Samknows: Europees project om bandbreedte te meten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
De Europese Commissie heeft nog niet zo heel lang geleden een project gelanceerd om de bandbreedte in Europa te meten. Ze zijn hiervoor in zee gegaan met SamKows, een partij die vergelijkbare projecten ook al in de VS en VK draaien.

Als je je opgeeft en je wordt geselecteerd dan krijg je een apparaatje (TP-Link) thuisgestuurd, welke je in je netwerk moet hangen en vervolgs metingen gaat verrichten om de kwaliteit en snelheid van je verbinding te meten.

Zijn er Tweakers die zich (ook) hebben opgegeven of zelfs al mensen die al mee doen? Volgens mij ben ik inmiddels geselecteerd om mee te doen. Zelf ben ik wel benieuwd naar het apparaatje wat je krijgt. Volgens mij is het in de VS en het VK een volwaardige draadloze router, maar wat ik van de website van het Europese project kan afleiden gaat het om een bridge (volgens mij als zodanig geflashed).

Afbeeldingslocatie: http://www.samknows.eu/images/router.jpg

Zie voor meer info: http://blogs.ec.europa.eu...w-fast-is-your-broadband/ en http://samknows.eu

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:52
Ik kreeg van Telenet ook een mailtje om me in te schrijven:

Test samen met Europa je internetverbinding

Beste klant,

De Europese Unie zoekt in samenwerking met onderzoeksbureau SamKnows 3.000 Belgische vrijwilligers om de kwaliteit en snelheid van de internetverbindingen te testen.

Ook Telenet vindt het belangrijk dat je van het beste internet kunt genieten. Daarom steunen we deze test voluit en nodigen we je graag uit om deel te nemen.

Zo word je tester...

Schrijf je in via www.samknows.eu/index.php/be. Daar vind je meteen ook alles wat je moet weten over de breedbandtest.

Alvast bedankt om deel te nemen!

Vriendelijke groeten,
Telenet

Het verbruikt in totaal voor 2 jaar energie, en verstookt in totaal per maand 4GB van mijn down- en upload limiet. Ik zie niet in waarom ik er aan zou meedoen...

• HarmoniousVibe
Als je anno 2012 nog een downloadlimiet hebt dan kun je contact met ze opnemen dan kunnen ze daar rekening mee houden :). Verder mag je het kastje houden naderhand. Het schijnt best een leuke router te zijn.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Moah...
Het apparaat naar SamKnows terug te zenden indien ik niet langer wens deel te nemen (SamKnows betaalt redelijke verzendkosten).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
In de FAQ:
Wat gebeurt er met de SamKnows Whitebox op het einde van het project?
Op het einde van het project mag u de Whitebox houden voor persoonlijk gebruik.
Mede daarom net ingeschreven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad interessant project. Het is iig een stuk beter dan iPing/Nuria, die software op je PC installeert. Nog los van het feit dat veel mensen niet op gare software op hun PC staan te wachten ben je daarmee afhankelijk van alle problemen tussen internetverbinding en PC, met brakke WiFi voorop. Door hier een kastje direct bedraad op de router aan te sluiten vermijd je dat. Je bent wel nog afhankelijk van het overige verkeer over de router en van de performance van de router zelf. Dat betekent dat je hier nog steeds niet daadwerkelijk rechtstreeks meet wat je internetprovider levert - maar wel het beste wat je kunt doen zonder zelf een modem te leveren (wat bij veel ISP's geen optie is).

Zou trouwens niet zo enorm overenthousiast worden over het houden van die router als het de TL-WR741ND is - het is een single-band 2.4GHz WiFi-n router met 100Mb ethernet WAN en LAN. Het kan sowieso dus geen internetverbindingen >90Mb/s accuraat meten :X

Dat is nu al achterhaald als router, over twee jaar is de 2.4GHz-band echt totaal onbruikbaar als je in stedelijk gebied woont, en is 100Mb LAN ook.

Stel dat het de TL-WR1043ND zou zijn, dan is het tenminste voorzien van Gb ethernet, maar je houdt de single-band 2.4GHz WiFi (nu wel met optie voor 40MHz kanalen, wat ze dan nogal misleidend "300Mb/s" noemen). Ik zou nu al te allen tijde een simultaneous dual-band router (die dus tegelijk 2.4GHz en 5GHz aankan) aanraden, laat staan over 2 jaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

You have a stable broadband connection (i.e. it doesn't disconnect frequently).
Maar dat zou je dan juist toch ook willen weten? Natuurlijk leuk dat in een gebied een gemiddelde bandbreedte is van 60mbit, maar als die lijn meer up is dan down, heb je er per saldo ook niets aan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Jesus, 100Mbit, dat had ik niet verwacht. Dat is toch stom, gezien het feit dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking als gewoon 120Mbit kan krijgen via de kabel?

Verder is het volgens de FAQ ook zo, dat het géén router is en dat je geen wireless devices kunt connecten. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse variant. Deze variant is wel een full-fledged router die je net als iedere andere router op allerlei manieren kunt aansluiten.

Oftewel, het is een layer-2 device, of zoals ze het zelf noemen, een bridge (het is natuurlijk een switch, m aar goed). Echter vraag ik me wel af hoe een level-2 device je internetverbinding kunt testen? Heb je daar geen layer-3-protocollen voor nodig?

Volgens de installatieinstructies moet je de box als enige client aansluiten op je eigen router en al je apparaten aan de Samknows-box hangen. Nu was ik dat sowieso al niet van plan, omdat mijn router mijn server is en die zelf echt veruit het meeste verkeer genereert (100 keer meer verkeer op mijn WAN-poort dan op mijn LAN). Daarom wilde ik hem als echte bridge tussen mijn EttH-verbinding en mijn router/server te hangen. In dat geval is het voor mij ook niet 'erg' dat de poorten slechts 100Mbit zijn (100/100 hier), maar in andere gevallen (bijvoorbeeld als je zoals de meeste ADSL-gebruikers geen gescheiden router en modem hebt) wordt je gelimiteerd door de 100Mbit LAN.

Ik zal eens gaan mailen met SamKnows wat de mogelijkheden/beperkingen zijn.

edit: hier een whitepaper hun methodologie. Ik weet echter niet of het ook van toepassing is op continental Europe, aangezien ze toch weer over een router spreken.
SinergyX schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 00:57:
[...]

Maar dat zou je dan juist toch ook willen weten? Natuurlijk leuk dat in een gebied een gemiddelde bandbreedte is van 60mbit, maar als die lijn meer up is dan down, heb je er per saldo ook niets aan.
Dat meten ze ook; maar als je een echt instabiele verbinding hebt dan heb je 1) dat kastje niet nodig om dat te constateren en 2) je al die andere tests eigenlijk uit kunt voeren.

