Advies gevraagd voor backup 15TB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-08 21:10
Beste allen,

Na mijn zoektocht naar een backup mogelijkheid voor 15TB gegevens blijf ik zitten met een aantal vraagjes:
- Het ziet er naar uit dat mijn beste optie een NAS is. Heb ik het bij het juiste eind of zie ik wat overwegingen over het hoofd?
- Om te voorkomen dat mijn backup het origineel wordt, moet ik volgens mij naar een oplossing zoeken met 30TB. Sterker, ik begrijp dat RAID erg aan te raden is, waarbij alles eigenlijk dubbel wordt opgeslagen. In dat geval zou ik een oplossing van 45 TB moeten zoeken: 15 TB originieel, 15 TB backup 15 TB backup door RAID.

Kloppen mijn gedachtegangen, of moet ik nog met andere dingen rekening houden? Stel dat bovenstaande klopt, heeft iemand een suggestie voor een product?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raid is geen backup. En ik vermoed dat je al die volumes wel op RAID wil.
Buiten dat: weet je zeker dat het bij 15TB blijft?

Zelf gebruik ik bacula (8TB) met meerderee generaties van backups: een volledige 1x per maand, een differentiele 1x per week en een incrementele elke dag. Dan heb je een stuk minder disk-verbruik en toch een leuke historie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
laat maar, niet waar wat hier stond

[ Voor 70% gewijzigd door The_MAN op 14-12-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@Boudewijn: RAID betekent toch dat de data 'dubbel' wordt opgeslagen? Voorbeeld: 1TB data = 1TB origineel, 2TB backup.

Klopt het dat Bacula een manier is om je data over een aantal PC's op te slaan?

Overigens zag ik ook oplossingen zoals dit: http://www.liveschijf.nl
Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door Baram op 14-12-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

Baram schreef op woensdag 14 december 2011 @ 14:58:
@Boudewijn: RAID betekent toch dat de data 'dubbel' wordt opgeslagen? Voorbeeld: 1TB data = 1TB origineel, 2TB backup.
Nee. Je hebt RAID1 wat ongeveer doet wat jij zegt, maar dan nog is dat géén backup.

Denk er bij de keuze voor een NAS overigens aan dat je dan (waarschijnlijk) geen externe backup hebt, maar dat al je data en je backup inpandig staat. Hoe is je disaster recovery-scenario dan bij bijvoorbeeld brand?

Overigens heb ik het meer het idee dat je op zoek bent naar een replicatie dan naar een backup.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Baram schreef op woensdag 14 december 2011 @ 14:58:

Klopt het dat Bacula een manier is om je data over een aantal PC's op te slaan?

Overigens zag ik ook oplossingen zoals dit: http://www.liveschijf.nl
Heeft iemand daar ervaring mee?
Jep en een rm -rf verwijdert beide exemplaren. RAID beschermt alleen (tot op zeker niveau) tegen doodgaande disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@ralpje: Owh yey, ik vrees dat ik voorkennis mis: backup!=replicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raid betekent dat je een opslagmedium creëert dat redundant werkt. Dit kan in vele varianten geïmplementeerd worden. Het is GEEN backup! Het enige dat Raid doet is je data behouden als er 1 (of afhankelijk van welke vorm van raid) meerdere schijven kapot gaat.

Als dit om belangrijke (bedrijfs)data gaat, neem dan ASAP contact op met een deskundige, (onafhankelijke) storage consultant en laat je adviseren wat voor jou de beste backup strategie is.

Hou altijd voor ogen dat een backup strategie niets waard is als er niet een net zo betrouwbare restore strategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Bij een replicatie heb je een 1-op-1 kopie van je data op een bepaald tijdstip (het moment waarop je de replicatie maakt)
Bij een backup houd je ook nog een historie: als jij om 13.00 iets verwijderd en om 15:00 een replicatie maakt, dan kun je om 16:00 je bestand niet meer terug halen als je alleen een replicatie hebt. Als je een backup hebt (met dus data van 12:00,13:00, 14:00, 15:00 en 16:00) dan kun je dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
Ik snap dat RAID geen backup is. Maar als ik een backup mogelijkheid wil hebben die RAID ondersteund, moet ik dus 2x zoveel ruimte inrekenen als de oorspronkelijke data die ik wil backuppen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@ralpje: bedankt voor je reactiek, ik ben inderdaad op zoek naar een replicatie mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Dat hangt van je RAID-level af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En de opbouw van je backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@ralpje: hoe hoger de RAID, hoe groter de ruimte (en hoe groter de zekerheid) toch?
@boudewijn: care to elaborate?

[ Voor 16% gewijzigd door Baram op 14-12-2011 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je RAID1 gebruikt wel, als je RAID6 gaat gebruiken is het gewoon aantal schijven dat je nodig hebt voor de opslag hoeveelheid plus twee voor de RAID opstelling. Ga je eerst eens inlezen in RAID want kennelijk heb je er geen verstand van.

