In de kerstvakantie teveel tijd omhanden en me gewaagd aan een wild idee: de cinewall-roomdivider. Een audio-meubel 2.0.
Het is natuurlijk niet ieders smaak, maar wellicht zou het goed uitpakken. Ik beschrijf het hier ook wat uitgebreider omdat cinewalls wat meer in trek komen en wellicht iemand kan inspireren.
Ik had geen goed voorbeeld dus werd het “where no man has gone before – StarTrek” project.
Na een schets kwam ik er wel achter dat alle audiowetten getart zouden worden en een no-go project voor menigeen zou worden

:
- Inbouw luidsprekers ipv vrijstaand
- Soundbar vrij laag
- TV inbouwen
- Plaatsing tegen reflecterende muur aan
Maar, al die verzonnen “rules of thumbs” over audio wat wel en niet mag, worden door iedereen braaf herhaald maar zelden echt getoetst in de praktijk.
Zo is ook een zuilluidspreker een compromis met een grote kast, er is gewoonweg geen perfecte luidspreker.
Dus alle vooroordelen overboord gegooid en ongehinderd door kennis aan het project begonnen.
De materialen goedkoop bij elkaar geschraapt her en der. Het mocht ook niet te duur worden, als het niet zou bevallen moest het geen pijnpunt worden:
3 platen MDF 18 mm
8 kleine gipsplaten 200 x 60 cm, dik 9 mm
8 hoekijzers 1-3 mm randje
Doosje 150 stuks mdf schroeven
Gipsplaatschroeven (had ik nog)
200 ml constructielijm
Zak Roodband 25 kg
Totaal 200 euro ofzo, afmetingen kast buitenmaten 220 cm x 114 cm x 30 cm diep
Ik heb 4 open omlijstingen gemaakt: 1 voor de tv, 1 voor de soundbar uitsparing en 2 voor de luidspreker uitsparingen.
Deze op de voor- en achterplaat gelegd en binnenzijde afgetekend. Daarna de voorzijde uitgezaagd en de platen (op maat gemaakt, 220 cm x 118 cm circa) op elkaar gelegd, verlijmd en geschroefd.
De kast staat. Inderdaad, een beetje overdreven geef ik toe, 150 schroeven zitten erin, voor en achterzijde:
De TV wilde ik aan een beugel hangen, dus heb ik een oud stuk eiken plank 7cm dik, in de kast gemonteerd. Met een hoop schroeven vanaf de achterkant.
Ik wilde het geheel later gaan stucen en dus heb ik aan de onderkant-binnenzijde een rondom balkjes geschroefd als “blinde voet” zodat de kast zwevend oogt en tevens ik kan stucen tot aan het onderste hoekijzer.
Wel kwam er een natuurkundig probleempje bij kijken: de tv aan de beugel weegt circa 25 kg. Volgens wat bierviltberekeningen was een contragewicht (kast) van circa 80 kg voldoende. Toch lag ik er wakker van dat de divider zou kunnen kantelen als de tv maximaal uit gestrekt werd en heb besloten om tipping voetjes te maken.
Gipsplaten aangebracht met hoekijzer en daarna vet gestuced. In de woonkamer…. Buiten was het te koud en de garage te vol. Beetje een zooitje zo in de woonkamer en ik kan je verklappen dat ik veel voetstappen naar de keuken heb gemaakt richting koffiezetapparaat zoals een echte stucadoor.
De gipsplaten lopen trouwens door tot in de kast. De achterwand binnenzijde is wel gewoon mdf gebleven.
Het geheel is nu zowat klaar en in de latex gezet.
De tv past precies, wat een knap rekenwerk – uhm zwaar geluk gehad, circa 2 cm verrekend maar ging nog net …
Audio probleem
Het geluid van de Dali Oberon On Wall viel nogal tegen. Op de 1 of andere manier waren ze vlak en emotieloos. Mijn vriendin (met erg goed gehoor) vond ze gewoon niet ok klinken. Ze hoorde geen diepte, geen echte warmte en vooral wat vervorming – wellicht door de luidsprekerkast – hier en daar. Ik heb even andere speakers aan de draad gehangen (oude Dali 104) en inderdaad was het verschil bedroevend. In het voordeel van de Dali 104 dan wel. Ze was tot mijn verbazing dolblij toen ik zei dat ik ze ging vervangen, dat had ik niet zo verwacht
1e poging met Dall Oberon On-Wall in de nissen, wel lekker strak:
Ik heb me suf gezocht voor een oplossing en wilde toch een goede monitor neerzetten in de nis. Ik heb me wel even afgevraagd of dit nu wel de goede richting zou zijn maar ik wilde wel nu een audiofiele oplossing en geen echte inbouw luidsprekers (die me nooit bekoord hebben, ik heb ze ooit gehad). Ook is er verder geen belemmering volgens mij om boekenkastluidsprekers wat in te bouwen, mits je de bas onder controle krijgt. Je hebt tenslotte ook frontported speakers. Een verdere beperking was de diepte: de nis is slechts 29 cm diep, veel luidsprekers zouden dan uitsteken. De keuze was niet erg reuze.
Deze review over de Dali Menuet SE :
https://www.youtube.com/watch?v=FxBk7cjlwvE
triggerde mijn interesse omdat hij door de luidsprekers “geraakt” was.
Ik heb een luistersessie gedaan bij Klubben in Tilburg en daar gespeeld met deze Dali Menuet SE (vergeleken met Oberon On Wall, B&W 607 e 706 etc.). Hulde aan de medewerking: we hebben zelfs de situatie nagebootst door de Menuet in te bouwen. Ook de medewerker ging volledig los en vond het wel een aardige uitdaging.
Afijn, na de luistersessie ze besteld, ook omdat ze nearfield en tegen een muur gebruikt mogen worden door de speciale 45 graden bassport, wat wel handig is als je ze in een nis zet natuurlijk.
Verder was ik ook tevreden over de basrespons tegen een muur aan en zijn ze klein (25 cm hoog x 15 cm breed x 23 cm diep), ik hoefde geen grote aanpassing aan de diepte te maken, circa 7 cm vrije ruimte om de lucht nog ruimte te geven uit de basport.
Alleen de nis vond ik wat te groot, dus weer aan de slag om ze te verkleinen met 10 cm celbeton en stucwerk.
Het resultaat:
Uiteraard is het zo-zo met het geluid als de opstelling bekijkt. Reflecties zullen zeker een probleem zijn. Dus na 4 weken weer voldoende bij elkaar gesprokkeld om de stap te zetten om de Lyngdorf TDAI-1120 met RoomPerfect aan te schaffen