[ Voor 18% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-12-2011 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 02:06:
Jesus, 100Mbit, dat had ik niet verwacht. Dat is toch stom, gezien het feit dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking als gewoon 120Mbit kan krijgen via de kabel?
Vergeet niet dat NL in de top 5 zit wereldwijd, in veel andere landen mag je al blij zijn met een kwart daarvan of minder. Dit is niet specifiek gericht op NL.
Verder is het volgens de FAQ ook zo, dat het géén router is en dat je geen wireless devices kunt connecten. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse variant. Deze variant is wel een full-fledged router die je net als iedere andere router op allerlei manieren kunt aansluiten.

Oftewel, het is een layer-2 device, of zoals ze het zelf noemen, een bridge (het is natuurlijk een switch, m aar goed). Echter vraag ik me wel af hoe een level-2 device je internetverbinding kunt testen? Heb je daar geen layer-3-protocollen voor nodig?
Softwarematig is het als bridge ingesteld, maar de hardware is gewoon een OpenWRT install met wat custom modules voor een van de twee TP-Link routers die ik noemde. Zie hier:
https://files.samknows.com/~gpl/
Volgens de installatieinstructies moet je de box als enige client aansluiten op je eigen router en al je apparaten aan de Samknows-box hangen. Nu was ik dat sowieso al niet van plan, omdat mijn router mijn server is en die zelf echt veruit het meeste verkeer genereert (100 keer meer verkeer op mijn WAN-poort dan op mijn LAN). Daarom wilde ik hem als echte bridge tussen mijn EttH-verbinding en mijn router/server te hangen.
Denk niet dat dat de bedoeling is, ze geven nadrukkelijk aan dat je het *achter* je router moet hangen.
In dat geval is het voor mij ook niet 'erg' dat de poorten slechts 100Mbit zijn (100/100 hier), maar in andere gevallen (bijvoorbeeld als je zoals de meeste ADSL-gebruikers geen gescheiden router en modem hebt) wordt je gelimiteerd door de 100Mbit LAN.
Als je het achter je router hangt heb je daar niet zo'n last van - moderne routers hebben een switch aan boord en geen hub. Als de ene poort richting dit geval met 100Mb draait heeft dat geen invloed op de rest die vrolijk op Gb kan blijven.
Ik zal eens gaan mailen met SamKnows wat de mogelijkheden/beperkingen zijn.

edit: hier een whitepaper hun methodologie. Ik weet echter niet of het ook van toepassing is op continental Europe, aangezien ze toch weer over een router spreken.
Wederom, de verwarring is tussen wat het is (een router) en wat het doet (bridgen). De apparaten hier zijn gewoon routers die echter de routerfunctionaliteit uit hebben staan.
[...]

Dat meten ze ook; maar als je een echt instabiele verbinding hebt dan heb je 1) dat kastje niet nodig om dat te constateren en 2) je al die andere tests eigenlijk uit kunt voeren.
Idd. Sowieso een veelgemaakte fout bij "snelheidsproblemen" - als je internetverbinding traag aanvoelt komt dat doorgaans door packetloss of zeer hoge latencies. Als je bij packetloss een speedtest doet ga je daar geen denderende score halen, maar dat is puur gevolg van die latencies of packetloss. Focussen op de snelheid gaat je niet helpen.

Als ik het zo zie gaat dit Samknows geval wel goed de tests doen die je nodig hebt om onderscheid te maken tussen een bandbreedteprobleem (ISP blijft achter bij beloftes en/of je trekt zelf je netwerk plat) en trage verbinding door packetloss (brakke kabels of devices, binnenhuis danwel richting je ISP).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
dion_b schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 03:13:
[...]

Vergeet niet dat NL in de top 5 zit wereldwijd, in veel andere landen mag je al blij zijn met een kwart daarvan of minder. Dit is niet specifiek gericht op NL.
Dat klopt, echter heeft het feit dat wij in de top zitten voornamelijk te maken met het feit dat wij zo'n hoge bevolkingsdichtheid met weinig echt rural areas hebben (Veluwe). Voor zover ik weet is het niet zozeer dat wij nu snellere maximale verbindingen hebben, maar dat wij een hoog gemiddelde hebben omdat onze 'langzame' verbendingen relatief snel zijn. Sowieso moet het apparaat wel enigszins mee kunnen groeien natuurlijk.
[...]

Softwarematig is het als bridge ingesteld, maar de hardware is gewoon een OpenWRT install met wat custom modules voor een van de twee TP-Link routers die ik noemde. Zie hier:
https://files.samknows.com/~gpl/
Hmmja, dat zeg ik toch? :) Maar wat ik ook zeg is dat de WAN-poort van dat ding toch echt wel layer-3 aware moet zijn, anders kan hij toch nooit verbinden met een remote server?
[...]

Denk niet dat dat de bedoeling is, ze geven nadrukkelijk aan dat je het *achter* je router moet hangen.
Dat geven ze inderdaad aan en dat zou voor mij wel een obstakel zijn. Echter zie ik niet in waarom je hem niet tussen je router en je modem/EttH kunt hangen. Maar goed, daar ben ik over aan het mailen met ze :). I'll keep you up to speed.
[...]

Als je het achter je router hangt heb je daar niet zo'n last van - moderne routers hebben een switch aan boord en geen hub. Als de ene poort richting dit geval met 100Mb draait heeft dat geen invloed op de rest die vrolijk op Gb kan blijven.
Ware het niet dat ze ook zeggen dat je dit moet doen:

"Disconnect any other wired network devices from your broadband router, and connect them to the SamKnows Whitebox instead via the ports marked 1-4."

Namelijk omdat:

"This ensures that the SamKnows device is always aware of the network being used and will never run tests at a time when you require your full bandwidth to be available."
[...]

Wederom, de verwarring is tussen wat het is (een router) en wat het doet (bridgen). De apparaten hier zijn gewoon routers die echter de routerfunctionaliteit uit hebben staan.
Dat weet ik. Er is geen verwarring bij mij. Ik geef slechts aan dat het in dat whitepaper de situatie in het VK/VS betreft, waar je de routerfunctionaliteit klaarblijkelijk WEL kunt gebruiken.
[...]

Idd. Sowieso een veelgemaakte fout bij "snelheidsproblemen" - als je internetverbinding traag aanvoelt komt dat doorgaans door packetloss of zeer hoge latencies. Als je bij packetloss een speedtest doet ga je daar geen denderende score halen, maar dat is puur gevolg van die latencies of packetloss. Focussen op de snelheid gaat je niet helpen.

