Eerste laptop voor oma, welke moet ze kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.506 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flokman
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 09:02
Hallo,

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, mijn oma heeft een computer cursus (win xp) gedaan en wil nu een eigen computer met internet (niet de slome oude xp laptop zonder internet waar ze op oefende). Het internet is al aangevraagd en zal deze maand worden aangesloten. Wat voor laptop is geschikt voor een ouder persoon? Ga er maar niet vanuit dat ze zal gaan gamen, hoog uit patience, maar emailen, internetten en filmpjes kijken moet er wel op te doen zijn. Ook weet ik niet echt wat een geschikt email programma is voor haar, gewoon een tele2 email adres aanvragen en outlook gebruiken of voor Gmail of zoiets gaan?

Ik hoor het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik denk dat je gewoon in de PW kan gaan zoeken naar de budget modellen en daar dan een uit moet kiezen. Al zie ik wel een klein probleem: Ze heeft een cursus voor XP gevolgd, de laptops van tegenwoordig worden alleen met 7 verkocht....

edit: Ga eens samen met haar naar een winkel waar er heel wat laptops uitgestald staan, om een idee te krijgen wat voor grootte ze moet hebben. (Weet namelijk niet hoe het met haar op leeftijd zijnde(?) ogen is gesteld).

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 05-12-2011 15:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:25

Quad

Doof

Staat hier echt niet wat tussen? http://tweakers.net/aanbo...WpAJlCooyk1N9EyuUrIyMTWsB
Elke laptop vanaf pentium M zal wel voldoen voor haar.

Bij Tele2 krijg je automatisch een email account. Gewoon instellen in Outlook en gaan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:23
Ik zou voor Gmail o.i.d. gaan omdat je daar in ieder geval zeker bent van dat e-mail adres. Mocht ze ooit weg gaan bij Tele2 en dat e-mail adres komt te vervallen dan begint de ellende. Zeker in de kringen bij wat oudere mensen kan dat ff duren. Valt ook gewoon goed in te stellen in wat voor programma je ook gaat gebruiken. Teamviewer erop en klaar!

Ik weet overigens niet hoe oud je oma is, maar mijn opa van 91 wilde vorig jaar voor het eerst in zijn leven een computer kopen. Inmiddels doet ie er vanalles mee (respect voor die man), maar ik durfde het niet aan hem een laptop te geven wat ik was er vrij zeker van dat ie een keer op de grond zou klappen. Bij hoge leeftijd wellicht is om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
iPad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 12:08

Mystikal

It never hurts to help!

Nee, dat gaat niet werken voor die oudjes:
+Ze heeft een cursus voor XP gehad
+Met trillende handen is het typen op een tablet geen pretje.
+Kan ze niet fijn op een tafel neerzetten.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:49
Met n0elite. Niet echt een antwoord op je vraag, maar de opa en oma van mijn vriendin hebben nog nooit van hun leven een computer aangeraakt en nu een iPad gekregen. En... dat werkt als een malle. Ze kunnen e-mailen, browsen, FaceTimen met de kleinkinderen en zelfs de krant lezen op dat ding. En meer zullen ze er waarschijnlijk ook nooit mee doen.

De andere oma van mijn vriendin heeft een PC. En die belt mij geregeld verschikt op als er updates zijn voor Windows, of als ze per ongeluk een toolbar in haar mailprogramma heeft dichtgeklikt. De leercurve is veel stijler.

@Mystikal: onzin. Volgens mij is een iPad (en niet een willekeurige andere tablet, juist ook vanwege de beperkte mogelijkheden die het apparaat heeft) juist ideaal.

[ Voor 12% gewijzigd door posttoast op 05-12-2011 15:56 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou geen laptop nemen, maar gewoon een goedkoop budget-desktopje. (Zo'n Packard Bell of Acer van bij Paradigit of vergelijkbaar)

En dan een groot scherm erbij, 24" of zo. Mochten de lettertjes op een gegeven moment te klein worden, kun je ze altijd nog groter laten weergeven, én ze kan haar vriendinnen laten meekijken op internet. Op een laptop is dat toch niet zo makkelijk.

Vervolgens Teamviewer installeren, en voor jou een admin-account maken, en haar de admin-rechten afnemen. Vergeet niet een image te maken van de installatie die je vrijwel automatisch kunt terugplaatsen.

