[RAID0] 1 schijf is geen member meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaikz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-08 21:37
Beste Allen,

Om te beginnen mijn specs:
Asus Rampage II Extreme
Intel I7 950
12GB (6x2GB) Corsair XMS3 2000mhz
MSI 560GTX-TI

1x OCZ vertex 120GB SSD (hiervan boot ik)
2x WD raptor 150GB (staat in Raid 0)
2x Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB (staat in Raid 0)

Na een Bios reset (ietswat fanatiek met overclocken) stonden al mijn biosinstellingen weer op default (vrij logisch), waaronder ook de instelling "Configure SATA as". Hierdoor stond deze instelling niet op "Raid" waardoor ik, eenmaal in windows, merkte dat mijn raid-schijven niet te benaderen waren.

Het lampje ging bij mij branden waarop ik de instelling in de bios weer terugzette naar RAID. De Raid0 partitie van mijn raptors werkt weer prima, de raid0 partitie van mijn Samsung EcoGreen echter niet. Eén van de twee schijven lijkt in het menu (CTRL+I tijdens booten) Intel Matrix Storage Manager te zijn 'vergeten' dat hij tot een Raid0 volume behoort.

I.p.v. "Member Disk (0)" staat er bij 1 vd 2 schijven "NON-RAID disk". Ik heb in de bios gekeken en alle schijven zijn in orde (S.M.A.R.T. geeft geen fouten of iets dergelijks aan).

Mijn vraag is voornamelijk; is het nog mogelijk om dit te herstellen?

Mocht dit niet zo makkelijk te zijn herstellen; Is er nog een mogelijkheid om de data eraf te halen. Beide schijven werken ten slotte nog.. Ik heb dingen gelezen over ubuntu in dit topic
Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:51:
Jammer, want even Ubuntu booten en je had toegang tot al je data.

Dat kan ik nog steeds aanraden, en de boel naar een non-raid disk schrijven zodat je windows file recovery kunt doen.

Waarom kent niemand RAID recovery met Ubuntu? Boot met ubuntu en je kunt gelijk bij je data door een Home-folder te openen en op "...GB Filesystem" te klikken.
Weet iemand hier meer van?

[edit]

Even een screenshot toegevoegd van Matrix Storage Console
Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/254192raid0.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Maaikz op 16-12-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaikz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-08 21:37
Draadje mag op slot. Ik had de hoop al lang opgegeven en de schijven zijn geformatteerd. Data is verloren en de PC heeft een paar nachtjes aangestaan om het overgrote deel weer terug te krijgen ;)

Mijn data-schijven komen niet meer in raid-0. Uiteraard had ik overal de signalen al gelezen "Data-schijven niet in raid-0 zetten" , maar eigenwijsheid en de drang naar snelheid won het van mijn verstand.

Ik heb recent zitten spelen met Ubuntu, en het is zeker interessant om een boot-cd van ubuntu bij de hand te hebben om schijfinstellingen te wijzigen! Zo kun je ook partities wijzigen / veranderen, zonder dat de data erop verloren gaat! Handig! Never knew..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer want je had je data makkelijk kunnen recoveren. Daar zijn wel enorm veel bronnen voor beschikbaar op internet. Zo hoef je alleen maar een Ubuntu Linux livecd te booten en je kunt je onboard RAID array gelijk zien. Recovery vanaf RAID0 is erg gemakkelijk.

Punt is natuurlijk dat je geen backup had, dat is je probleem. Ook heb je in Windows geboot met RAID schijven, en waarschijnlijk data op die schijven overschreven, anders zou hij niet non-member zijn. Meestal vraagt Windows om een schijf te 'initialiseren' en als je dat doet, overschrijft Windows gegevens wat dus het probleem veroorzaakt. In plaats van te vragen om te 'initialiseren' wat zo onschuldig klinkt, zou Windows moeten vragen 'Wilt u alle informatie permanent vernietigen op schijf X?' dat klinkt al veel nauwkeuriger.

Wel jammer dat ik destijds je topic niet gevonden had. Aan de andere kant had je volop hulp kunnen zoeken links en rechts; er zijn meer personen die je kunnen helpen met RAID recovery en de bronnen die je met Google kunt vinden zouden je ook goed op weg moeten helpen. Jammer dus, maar wellicht meer geluk volgende keer. Oh, en zorg nu voor goede backups; ook als je geen RAID gebruikt kan zoiets soortgelijks je overkomen.