• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08-2025
Hallo,

We hebben in onze living al jaren een oude Pentium 4 PC staan die we gebruiken om films e.d. op TV te kijken. Wegens stilaan wel erg outdated is die aan vervanging toe.

Ik twijfel tussen een configuratie o.b.v. een AMD A4-3400 of een Pentium G620. Ik neig naar AMD, vooral omdat die mobo's iets meer connectiviteit bieden (SATA6, USB3, eSATA). (Ik heb de F1a75-V PRO van Asus op het oog.)
Ik heb echter gezien dat de AMD processor een stuk lager scoort in benchmarks dan de G620. Is dat een relevant verschil voor een PC die als zwaarste taak zal hebben om HD filmbestanden te draaien? (Series in 720p e.d., wat bestanden oplevert van 1 à 1,5 GB per aflevering.)

Is er verder een verschil in gaming potentieel tussen beide systemen? (Met nadruk op "tussen beide systemen", want ik realiseer me wel dat je voor een echte gaming PC voor een heel andere set-up moet gaan.) Gamen is niet echt een doelstelling op dit systeem, maar het kan maar mooi meegenomen zijn voor oudere games zoals Guild Wars, Dawn of War 1, ...

Verder heb ik nog enkele aanvullende vragen:

Ik vind nergens referenties naar het al dan niet ondersteunen van een 64bit OS. Ik veronderstel dat dit tegenwoordig standaard is, maar vraag het liefst toch even na.

In de AMD A4-3400 zit een Radeon HD6410D. In de specificaties van het moederbord F1a75-V PRO vind ik nog eens Radeon HD6000. Ik veronderstel dat beide samen de functionaliteit van één videokaart verzorgen, of ben ik daarin verkeerd en zal ik met deze combinatie in feite met twee videokaarten zitten?

Hoe is het gesteld met de warmtegeneratie van dit soort systemen? Is er een verschil tussen AMD en Intel? Onze PC staat namelijk in een kast, en ondanks een externe ventilator kan de hitte zich daar wel eens in opstapelen.

De moederborden die ik heb gezien, hebben onboard audio en een geïntegreerde HDMI poort. Nu heb ik een goede PCI geluidskaart die ik eigenlijk wil blijven gebruiken. Kan de HDMI poort nog geluid geven als ik een PCI geluidskaart gebruik, of ben ik verplicht om het bij de onboard te houden als ik geluid via HDMI wil?

En tenslotte heb ik nog een oude voeding, die dus nu mijn Pentium4 mobo voorziet van stroom. Kan ik best uitkijken naar een nieuwe, of is er aan de voedingsaansluiting van moederborden niets veranderd? (Over de voeding van HDD's e.d. maak ik me geen zorgen.)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor puur streamen van HD materiaal voldoet zowel AMD als Intel prima en zal je geen echt verschil merken bij beide processoren, en is het denk ik meer een kwestie van welk budget je hebt en wat je eraan wilt besteden.Wel moet je je realiseren dat je bij een Intel G620 altijd een losse videokaart nodig hebt omdat deze geen videochip heeft, en je dan beter naar een I3 2100 bv kan kijken op Intel gebied.

Qua connectiviteit maakt het trouwens bij de Sandy Bridge moederboarden en de AMD boarden tegenwoordig nog weinig verschil, en kan je je ook afvragen of je bv bepaalde connectiviteit nodig hebt zoals dingen als USB 3.0 en dergelijke. Ook s-ata 6 GB is pas interessant wanneer je een SSD erbij wilt zetten met een s-ata 6GB interface dus dat zou je ook nog eens erbij kunnen nemen als het alleen puur als HTPC bedoeld is.

De voeding zal je altijd moeten vernieuwen want hoogstwaarschijnlijk zal het P4 board een 20 pens ATX stroomconnector hebben en de nieuwe boarden nu standaard 24 pens zijn. En ja daarbij als je toch bezig bent zou ik niet besparen op een voeding met het risico dat die toch vroeger of later eruit zal klappen vanwege de leeftijd.

Tot slot wat betreft HDMI maakt het eigenlijk niet uit of je rechstreeks audio via de videokaart of via een externe geluidskaart audio uit stuurt, waarbij je via HDMI trouwens altijd digitaal audio uit stuurt. Via een externe kaart zou je dan al optisch of coaxiaal digitaal moeten uitsturen wil je dit met HDMI kunnen vergelijken.

Verwijderd

Heb zelf diverse AMD Brazos E350 systeempjes allen met een SSD, ideale zuinige systeempjes en decoderen Blu-rays moeiteloos, allemaal met Win7 64bit. Voor films heb je echt niet meer nodig, als je ook wat spelletjes wilt spelen kun je voor Liano systeempjes gaan, maar die extra power heb je voor een gewone HTPC niet nodig.

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Wellicht dat een Nvidia ION bordje leuk is, HD streamen doet ie met gemak en oudere games spelen er ook nog best op.

"Find what you love and let it kill you"

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08-2025
Bedankt voor jullie advies allemaal.

Enkele follow-up vragen:
Roel1966 schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:07:
Wel moet je je realiseren dat je bij een Intel G620 altijd een losse videokaart nodig hebt omdat deze geen videochip heeft
Ik lees in de specificaties van de G620 dat er Intel HD Graphics in zitten. Is die processor ondanks dat gegeven niet in staat Windows te draaien en films af te spelen? (Overigens in combinatie met het moederbord P8H67-V (rev. 3.0) van Asus.) Of raad je die losse videokaart aan voor het draaien van games?
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 08:25:
Heb zelf diverse AMD Brazos E350 systeempjes allen met een SSD, ideale zuinige systeempjes en decoderen Blu-rays moeiteloos, allemaal met Win7 64bit.
Wat me opnieuw doet vermoeden dat ook de processoren die ik op het oog heb 64bit ondersteunen. Of moet ik daarvoor toch naar iets duurder kijken?

Verwijderd

Amplifiction schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:59:

Enkele follow-up vragen:

[...]

..

Wat me opnieuw doet vermoeden dat ook de processoren die ik op het oog heb 64bit ondersteunen. Of moet ik daarvoor toch naar iets duurder kijken?
Alle processoren die je op het oog hebt ondersteunen 64bit, dat is tegenwoordig echt geen thema meer.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 17:04
Overigens loopt er een BBG HTPC topic waarin de meeste van jouw vragen reeds beantwoord zijn: klik

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Amplifiction schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:59:

Enkele follow-up vragen:

Ik lees in de specificaties van de G620 dat er Intel HD Graphics in zitten. Is die processor ondanks dat gegeven niet in staat Windows te draaien en films af te spelen? (Overigens in combinatie met het moederbord P8H67-V (rev. 3.0) van Asus.) Of raad je die losse videokaart aan voor het draaien van games?

Foutje van mijn kant want de G620 heeft inderdaad wel HD graphics dus die zou je ook kunnen nemen en zonder videokaart gebruiken in combinatie met het bovenstaande Asus board.

Zoals al geschreven hoef je je niet druk te maken om 64bit processing want alle hedendaagse cpu's zijn geschikt om een 64bits OS te draaien, en dit dus niet meer speelt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Wat moet ik kopen?"-topics zijn op GoT niet de bedoeling. We hebben daarvoor de Best Buy Guide verzameltopics, zie hier:
Best Buy Guide overzichtstopic

In dit geval is dit de plek voor info en - als je er dan niet uitkomt - om een vraag te stellen:
[UG Aanschaf] Basissysteem

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.