Samsung Spinpoint F3 bad sector AJ36

Pagina: 1
Acties:

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb 2 Samsung 1TB schijven (HD103SJ) in Raid0 draaien. Vandaag kreeg ik ineens de melding in Windows dat er een probleem was met 1 van de schijven. Via de Intel tool kon ik de schijf weer op 'normaal' instellen maar de melding blijft terugkomen. Ook bestanden kopieëren ging traag. Tijd voor een check dus.
Samsung EStool gedownload en in Dos gedraaid. De schijfdiagnose uitgevoerd met surface scan. En ja hoor:
Errors gevonden: 'Bad sector AJ36', please contact service centre.

EStool afgesloten, systeem opnieuw opgestart, maar nu kom ik Windows niet meer in:

'No operating system found'.

Hij ziet de hele schijf niet meer dus mn hele Raid0 array is weg.

Kan het zijn dat EStool iets heeft aangepast? Ik dacht dat het enkel de diagnose zou uitvoeren maar verder de schijf met rust zou laten. Het lijkt erop dat de tool toch wat heeft geprobeerd met mn schijf.

Wat nu? Zou ik in aanmerking komen voor een nieuwe schijf (binnen garantie)? Of valt er iets te repairen?

Systeem:
i7 2600k
Gigabyte P67A-UD3 (b3)
2x Samsung F3 1TB (Raid0)
Win7 x64

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot
Bad sectors: wanneer er eenmaal bad sectors op de schijf zijn gevonden, dan kun je er de donder op zeggen dat er meer zullen volgen. Hetzij al na een dag, anders pas na enkele maanden. Het beste is dus om zo snel mogelijk de data te backuppen en schijf in te ruilen.

Let op: indien je nog garantie hebt, ga beslist niet proberen om in geval van bad sectors de schijf zelf op te lappen met behulp van een Low Level Format. Sommige leveranciers trekken dan de garantie in. Mocht je daarentegen geen garantie meer hebben, dan kun je wel een poging wagen om een Low Level Format te doen met behulp van het diagnosetooltje van de harddiskfabrikant. Alle Bad Sectors worden dan gemarkeerd en er worden nieuwe sectors vrijgegeven uit de reserve-schijfruimte (ongeveer net zo groot als 0,5% van de schijfruimte). Alle Bad Sectors en vrijgegeven nieuwe sectors worden geregistreerd in de firmware van de harddisk.

Tipje: mocht het diagnosetooltje van de harddiskfabrikant niet voldoen of niet alle bad sectors te kunnen repareren, dan kan het handig zijn om het 3rd party tooltje HDD Regenerator te proberen. Daarmee zijn hier op GoT namelijk erg veel goede ervaringen vermeld. Maar, nogmaals, wanneer er eenmaal bad sectors op de schijf zijn gevonden, dan kun je er de donder op zeggen dat er meer zullen volgen.
Bovenstaande is misschien gedateerd, maar klopt nog steeds.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2025
Ok tnx, zal contact opnemen met Samsung om proberen een nieuwe te krijgen.

Maar mn vraag was ook; hoe kan het dat het systeem ineens de schijf niet meer ziet na het draaien van de diagnose tool? Dat is toch geen stress-tool die de schijf direct de nek om heeft gedraaid lijkt me? De schijf werk nog prima gevonden, alleen was instabiel.