Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 15:51

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Ik heb aankomende zaterdag een afspraak bij de makelaar voor een nieuwbouw project wat ik en mijn vrouw erg leuk vinden en ons enorm aantrekt om te gaan kopen.

Maar ik als beginner weet natuurlijk niets van het kopen van een huis.

Dus ik ben maar begonnen met wat vragen op te stellen die ik aan de makelaar ga stellen om een goed beeld te krijgen van het project en wat de kosten daadwerkelijk zijn.

Op de site staat vermeld dat het in fases word opgeleverd en dat de eerste Fase is begonnen afgelopen november.
Ook is het niet duidelijk op te maken of het om inloting gaat of gewoon normale koop(first come first get).

Deze vragen heb ik al zelf opgesteld. En misschien dat jullie nog goede vragen hebben of tips waar ik op moet letten.
  • Is het project gebasseerd op inloting?\
  • Hoeveel fases zijn er?
  • Wat zijn de verwachte oplever data's van de fases?
  • Wat is de Huur / Koop ratio?
  • Sociale huur of vrijesector? Vrijesector wat worden de huur prijzen?
  • Hoeveel % is al verkocht van het project?
  • Is er een duidelijk kavel tekening zodat wij hierop een woning kunnen uitzoeken? Is namelijk niet te vinden op de website.
  • Worden de woningen casco opgeleverd of zitten een voor geinstalleerde keuken/badkamer al in de prijs? En is hier een keuze mogelijkheid in?
  • GIW van toepassing op het prjoect? Zo ja op wat precies(schriftelijk te ontvangen)
  • Hoeveel bouwrente word er gevraagt?
  • Hoe gaat de termijn betaling verlopen? Is hier ook over te onderhandelen?
Ben ik zo op de goede richting of moeten hier nog veel vragen bij komen?
Hypotheek kwestie is er niet aangezien de woningen op 70% van maximale hypotheek lening zit.

Verwijderd

Meestal zijn projecten gebaseerd op wie het eerst komt, wie het eerst maalt en niet loting. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de vraag en locatie :).
Waarom is het overigens relevant of er (al dan niet sociale) huurwoningen komen?

Relevant topic voor jou ter leesvoer: Meerwerk nieuwbouwhuis

Wat me ook net te binnen schiet: zorg dat je (in deze tijd zeker) in een waarborgfonds zit, zodat je niet de l*l bent wanneer de aannemer failliet gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2011 13:13 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TrekDr0p schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:51:
• GIW van toepassing op het prjoect? Zo ja op wat precies(schriftelijk te ontvangen)
Kleine toelichting, GIW bestaat niet meer (sinds 01-01-2010), de aangesloten organisaties geven nu op eigen naam deze certificaten af.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 12-12-2011 13:12 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 23:05

Barrycade

Through the...

Bij welk verkocht % gaat men bouwen? Meestal is dat vanaf 70%, maar dit kan afwijken.
Tis zuur als je als eerste een contract hebt getekend en dan maar niet gaat beginnen omdat de rest niet is verkocht.

Maar ik zou even naar http://www.eigenhuis.nl/kopen/ van Vereniging Eigenhuis gaan.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:10:
Waarom is het overigens relevant of er (al dan niet sociale) huurwoningen komen?
Woon toch liever in een buurt waar het grootste gedeelte koop/vrije sector huren is, iets met dat je kinderen nog op straat kunnen spelen en zo.

Begrijp mij niet verkeerd ik woon in Amsterdam in een buurt met nogal wat sociale woningbouw en daar stoor ik mij niet heel erg aan, maar als ik dit in zou kunnen ruilen voor een woning in oud-zuid dan zou ik dat zo doen.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Als de eerste fase al begonnen is lijkt me dat het project al het minimumverkoop criterium heeft gehaald.

@TS Ik denk dat je op al die vragen vanzelf al antwoord krijgt bij dat gesprek.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

StephaN900 schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:24:
[...]

Woon toch liever in een buurt waar het grootste gedeelte koop/vrije sector huren is, iets met dat je kinderen nog op straat kunnen spelen en zo.