Als ik het zo zie gaat dit Samknows geval wel goed de tests doen die je nodig hebt om onderscheid te maken tussen een bandbreedteprobleem (ISP blijft achter bij beloftes en/of je trekt zelf je netwerk plat) en trage verbinding door packetloss (brakke kabels of devices, binnenhuis danwel richting je ISP).
Juist ja, maar is het niet zo dat JUIST daarom een plaatsing tussen het modem en de router beter zou zijn dan achter de router? De voordelen daarvan zijn drieledig:

1) Je sluit de router uit als een device wat voor problemen kan zorgen mbt de accuraatheid van de metingen van de internetverbinding zelf.
2) De SamKnows-box kan het draadloos verkeer ook in acht nemen (zie het punt dat je alle devices moet aansluiten op die box, maar dat hij niet als AP dient). De plaatsing tussen modem en (draadloze) router lost dit op.
3) Je interne devices kunnen gewoon lekker op gigabit blijven doorpompen, omdat de SamKnows-box geen onderdeel meer is van je LAN-infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:41
Van wat ik begrijp is het een switch, met een WAN-poort, 4 ethernetpoorten waar al je andere apparaten op moeten (aldus de FAQ), en er zal intern nog wel een poort zitten, waarachter de analyse-software draait.

Dus het is netwerk-topologisch gezien niets meer dan een switch, met daarachter een extra apparaat. Vervolgens is het natuurlijk makkelijk om een stukje code te schrijven dat, zodra je de ethernetpoorten gebruikt, de bandbreedte-tests uitschakeld.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

heb me ook ingeschreven en zo'n kastje gekregen, na een week of 2.
zitten 4 GiBit poorten op, dus geen 100M zoals hierboven genoemd.

krijg goede resultaten :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Date  Minimum (Mbps)  Maximum (Mbps)  Average (Mbps)  Number of Tests 

2011-12-29 14:00:00 90.70 90.70 90.70 1 
2011-12-29 08:00:00 81.30 81.30 81.30 1 
2011-12-29 02:00:00 107.67 107.67 107.67 1 
2011-12-29 00:00:00 104.59 104.59 104.59 1 
2011-12-28 23:00:00 102.16 102.16 102.16 1 
2011-12-28 22:00:00 108.86 108.86 108.86 1 
2011-12-28 21:00:00 105.10 105.10 105.10 1 
2011-12-28 20:00:00 111.62 111.62 111.62 1 
2011-12-28 14:00:00 110.63 110.63 110.63 1 
2011-12-28 08:00:00 110.47 110.47 110.47 1 
2011-12-28 02:00:00 114.64 114.64 114.64 1 
2011-12-28 00:00:00 103.16 103.16 103.16 1

specs : wil je niet weten

• ShitHappens
Mailtje gekregen dat ze graag meer over mijn type verbinding willen weten, dus adres mogen opgeven, als het goed is komt ie dan over 2 weken :)

• HarmoniousVibe
Hmm.. merk/type?

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

TP-Link TL-WR1043ND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Nou, ik heb me aangemeld. At the very least hou ik er een router aan over, toch? (Nou ja, mocht ik geaccepteerd worden dan :P)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Ik doe hier al aan mee. Het valt mij op in de resultaten dat mijn snelheid een stuk minder stabiel in snelheid is dan ik dacht.
Mijn ziggo 40mbit lijn die 50mbit maximaal is binnen het ziggo netwerk blijkt daarbuiten toch wel eens moeite te hebben de 30mbit te halen. Ik wijt het aan ziggo's matige peering.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Thanks. Mag ik vragen wanneer je ongeveer je gegegens hebt doorgegeven en de speedtest hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

er staat een datum bij in het lijstje ^^
het meten gaat vanzelf, hoef je niets voor te doen.
je kunt de metingen bekijken in een website, krijg je zoiets te zien :
begin oktober ingeschreven, binnen 3 weken ding binnen en online

Afbeeldingslocatie: http://screenshot.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door dijkmane op 04-12-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik bedoelde meer hoeveel tijd er bij jou zat tussen het moment waarop je de speedtest moest doen (nog voordat je dat kastje had ontvangen) en het moment van 'levering'. Ik heb nl op 9 dec deze mail ontvangen, maar nog niks teruggehoord:
Thank you for volunteering to participate in the SamKnows Broadband Performance Measurement Study, in association with the European Commission.

We’re pleased to say that the details you originally supplied match the type of broadband connection we’re looking to measure. We need to ask you for more information to be certain, and to do this we’ve built a speed-test and accompanying form, which can be found by clicking here.

If you could run the speed test and complete the additional information, we’ll then be able to ensure that we get a representative sample of broadband connections.

If successful, you will receive a SamKnows enabled Whitebox, we’ll also give you access to the SamKnows reporting system so you can see your own data and we’ll send you a monthly report card detailing your ISP’s performance.

To check whether your broadband connection is what we’re looking for please complete the details here. Thank you again for participating in this landmark project to measure the performance of European broadband. We look forward to working with you!

If you have any questions regarding this, please do not hesitate to email us at team@samknows.com. If you no longer wish to receive any emails regarding this trial, please use the unsubscribe link in the footer of the email.

Kind regards,
Sam.
Voor mij al weer 3 weken geleden dus en ik heb nog niks van ze ontvange. Noch een afwijzing, noch het kastje.

[ Voor 84% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-12-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Email ontvangen ofdat ik de Terms en Conditions even wilde accepteren, gedaan. Whitebox komt binnen 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Woot, ik heb een mailtje gehad dat ze willen dat ik een speedtest draai en of ik even 'wat meer informatie wil verschaffen' (oftewel ze wouden mijn adres en telefoonnummer :P)

Net even ingevuld, nu kan het wachten weer beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
Hier samen als hierboven.
Speedtest gedaan en info ingevuld nu maar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:35

RammY

Dát!

jamy015 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:35:
Woot, ik heb een mailtje gehad dat ze willen dat ik een speedtest draai en of ik even 'wat meer informatie wil verschaffen' (oftewel ze wouden mijn adres en telefoonnummer :P)

Net even ingevuld, nu kan het wachten weer beginnen.
Hier t zelfde ;)
Kiek'n wat t word..

