Nvidia driver oplossing voor upgrade naar versie 2.85.62 - getest met GT555 M 3Gb
Een aantal mensen zullen net als ik af en toe graag een spelletje spelen. De standaard driver die Dell meelevert en ook de laatste upgrade (Video_NV_W74_A09_Setup_4GPJW_ZPE) , is een verouderde driver die veel problemen geeft (lockups) bij o.a. Battlefield 3.
Een oplossing om alsnog te kunnen upgraden naar de laatste versie zal ik hier onder uitleggen:
1) Download de laatste video driver van de Dell site. In mijn geval was dit : Video_NV_W74_A09_Setup_4GPJW_ZPE.
Op één of andere vreemde manier moest ik gebruik maken van de Dell download manager om het bestand te downloaden want als ik een rechtstreekse download wilde proberen kreeg ik een HTTP 404 .
2) Installeer de driver, dit zou zonder problemen moeten verlopen
3) Zoek je Vendor ID en Device ID.
Dit doe je door naar apparaatbeheer te gaan, daar de nVidia kaart te dubbeklikken, vervolgens selecteer je het tabblad 'Details'. Kies daar bij 'Eigenschap' , 'Hardware id's'.
Als het goed is zie je nu een aantal tekstregels in het tekstvak er onder staan. Hier staan je vendor en device ID vermeld. Noteer deze, of kopiëer deze twee regels:
%NVIDIA_DEV.124D.01% = Section048, PCI\VEN_10DE&DEV_124D&SUBSYS_05701028
%NVIDIA_DEV.124D.02% = Section053, PCI\VEN_10DE&DEV_124D&SUBSYS_05711028
4) Download de laatste officiële nVidia driver en sla deze ergens op.
Vervolgens start je de installatie, de driver zal dan vragen waar hij de tijdelijke bestanden mag uitpakken, onthoudt deze locatie. Uiteraard zal de installatie doorlopen en falen omdat er geen compatible hardware is gevonden.
5) Ga naar de locatie waar nVidia setup de installatiebestanden heeft uitgepakt.
Zeer waarschijnlijk is dat C:\nVidia als je de standaard instellingen accepteert.
In dat geval, browse dan naar de volgende directory:
C:\NVIDIA\DisplayDriver\285.62\WinVista_Win7_64\International\Display.Driver
Uiteraard verschilt dit voor de mensen die een ander station of directory hebben gekozen.
Het gaat er voornamelijk om dat je in de "Display.Driver" directory terecht komt.
6) Zoek hier het bestand "nvdm.inf" op en open het met kladblok.
Vervolgens zoek je in het bestand naar het volgende kopje:
[NVIDIA_SetA_Devices.NTamd64.6.0]
Onder dit kopje staan een hele reeks devices met hardware id's vermeld, ga onderaan deze lijst met devices staan en (kopïeer) plak nu de regels toe zoals eerder vermeldt onder de bestaande regels:
%NVIDIA_DEV.124D.01% = Section048, PCI\VEN_10DE&DEV_124D&SUBSYS_05701028
%NVIDIA_DEV.124D.02% = Section053, PCI\VEN_10DE&DEV_124D&SUBSYS_05711028
Dit zelfde truukje doe je ook bij het kopje dat daar direct onder staat:
[NVIDIA_SetA_Devices.NTamd64.6.1]
Ook hier weer een lijst met een aantal devices en dus ga je ook hier de regels zoals hierboven plakken aan het eind van de lijst.
Vervolgens sla je het bestand op.
Dit moet natuurlijk gewoon nvdm.inf blijven, maak er geen andere extensie van.
7) Installeer de 2.85.62 driver gewoon zoals je dat normaal ook doet via de setup en het geheel functioneert zoals het zou moeten. Let wel: Je kunt een vraag krijgen tijdens de installatie dat de driver mogelijk niet geschikt is voor het apparaat maar daar kun je gewoon doorgaan met de installatie.

Start having fun.
Overigens had ik alleen maar lock-ups bij Battlefield en nu loopt het geheel als een zonnetje.
Ook de 3D functionaliteit functioneert goed.
Good luck gents.
It's not who you are , it's who you know.