Beste tweakers,
Een hele tijd geleden was ik erg in goed op de hoogte van alle computer onderdelen die op de markt waren. Dus wist ik exact wat ik wilde hebben toen ik mijn eigen computer ging samenstellen.
Tegenwoordig ben ik een oudere jaars student die tweakers nog wel veel volgt, maar zich niet echt meer heeft verdiept in computer onderdelen.
Een half jaar gelden heb ik, ipv zelf een computer samen stellen een tweedehandse van marktplaats gehaald, zodat ik niet meer op mijn laptop hoefde te gamen. (die na 3 jaar daar toch wat te oud voor werd -> Acer 5930G)
De 'nieuwe pc' heeft de volgende spec's (allemaal stock):
- AsRock P55 Pro mobo (specs)
- Huntkey 500w voeding
- i7 860
- 4x 2gb DD3 1333 Adata = 8gb
- XFX Gtx260
- 1TB Spinpoint
Deze heb ik voor € 400,- op de kop kunnen tikken, vond ik een prima prijs.
Via via heb ik een monitor geregeld.
Het probleem is nu dat ik niet tevreden ben met de monitor, het is een Medion ding. En de kleuren zijn echt bagger. Tenminste de kijkhoeken zijn zo slecht dat je bij gaming je monitor helemaal neer beneden richt om wat te kunnen zien in donkere situaties (uiteraard valt dit allemaal aan te passen, maar het is van nature gewoon best wel crap...)
Als ik een nieuwe monitor koop wordt dat uiteraard een FullHD geval. (waarschijnlijk een 22/23' LED)
Dus ipv de resolutie van 1440x X nu, wordt het dan gamen op 1920x1080.
Dit zorgt uiteraard direct voor problemen voor de videokaart (correct me if i'm wrong!)
Op dit moment speel ik Battlefield 3 op Ultra met 30-35fps (volgens FRAPS), maar stottert hij toch erg wanneer je loopt, alsof je dikke lag hebt. Heel vreemd dat dan toch de fps niet instorten... Maar hij speelt in ieder geval op High prima! (40-50 fps)
Ik ben gaan kijken naar een betere oplossing. Maar de Voeding zal niet genoeg zijn wanneer ik ga upgraden. Ik heb nu voor € 75,- een Cooler Master Silent Pro Gold 800 Watt gekocht, dus dit moet in ieder geval voor afdoende power zorgen
Dan komen we nu bij de videokaarten. Helaas hebik er tegenwoordig te weinig verstand meer van. Ik wilde in ieder geval altijd al een MSI 560GTX Ti Hawk - edition, maar die zijn nu minimaal € 225,-.
Verder zag ik in benchmarks dat een GTX 470 een 560 Ti eruit knalt..... Komt dit door de hogere geheugenbus?! (320 vs 256 bit) Tweedehands zijn deze 470's redelijk 'goedkoop' te krijgen.
Kortom: Ik kom er niet meer uit en hoor graag jullie mening!!
Deze opties qua videokaarten had ik gevonden:
- Asus GTX 470 Tweedehands -> € 125,-
(pricewatch: Asus ENGTX470/2DI/1280MD5)
- Palit GTX 560 (Ti?! staat er niet bij in de advertentie) Tweedehands -> € 115,-
(pricewatch: Palit GTX560 TI 1GB Sonic) ?
- EVGA GTX 470 SuperClocked Tweedehands -> € 155,-
(pricewatch: EVGA GeForce GTX 470 SuperClocked)
- Of deze op Tweakers GTX 560 Ti Tweedehands -> € 160.-
(V&A aangeboden: Asus ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5)
- Of toch nieuw: pricewatch: MSI N560GTX-Ti Hawk
Zoals jullie kunnen zien heb ik me redelijk gefocused op de GTX 470 en de 560.
Ik ben er echter niet uit welke kaart nu beter is, hebben jullie daar ideeën over?
Ik las namelijk dat de 470 behoorlijk heet kan worden..
Samengevat (en een aantal extra vragen):
Een hele tijd geleden was ik erg in goed op de hoogte van alle computer onderdelen die op de markt waren. Dus wist ik exact wat ik wilde hebben toen ik mijn eigen computer ging samenstellen.
Tegenwoordig ben ik een oudere jaars student die tweakers nog wel veel volgt, maar zich niet echt meer heeft verdiept in computer onderdelen.