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ShitHappens schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:27:
Email ontvangen ofdat ik de Terms en Conditions even wilde accepteren, gedaan. Whitebox komt binnen 14 dagen.
Bij mij kwam vandaag het mailtje. 10 tot 14 dagen levertijd. Mag hopen dat het inderdaad die TP-Link 1043 word anders gaat ie mooi terug. Heb niet voor niks een 120mbit Ziggo lijntje :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
^ Same :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:48
Heb me ook ingeschreven voor het project. Vandaag heb ik het pakketje ontvangen. Er zit helaas een TP-Link TL-WR741ND in :( Dus geen gigabit aansluiting. Ik heb een Ziggo alles-in-1 plus misschien is dat de reden.
Hopelijk krijgen jullie een TP-Link 1043.

[ Voor 25% gewijzigd door plizz op 18-01-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:59
Misschien handig om onderstaande eens door te lezen

https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=32803

Er staat daarop:

[...]
Drop us an email and we'll see what we can do for you. We are also using the TL-WR1043ND (gigabit) for this project, but typically only send these out when the user has a 100Mbps+ Internet connection.
Kan je jouw verwachting over de modem wat bijstellen, of je moet jouw voorinformatie hebben gefaked (wat mij dan een beetje te ver gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Hij is er, is een TP-LINK TL-WR1043ND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier inmiddels ook een TP-LINK TL-WR1043ND ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Hmmm, ik zal hier eens over nadenken. Maar om nu al mijn verkeer un encrypted over dit apparaat te laten lopen, gaat me wat te ver...

Ik denk dat ik met mijn mikrotik router, dan een ipsec vpn opzetten, uit poort 3 en poort 2 weer in laten gaan via dit apparaat. Dan gaat toch al mijn verkeer over die router, zonder dat er enige inzage is kan zijn..

Ik laat het idee nog even rusten. Ik bookmark deze post wel even. Leuk systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Nog even wachten heb vorige week ook bevestiging gehad dat ik er een krijg. Zou aankomende week vast wel arriveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Hij staat nu aangesloten, alles werkt inmiddels... Iemand enig idee (nog nergens kunnen vinden) hoe je bij de meetgegevens/rapporten kunt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
Je krijgt aan het eind van de maand een mailtje met een link en je logingegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
is de wifi op de TP link ook te gebruiken?
Ik heb al een router draaien dus het is puur een doorgeefluik bij mij (bridge)

[ Voor 48% gewijzigd door SmoothTweaker op 19-01-2012 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
cryforhelp schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:22:
Je krijgt aan het eind van de maand een mailtje met een link en je logingegevens.
Prima, bedankt!
SmoothTweaker schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:59:
is de wifi op de TP link ook te gebruiken?
Ik heb al een router draaien dus het is puur een doorgeefluik bij mij (bridge)
Nee, WiFi is totaal passief, wordt alleen gebruikt om te kijken hoe veel activiteit in de omgeving is. Hij zal dus niet dienen als AP of iets dergelijks. Qua netwerkfunctionaliteit moet je meer denken aan een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
ShitHappens schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 00:03:
[...]

Prima, bedankt!

[...]

Nee, WiFi is totaal passief, wordt alleen gebruikt om te kijken hoe veel activiteit in de omgeving is. Hij zal dus niet dienen als AP of iets dergelijks. Qua netwerkfunctionaliteit moet je meer denken aan een switch.
Ik snap trouwens nog steeds niet hoe dat werkt: er zijn bij een snelle scan zo'n 20 netwerken binnen functioneel bereik bij ons. Waarvan ik aanneem dat er altijd wel één actief is, maar hoe weet dat apparaat nou welke van ons is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Geen idee, dit is alles wat ik weet aan de hand van de website. De exactere details kun je wellicht achterhalen door de broncode te lezen (staat op de website), of anders even te mailen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

cryforhelp schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 00:15:
[...]

Ik snap trouwens nog steeds niet hoe dat werkt: er zijn bij een snelle scan zo'n 20 netwerken binnen functioneel bereik bij ons. Waarvan ik aanneem dat er altijd wel één actief is, maar hoe weet dat apparaat nou welke van ons is?
Je zal de Samknows switch meestal wel in de buurt van je eigen router hebben staan, dus het is vrij veilig aan te nemen dat het sterkste signaal dat van jouw netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:56
20Mbit hier, maar ik hoop wel op de snelle tp-link router. (Ondanks bovenstaand snelheidsbericht ;) ). Ach, zolang ik maar minimaal gigabit op het LAN hou, dat is een vereiste..
Binnen 14 dagen zou ik ook iets moeten ontvangen. Leuk project hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door MoiZie op 24-01-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Vandaag hem ook binnen gehad TP-Link WR1043ND Gbit ;)
Nu nog even uitzoeken waar ik mijn speedtests kan zien

[ Voor 34% gewijzigd door SmoothTweaker op 31-01-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Ik heb hem inmiddels ook; een TP-Link WR741ND 100Mbps.

Eigenlijk heb ik er geen behoefte aan (we delen toch nooit iets op het lokale netwerk), maar ik ga ze toch om een Gigabit versie vragen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Vandaag de TP-Link WR1043ND binnen gekregen. Identiek aan die van mijzelf, maar dan met een blauw samknows stickertje :P . Nu WiFi werkende zien te krijgen...

Edit: Haha, ik weet niet hoe ze het hebben gedaan, maar hij werkt gewoon als switch bij mij? Mijn modem deelt via dhcp gewoon een ip uit aan mijn eigen router, de nieuwe router hangt ertussen, maar ik detecteer geen extra hops oid. Ook de port-forwards werken gewoon. Kennelijk is het alleen monitoring en stuurt hij alles zonder oordeel door. Ben benieuwd in hoeverre ik er dan wat aan heb 'als hij straks van mij is'.

Edit 2: @ hieronder, de 1043nd gebruikt 1- 6 watt, afhankelijk van de activiteit van de poorten. Niets dus voor 2 jaar gebruik.

Edit 3: mijn eerste edit staat natuurlijk ook gewoon in de voorwaarden en de posts hierboven, maar dat was ik even vergeten toen ik het typte. Blijft wel mijn vraag; hoe reset ik hem naar default als de 2 jaar voorbij zijn?

[ Voor 80% gewijzigd door MoiZie op 02-02-2012 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
Hoeveel energie zou dit ding verbruiken?

Zou best in willen schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MoiZie schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:54:
Vandaag de TP-Link WR1043ND binnen gekregen. Identiek aan die van mijzelf, maar dan met een blauw samknows stickertje :P . Nu WiFi werkende zien te krijgen...