Vervolgens nog de melding dat ze de computer niet kapot krijgt zonder geweld te gebruiken; verder mag ze er alles mee doen, en there you go.

Zo heb ik een oom al een jaar aan het computeren, en ik zie netjes iedere avond die pc online komen bij teamviewer. Ik heb tot nu toe pas 2 keer even het beeld moeten overnemen om mijn admin wachtwoord in te geven, en dat was het ook wel. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En ik zou een Gmail adres aanvragen --> provider onafhankelijk, en oude mails worden niet gewist. Ze kan dus naar hartelust mails wissen, als er iets fout gaat heeft Google ze nog wel.

Als e-mailclient zou ik wel voor iets lokaals gaan, en dan zo simpel mogelijk. De opvolger van Outlook Express. (Heet die niet Windows Mail of zoiets?)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Flokman schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:32:
Hallo,

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, mijn oma heeft een computer cursus (win xp) gedaan en wil nu een eigen computer met internet (niet de slome oude xp laptop zonder internet waar ze op oefende). Het internet is al aangevraagd en zal deze maand worden aangesloten. Wat voor laptop is geschikt voor een ouder persoon? Ga er maar niet vanuit dat ze zal gaan gamen, hoog uit patience, maar emailen, internetten en filmpjes kijken moet er wel op te doen zijn. Ook weet ik niet echt wat een geschikt email programma is voor haar, gewoon een tele2 email adres aanvragen en outlook gebruiken of voor Gmail of zoiets gaan?

Ik hoor het graag! :)
Met die eisen kan je zo'n beetje elke laptop kopen die beschikbaar is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou er een kiezen met zo groot mogelijke pixels, zodat je een zo groot mogelijk scherm met zo laag mogelijke native resolutie hebt.
En grote knoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als vraag aan Flokman: waarom een laptop?

Een laptop heeft als enige voordeel dat deze mobiel is. Is jouw oma nog zo mobiel? Is de kans dat ze er drinken overheen stoot niet te groot? Laat ze hem niet vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik denk dat ook voor een laptop gekozen wordt, omdat oma dan niet het huis hoeft te verbouwen om een computer te huisvesten. De laptop kan ze netjes opbergen in de kast (geeft een veilig gevoel) en gebruiken aan de eettafel of op een tafeltje bij de bank. Enige waar je denk ik rekening mee moet houden is, dat je een relatief lage resolutie kiest, dus bijvoorbeeld 15,6" met 1368x768 ofzo. Dan kan ze alle kleine details ook nog redelijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flokman
Bedankt voor al jullie reacties! Misschien is het inderdaad het beste om eerst eens naar de mediamarkt ofzo te gaan en daar kijken wat ze het mooist/praktische vindt, een Ipad, een desktop (dan vooral een groot beeldscherm, of een laptop. Ik denk zelf dat het gaat tussen een laptop (en dan misschien later een beeldscherm er aan koppelen) en een Ipad. Budget moet niet hoger worden dan de prijs van een Ipad, dus zo' n 500 euro. Zou je dan een stevig laptop met misschien een amd LIano apu en 17 inch (moet toch groot genoeg zijn?) kunnen kopen?

E:
@DrivinUCrazy: Ik zou zelf ook altijd een desktop doen, meer kracht voor minder geld, maar aangezien mijn oma geen kracht nodig heeft wordt het zou misschien alleen maar onnodig duur. Mijn ouders hebben ook het gevoel dat een laptop handiger is, maar ze hebben er zelf ook een dure gekocht onder het mom 'dat je dan even veel kracht hebt als een desktop en hem toch overal mee naar toe kan nemen', maar hij is nog nooit van zijn plaatst op het bureau afgekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Mystikal schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:55:
[...]

Nee, dat gaat niet werken voor die oudjes:
+Ze heeft een cursus voor XP gehad
+Met trillende handen is het typen op een tablet geen pretje.
+Kan ze niet fijn op een tafel neerzetten.
Het maakt niet uit wat voor training ze heeft gehad. iOS icm de iPad werkt zo intuïtief dat ieder oudje er binnen 30 min mee overweg kan. En wie zegt dat ze trillende handen heeft. dan is het juist moelijker om een fysiek toetbord te gebruiken. Daarnaast is het toetsenbord van iOS op de ipad zo groot dat je niet kunt missen. De iPad is heel erg veelzijdig en op ieder oppervlak te gebruiken. Op een plat oppervlak werken ze juist het fijnst en je kunt er altijd een hoes voor kopen zodat je 'm in een hoek kunt neerleggen.