Dit om met Room Perfect problemen met reflectie te laten oplossen. Ik had even gedacht aan de NAD powernode, die kon achter de tv onzichtbaar verwerkt worden, maar door verhalen over 50 ms lipsync problemen en geen mogelijkheid voor roomcorrection, heb ik dit idee laten varen.
De cinewall staat zowat tegen de muur aan en de Menuet’s staan in een nis: dat is een grote no-go in audioland. Maar ik heb Room Perfect de ruimte laten mappen….
Ik was wat cynisch over de lyrische geluiden op internet maar na het mappen klinken de speakers opener, ruimtelijker en de stage wordt beter naar voren gebracht. Ook zit er een nog beter scheiding in de instrumenten. Je hoort het meteen als je schakelt tussen “global” = zonder mapping en “Focus” = met mapping. De bas is verder prima onder controle.
- Hoe klinkt het:

Deze Dali’s hebben echt wat speciaals. Dat zegt iedereen die hier komt. Het geluid is echt heel heel goed. Gelukkig maar, anders had ik verder moeten zoeken.
- TV: kijkt zeer prettig, wordt ook niet warm
Apparatuur voor deze cinewall, meeste had ik al behalve de Dali’s en Lyngdorf.
Sony 55 a90j (hangend aan een Vogels Motionmount met app als slaaf)
Beosound Stage soundbar voor algemeen gebruik (perfect voor deze opstelling, 45 graden tweeters)
Dali Menuet SE
Lyngdorf TDAI-1120 met Room Perfect
B&W ASW 610 subwoofer ter ondersteuning van laag
Nog enkele sfeerbeelden:
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120