Toon posts:

startvraag over chipsets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na het stuk gelezen te hebben en samengevat te hebben over moederborden ben ik begonnen met de cpu/socket uit te zoeken. Ik heb zelf een pc en wil kijken of deze up-date valt, of dat ik een nieuwe (voor het eerst) moet bouwen.

De vraag is hoe kan je zien wat de chipset. is. Ik heb een P5VD2-X en volgens de Asus site een LGA775 socket. Maar wat is de chipset dan, heeft die ook een naam? of is dat de RAID0, RAID1 & JBOD die er omschreven staat. Maar dat is toch gewoon hoeveel HD erin kunnen? Ik volg het even niet meer.

BvD

LinMVUnix

P.S Mijn huidige moederbord http://www.asus.com/Mothe...75/P5VD2X/#specifications

Oplossing: quote van species5618 en E65

Welke CPUs ondersteund worden verschilt per moederbord. De fabrikant moet immers BIOS updates uitbrengen om nieuwe CPUs te laten herkennen door het moederbord. Dus enkel de chipset kennen geeft niet genoeg informatie. Je moet naar de lijst van ondersteunde CPUs kijken om te zien welke upgrades je zou kunnen doen.

Wel even oppassen, er zijn bepaalde processors die dezelfde socket gebruiken (o.a. intel xeon) en toch niet met alle chipsets overweg kunnen. Je kunt wat dat betreft altijd even kijken op de site van de moederbordfabrikant welke CPU's ondersteunt worden.

zelf gelezen: **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De VIA PT890. Staat als 2e genoemd op de pagina.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54
Welke info wil je trouwens halen uit de chipset als het gaat om upgraden van je pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:41:
Welke info wil je trouwens halen uit de chipset als het gaat om upgraden van je pc?
Ik begreep van het verhaal, dat als je cpu wilt veranderen in de socket moet passen, en dat de chipset je cpu kan begrijpen om andere dingen aan te sturen waar je cpu voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:46:
[...]

Ik begreep van het verhaal, dat als je cpu wilt veranderen in de socket moet passen, en dat de chipset je cpu kan begrijpen om andere dingen aan te sturen waar je cpu voor nodig is.
Welke CPUs ondersteund worden verschilt per moederbord. De fabrikant moet immers BIOS updates uitbrengen om nieuwe CPUs te laten herkennen door het moederbord. Dus enkel de chipset kennen geeft niet genoeg informatie. Je moet naar de lijst van ondersteunde CPUs kijken om te zien welke upgrades je zou kunnen doen.

Deze lijst staat in de link in je eerste post, de meest rechtse tab.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:46:
[...]
Dat is betrekkelijk, er bestaan vaak meerdere chipsets voor dezelfde socket kijk bijvoorbeeld naar socket 1155: Z68,P67,H61 om er maar 3 te noemen.
In het verleden waren er vaak nog meer keuzes, onder andere VIA,SIS en Nvidia maakten destijds ook chipsets.
In de pricewatch kun je bij moederborden, na de selectie van de juiste socket, zien welke chipsets voorhanden zijn. Daar staat ook het type chipset.
Wel even oppassen, er zijn bepaalde processors die dezelfde socket gebruiken (o.a. intel xeon) en toch niet met alle chipsets overweg kunnen.
Je kunt wat dat betreft altijd even kijken op de site van de moederbordfabrikant welke CPU's ondersteunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt @species5618 en @E65 voor de informatie waar ik op moet letten en voor de link. Ik kan nu specifieker gaan (uit)zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Onder het "CPU Support List" tabje kan je zien welke er werken. In de praktijk zal je voor een cpu upgrade een Conroe/Allendale willen, dat zijn de snelste cpu's die je bord kan draaien. En gelukkig zijn daar ladingen van tweedehands te vinden en ze kosten bijna niks.

Let wel op: haal niet de Core 2 Duo E6x00 serie in de war met de Pentium E6x00 serie. De laatste is een veel nieuwer model en werkt niet op je bord, de eerste wel. Bijzonder verwarrend dat Intel deze type nummers heeft hergebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 13-12-2011 10:19 ]

Pagina: 1