Een desktop in gebruik veel onhandiger dan een tablet. Een computer blijft voor oudere mensen te modern, te nieuw, te onwennig. Er zijn teveel opties en dingen die oudere mensen nooit gebruiken, het is niet fail safe.

Met een tablet neem je zoveel onzekerheden weg daar kan een desktop nooit en te nimmer aan tippen.

[ Voor 20% gewijzigd door n0elite op 05-12-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:49
n0elite schreef op maandag 05 december 2011 @ 17:05:
[...]

Het maakt niet uit wat voor training ze heeft gehad. iOS icm de iPad werkt zo intuïtief dat ieder oudje er binnen 30 min mee overweg kan. En wie zegt dat ze trillende handen heeft. dan is het juist moelijker om een fysiek toetbord te gebruiken. Daarnaast is het toetsenbord van iOS op de ipad zo groot dat je niet kunt missen. De iPad is heel erg veelzijdig en op ieder oppervlak te gebruiken. Op een plat oppervlak werken ze juist het fijnst en je kunt er altijd een hoes voor kopen zodat je 'm in een hoek kunt neerleggen.

Een desktop in gebruik veel onhandiger dan een tablet. Een computer blijft voor oudere mensen te modern, te nieuw, te onwennig. Er zijn teveel opties en dingen die oudere mensen nooit gebruiken, het is niet fail safe.

Met een tablet neem je zoveel onzekerheden weg daar kan een desktop nooit en te nimmer aan tippen.
100% mee eens. Ik ben geen iPadverkoper (heb er zelf ook geen), maar ik heb in de praktijk gezien hoe snel twee mensen van eind 70, die zonder overdrijven nog nooit achter een computer hebben gezeten, ermee overweg konden.

Als het mijn oma zou zijn, dan zou ik het wel weten.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:22
Ik ben ook een voorstander om ouderen een iPad toe te schuiven, en heb ik ook gedaan bij moeder en oma.
ook al heb je een cursus XP gedaan (eigenlijk een te oude besturings-systeem), kan je niet verwachen dat een ouder iemand weet wat ze moet doen als de virusscanner begint te piepen, en updates beschikbaar zijn voor Win XP, laat staan alle sneaky meldingen die je krijgt tijdens het surfen en het werken met een PC

laat staan als een virus (want XP is te oud) onvangt in de vorm van de beruchte virusscanner die als 2 druppels water lijkt als zijnde van Windows zelf.
ik ben redelijk thuis in XP en zelfs ik moest goed kijken om daardoor niet verrast te worden op mijn werk.

ik raad je ten zeerste aan een iPad voor haar te kopen, gezien het extreme gebruikers gemak en niet te vergeten veilig kunnen mailen en surfen, en zelfs veilig internet bankieren.

als je toch verkiest voor een Win bak, dan verzeker ik je ervan dat je na een maand gemiddeld 15 trojans en virussen kan verwijderen
(mijn ervaring met een 5 tal "oudere" pc gebruikers)

[ Voor 15% gewijzigd door absrnd op 05-12-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 22:12

3DDude

I void warranty's

oude mensen -> mac -> even uitleggen hoe het werkt / is niet zo moeilijk.

Eens met het punt m.b.t. email adres gewoon een gmail geven.
heb ik bij mijn ma en pa ( 55+ en 60+ ) ook gedaan!

Ipad is een keer instellen
aanklikken en gaan.
optioneel kan je altijd nog een los toetsenbord aansluiten!

