[Help]Raid 0 member failed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Goedemiddag,

heb vanmiddag de pc getest met memtest. Daarvoor heb ik in Bios de SATA RAID/AHCI mode op DIsabled gezet om zo Memtest 2.11 te kunnen booten en draaien vanaf cdrom. Test was prima, herstart en toen ben ik vergeten de Bios terug te zetten op RAID. Dus systeem bootte op; missing operating system natuurlijk. Dus terug gezet op RAID en nu geeft de RAID bios de volgende melding:

STATUS FAILED

1 disk is nu nog member disk, en de andere is nu non-member disk! WTF!!! Daarna natuuurlijk melding : missing operating system.

Wat nu te doen? Ik heb al gedaan:

- Bios reset
- alle overclocks eraf gehaald draait nu op stock
- In de RAID bios kan ik alleen maar create of delete RAID partition doen, nergens fix.
- Alle kabels gecheckt

Wat nu te doen? Er is helemaal niets aan de hand met de schijven, beide worden gewoon gedecteerd in beide biossen, enige is dat er op een of andere manier 1 schijf uit de RAID is geknald.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 18:03

DefLite

Why so serious?

Kan je hem niet eerst deleten en dan opnieuw bouwen? Of wordt de boel dan gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is geen goed plan bij raid0 :P.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm gaat lekker met de raids tegenwoordig merk ik..
Ik heb hiero gister mn raid array verneukt door een Acronis backup te recoveren..
Vanaf dat punt vind mn ICH10R 1 van mn disks niet meer en loopt vast @ boot..
met Raid bios uitgeschakeld worden ze wel allemaal gevonden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@TS: Wat zeggen smart tooltjes over je schijven?
Rebuilden als 1 disk stuk is, is er niet bij met RAID0. Je bent dan gewoon het bokje, maar dat wist je met raid0.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Als je disk het nog doet is het weer toevoegen aan je RAID en zou het weer moeten werken. Maar als je disk stuk is dan is het helaas pindakaas.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
lordgandalf schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:02:
Als je disk het nog doet is het weer toevoegen aan je RAID en zou het weer moeten werken.
Disk gecheck met SMART, allebei 100%.

In de RAID bios heb ik 4 opties:

1. Create RAID volume
2. Delete RAID volume
3. Reset to non-raid
4. Exit

Als ik op create klik zegt ie: Not enough space to create a new volume

Als ik op Delete en Reset druk ben ik zowieso alles kwijt denk ik.

Hoe krijg ik die disk nu weer member?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je het RAID volume deleten, en dan weer opnieuw aanmaken met exact dezelfde indeling en met een beetje mazzel kun je dan nog bij je data (was iig zo met mijn hightpoint Rocketraid toen de sata kabel van een van mijn drives af viel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:20:
Volgens mij kun je het RAID volume deleten, en dan weer opnieuw aanmaken met exact dezelfde indeling en met een beetje mazzel kun je dan nog bij je data (was iig zo met mijn hightpoint Rocketraid toen de sata kabel van een van mijn drives af viel)
Als ik op delete druk staat er: disks will be reset to non-raid. ALL DISKS DATA WILLE BE DELETED.

Dus ik neem aan dat dan alles weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 19:22
InfinityG35 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:23:
[...]

Als ik op delete druk staat er: disks will be reset to non-raid. ALL DISKS DATA WILLE BE DELETED.

Dus ik neem aan dat dan alles weg is?
nee, want je hdd word niet geformatteerd, er word gewoon bedoeld, als je een non-raid schijf er bij zet dat je niets meer kunt met de data die er op staat omdat hij alle schijven na dit process als 1 schijf ziet.

Maar dat is precies wat jij wilt, zoals eerder gezegt gewoon opnieuw opbouwen let wel op dat je de zelfde parameters gebruikt als voorheen (block size moet het zelfde zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
Heb zonet de partition gedelete, en opnieuw aangemaakt met dezelfde instellingen. Resultaat = alles weg.

Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Tja, zet je backup terug?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer, want even Ubuntu booten en je had toegang tot al je data.

Dat kan ik nog steeds aanraden, en de boel naar een non-raid disk schrijven zodat je windows file recovery kunt doen.

Waarom kent niemand RAID recovery met Ubuntu? Boot met ubuntu en je kunt gelijk bij je data door een Home-folder te openen en op "...GB Filesystem" te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:32

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:51:
Waarom kent niemand RAID recovery met Ubuntu? Boot met ubuntu en je kunt gelijk bij je data door een Home-folder te openen en op "...GB Filesystem" te klikken.
Staat dmraid tegenwoordig standaard geactiveerd? Ten tijde van 8.* moest ik nog rare sprongen met de command line maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

md (multiple disk) driver, dm-raid is weer een andere driver meen ik.

De driver herkent automatisch vele onboard RAID metadata en heeft standaard al de RAID-device aangemaakt als je boot van de LiveCD; dus je hoeft ook nog eens niets te installeren. Gewoon booten, check in een terminal of je /dev/md0 hebt (je RAID device) en check de partities.

Als de partitie beschadigd is kun je nog altijd de RAID-array naar een gewone disk kopiëren. Stel je hebt 2 schijven van 250GB in RAID0. Dan kun je de RAID0 array naar een losse 500GB schijf kopieren en daarmee de RAID0 'opheffen'; nu is het weer een single disk. Daar kun je vervolgens Windows File Recovery op loslaten en je bestanden recoveren.

Het kopieren gaat zoiets als:

sudo dd if=/dev/md0 of=/dev/sdd bs=1M

Dit kopieert alles van /dev/md0 (de RAID array inclusief partities en alles) naar de schijf /dev/sdd. Waarschuwing: aanpassen en /dev/sdd moet een lege schijf zijn met evenveel ruimte als de RAID-array. Maak geen foutjes hiermee; anders schrijf je misschien naar de verkeerde schijf.

In System->Administration->GParted kun je de partitieeditor zien om je schijven te identificeren. Let op: naast de /dev/md0 RAID array zijn de fysieke disks die onderdeel zijn van de RAID-array ook zichtbaar, in tegenstelling tot vele Windows onboard RAID die de fysieke disks verbergen als ze deel uitmaken van een RAID.
Pagina: 1