Edit: Haha, ik weet niet hoe ze het hebben gedaan, maar hij werkt gewoon als switch bij mij? Mijn modem deelt via dhcp gewoon een ip uit aan mijn eigen router, de nieuwe router hangt ertussen, maar ik detecteer geen extra hops oid. Ook de port-forwards werken gewoon. Kennelijk is het alleen monitoring en stuurt hij alles zonder oordeel door. Ben benieuwd in hoeverre ik er dan wat aan heb 'als hij straks van mij is'.

Edit 2: @ hieronder, de 1043nd gebruikt 1- 6 watt, afhankelijk van de activiteit van de poorten. Niets dus voor 2 jaar gebruik.
Het ís ook een switch. Er is nooit iets anders beweerd volgens mij :p

Ik gok dat je na twee jaar een firmware waarmee hij gewoon een normale draadloze routerswitch wordt. WiFi werkt overigens niet, volgens de website zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-02-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
MoiZie schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:54:
Da's inderdaad niet veel!

Maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt.
Hang je dit als het ware als extra router tussen je modem en je router?

Je kunt niet een kabel hebben van modem naar je huidige router, en van die router weer een kabel naar de TP-Link WR1043nd? Zodat je hem als het ware als tweede router gebruikt?

Dat laatste zal vast (binnen de 2 jaar) helaas niet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn gerootte SamKnows WR741ND verbruikt ongeveer 2 Watt. Ja, ik heb mezelf root toegang verschaft en nee, ik heb de SamKnows firmware er op gelaten omdat ze én controleren of de box wel aan staat (ervaringsdeskundige spreekt hier) en omdat ik het wel handige/leuke stats vind :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
yannickie111 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:34:
[...]

Da's inderdaad niet veel!

Maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt.
Hang je dit als het ware als extra router tussen je modem en je router?

Je kunt niet een kabel hebben van modem naar je huidige router, en van die router weer een kabel naar de TP-Link WR1043nd? Zodat je hem als het ware als tweede router gebruikt?

Dat laatste zal vast (binnen de 2 jaar) helaas niet kunnen...
Waarom wil je hem überhaupt als tweede router gebruiken? Dan moet je alleen maar in twee routers ports forwarden e.d. Tenzij je by design twee subnetten hebt/wilt, moet je nooit twee NAT'ing routers achter elkaar plaatsen.

Het is een switch. Kijk maar hier: http://www.samknows.eu/index.php/en/guides/installation

Modem -> jouw router -> TP-Link ===> Alle wired apparaten.

De TP-Link moet het enige device zijn wat direct via draad met het modem is verbonden. Al je apparaten moet je in principe aansluiten op de TP-Link. Anders kan je TP-Link zich geen rekenschap geven van het verkeer wat via die apparten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
jamy015 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:00:
Ik heb hem inmiddels ook; een TP-Link WR741ND 100Mbps.

Eigenlijk heb ik er geen behoefte aan (we delen toch nooit iets op het lokale netwerk), maar ik ga ze toch om een Gigabit versie vragen })
Zojuist een mailtje ontvangen of ik mijn adres kan opsturen, dan sturen ze me een Gigabit versie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:21:
[...]

Het is een switch. Kijk maar hier: http://www.samknows.eu/index.php/en/guides/installation

De TP-Link moet het enige device zijn wat direct via draad met het modem is verbonden. Al je apparaten moet je in principe aansluiten op de TP-Link. Anders kan je TP-Link zich geen rekenschap geven van het verkeer wat via die apparten gaat.
Het is een BRIDGE, geen SWITCH.

Anyway, vandaag mijn TP-Link 1043 binnen gehad van SamKnows. Weet iemand het root password toevallig al? Via een DM graag ;)

Ik heb hem eerst aan mn interne netwerk gehangen en hij krijgt gewoon een ip adres. SSH op poort 2222 staat open, nu alleen nog ff het root password. Overigens niet om de firmware te flashen maar gewoon om binnen te kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 03-02-2012 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
redfoxert schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:08:
[...]

Het is een BRIDGE, geen SWITCH.
Van hetzelfde laken een pak. Een switch is juister of in ieder geval preciezer dan bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Zo te zien werkt het ding ook gewoon als je hem aansluit achter je router. De reden dat ze hem voor de router willen hebben zal als reden hebben dat er dan zo min mogelijk schakels in de keten zitten voor betere measurements.

Het kastje verdwijnt dus in de meterkast, achter mn router :) Kan hem er altijd nog voor zetten uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
redfoxert schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 23:49:
Zo te zien werkt het ding ook gewoon als je hem aansluit achter je router. De reden dat ze hem voor de router willen hebben zal als reden hebben dat er dan zo min mogelijk schakels in de keten zitten voor betere measurements.

Het kastje verdwijnt dus in de meterkast, achter mn router :) Kan hem er altijd nog voor zetten uiteindelijk.
Yup, maar waarschijnlijk niet als je meerdere apparaten aansluit. Tenzij je modem beschikt over routerfunctionaliteit. Ik ben zelf ook van plan om hem achter mijn router te hangen. Ik heb ze nog gemaild of dat kon of een probleem was. Niks op gehoord, maar ze hebben met wel een acceptatiemail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Ze willen dat je hem voor je router hangt, zodat ze kunnen meten hoe erg je netwerk in gebruik is en dat ze geen speedtests runnen als je bijv. 2 torrents hebt draaien en intussen een YouTube filmpje aan het bekijken bent op 1080p...
quote: SamKnows FAQ
We do not collect any personal browsing data that passes through the device. The Whitebox checks your bandwidth usage to decide whether to postpone the tests - for example, if you’re downloading a large file - in order to prevent any skewed test results. The Whitebox simulates the act of browsing to common websites in order to produce a metric for browsing speed rather than use your own browsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Het feit dat hij zelfs zonder activiteit van mijn kant niet eens de volledige bandbreedte bij mij gebruikt maakt het sowieso een vreemde test. De hoogste snelheid die hij tot nu toe heeft gehaald is iets van 62mbit, op mijn 120mbit lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@jamy: Klopt, maar dat kan toch ook als je hem als bridge achter de router hangt? Al het verkeer komt daar immers ook langs. Zie ook deze pagina (die volgens mij over het Engelse project gaat, maar goed): https://reporting.samknows.com/bridging.html

Zelf wil ik hem in de 'alternate bridge configuration' gaan hangen. Moet gewoon kunnen volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://reporting.samknows.com/images/faq/altbridge.png

[ Voor 58% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-02-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zondag 05 februari 2012 @ 23:03:
@jamy: Klopt, maar dat kan toch ook als je hem als bridge achter de router hangt? Al het verkeer komt daar immers ook langs. Zie ook deze pagina (die volgens mij over het Engelse project gaat, maar goed): https://reporting.samknows.com/bridging.html

Zelf wil ik hem in de 'alternate bridge configuration' gaan hangen. Moet gewoon kunnen volgens mij.