Maar wat wil je met de backup bereiken, maak dat eerst duidelijk. Moet elk bestand bewaard worden en over tien jaar nog terug te vinden zijn of heb je geen zin een film opnieuw te downloaden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@Tsurany: inderdaad, ik hoopte op een dirty cheap oplossing. Maar het blijkt echt een vak apart te zijn, waar ik me goed op moet inlezen.

Om je vraag te beantwoorden: naar aanleiding van ralpje's aanvulling: ik zoek een replicatieoplossing voor 15TB die 15 jaar bewaard moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het 15 jaar bewaard moet worden zoek je geen replicatie oplossing maar een echte backup oplossing vermoed ik. Immers het verwijderen van een bestand op het origineel heeft al snel tot gevolg dat hij in de replicatie ook verwijderd is. Zelfde met het overschrijven, als je nu een bestand overschrijft zal het origineel niet meer aanwezig zijn.
Vaak helpt het uitleggen van het 'waarom' erg veel voor het opstellen van het plan. Als het vanwege juridische redenen moet krijg je al een heel ander systeem, dan moet je een systeem hebben dat elk bestand en elke versie van het bestand opslaat en backupped op een systeem dat over 15 jaar nog gegarandeerd uit te lezen is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@Tsurany: dank voor je uitgebreide antwoord. De 15 jaar is inderdaad juridisch. De data die opgeslagen gaat worden bestaat uit medisch beeldmateriaal. Elk bestand wordt éénmaal aangemaakt en vervolgens opgeslagen. De bestanden worden niet meer gewijzigd, er komen enkel bestanden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die 15TB zal dan neem ik aan nog gigantisch toe gaan nemen, kwaliteit van de foto's wordt steeds beter en daarmee stijgt het bestandsformaat ook. Ik denk dat je hiervoor echt moet kijken naar een professionele oplossing aangezien je niet zomaar wat consumentenschijfjes in een behuizing kan plaatsen en klaar kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@Tsurany: De 15TB zal niet groter worden dan dat: De data wordt namelijk momenteel verzameld en is over 1 jaar klaar. Hierbij wordt gegarandeerd hetzelfde apparaat gebruikt met dezelfde uitvoer. Hierna zal geen data meer toegevoegd worden. De data wordt dus niet over een tijdsbestek van 15 jaar bij elkaar verzameld. De 15 jaar is enkel een juridische verplichting.

Wat betreft een professionele oplossing ben ik het volledig met je eens. Heb jij een suggestie waar ik zou kunnen kijken? Ik zag liveschijf.nl voorbijkomen, maar ik ben wat huiverig over online opslag i.v.m. behoud van data over een tijdsbestek van 15 jaar. Zover ik weet zoek ik dus het liefst naar een fysiek apparaat die ik hier ergens kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Je kunt het wiel opnieuw uitvinden maar ik denk dat het juridisch argument voor meer organisaties geldt. Ik zou eens bij collega organisaties gaan kijken hoe zij dit opgelost hebben.

Daarnaast zou ik goed kijken wat de eisen zijn voordat je een oplossing probeert te bedenken: Moet de data bijvoorbeeld altijd raadpleegbaar zijn of alleen in specifieke gevallen (oftewel: heb je online backup, nearline backup nodig of volstaat offline? Hoe schaalbaar moet de oplossing zijn? Hoe betrouwbaar? Wat zijn je risico's en wat is de impact daarvan (Stel: je krijgt brand, wat dan?). Krijg je over 15 jaar nog support? Etc etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Baram schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:26:
@Tsurany: De 15TB zal niet groter worden dan dat: De data wordt namelijk momenteel verzameld en is over 1 jaar klaar. Hierbij wordt gegarandeerd hetzelfde apparaat gebruikt met dezelfde uitvoer. Hierna zal geen data meer toegevoegd worden. De data wordt dus niet over een tijdsbestek van 15 jaar bij elkaar verzameld. De 15 jaar is enkel een juridische verplichting.

Wat betreft een professionele oplossing ben ik het volledig met je eens. Heb jij een suggestie waar ik zou kunnen kijken? Ik zag liveschijf.nl voorbijkomen, maar ik ben wat huiverig over online opslag i.v.m. behoud van data over een tijdsbestek van 15 jaar. Zover ik weet zoek ik dus het liefst naar een fysiek apparaat die ik hier ergens kwijt kan.
Ik zou eerder aan netapp ofzo gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
@bszz: Dat is ook de reden dat ik hier aanklop. Volgens mij kom ik hier mensen tegen die vaker met dit bijltje gehakt hebben en me op weg kunnen helpen.

Deze vragen zijn daar een uitermate goed hulpmiddel bij. Ik probeer te achterhalen waar ik allemaal aan moet denken.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe mensen in vergelijkbare situaties dat hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou een HP StorageWorks LTO-5 Ultrium tape drive aanschaffen (1500E) en de backup maken over 2 sets (ongeveer 10 tapes nodig per set, 500E) en de sets op verschillende locaties opslaan. Ben je niet afhankelijk van andere bedrijven die failliet kunnen gaan in die 15 jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door TheBorg op 14-12-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

... en moet je afwachten of je tape nog leesbaar is over vijftien jaar.
Als je opslaat op disk kun je af en toe nog eens gewoon proberen wat files te openen, bij tape is dat alweer omslachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Baram schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:40:
@bszz: Dat is ook de reden dat ik hier aanklop. Volgens mij kom ik hier mensen tegen die vaker met dit bijltje gehakt hebben en me op weg kunnen helpen.