Begrijp mij niet verkeerd ik woon in Amsterdam in een buurt met nogal wat sociale woningbouw en daar stoor ik mij niet heel erg aan, maar als ik dit in zou kunnen ruilen voor een woning in oud-zuid dan zou ik dat zo doen.
Mwah, begrijp je punt wel. Ik woon zelf in een gebouw met sociale huurwoningen, en het zijn inderdaad toch meestal de mensen in de sociale huurwoningen die zich als tokkies gedragen. Desalniettemin is dergelijk gedrag natuurlijk niet voorbehouden aan huurders en kunnen kopers net zo goed zich asociaal gedragen. Je hebt overigens natuurlijk sociale woningbouw (€200,-) en sociale woningbouw (€650,-). ;)

• Black!
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-11 22:57
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:10:
Wat me ook net te binnen schiet: zorg dat je (in deze tijd zeker) in een waarborgfonds zit, zodat je niet de l*l bent wanneer de aannemer failliet gaat.
Ik zou deze vraag zeker stellen. Heb onlangs ook gekozen voor nieuwbouw. Mijn makelaar stond er op dat ik niet zou tekenen voordat dit certificaat/garantie was afgegeven. Scheelt je zoals Maximized aangaf een hoop gedonderd mocht er iets mis gaan bij de aannemer. Je bent dan zeker dat je huis wordt afgebouwd.

• riesjaar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 19:36
Als er ook nog regels zijn van de gemeente en waar dan sancties opgelegd
kunnen worden.

Bij mij is dat ik een beuken heg als erfscheiding bij de voortuin voor ten altijde
moet blijven staan en niet hoger als ongeveer 70 cm mag laten groeien,
en de kleuren van het de kozijnen en deuren niet mag veranderen.

Bij een vriend van mij is dat bijvoorbeeld dat hij de auto absoluut niet mag
wassen op zijn eigen oprit

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 22:37
of er koppeling aan stadsverwarming zit, of ook apart gasaansluiting?
tip: zie het artikel op OLINO, inz. het beëindigen van stadsverwarming!
http://www.olino.org/arti...-einde-van-stadverwarming

niet geheel onbelangrijk, met stadsverwarming ben je aan de goden (to say the least) overgeleverd....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:56:
of er koppeling aan stadsverwarming zit, of ook apart gasaansluiting?
tip: zie het artikel op OLINO, inz. het beëindigen van stadsverwarming!
http://www.olino.org/arti...-einde-van-stadverwarming

niet geheel onbelangrijk, met stadsverwarming ben je aan de goden (to say the least) overgeleverd....
Hele goeie. Zou voor mij een absolute dealbreaker zijn.

• 50Miles
  • Laatst online: 12-11-2021
Je mag me best PM/DM'en. Ik zit momenteel midden in een nieuwbouwproject op projectbasis. Bevalt tot nu toe zeer goed, maar je moet zeer alert zijn op de inhoud van de koop/aanneemovereenkomst, ongeacht wat de makelaar zegt.

Bouwrente heb ik afgedwongen dat dit pas op 15 november 2011 in zou gaan over de reeds vervallen termijnen. Dit was bij mij alleen de grond, dus ik heb ervoor gezorgd dat ik op 14 november bij de notaris zat voor de levering van de grond. Hierdoor tot op heden nog geen cent bouwrente betaald ;). Nu alleen zorgen dat ik de termijnen op tijd betaal om de bouwrente te vermijden.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• 50Miles
  • Laatst online: 12-11-2021
riesjaar schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:21:
Als er ook nog regels zijn van de gemeente en waar dan sancties opgelegd
kunnen worden.

Bij mij is dat ik een beuken heg als erfscheiding bij de voortuin voor ten altijde
moet blijven staan en niet hoger als ongeveer 70 cm mag laten groeien,
en de kleuren van het de kozijnen en deuren niet mag veranderen.

Bij een vriend van mij is dat bijvoorbeeld dat hij de auto absoluut niet mag
wassen op zijn eigen oprit
Bij mij mag ik geen stenen of houten erfafscheiding hebben daar waar ik aan openbare grond grens (hoekperceel). Dit moet dus allemaal groenvoorziening zijn. Dit zijn dus inderdaad ook attentiepunten, waar je overigens niets aan kunt doen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 19:32
TrekDr0p schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:51:
  • Worden de woningen casco opgeleverd of zitten een voor geinstalleerde keuken/badkamer al in de prijs? En is hier een keuze mogelijkheid in?
Mijn antwoord is gebaseerd op eigen ervaringen en die uit mijn vriendenkring, in een Belgische context. Ik ga er van uit dat Nederlandse bouwfirma's op een gelijkaardige manier te werk gaan.