[afbeelding]
Volgens mij is die hele site verouderd aangezien ze er daar nog van uit gaan dat je een Netgear device in gebruik gaat nemen. Er wordt met geen woord gesproken over de TP-Link router/modem/switch/bridge ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
redfoxert schreef op zondag 05 februari 2012 @ 23:12:
[...]

Volgens mij is die hele site verouderd aangezien ze er daar nog van uit gaan dat je een Netgear device in gebruik gaat nemen. Er wordt met geen woord gesproken over de TP-Link router/modem/switch/bridge ...
Klopt, het is een TP-Link bridge/switch zonder AP, maar doet weinig af aan of je hem nu vóór of áchter je bestaande router plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Laatst online: 06:04
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 04:38:
Niks op gehoord, maar ze hebben met wel een acceptatiemail gestuurd.
die heb ik in totaal 4 keer gehad, maar ik heb nog geen toestel gezien!

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Heb je de "Welcome to the SamKnows community!"-mail gehad?
If you would like to confirm your participation in the study, please read and agree to the study's Terms & Conditions. Upon acceptance of these Terms & Conditions, we will dispatch a Whitebox in 10-14 days.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

jamy015 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 21:48:
[...]

Zojuist een mailtje ontvangen of ik mijn adres kan opsturen, dan sturen ze me een Gigabit versie :D
Wat moest je moet de 100mbit versie doen???

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb hm ook ontvangen een 1043ND, nu twijfel ik of ik hm voor of achter mn eigen 1043ND ga hangen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:14
Heb vandaag m'n whitebox binnen gekregen, ook een TL-WR1043ND zoals verwacht en waar ik ook om gevraagd had via de mail mede omdat deze een gigabit switch heeft.

Ik heb zelf ook een TL-WR1043ND hangen als router, volgens de handleiding zou ik hem daar dus achter moeten hangen en alle computers dan via de whitebox verbinden.
Volgens mij kan ik hem niet voor mijn router hangen, want dan zit deze direct achter het modem en deze geeft volgens mij maar 1 IP uit, van het weekend maar even kijken wat de meest logische opstelling is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcod2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:00
Heb vandaag ook de mijne binnengehad :). Heb ook netjes de TL-WR1043ND gekregen voor me 120mbit lijntje.
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:09:
Mijn gerootte SamKnows WR741ND verbruikt ongeveer 2 Watt. Ja, ik heb mezelf root toegang verschaft en nee, ik heb de SamKnows firmware er op gelaten omdat ze én controleren of de box wel aan staat (ervaringsdeskundige spreekt hier) en omdat ik het wel handige/leuke stats vind :p
Nu wil ik ook graag root toegang tot de "switch" om wat rond te neuzen zoals Magnetra. Mijn vraag is dan ook kan dit alleen door het volgende trucje?
quote: url
1.) Connect to the first LAN-Port of the router and give your PC a static IP (192.168.1.2, gateway etc is not required)
2.) Start the device and once you see the 2nd LED of the device lighting up - immediately press the QSS-Button (located besides the reset button) a few times until you see the 2nd LED blinking really fast.
3.) Now you should be able to ping and telnet to it.
4.) Once connected using telnet - mount JFFS2 using the command "mount_root", then simply set a new root password ("passwd") and reboot using "reboot -f".
5.) The router runs a SSH-Server on port 2222 - so just connect to it as root using your newly setup password and explore the device.
Of weet iemand hier toevallig het password voor de ssh / andere manier? Ik heb al de hele avond lopen zoeken in de bins maar kan niks nuttigs vinden behalve een hash die ik niet kan omzetten naar iets bruikbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer nice, ik heb me ook aangemeld. De afbeeldingen en de informatie die wordt gegeven zijn veel belovend :) Altijd al willen weten wat mijn netwerk nou echt krijg en geeft :)

• ADDG
  • Laatst online: 00:47
Vandaag ook de TL-WR1043ND whitebox ontvangen, ben erg benieuwd naar de resultaten. Alleen jammer dat het apparaat aan de bovenkant vol krassen zit maar ja het apparaat functioneert voor de rest wel.

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 23:59
In de gebruiksaanwijzing staat dat je het apparaat achter je router moet aansluiten.
De snelheid word dan beinvloed door de snelheid van eigen router.

Nu is het als volgt aangesloten:
Kabel van glasvezel modem in wan poort eigen router -> kabel van LAN eigen router naar wan poort samknows apparaat.

Is er een mogelijkheid om het apparaat voor de router aan te sluiten:
Kabel glasvezel modem in wan poort samknows -> kabel van LAN samknows naar WAN eigen router?

• Prolution
ADDG schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:42:
Vandaag ook de TL-WR1043ND whitebox ontvangen, ben erg benieuwd naar de resultaten. Alleen jammer dat het apparaat aan de bovenkant vol krassen zit maar ja het apparaat functioneert voor de rest wel.
Mijn exemplaar heeft ook wat sporen aan de bovenkant, ik vroeg mij al af of ik een gebruikt exemplaar ontvangen had. Maar goed er zijn er dus meer die dat hebben :)

• HarmoniousVibe
Gangster93 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:49:
In de gebruiksaanwijzing staat dat je het apparaat achter je router moet aansluiten.
De snelheid word dan beinvloed door de snelheid van eigen router.

Nu is het als volgt aangesloten:
Kabel van glasvezel modem in wan poort eigen router -> kabel van LAN eigen router naar wan poort samknows apparaat.

Is er een mogelijkheid om het apparaat voor de router aan te sluiten:
Kabel glasvezel modem in wan poort samknows -> kabel van LAN samknows naar WAN eigen router?
Heb hem zelf gisteren ook in ontvangst mogen nemen. Zal zo even gaan puzzelen :p

edit: aahhh, shit. Ik heb EttH op basis van MAC-adresregistratie en als ik dat ding tussen mijn router en mijn FttB/EttH-poort gooi dan is dat uiteraard een ander MAC-adres. Crap.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 16-02-2012 18:31 ]

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:47

Osxy

Holy crap on a cracker

Iemand enig idee hoet het werkt bij een modem in bridge mode?

Heb UPC en mijn router krijgt extern IP adres. Met de Samknowns box ertussen blijft dat zo? Zoja ga ik het gelijk aanvragen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• HarmoniousVibe
Osxy schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:32:
Iemand enig idee hoet het werkt bij een modem in bridge mode?

