Kleine hulp bij upgraden systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-01 19:39
Beste tweakers,

Een hele tijd geleden was ik erg in goed op de hoogte van alle computer onderdelen die op de markt waren. Dus wist ik exact wat ik wilde hebben toen ik mijn eigen computer ging samenstellen.

Tegenwoordig ben ik een oudere jaars student die tweakers nog wel veel volgt, maar zich niet echt meer heeft verdiept in computer onderdelen.
Een half jaar gelden heb ik, ipv zelf een computer samen stellen een tweedehandse van marktplaats gehaald, zodat ik niet meer op mijn laptop hoefde te gamen. (die na 3 jaar daar toch wat te oud voor werd -> Acer 5930G)

De 'nieuwe pc' heeft de volgende spec's (allemaal stock):
- AsRock P55 Pro mobo (specs)
- Huntkey 500w voeding
- i7 860
- 4x 2gb DD3 1333 Adata = 8gb
- XFX Gtx260
- 1TB Spinpoint
Deze heb ik voor € 400,- op de kop kunnen tikken, vond ik een prima prijs.

Via via heb ik een monitor geregeld.

Het probleem is nu dat ik niet tevreden ben met de monitor, het is een Medion ding. En de kleuren zijn echt bagger. Tenminste de kijkhoeken zijn zo slecht dat je bij gaming je monitor helemaal neer beneden richt om wat te kunnen zien in donkere situaties (uiteraard valt dit allemaal aan te passen, maar het is van nature gewoon best wel crap...)

Als ik een nieuwe monitor koop wordt dat uiteraard een FullHD geval. (waarschijnlijk een 22/23' LED)
Dus ipv de resolutie van 1440x X nu, wordt het dan gamen op 1920x1080.
Dit zorgt uiteraard direct voor problemen voor de videokaart (correct me if i'm wrong!)

Op dit moment speel ik Battlefield 3 op Ultra met 30-35fps (volgens FRAPS), maar stottert hij toch erg wanneer je loopt, alsof je dikke lag hebt. Heel vreemd dat dan toch de fps niet instorten... Maar hij speelt in ieder geval op High prima! (40-50 fps)

Ik ben gaan kijken naar een betere oplossing. Maar de Voeding zal niet genoeg zijn wanneer ik ga upgraden. Ik heb nu voor € 75,- een Cooler Master Silent Pro Gold 800 Watt gekocht, dus dit moet in ieder geval voor afdoende power zorgen ;)

Dan komen we nu bij de videokaarten. Helaas hebik er tegenwoordig te weinig verstand meer van. Ik wilde in ieder geval altijd al een MSI 560GTX Ti Hawk - edition, maar die zijn nu minimaal € 225,-.
Verder zag ik in benchmarks dat een GTX 470 een 560 Ti eruit knalt..... Komt dit door de hogere geheugenbus?! (320 vs 256 bit) Tweedehands zijn deze 470's redelijk 'goedkoop' te krijgen.
Kortom: Ik kom er niet meer uit en hoor graag jullie mening!!

Deze opties qua videokaarten had ik gevonden:

- Asus GTX 470 Tweedehands -> € 125,-
(pricewatch: Asus ENGTX470/2DI/1280MD5)
- Palit GTX 560 (Ti?! staat er niet bij in de advertentie) Tweedehands -> € 115,-
(pricewatch: Palit GTX560 TI 1GB Sonic) ?
- EVGA GTX 470 SuperClocked Tweedehands -> € 155,-
(pricewatch: EVGA GeForce GTX 470 SuperClocked)
- Of deze op Tweakers GTX 560 Ti Tweedehands -> € 160.-
(V&A aangeboden: Asus ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5)

- Of toch nieuw: pricewatch: MSI N560GTX-Ti Hawk

Zoals jullie kunnen zien heb ik me redelijk gefocused op de GTX 470 en de 560.
Ik ben er echter niet uit welke kaart nu beter is, hebben jullie daar ideeën over?
Ik las namelijk dat de 470 behoorlijk heet kan worden..

Samengevat (en een aantal extra vragen):
  1. Op 1920x1080 gaat die GTX 260 geen speelbare fps neerzetten bij BF3, of wel? (bij minimaal medium graphics)
  2. Welke vid. kaart kan ik het beste nemen als ik upgrade?
  3. Heeft het eventueel zin om het geheugen te vervangen? (geheugen kost eig. niks meer tegewoordig) En wat is dan mooi om te kopen? (budget 50-100 euro)
  4. Hoe zit het precies met de processor (i7 860) is er een kans dat die in de komende 2 jaar een bottleneck gaat vormen bij gamen?
  5. Is het een toegevoegde waarde om mijn GTX 260 te gaan gebruiken als Dedicated PHYSX kaart?!
  6. Zijn er verder aspecten aan de huidige setup die evt. problemen gaan opleveren of onmogelijkheden hebben met een nieuwe vid. en voeding?
Alvast ontzettend bedankt voor degenen die mijn hiermee willen helpen!!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Misschien dat deze link je vragen reeds kan beantwoorden: http://www.tomshardware.c...s-performance,3063-3.html

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:33
1. Op 1920x1080 gaat die GTX 260 geen speelbare fps neerzetten bij BF3, of wel? (bij minimaal medium graphics)
Nope, die 260GTX is al droevig genoeg op 1680x1050 resolutie in moderne games, laat staan full HD.

