tft of led laptop scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views

• mrmrtn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo mensen,

Ik ben een laptop aan het zoeken van max 700,- (liefst i7 2,2 ghz)

Nu kwam ik uit bij deze 2 opties:

http://www.kieskeurig.nl/laptop/asus/k53sv-sx838v/1006786/

http://www.kieskeurig.nl/laptop/asus/k53sv-sx380v/967533/

Maar bij de eerste geeft de site aan dat de laptop beschikt over een tft scherm (en een i7 2,2 ghz processor)
En bij de 2e een led scherm. (en een i7 2,0 ghz processor)

Wat is nu het verschil en welke kan ik het beste nemen?

Alvast bedankt!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

pricewatch: Asus K53SV-SX838V (nieuwer)
- Intel Core i7 2670QM processor, geklokt op 2,2 GHz met een Turbo Boost naar 3,1GHz
- 8 GB DDR3 geheugen draaiend op 1333MHz ( 2 slots SODIMM)
- nVidia GeForce GT540M 1GB
- 640GB HDD
- USB3.0
productreview: Asus K53SV-SX838V review door Shanquish

pricewatch: Asus K53SV-SX380V (ouder)
- Intel Core i7 2630QM @ 2,0 Ghz (Turbo @ 2,9 Ghz)
- 6GB DDR3 (SODIMM @ 1333 Mhz)
- NVIDIA GeForce GT540M (2GB DDR3 @ 672 Mhz Core & 900 Mhz Memory)
- 500GB Seagate 5400rpm HDD
productreview: Asus K53SV-SX380V review door YKaliber
productreview: Asus K53SV-SX380V review door Chezzer (Linux georiënteerd)

De gebruiker YKaliber heeft zelfs al een vergelijking gemaakt tussen de twee modellen!
Technisch gezien is het een ijzersterk product. Er is alweer een nieuwere uit, de Asus K53SV-SX838V: pricewatch: Asus K53SV-SX838V
De voornaamste verschillen zijn:
- Intel Core i7 2670QM t.o.v. de Intel Core i7 2630QM (2,0Ghz ~ 2,9Ghz t.o.v. 2.2Ghz ~ 3.1Ghz);
- 8GB DDR3 t.o.v. 6GB DDR3 intern geheugen;
- 640GB HDD t.o.v. 500GB HDD;
- 1x USB 3.0

De eerste drie verschillen zijn nog wel te overzien/te overbruggen, maar USB 3.0 maakt de K53SV-SX838V tot een zeer complete laptop. Maar goed, dat Asus hier mee zou komen kon ik twee maanden van tevoren niet weten. Maar puur gekeken naar de specs zijn het allebei retesnelle laptops. Wel één saillant detail, de K53SV-SX838V heeft wel minder grafisch geheugen. 1 GB DDR3 i.p.v. 2GB DDR3. Toch nog iets om tevreden mee te zijn :) Als ik nú de overweging zou nemen (zonder laptop), zou ik voor 100% voor de K53SV-SX838V gaan. Maar met de behaalde resultaten in 't achterhoofd met deze K53SV-SX380V, no way. Dan maar geen USB 3.0.
In de PW staat dat ze allebei een LED-backlit LCD-scherm hebben, dus ik zou wel weten welke laptop ik zou nemen!

Wat betreft de voordelen van LED-backlit, zie oa Wikipedia:
Differences with CCFL-backlit LCD displays:

- produce images with greater dynamic contrast;
- with edge-LED lighting can be extremely slim, some screens are about one inch (2.5 cm) thick;
- offer a wider color gamut when RGB-LED backlighting is used
- produce less environmental pollution on disposal;
- are more expensive;
- have typically 20 to 30% lower power consumption;
- are more reliable
- can allow a wider dimming range.
Nog meer leesvoer over LED-backlit schermen:
Which TV would be better for you – LCD vs LED?
LED Backlighting – the Advantages

Tip: ga niet alleen op één site af, maar zoek meer review- en vergelijkingsmateriaal bij elkaar. We hebben niet voor niets die superhandige pricewatch hier op T.net ;)

Verwijderd

'led schermen' bestaan niet. Je hebt maar een type scherm, dat is een tft. Binnen die TFT techniek heb je keuzes tussen de soort backlighting: CCFL, edge-led, of full-led. (en daarbinnen ook weer de keuze voor duurdere/goedkopere CCFL's of led's.). De keuze tussen die 2 heeft geen bal met het contrast of wat dan ook te maken. Alleen de color gamut. En raad eens: daar scoren CCFL's beter of gelijk (in dezelfde prijsklasse, that is.)..

Dus de volgende keer dat je iemand ziet verkondigen dat hij 'led schermen' verkoopt, dan weet je met wat voor vat zout je dat moet nemen. De enige led schermen zijn de OLED schermen in bepaalde telefoons. (je weet wel, die dingen die geen stroom verbruiken als ze zwart weergeven).

Zo. Weer een misverstand de wereld uit geholpen ;) .

En voor de bronnen hierboven: het type backlighting heeft echt helemaal niets te maken met contrast. Het type backlighting bepaalt alleen de color gamut en in mindere mate de kleurtemperatuur, plus enkele randvoorwaarden (zuiniger, en wat dunner.. wat absoluut niets te maken heeft met de beeldkwaliteit). Ik weet niet wie die eerste bron van jou heeft geschreven, maar wat daar staat is voor de helft lariekoek.

Los van het gedoe over led en ccfl. Beide laptops hebben een scherm met led backlighting van de gebruikelijke (imo, bedroevende) kwaliteit. Hecht je echt waarde aan het scherm dan is er maar een optie, een xps 15 kopen. Maar dat mag je dan in [NBBG Aanschaf] Mainstreamnotebook - December 2011 discuseieren. Losse aankoopadviestopics zijn namelijk niet meer toegestaan. Zie het CSL beleid. Om die reden ga ik dit topic ook sluiten.

Dit topic is gesloten.