Heb UPC en mijn router krijgt extern IP adres. Met de Samknowns box ertussen blijft dat zo? Zoja ga ik het gelijk aanvragen.
Ja. Modem -> Router -> SamKnows -> apparaten

• Gangster93
Ik heb op dit moment modem -> Samknows -> Router.

Ik kan wel op internet alleen het QSS lampje blijft geregeld knipperen.
Weet iemand of er nu wel test's worden uitgevoerd? Of werkt op dit moment die functie niet?

Ik kan op dit moment geen resultaten zien omdat het vrij lang duurt voordat die beschikbaar zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

HarmoniousVibe schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:34:
[...]

Ja. Modem -> Router -> SamKnows -> apparaten
Maar dat niet vanwege dubbele nat en wifi. (vooral wifi)

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 17-02-2012 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Osxy schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 00:01:
[...]

Maar dat niet vanwege dubbele nat en wifi. (vooral wifi)
Dat ding van SamKnows is een bridge/switch(!) (OSI layer 2) en kán dus niet eens routeren. WiFi moet ook gewoon blijven lopen via de huidige router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Gangster93 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:33:
Ik heb op dit moment modem -> Samknows -> Router.

Ik kan wel op internet alleen het QSS lampje blijft geregeld knipperen.
Weet iemand of er nu wel test's worden uitgevoerd? Of werkt op dit moment die functie niet?

Ik kan op dit moment geen resultaten zien omdat het vrij lang duurt voordat die beschikbaar zijn..
Kan wel, volgens mij, maar dan mag je álleen de router aansluiten als client op de SamKnows. Tenzij je meerdere publieke IP-adressen krijgt uitgedeeld van je provider ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 08:00:
[...]

Dat ding van SamKnows is een bridge/switch(!) (OSI layer 2) en kán dus niet eens routeren. WiFi moet ook gewoon blijven lopen via de huidige router.
Hoe kan hij het Wifi verkeer meter als dat verkeer rechtstreeks van de router naar modem gaat.?

Modem -> Router -> SamKnows -> Bedrade devices.
                    |
                   \/
                  Wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
De whitebox scant passief de omliggende wifi netwerken op activiteit:
Biedt de Whitebox een draadloos netwerk aan?
Nee. In het Europese project biedt de Whitebox geen draadloos netwerk aan. De draadloze capaciteiten van het apparaat worden uitsluitend gebruikt om op een passieve manier draadloze netwerken in de buurt te controleren op verkeer zodat er geen tests lopen wanneer de lijn actief is.
Ze verwachten dus dat je de whitebox in de buurt van je (draadloze) router aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
redfoxert schreef op zondag 05 februari 2012 @ 23:03:
Het feit dat hij zelfs zonder activiteit van mijn kant niet eens de volledige bandbreedte bij mij gebruikt maakt het sowieso een vreemde test. De hoogste snelheid die hij tot nu toe heeft gehaald is iets van 62mbit, op mijn 120mbit lijn.
Inderdaad wel apart dat de snelheden niet gehaald worden denk dat ze de test server in the UK hebben staan of zo want hier was de hoogst gemeten snelheid met mijn 120Mbit lijn vannacht maar 75Mbit. Geeft op deze manier geen goed beeld of de snelheden wel echt gehaald worden. Misschien beschouwen ze de tests alsnog als nuttig voor het testen van de verbindingsstabiliteit want ze hebben natuurlijk ook de packetloss tests etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Osxy schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 08:43:
[...]

Hoe kan hij het Wifi verkeer meter als dat verkeer rechtstreeks van de router naar modem gaat.?

Modem -> Router -> SamKnows -> Bedrade devices.
                    |
                   \/
                  Wifi
Met de antennes? 'T zal niet heel erg accuraat zijn maar daar gaat het ook niet om volgens mij.
ADDG schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:58:
[...]

Inderdaad wel apart dat de snelheden niet gehaald worden denk dat ze de test server in the UK hebben staan of zo want hier was de hoogst gemeten snelheid met mijn 120Mbit lijn vannacht maar 75Mbit. Geeft op deze manier geen goed beeld of de snelheden wel echt gehaald worden. Misschien beschouwen ze de tests alsnog als nuttig voor het testen van de verbindingsstabiliteit want ze hebben natuurlijk ook de packetloss tests etc.
Ik haal ook slechts 75 down 85 up v/d 100/100. Echter blijkt uit mijn latency dat die test in ieder geval wel naar een Nederlandse host gaat. Ik haal 4 à 5ms en dat haal ik zo'n beetje naar alle Nederlandse hosts. Een UK-host gaat toch al snel richting de 10ms.

[ Voor 36% gewijzigd door HarmoniousVibe op 17-02-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Laatst online: 06:04
Hoe zien jullie wat jullie snelheden zijn?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
donald_dick schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 19:01:
Hoe zien jullie wat jullie snelheden zijn?
Nadat je de whitebox hebt aangesloten krijg je een mailtje met inlog gegevens voor een website waar je de resultaten van alle uitgevoerde tests kan inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

En stiekum is het toch een trojaans paard met gratis internet tot zijn beschikking! Maar heb me ook aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeeuj! Ik krijg binnen 7-14 dagen het pakketje binnen, dan kan ik ook aan de slag met het kastje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Heb hem ook aangevraagd. Echter heb ik een foutje gemaakt en 100bmit gekozen ipv 1000mbit :P

Heb ze maar even een mailtje gestuurd zodat ik niet de verkeerde krijg.

En nu afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik had:
Modem -> router -> netwerk
                    |
                   \/
                  Samknows

Nu heb ik:
Modem -> Samknows -> router -> netwerk

Maar sinds de wijziging heb ik op de site geen stats meer... :?
Verder werkt mn Internet verbinding prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Gutteguttegut schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:01:
Ik had:
                    |
                   \/
                  Samknows

Nu heb ik:

Hmmm, waarschijnlijk kan het kastje zelf niet communiceren met het internet, omdat het geen IP kan krijgen. Als network infrastructure node heeft het namelijk geen IP nodig, maar als 'gewone' client wel. In theorie moet het mogelijk zijn om zowel bridge als client te zijn op 1 IP, maar dat moet firmware/drivertechnisch met net zijn ingebakken, en dat lijkt niet het geval te zijn. Helaas pindakaas!