Deze vragen zijn daar een uitermate goed hulpmiddel bij. Ik probeer te achterhalen waar ik allemaal aan moet denken.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe mensen in vergelijkbare situaties dat hebben opgelost.
Het is dus eigelijk niet de bedoeling dat je t.net gebruikt als helpdesk.. Er word hier wel verwacht dat je zelf enige kennis en/of onderzoek ernaar hebt gedaan.

Zoals eerder al vermeld: Lees je in over RAID en hoe deze je backup kunnen verbeteren.

Lees ook even het Thematopic: Backups door.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
Beste allen,

Ik wil jullie alvast bedanken voor alle advies en informatie. Ik ga nu eerst bij andere afdelingen peilen hoe zij dat hebben opgelost en hou jullie op de hoogte.

@D4NG3R: Bedankt voor je reactie. Ik heb net wat informatie opgezocht over RAID en snap nu beter wat het concept is. Zoals inderdaad blijkt heb ik me te weinig ingelezen alvorens hier aan te kloppen.

Ik zal proberen met een gedegen vooronderzoek dit topic voort te zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door Baram op 14-12-2011 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

ralpje schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:41:
Als je opslaat op disk kun je af en toe nog eens gewoon proberen wat files te openen, bij tape is dat alweer omslachtiger.
Er is afaik geen enkel medium waarop je over 15 jaar nog weet of het werkt.
Je zult gewoon meerdere kopieen moeten hebben, en die om de x jaar opnieuw maken.
(waarbij x alsin aangegeven door de fabrikant)
Dat kan met tape prima :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

heuveltje schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:45:
[...]

Er is afaik geen enkel medium waarop je over 15 jaar nog weet of het werkt.
Je zult gewoon meerdere kopieen moeten hebben, en die om de x jaar opnieuw maken.
(waarbij x alsin aangegeven door de fabrikant)
Dat kan met tape prima :)
HDD's en SSD's zijn IIG een stuk beter te vertrouwen dat ze het over 15 jaar nog doen als tape of ODD's.. Maargoed, backups zul je sowieso elke zoveel tijd moeten controleren bijv met een MD5 check (Hash controle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:46:
[...]

HDD's en SSD's zijn IIG een stuk beter te vertrouwen dat ze het over 15 jaar nog doen als tape of ODD's.. Maargoed, backups zul je sowieso elke zoveel tijd moeten controleren bijv met een MD5 check (Hash controle).
Harddisk en SSD`s beter te vertrouwen als tape? dacht het toch niet enige nadeel aan tapes is dat het vaak erg traag gaat maar als je dingen 15+jaar wil bewaren kan je bijna niet om tape oplossingen heen.

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tape is echter wel gevoeliger als het niet goed word opgeslagen, waar HDD's en SSD's minder last hebben van invloeden van buiten af.

Sowieso zul je bij alle backuptypes de backup eens in de zoveel tijd moeten controleren.

• Baram
Beste allen,

Naar aanleiding van dit topic heb ik om mij heen gevraagd hoe andere afdeling dit hebben opgelost, met tape, HD's, juridisch geneuzel etc.

Het blijkt dat een afdeling een complete backup faciliteit heeft met tape opslag etc.! Via hun heb ik alles kunnen regelen.

Ter conclusie: In mijn geval wordt de data voor juridische doeleinden op tape opgeslagen, waarnaast een selectie van de data op HD's komt te staan zodat er berekening mee gedaan kunnen worden. I.g.v. defecte HD's is de originele data terug te halen via de tapes.

Nogmaals dank voor jullie advies en tips!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
ralpje schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:41:
Het zelfde kun je over drives zeggen. Is je drive nog wel aan te sluiten en of uit te lezen over 15 jaar. Dat weet je niet. WIndows kan ntfs ondersteuning weg doen. Sata kan worden afgeschaft.

Het is allemaal vinger dik kijken. En een tape is makkelijker van locatie A naar locatie B te brengen dan dat jij met je 15Tb nas onder je arm loopt te zeulen.

Lto heeft een gemiddelde levensduur van meer van 10 jaar mits je er natuurlijk goed mee omgaat. (niet naast je subwoofer leggen natuurlijk en of in de bakkende zon)

Daarnaast hoe vaak ga je een back-up maken en hoelang mag hij er over doen. Want je gaat mij niet wijs maken dat je LTO5 streamed aangestuurd krijgt met een berg fototjes. laat staan mp3 of andere kleine rot bestandjes. Je moet dan al aan pre stagen gaan denken.

Je kunt het zo gek maken als dat je zelf wil. Maar als je budget maar 100 euro is word het lastig.

Heb zelf bijvoorbeeld 1 8tb nas thuis staan. Deze synct met de 8tb nas bij me ouders en andersom. En daarnaast nog een onbeperkte account bij crashplan.
Pagina: 1