2. Welke vid. kaart kan ik het beste nemen als ik upgrade?
Ikzelf zou een 570GTX of een HD6950/HD6970 halen.

3. Heeft het eventueel zin om het geheugen te vervangen? (geheugen kost eig. niks meer tegewoordig) En wat is dan mooi om te kopen? (budget 50-100 euro)
Je zou een setje van 2x4GB DDR3-PC1600 kunnen halen, net iets sneller en werkt ook volgens de specs. Maar daar zou ik me niet heel druk om maken eigenlijk, je videokaart is erger en 8GB heb je al.

4. Hoe zit het precies met de processor (i7 860) is er een kans dat die in de komende 2 jaar een bottleneck gaat vormen bij gamen?
Het is een quad-core met leuke snelheid, best leuk ding. Niks mis mee zou ik zeggen, ook de komende 2 jaar niet; niet voor gamen althans.

5. Is het een toegevoegde waarde om mijn GTX 260 te gaan gebruiken als Dedicated PHYSX kaart?!
Nee, het aantal games dat echt PhysX van nVidia ondersteund ligt laag. De nieuwste games die ik heb gekocht gebruiken het in ieder geval niet, dus om daar nu een aparte kaart voor in te hangen.

Specs

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-01 19:39
Dank jullie wel voor beide antwoorden!

De link van Big Womly en het verhaal van Freaky Maus wijzen er dus eigenlijk op dat Geheugenbus van de videokaart belangrijker is dan de core clock. (right?!)

Maar Freaky Maus, een GTX 560 Ti, of GTX 470, of evt een GTX 560 Ti Hawk (MSI), is niet voldoende voor de komende 2 jaar?
Want er zit wel een behoorlijk prijsverschil tussen de 570 en de 560.

Is eventueel ergens een tweedehandse GTX 480 op de kop tikken voor 175-200 euro een goed idee? Of is het toch beter om dan voor dat geld gewoon een 560 Ti te halen? (zelfs nieuw voor 200) Of hopen dat ik voor 50euro meer een tweedehands 570 tegenkom?
Of hem ff flink uit de broek laten hangen en voor 300euro een (nieuwe) GTX 570 te kopen?
En welke adviseer je me dan precies? (merkt etc.)

Nogmaals hartelijk dank voor de antwoorden!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:33
Een 470GTX of 480GTX zou ik links laten liggen, die dingen worden nogal warm. Zijn best snelle dingen, daar niet van maar de temperatuur en daar bijkomend geluid is niet echt fijn.

En je geeft nu aan BF3 op Ultra settings te spelen, wil je dit op 1920x1080 resolutie ook nog kunnen dan zul je toch een behoorlijke videokaart nodig hebben. Specifiek voor BF3 willen sommige 2GB geheugen hebben omdat dit gebruikt (zou) worden. Zelf vind ik het wel best en draai hier op "high" met een enkele "ultra" setting (auto settings), dus of het gaat stotteren op volledig ultra settings heb ik niet uitvoerig geprobeerd. Bij de aanschaf niet aan gedacht dat ruim 1GB geheugen wel is te weinig zou kunnen zijn, anders had ik nu misschien een HD6970 erin hangen.
Of je met een 570GTX 2 jaar vooruit kunt is lastig te bepalen, je zult ongetwijfeld van ultra settings moeten zakken naar lagere settings. Als BF3 het nu namelijk goed benut zal het over 2 jaar alleen maar erger zijn, maargoed dit blijft altijd want geen enkele huidige kaart is "futureproof".

Ik weet niet of de AMD HD7000-serie videokaarten snel uitkomen, anders zou je daarop kunnen wachten. Als het meezit dalen op z'n minst de prijzen van de 6000-serie. Ik zou in ieder geval een 2ehands 470/480GTX niet kopen, maar eerder gaan voor een 6950/6970 of 560Ti/570GTX. Het is maar net of je die €100 extra wilt uitgeven, een 560Ti gaat het misschien lastig krijgen met BF3 op 1920x1080 met ultra settings. Beste aanrader is dan denk ik een HD6950 2GB, waar ik zelf zou kiezen voor Asus of MSI vanwege de koelers. Zelf bezit ik een 570GTX van Asus met zo'n drie-slots koeler erop, ding is belachelijk groot maar koelt uiteraard als een malle met weinig geluid. MSI heb ik geen ervaring mee maar hoor ik goeds over, voordeel is dat deze maar twee-slots is; handig voor SLI/CF.

Specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De link van Big Womly en het verhaal van Freaky Maus wijzen er dus eigenlijk op dat Geheugenbus van de videokaart belangrijker is dan de core clock. (right?!)
Negeer dergelijke specs, kijk gewoon naar benchmarks van kaarten. Je kunt sowieso specs als core clock en geheugenbandbreedte alleen vergelijken bij exact dezelfde architectuur, totaal niet tussen architecteren (zie de MHz-myth voor uitleg waarom, gaat net zo op voor GPU's als CPU's).

Verder zou ik je vooral willen verwijzen naar:
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
[BBG aanschaf] Videokaarten
- en verzoeken voortaan de moeite te nemen om naar actieve topics te kijken voor je zelf een vraag stelt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.