Ik zit overigens met hetzelfde 'probleem'. Mijn server is ook meteen mijn router en veruit de grootste verstoker van bandbreedte. Op dit moment hangt het kastje dus voor mijn server/router, waardoor deze de in gebruik zijnde bandbreedte van mijn server naar het internet niet kan meten. Hierdoor vallen mijn tests waarschijnlijk wat lager uit, maar goed, helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ter info

https://www.samknows.eu/index.php/en/faq#IQ3

How is the Whitebox connected to my network?
The Whitebox should be placed in between your existing router and your networked computers. Any devices that connected via ethernet cable to your existing router should instead connect to the Whitebox. This ensures that the SamKnows device is always aware of the network being used and will never run tests at a time when you require your full bandwidth to be available.
Does the Whitebox provide a wireless network?
No. In the European project, the Whitebox does not provide a wireless network. The wireless capabilities of the device are used purely to passively monitor nearby wireless networks for traffic, ensuring that no tests are run when the line is active.
Can I use the Whitebox to connect directly to the internet?
No. The SamKnows whitebox is not a broadband modem or router. It operates as a bridge and connects to your existing router.
How do I install the SamKnows Whitebox?
1. Remove the Whitebox and accessories from the box. The box should include:
A. 1x TP-Link router (model varies)
B. 1x Ethernet cable
C. 1-3x wireless antennae (varies with model)
D. Power supply
E. Instruction & information sheet
2. Attach the antennae to the back of the Whitebox.
3. Connect the Ethernet cable to the port marked "WAN" on the rear of the Whitebox.
4. Connect the other end of the Ethernet cable to a spare port on your broadband router.
5. Disconnect any other wired network devices from your broadband router, and connect them to the SamKnows Whitebox instead via the ports marked 1-4.
6. Connect the power cable to the Whitebox, and insert the power plug into a power socket.
7. Observe the LEDs on the front of the Whitebox. The QSS light should flicker for 30-60 seconds, then turn solid green when the device is operating correctly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Gutteguttegut schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:01:
Ik had:
                    |
                   \/
                  Samknows

Nu heb ik:

Het is best raar. Ik heb het ook Modem-> Samknows-> Router-> Netwerk en het werkt perfect. Het Samknows kastje heeft bij mij een andere IP adres dan mijn Router. Ik zie die stats nog steeds op het website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

plizz schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 08:56:
[...]Het is best raar. Ik heb het ook Modem-> Samknows-> Router-> Netwerk en het werkt perfect. Het Samknows kastje heeft bij mij een andere IP adres dan mijn Router. Ik zie die stats nog steeds op het website.
Heeft jou Samknows kastje een lokaal of extern ipadres?
Misschien moet ik mn modem (Ziggo) nog even uit en aan zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Ik heb m'n whitebox nu aangesloten zoals Samknows beschrijft (Modem-->Router-->Whitebox), en ik kan zien dat de whitebox een IP heeft gekregen van de DHCP server van m'n router (namelijk 192.168.1.234).
Verder is er niets te zien op dat IP overigens, even afwachten op het mailtje met inlog gegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Als ik het goed heb moet je het zo doen? Modem > Router > Whitebox > PC

Alle verbindingen gaan dus van de PC naar de Whitebox en dan pas naar de router toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Idd, zo heb ik het op dit moment ook staan. In mijn geval is het modem (Cisco EPC3212) een echt modem, tegenwoordig krijg je bij de kabel providers vaak modems waar al een (wireless) router is ingebouwd(bijv. Cisco EPC3925) dus in dat geval moet je hem wel achter je Modem/Router (Combi) zetten.

Dit is dus hoe op dit moment m'n netwerk is opgebouwd, hierbij gaat vanuit de whitebox een kabel naar een gigabit switch welke in de woonkamer staat en de verbindingen verder verdeelt.

Modem --> (Wireless) Router --> Whitebox --> PC's / Gigabit Switch --> etc.
                            |
                           \/
                    Laptops (etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
ADDG schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:58:
[...]

Inmiddels is de snelheid wel omhoog gegaan al vervuilen de lagere snelheden nu wel de averages. Ik kom nu dicht aan de 120mbit maar omdat ik hem achter mijn router heb aangesloten zijn een aantal tests lager dan gebruikelijk omdat hij het download verkeer niet registreerd. Dat gaat via een directe poort op mijn router :)

[ Voor 14% gewijzigd door redfoxert op 18-02-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Gutteguttegut schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 12:03:
[...]
Heeft jou Samknows kastje een lokaal of extern ipadres?
Misschien moet ik mijn modem (Ziggo) nog even uit en aan zetten...
Mijn Samknows kastje heeft een extern IP adres. Dus 94.211.x.x adres en mijn router heeft ook een 94.211.x.x IP adres. Ziggo geeft bij mij 2 IP adressen. Ik had ook het situatie Modem->Router->Samknows->Switch, maar dat werkte niet lekker. Daarom heb ik het tussen de modem en de router geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb gisteravond mn modem uit en aan gezet maar nog steeds geen stats op de site zichtbaar.
Vanavond alles maar eens uit en aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:17
Heb een mailtje gestuurd om mijn whitebox om te ruilen voor een type met gigabit lan ports, maar reactie duurt wel lang. Iemand die ze al een keer gemaild heeft en een idee hoe lang dat heeft geduurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 18:09
Kalua schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:38:
Heb een mailtje gestuurd om mijn whitebox om te ruilen voor een type met gigabit lan ports, maar reactie duurt wel lang. Iemand die ze al een keer gemaild heeft en een idee hoe lang dat heeft geduurd?
Haha, datzelfde mailtje heb ik gistermorgen gestuurd. Ik kreeg vanmorgen een reply dat dat geen probleem was en ze me verzochten om mijn adresgegevens even te sturen. Ik had niet in de gaten dat die whitebox tussen mijn router en het netwerk moest. Dan is het wel handig dat de whitebox ook gigabit is.

Het enige waar ik niks aan kan doen is mijn geplande iTV. Dat heeft voorrang over normaal internet verkeer en als die iptv box actief is heb ik effectief een lagere internet snelheid.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Ik heb het kastje nu al een aantal dagen draaien maar na de 19e krijg ik geen resultaten meer te zien.
Heb het kastje al een keer stroomloos gemaakt maar dat mocht ook niet baten.

Iemand ook last van dit verschijnsel?

Ook ben ik wel benieuwd naar de resultaten, ik krijg veel verschillende snelheden te zien.
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/ven7lf.png
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2u58dg0.png

Wat zijn de resultaten die jullie te zien krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

ik heb gister mijn whitebox binnen gekregen maar mijn QSS led loopt ook al de hele tijd te knipperen (die solid moeten zijn) heb al van alles geprobeerd,

achter de router, voor de router, modem herstart. Iemand nog ideeën?

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Pagina: 1 2 Laatste