleem.
Maar laat duidelijk zijn dat het verwijderen van randaarde in andere apparatuur, vooral dat met metalen onderdelen aan de buitenzijde en ingebouwde voeding heeft; dát is potentieel levensgevaarlijk en dient alleen ter test te worden uitgevoerd! Bij twijfel: nooit randaarde losmaken of verwijderen.

[ Voor 27% gewijzigd door remco_k op 24-12-2011 17:31 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
kluyze schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:33:
[...]
Ik was ook even nieuwsgierig, heb even vijf verschillende adapters doorgemeten.
Een Dell adapter had een weerstand van 0,3 Ω een nieuwere Dell adapter had een weerstand van 100 KΩ tussen de minpool en de aarde. Een adapter van HP was ook verbonden met de aarde, respectievelijk 2 Ω. De minpool van twee Toshiba adapters zijn ook met de aarde verbonden (6,6 Ω en 0,1 Ω)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
remco_k schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:23:
[...]

Het is een aardlus, dat is een fysiek, contact technisch probleem (mantelstroom), geen HF probleem.
Voor HF problemen heb je gelijk, aardlussen niet. En als het wel helpt, was het geen aardlus. 8)
Helemaal duidelijk ;)

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 15:12
Puch-Maxi schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:47:
[...]
Ik was ook even nieuwsgierig, heb even vijf verschillende adapters doorgemeten.
Een Dell adapter had een weerstand van 0,3 Ω een nieuwere Dell adapter had een weerstand van 100 KΩ tussen de minpool en de aarde. Een adapter van HP was ook verbonden met de aarde, respectievelijk 2 Ω. De minpool van twee Toshiba adapters zijn ook met de aarde verbonden (6,6 Ω en 0,1 Ω)
En daarom moet je de boel ook NOOIT aan de verwarming of waterleiding verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

jbhc schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 22:35:
[...]

En daarom moet je de boel ook NOOIT aan de verwarming of waterleiding verbinden.
Net zo goed als je NOOIT de randaarde van een laptop of van een beeldscherm zo maar moet negeren of af moet knippen. Dus in een ongeaarde stekkerdoos steken valt daar ook onder: In geval van een beschadiging kan er nog altijd een gevaarlijke situatie ontstaan. In geval van brand of elektrocutie keert een verzekering dan ook mogelijk niet uit!

De juiste oplossing is om een universele adapter te vinden die van zichzelf al een aansluitsnoer ZONDER randaarde heeft, en die op je laptop of op je beeldscherm past. Coolermaster maakt bijvoorbeeld prima universele (90W) laptop-adapters die een ongeaard (plat) snoer hebben.

Ik zat zelf met hetzelfde probleem omdat ik mijn laptop vaak op geluidsinstallaties aansloot. Adapter gewisseld en het probleem is permanent opgelost. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

De nieuwe Dell laders ( snelladers ) geven ook een rare storing op de koptelefoon uitgang. Dit hebben we nooit helemaal op kunnen lossen, Verder was het bij elk AV bedrijf tot nu toe waar ik gewerkt heb, Als er nieuwe laptops binnenkwamen, Meteen de geaarde stekker eraf knippen en een ongeaarde stekker eraan. Dit werkt veel prettiger.

Alles is tegenwoordig toch dubbel geisoleerd, En als je kijkt in de stekker die de laptop ingaat, zit de aarde daar niet meer in. Dit is nog nooit ergens een probleem geweest.

Een pc kast is echter wel anders, Daarbij zal je de aarde nodig hebben omdat de kast zelf onder spanning kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Miepermans schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:57:
(...)

Verder was het bij elk AV bedrijf tot nu toe waar ik gewerkt heb, Als er nieuwe laptops binnenkwamen, Meteen de geaarde stekker eraf knippen en een ongeaarde stekker eraan. Dit werkt veel prettiger.
Dan zijn het dus echt categorie 1 prutsers. Zo maar even de aarde van iets afknippen of op een andere manier onklaar maken is namelijk levensgevaarlijk.

Die adapter kan misschien prima doen waar ie voor gemaakt is, maar als het ding beschadigt en de metalen binnenbehuizing (blik om EMC af te schermen) bloot komt te liggen, dan kan er echt een gevaarlijke situatie ontstaan.

Dat een AV-bedrijf het lef heeft om bewust alle randaardes onklaar te maken bij de laptops die ze nieuw kopen (of geen budget hebben om losse adapters aan te kopen) vind ik al helemaal schandalig: Zo brengen ze ook nog eens andere mensen in gevaar door oneigenlijk gebruik.

De NEN1010 is er niet voor niets. Als er (letsel)schade onstaat doordat de aarding van zo'n apparaat niet goed werkt zal een verzekering zeggen 'loop naar de maan' omdat je bewust een veiligheidsmechanisme (namelijk de randaarde) hebt omzeild. ongeacht hoe die aarding binnenin werkt.

Het apparaat is immers ook goedgekeurd mét randaarde, niet zonder. En zomaar de aanname doen van 'alles is toch dubbel geïsoleerd' is vragen om problemen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:11
Miepermans schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:57:
Verder was het bij elk AV bedrijf tot nu toe waar ik gewerkt heb, Als er nieuwe laptops binnenkwamen, Meteen de geaarde stekker eraf knippen en een ongeaarde stekker eraan. Dit werkt veel prettiger.

Alles is tegenwoordig toch dubbel geisoleerd, En als je kijkt in de stekker die de laptop ingaat, zit de aarde daar niet meer in. Dit is nog nooit ergens een probleem geweest.
Apparatuur die dubbel geïsoleerd is (te herkennen aan de twee vierkantjes) heeft geen randaarde en ook geen mogelijkheid tot het aansluiten van randaarde.
Bij dubbel geisoleerde apparatuur kun je dus ook geen geaarde stekker afknippen aangezien die er helemaal niet is.

Bij hobbyisten kan ik me overigens nog enigszins voorstellen dat iemand gaat lopen klooien aan aarde en iets afknipt, bij bedrijven zou dat niet voor mogen komen en heb je het inderdaad over prutsers die kennelijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Pagina: 1