Hoi iedereen,
In de eerste plaats: ik ben nooit zo heel erg wegwijs geweest op het tweakers forum, maar aangezien ik een probleem heb met mijn Dell XPS 17 (l702x), en dit draadje daar over gaat, toch maar even hier.
Ik heb sinds enige tijd een erg slechte accu. Om die reden heb ik besloten een nieuwe accu te bestellen (de 2e keer alweer). De 1e keer kreeg ik een (volgens mij) namaak Dell batterij uit China, en die werkte niet (hetzelfde probleem als dat ik nu heb, waarover straks meer). Terug gestuurd, nieuwe gekregen, en die deed het prima. (een 9 volts batterij was dat).
Nu heb ik recent een Yanec batterij gekocht, volgens de specificaties zoals dat op replacedirect is gegeven (
http://www.replacedirect....accus.html?prrel=4871586#). Ik heb de 10,8 V 7800 mAh variant besteld, omdat deze de meeste capaciteit heeft. Echter, als ik deze in mijn computer stop, en ik start de computer op, dan valt hij na enkele seconden abrupt uit (adapter is er dan uit). Opstarten werkt dan niet meer, en ik zal dan de adapter er in moeten steken. Als ik hem opstart met de adapter, gaat het dan weer wel aan. Haal ik de adapter er uit, dan ligt het er maar net aan hoe lang het duurt voor hij weer uitvalt. Soms wat langer dan de andere keer, maar hij valt wel uit.
Ik heb inmiddels een 2e batterij gekregen (hetzelfde), maar deze heeft het probleem niet verholpen. Mijn vermoeden is dan ook dat het niet ligt aan de batterij, maar aan mijn laptop. Contact met Dell leert mij dat "alleen Dell batterijen werken met mijn laptop". Belachelijk natuurlijk, want er zijn mensen met gelijke computers die wel een vervangende batterij van Yanec hebben, dan moet het mij toch ook lukken.
Ik heb uiteraard al het een en ander geprobeerd, en kan dus wat uitsluiten. Mijn computer wordt niet te warm, en ook de batterij wordt niet te warm. De batterij wordt gewoon herkend door het systeem, en hij wordt ook gewoon opgeladen. Het voltage neemt wel wat af naarmate ik de batterij gebruik, maar valt (volgens mij) niet onder de cruciale spanning (ik heb wel wat foto's van vitale informatie mocht dat wenselijk zijn). Mijn moederbord heeft een wat oudere BIOS versie staan, namelijk A10 (ik kan upgraden naar A11 en naar A20 geloof ik, maar ik weet niet precies welke ik zou moeten kiezen). In mijn laptop heb ik een samsung SSD geïnstalleerd, en ook heb ik het werkgeheugen uitgebreid (allemaal niet heel spannend dacht ik zo).
Ik heb op het internet al veel gezocht, maar ik herken in veel gevallen mijn probleem niet. Ook op tweakers kon ik het helaas niet vinden als ik bijvoorbeeld zocht op "Yanec" (en zoeken op XPS geeft zóveel hits dat het een beetje onbegonnen werk is). Mocht iemand hier een vermoeden hebben wat mijn probleem is, dan hoor ik dat heel erg graag. Mijn dank zou heel groot zijn
Vriendelijke groet,
Re_mick
Ps: ik heb de aanwijzingen van replacedirect al gevolgd (naar apparaatbeheer, stuurprogramma van batterij verwijderen, opnieuw opstarten). Het hielp niet. In de BIOS kan ik geen optie vinden om te kijken naar de batterij overigens.
[
Voor 3% gewijzigd door
re_mick op 05-11-2015 20:51
]