Indien men een keuken/badkamer voorziet zullen deze naar alle waarschijnlijkheid van een basiskwaliteit zijn (klepper van een eufemisme) en kan je ze inderdaad gaan aanpassen naar eigen smaak. Uiteraard tegen een meerprijs. Daarnaast werd ik min of meer verplicht om te gaan shoppen bij winkels die de bouwfirma aanwees, omdat ze de basisprijs van de keuken/badkamer niet volledig terugbetaalden indien ik bij andere winkels zou gaan.

Deze lijn trekt men trouwens door naar alle extra's die je eventueel wilt, en geloof me je zal sowieso extra zaken willen bestellen. De standaard keuken/woonkamer/... bevat bijvoorbeeld een minimum aan stopcontacten, en per extra stopcontact betaal je een forse prijs (ik zat aan 50 euro/stuk). De bouwfirma zal je een hele hoop keuzes voorstellen, allen tegen een bepaalde meerprijs.

Dus voorzie een budget voor deze zaken bovenop de normale prijs.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 15:35
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:43:
[...]

Mwah, begrijp je punt wel. Ik woon zelf in een gebouw met sociale huurwoningen, en het zijn inderdaad toch meestal de mensen in de sociale huurwoningen die zich als tokkies gedragen. Desalniettemin is dergelijk gedrag natuurlijk niet voorbehouden aan huurders en kunnen kopers net zo goed zich asociaal gedragen. Je hebt overigens natuurlijk sociale woningbouw (€200,-) en sociale woningbouw (€650,-). ;)
Voor ons was het zelfs de dealbreaker. Prachtig nieuwbouwproject gezien met leuke twee-onder-een-kap woningen. Bleek 60% van het project sociale huur te zijn (en dan voornamelijk de rijtjeshuizen direct naast de woningen die we op het oog hadden). Vanuit ons oude huis hadden we daar slechte ervaringen mee, vuilniszakken werden gewoon op straat gedumpt, tuinen werden niet bijgehouden of als opslagplaats voor auto-onderdelen gebruikt etc. We wisten dus dat we dit absoluut niet meer wilden.

Nu klinkt het alsof we hiervoor in een achterstandswijk woonden, maar het betrof hier een vinex-wijk uit 2002 :X

.....

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 22:20

Kju

Vertrouw uitsluitend de informatie die schriftelijk aan je kenbaar is/wordt gemaakt. De makelaar zal in zijn "enthousiasme" om te verkopen vaak zeer belangrijke punten afwimpelen met een smoes of van onderwerp veranderen, misschien ook omdat hij vaak het antwoord niet direct weet.
Daarnaast kan je, voordat je maar dan ook één handtekening gezet hebt, vragen om het bestek (zodat je in detail weet wat waar komt en op welke wijze er gewerkt moet worden), aanvullende voorwaarden op straat/buurtniveau en een concept-koopovereenkomst (zodat je weet waar je aan begint voordat je de knoop doorhakt). Vaak zijn mensen geneigd om, ondanks een nadelige koopakte, toch te gaan tekenen omdat ze de beslissing al eerder hebben genomen om te kopen en al uitkijken naar een nieuwe woning (dan is het een stuk moeilijker om nee te zeggen). Zorg er daarom voor dat je al weet wat je zal moeten tekenen voordat je de aankoopbeslissing neemt.
Verder moet je je uitgebreid laten informeren en moet je er voor zorgen dat jij naar jouw tevredenheid alle antwoorden op je vragen krijgt. Zij willen verkopen, laat ze dan ook de moeite nemen om je goed te informeren.

PSN: Kjujay

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:37

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hoeveel % is al verkocht van het project?
Als je hier antwoord op hebt, vraag dan ook gelijk door wat voor soort mensen er dan gekocht hebben. Ik kan me voorstellen dat als je zelf jonge kinderen hebt, dat je dan niet in een straat wilt wonen met alleen maar bejaarden enzo (vriendjes om mee te spelen enzo...)
Worden de woningen casco opgeleverd of zitten een voor geinstalleerde keuken/badkamer al in de prijs? En is hier een keuze mogelijkheid in?
Ik zou rekenen op het eerste, en rekening mee houden dat de 'projectleverancier' veels te duur is :')

Voorts: Ook zou ik even navragen naar de termijnen van het meerwerk. Sommige 'ingrijpende' meerwerkopties kunnen vaak maar gekozen worden in fase 0 of fase 1 van het project. Zou zuur zijn als je daar je zinnen op zet terwijl het niet meer mogelijk is...