Een half jaar gelden heb ik, ipv zelf een computer samen stellen een tweedehandse van marktplaats gehaald, zodat ik niet meer op mijn laptop hoefde te gamen. (die na 3 jaar daar toch wat te oud voor werd -> Acer 5930G)
De 'nieuwe pc' heeft de volgende spec's (allemaal stock):
- AsRock P55 Pro mobo (specs)
- Huntkey 500w voeding
- i7 860
- 4x 2gb DD3 1333 Adata = 8gb
- XFX Gtx260
- 1TB Spinpoint
Deze heb ik voor € 400,- op de kop kunnen tikken, vond ik een prima prijs.
Via via heb ik een monitor geregeld.
Het probleem is nu dat ik niet tevreden ben met de monitor, het is een Medion ding. En de kleuren zijn echt bagger. Tenminste de kijkhoeken zijn zo slecht dat je bij gaming je monitor helemaal neer beneden richt om wat te kunnen zien in donkere situaties (uiteraard valt dit allemaal aan te passen, maar het is van nature gewoon best wel crap...)
Als ik een nieuwe monitor koop wordt dat uiteraard een FullHD geval. (waarschijnlijk een 22/23' LED)
Dus ipv de resolutie van 1440x X nu, wordt het dan gamen op 1920x1080.
Dit zorgt uiteraard direct voor problemen voor de videokaart (correct me if i'm wrong!)
Op dit moment speel ik Battlefield 3 op Ultra met 30-35fps (volgens FRAPS), maar stottert hij toch erg wanneer je loopt, alsof je dikke lag hebt. Heel vreemd dat dan toch de fps niet instorten... Maar hij speelt in ieder geval op High prima! (40-50 fps)
Ik ben gaan kijken naar een betere oplossing. Maar de Voeding zal niet genoeg zijn wanneer ik ga upgraden. Ik heb nu voor € 75,- een Cooler Master Silent Pro Gold 800 Watt gekocht, dus dit moet in ieder geval voor afdoende power zorgen
Dan komen we nu bij de videokaarten. Helaas hebik er tegenwoordig te weinig verstand meer van. Ik wilde in ieder geval altijd al een MSI 560GTX Ti Hawk - edition, maar die zijn nu minimaal € 225,-.
Verder zag ik in benchmarks dat een GTX 470 een 560 Ti eruit knalt..... Komt dit door de hogere geheugenbus?! (320 vs 256 bit) Tweedehands zijn deze 470's redelijk 'goedkoop' te krijgen.
Kortom: Ik kom er niet meer uit en hoor graag jullie mening!!
Deze opties qua videokaarten had ik gevonden:
- Asus GTX 470 Tweedehands -> € 125,-
(pricewatch: Asus ENGTX470/2DI/1280MD5)
- Palit GTX 560 (Ti?! staat er niet bij in de advertentie) Tweedehands -> € 115,-
(pricewatch: Palit GTX560 TI 1GB Sonic) ?
- EVGA GTX 470 SuperClocked Tweedehands -> € 155,-
(pricewatch: EVGA GeForce GTX 470 SuperClocked)
- Of deze op Tweakers GTX 560 Ti Tweedehands -> € 160.-
(V&A aangeboden: Asus ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5)
- Of toch nieuw: pricewatch: MSI N560GTX-Ti Hawk
Zoals jullie kunnen zien heb ik me redelijk gefocused op de GTX 470 en de 560.
Ik ben er echter niet uit welke kaart nu beter is, hebben jullie daar ideeën over?
Ik las namelijk dat de 470 behoorlijk heet kan worden..
Samengevat (en een aantal extra vragen):
- Op 1920x1080 gaat die GTX 260 geen speelbare fps neerzetten bij BF3, of wel? (bij minimaal medium graphics)
- Welke vid. kaart kan ik het beste nemen als ik upgrade?
- Heeft het eventueel zin om het geheugen te vervangen? (geheugen kost eig. niks meer tegewoordig) En wat is dan mooi om te kopen? (budget 50-100 euro)
- Hoe zit het precies met de processor (i7 860) is er een kans dat die in de komende 2 jaar een bottleneck gaat vormen bij gamen?
- Is het een toegevoegde waarde om mijn GTX 260 te gaan gebruiken als Dedicated PHYSX kaart?!
- Zijn er verder aspecten aan de huidige setup die evt. problemen gaan opleveren of onmogelijkheden hebben met een nieuwe vid. en voeding?