Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:43
Hallo allemaal,

ik hoop dat dit het juiste forum is voor mijn vraag.

Ik heb van mijn oom een oud dell pctje gekregen (P4 2,53GHz, 512MB RAM, videokaartje, 120GB hdd) Nou leek het me leuk om hier als projectje een file server van te maken.

Allereerst ja ik weet dat ik dan niet uit kom met 120GB maar als het draait wil ik er een paar grotere schijven bij zetten en dan zien waar het schip strand.

Graag wil ik vanaf deze server media bestanden streamen naar:

1 Windows 7 PC
1 Apple Imac
1 AC Ryan Playon HD
1 TV die dat soort dingen ondersteunt (mocht ik die in de toekomst aanschaffen)

Ik zat te kijken naar Windows Home Server 2011 (wat trouwens maar 50euro kost waar ik echt van stond te kijken) alleen die bestaat alleen in 64bits en voor zover ik heb gezien is deze P4 geen 64bits processor.

Ik ben nu de eerste versie van Windows Home Server aan het downloaden met powerpack 3 moet deze ook benaderbaar zijn vanaf Windows 7

Wie heeft er betere alternatieven of andere opties muv het weggooien van de pc ;)

Bedankt vast voor jullie antwoorden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46
PC verkopen en wat anders halen. P4 wil je niet als server hebben draaien, zuipt veel teveel stroom. mITX of iets anders zuinigs is stukken beter voor je energierekening (en qua prestaties ook nog eens).

Interessant topic als je zoekt naar geschikte hardware: Nieuwe Zuinige Server (discussie)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
Heb hem gekregen en wou niet echt geld uitgeven aan dit projectje.

Het feit dat het stroom zuipt maakt me op zich nog niet zo veel uit.

Zou het alleen als een kleine overwinnen zien als het allemaal zou lukken vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dump er iets als Amahi of FreeNAS op?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
OpenMediaVault, ook leuk om eens mee te spelen

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:20
Voor het streamen van bestanden naar de AC Ryan en/of een TV zou je Servioo kunnen gebruiken, een gratis DLAN server pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
Dat Amahi ziet er goed uit, maar waarom moet je eerst fedora installeren voordat je het kan gebruiken is het geen OS opzich??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kennelijk dan niet he. Maar Fedora installeren is ook niet zo moeilijk, en nog gratis ook.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
Hij is nu aant downloaden ben morgen vrij, weer een mooie invulling van de dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

rjce schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 23:05:
Hallo allemaal,

ik hoop dat dit het juiste forum is voor mijn vraag.

Ik heb van mijn oom een oud dell pctje gekregen (P4 2,53GHz, 512MB RAM, videokaartje, 120GB hdd) Nou leek het me leuk om hier als projectje een file server van te maken.
Als je Serversoftware en Windows Servers in de forumlijst ziet staan, lijkt dat je dan niet een beter plan om je topic daarneer te zetten?

>>> SWS

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moet ie alleen files serveren, of wil je hem ook echt als DLNA server oid in gaan zetten?
Volgens mij het laatste als ik je zo lees. Als mediaplayer (bijv mediaportal, geexbox, windows Media Center) is ie iig niet snel genoeg.

Blijft over: een zo minimaal mogelijk OS, dat files kan serveren en als DLNA kan fungeren.
Ik zou er persoonlijk XP of w2000 op zetten icm TVersity oid :)

[ Voor 62% gewijzigd door The Eagle op 07-12-2011 21:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fedora of andere redhat gebaseerde linux-os + dlna software, windows wil je niet hebben voor een simpele server
Of gewoon een qnap kopen voor €120

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je zou het beste gewoon geen Windows op je server kunnen zetten om dat er simpelweg een grote legale community voor je klaar staat als je dat dus niet doet. Je kan het ook wel doen, maar dan moet je het kopen, upgrades zijn niet gratis en je hardware wordt over het algemeen niet altijd even goed ondersteund, plus je performance en tweakability... tsja, het is maar wat je zoekt. Als je perse een soort van mini-domein wil opzetten is WHS wat, maar in alle andere gevallen zou ik het links laten liggen. Scheelt je veel geld en veel problemen. Want een server draaien is niet 'cd er in en gaan', dat is het bij geen een OS, he moet altijd keuzes maken en dingen instellen en dat is waar de meeste mensen fouten maken, want stel dat ze WHS nemen, dan denken ze "Oh, het is windows, dat kan ik vast wel", maar dat kunnen ze meestal dus niet.

Ga je perse die PC gebruiken, pak dan dus inderdaad een Linux distributie die op je wensen aansluit, bijvoorbeeld eentje die op Debian gebaseerd is die doen het beter dan alles wat met RedHat/Fedora/CentOS te maken heeft. Zelfs een simpele Ubuntu installatie is voldoende, je kan gewoon een map aanklikken en zeggen dat je die graag wil delen, en dan ben je klaar. Beeldscherm uitzetten en ontkoppelen en daarna kan je gewoon op elke PC en ander apparaat bij je bestanden.

Stel dat je het echt goed wil doen, dan zou je moeten kijken naar de ondersteunde protocollen voor de apparaten die je hebt. Misschien moet je wel RAOP, DAAP, DLNA, SMB, AFP en als je moeilijk wil doen, FTP aanbieden om overal het maximale uit te halen. SMB is leuk, want dat wordt standaard gebruikt, maar dat geeft meestal niet de beste resultaten. Voor je iMac is AFP bijvoorbeeld veel sneller als je Mac OS X gebruikt.

Dan heb je nog mogelijke dienste. Ga eens kijken bij dingen als Transmission met Webclient, en Sickbeard, misschien dat je daar nog extra diensten uit kan halen die je op je server zou willen gebruiken. Ook Time Machine kan je i.c.m. AFP op een Linux server gereed maken voor automatische backups.

Hierboven werd Windows XP of Windows 2000 nog voorgesteld, maar dat zou ik zelf niet doen. Die OSsen waren in 2002 nog leuk, maar ze worden echt niet veiliger met de dag, en de ondersteuning is om te huilen. (en dan bedoel ik niet alleen vannuit MS)

Wat dan weer wel een goede was, was het voorstel de handel te dumpen en dan een QNAP of iets dergelijks aanschaffen. Dan heb je geen problemen, je kan bijna niks verkeerd doen, en de support is iets waar je ook wat mee kan. Synology en WD maken ook apparaten waarbij je je data kan opslaan en via een netwerk dus kan benaderen, incl. media streaming en soms (met mods) torrents e.d. downloaden.

Mocht je dan weer opzoek zijn naar extra dingen zoals game servers, dan kom je weer bij een zelfbouwding met linux uit, om dat daar verreweg de meeste ondersteuning voor is. (behalve misschien obscure games die nooit een datacenter hadden om in geserveerd te worden)

[ Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 07-12-2011 22:25 ]

Pagina: 1