En ook zou ik navragen als de tekening van de woning je niet helemaal bevalt, of het mogelijk is om de kamerindeling te veranderen. Was bij ons mogelijk zonder meerprijs.

Verder heb je praktisch het zelfde lijstje als wat ik stelde :D

en dit overigens:
Vertrouw uitsluitend de informatie die schriftelijk aan je kenbaar is/wordt gemaakt. De makelaar zal in zijn "enthousiasme" om te verkopen vaak zeer belangrijke punten afwimpelen met een smoes of van onderwerp veranderen, misschien ook omdat hij vaak het antwoord niet direct weet.
Maar meestal staat alles wel zo'n beetje in de projectfolders.

[ Voor 15% gewijzigd door Polariteit op 13-12-2011 14:31 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
@Maximized
Daar ging ik stiekem ook een beetje vanuit dat het gewoon is wie het eerst komt, aangezien het niet specifiek op de website stond, wat wel zo was met een paar andere projecten waar we in geintresseerd waren.

Waarborgfonds is inderdaad een hele goede deze ga ik erin zetten.

Wat het sociale huur gedeelte betreft, ik heb misschien een verkeerd idee ermee, maar het project zijn allemaal een gezins woningen en als je sociale huur wilt hebben moet je onder modaal verdienen. Dan heb ik al gauw zo iets van dat het minder opgeleide mensen zijn en niet helemaal mensen waar ik samen in 1 straat wil wonen. Heb altijd het idee dat het een beetje Aso's/werkeloze zijn die dan in net zo een woning als ik woont alleen dan wel voor de helft van de prijs.

@SinergyX
Dat zei een collega ook al, bedankt. Dan inderdaad goed opletten dat er waarborg en certificaten zijn.
Denk wel dat het goed zit aangezien de BAM de bouwer is van het project. Heb zelf bij de BAM gewerkt dus zal de projectleider eens een email dichten via een oud collega.

@littlejoannes
Daarom vind ik het ook belangrijk dat ik weet of voor het hele project al 70% is verkocht of alleen voor de eerste fase.
Die site is zeer handig :D

@riesjaar
Dat zijn ook goede dingen. noted aan mijn lijstje.

@NielsTn
Dit is zeker een goede.
Aangezien ik bij een installatie bedrijf werk, weet ik genoeg voorbeelden van dingen die mis gaan met stadsverwarming. Dat is echt niets voor mij.
Ook toegevoegd aan de lijst..

@50Miles
Ik zal het onthouden. Zal je onder me PM/DM hotkey zetten.

@kapoen
Wij hebben het idee omzelf onze eigen aannemer te gebruiken, aangezien we die in de familie hebben voor de aanpassingen van de woning.
Hiervooor had ik ook een nieuwe vraag:
Mogen we onze eigen aannemer gebruiken na oplevering en vervalt er dan geen garantie?

@Kju
Ik ben erg van alles op papier, dit ook mede door mijn werk. Daar willen we ook alles zwart op wit hebben. Er kan altijd een spraak verwaring of zoals jij zegt een over enthousiaste opdrachtgever/onderaannemer.

@marceltuit
Goede vraag over wat voor mensen er gekocht hebben. Maar te zien aan de ligging en de vele kinderdag verblijven en scholen in de 10min radius zal het wel jonge gezinnen worden hoop ik.
Dat missen we hier enorm in Amsterdam, ook een van de redes om te verhuizen.

Helaas vind ik de project brochure een beetje minimaal.

Verwijderd

En vergeet niet tijdens de bouw af en toe langs te fietsen en foto's te maken. Achteraf gezien is het erg leuk om te zien hoe je huis (en straat) wordt gebouwt, kan ik je vertellen. :)

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:37

Polariteit

Fietsende fotografeur

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:09:
En vergeet niet tijdens de bouw af en toe langs te fietsen en foto's te maken. Achteraf gezien is het erg leuk om te zien hoe je huis (en straat) wordt gebouwt, kan ik je vertellen. :)
200% eens. ik heb er nog steeds spijt van dat ik het eigenlijk alleen tijdens de 'kijkdag' en opleveringdag gedaan heb :(

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:09:
Dat is zeker een leuk idee, toch leuk om later aan de kleine te laten zien.

Na al jullie advies en raad, krijg ik steeds meer zin om zaterdag mijn jaar enorm goed af te sluiten.
En hopelijk volgend jaar kerst in onze nieuwe woning te vieren met familie en vrienden.
Pagina: 1