-> mocht je echt een tablet met toetsenbord eraan willen nemen zou ik een Asus Transformer met dat doc-keyboard nemen.
Maar het nadeel is: dat is weer android.

p.s. een cursus voor XP ? :| Lol, had ze die nog liggen onder het stof ofzo :P
p.s.2 of een keer met oma gaan kijken wat de mogelijkheden zijn en wat ze zelf wil?
Ah filmpje gevonden WAAROM een ipad ;)
Geniaal : Meneer Strubbe is 86 jaar oud en stokdoof. Zijn MS-DOS computer uit 1996 is hem nog erg dierbaar. Nooit storingen en nooit een virus. Maar een nieuwe ontwikkeling heeft de MS-DOS computer toch een beetje naar de zolderkamer verdreven

[ Voor 28% gewijzigd door 3DDude op 05-12-2011 17:44 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor email: Gmail, no doubt. Al was het alleen maar omdat provider-mailboxen (zoals tele2) via POP werken, en je dan bij een nieuwe uitrol alles eerst moet backuppen. Bij gmail gen centje pijn: da's gewoon IMAP, kan iedere mailclient mee overweg, en ze verliest nooit mail.

OS: Windows 7 pakken, icm user account control en de classic shell. Ja, ook windows 7 kun je er uit laten zien als XP. Menuutje is een heel klein pietsie anders (vgl vista) maar dat heeft ze echt zo onder de knie. Mijn ouders zijn echte digibeten en hen is het ook gelukt :)
Voordeel van die UAC is dat je ze onder een normale user en niet onder admin account kunt laten werken. Ik kan het niet bewijzen, maar dat heft me in een jaar tijd al een aantal trojans en andere ellende gescheeld. Simpelweg tegen oma zeggen dat als ze zoiets krijgt, ze bezig is met iets waar ze niet bezig zou moeten zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flokman
Tja, dan is een Ipad toch ook wel een goede keuze. Ik zal het haar zelf wel gaan vragen. Kan ik ook niet iets als een sandbox installeren als we toch voor een laptop gaan? Had ik wel eens iets overgelezen, dat je dan een virtueel os draait en met een druk op de knop weer helemaal schoon kan beginnen mocht je het verkloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 17:12

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Hier onze Opa een Ipad 1 gegeven. Hij is er al 6 maanden content mee. Noob gehalte is hoog bij die Ipads en mocht hij een pro user worden kan hij altijd nog overstappen naar een Laptop. Tot nu toe geen spijt van gehad! Weinig gezeur van hoe moet dit hoe moet dat, een boek erbij gegeven van Ipad voor senioren ...... werkt top, hij mailt nu en internept ANWB, nu.nl buienradar etc, checkt foto's hier en daar :+

Een aanradert, dat terwijl ik zelf redelijk anti i-meuk ben ... 8)7

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
WeaZuL schreef op maandag 05 december 2011 @ 18:58:
Hier onze Opa een Ipad 1 gegeven. Hij is er al 6 maanden content mee. Noob gehalte is hoog bij die Ipads en mocht hij een pro user worden kan hij altijd nog overstappen naar een Laptop. Tot nu toe geen spijt van gehad! Weinig gezeur van hoe moet dit hoe moet dat, een boek erbij gegeven van Ipad voor senioren ...... werkt top, hij mailt nu en internept ANWB, nu.nl buienradar etc, checkt foto's hier en daar :+

Een aanradert, dat terwijl ik zelf redelijk anti i-meuk ben ... 8)7
d:)b Zo hoort het, makkelijk en zeer bruikbaar in het dagelijks leven. Een desktop is een iets te grote stap voor oudere mensen, iets wat ze ook afschrikt. Mijn grootouders hebben een computer maar zitten er nooit achter omdat het gewoon een te grote drempel is. Nu woon ik bij mijn grootouders en moet vaak dingen voor ze checken, maar mijn iPad vinden ze geweldig. nu zouden ze er wel een kunnen halen, maar ze gebruiken het internet te weinig om de aanschaf ervan te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Flokman schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:59:

E:
@DrivinUCrazy: Ik zou zelf ook altijd een desktop doen, meer kracht voor minder geld, maar aangezien mijn oma geen kracht nodig heeft wordt het zou misschien alleen maar onnodig duur. Mijn ouders hebben ook het gevoel dat een laptop handiger is, maar ze hebben er zelf ook een dure gekocht onder het mom 'dat je dan even veel kracht hebt als een desktop en hem toch overal mee naar toe kan nemen', maar hij is nog nooit van zijn plaatst op het bureau afgekomen...
Mijn reden om voor een desktop te gaan heeft niets met performance te maken. Puur de robuustheid van een desktop is al een pluspunt. Daarnaast maak je het niet onnodig ingewikkeld als je er later een scherm aan zou willen koppelen, "omdat dat beeld toch wel erg klein is". Voor jou is het niet ingewikkeld, maar voor de gemiddelde oma wel.

Daarnaast is een beetje desktop tegenwoordig ook vrij stil. Soms even de ventilator uitblazen, en dat was het wel. Bij de goedkopere laptops zitten er imho toch nog wel een paar bij waarbij de ventilator even op standje straalmotor gaat staan. Vooral senioren denken dan dat er iets mis dreigt te gaan nog voordat ze een toets hebben aangeraakt. (ik heb ze al meegemaakt)

Mocht er wat drinken over het toetsenbord gaan, tja, jammer dan. Nieuw toetsenbord eraan, en verder. Bij een laptop zit dat toch ietsje moeilijker.

Kosten zijn het probleem niet. Ik ga even uit van een beetje groot scherm. Laten we zeggen, 17". Als ik snel even op de site van Paradigit kijk, is er een 17" laptop voor 500 euro. Daarmee ben je voorlopig dan wel klaar. Voor datzelfde bedrag heb je een complete desktop met 22" scherm. (De Packard Bell van 333 euro plus een scherm, tobo en muis) Bij een laptop betaal je voor mobiliteit. Wat je dan inlevert is schermgrootte. En uit de ervaringen die ik met senioren heb, hechten die geen belang aan resoluties of performance, maar wel aan schermgrootte en de grootte van de letters.

Een laptop heeft inderdaad het voordeel dat je hem dichtklapt en in een la legt. Maar imho zou het gebruik van de computer belangrijker moeten zijn, dan het voordeel als je hem niet gebruikt.

Ik werk niet voor Paradigit of zo. Je kunt ook naar MyCom, Dixons, Dynabyte, noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben zelf een Ipad 2 gebruiker buiten dan mijn gewone desktop ( althans gewoon, i7 2600 K etc.. ) maar ik kan zeker een Ipad aanraden voor de "oudere" mens. Zeker voor de doorsnee taken voldoet die prima en het handige dat je ook gemakkelijk op de bank het krantje kan lezen of een e-boek bijvoorbeeld.

Nadeel van goedkope desktops vind ik toch vaak dat je achterhaalde hardware krijgt vooral bij merken als HP en Acer en dergelijke. Evenzozeer is het bij de goedkope laptops vaak zo dat je ziet dat je voor pak weg 100 euro meer vaak veel recentere hardware erin krijgt.

Maar zeker kan ik het met de anderen eens zijn dat de Ipad heel geschikt is voor mensen die niet allemaal extra toestanden willen. Zeker is in zekere zin een Android tablet misschien gunstiger qua prijs maar daar zitten weer teveel toeters en bellen aan die een digibeet niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik zit met exact hetzelfde dilemma. Mijn oma is 90 en heeft nog nooit met een computer gewerkt. Nu wil zij heel graag online bij AH kunnen bestellen. Wat heb je daar voor nodig? Internet en natuurlijk een computer, of een tablet.

Internet dat is geen probleem. Die mooie actie van Ziggo om een tientje per maand extra te betalen voor internet + bellen, is ideaal. Maar nu zit ik met de vraag. Zal ik een grote laptop voor d'r kopen, of toch liever een iPad?

Ik heb haar laatst een beetje met een notebook laten kennis maken. Ze vond 't natuurlijk erg moeilijk allemaal. Al ging typen erg goed, vond ik. Maar het plaatsen van de muis aanwijzer met een touchpad, was wel een puntje. Nou had deze laptop toetsenbord verlichting, dat helpt al een hoop. Echter, de goedkoopste laptop met toetsenbord verlichting kost al > €1000,- Deze laptop was uitgerust met Windows 10 en dat ding was maar 12". Dus de eerste opmerking was al van, kan dat groter? Dus ja een 17" laptop lijkt dan een goede keus. Maar een iPad is waarschijnlijk veel makkelijker, maar het beeld daar van is natuurlijk wel veel kleiner. Ik vind 't lastig, want ik heb geen iPad , dus kan d'r ook niet ff laten "spelen" er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Inmiddels hebben we Laptop Aankoopadvies. Hiervoor een 5 jaar oud topic uit de krochten van het forum halen is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.