[BBG] Budget- / Basissysteem januari 2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11-2024
chim0 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:27:
Maar is die Celeron nog steeds goed genoeg voor 1080p/MKV?
Ik had dat gedeelte niet beantwoord in de hoop dat iemand anders dat zou doen omdat ik dat niet kan testen of duidelijk kon vinden. De vogeltjes scène van Plannet Earth heb ik hier getest met een Athlon II X2 en dat gaat goed. Zonder GPU versnelling is hij daar wel flink aan bezig maar tikt nooit de bovenrand in taakbeheer aan. Dus als ook deze langzaamere Athlon II zonder L3 cache dat kan lijkt me dat die Celeron het makkelijk zou moeten kunnen. Volgens een test met een oudere Clarkdale I3 kwam ook die niet boven de 60% belasting uit met blu ray 1080p materiaal.
Waneer je er allerlei realtime effecten op wilt zetten is het weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MapacheLoco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 22:55
Misschien een optie om een notebook harde schijf erin te doen? dan kom je op zoiets uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 53,75€ 53,75
1Samsung Spinpoint M7 HM160GI, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 52,80€ 52,80
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 20,-€ 20,-
1Inwin Z616 (Zwart)€ 53,-€ 53,-
1Bracket converter 2.5 in 3.5 inch€ 3,55€ 3,55
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
1AMD A6-3500 Boxed€ 70,70€ 70,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,65

Samsung spinpoint m7 is goed voorradig en scheelt zo weer 30e met de SSD's.. En 160gb moet ruim voldoende zijn. SSD is wel lekker snel.. maar het blijft budget PC. Om het budget nog meer te verkleinen zou je evt de A4 erin kunnen doen. Of de Spire CoolBox 305 die hier al eerder genoemd is door Madrox. Ik vind het wel een mooie prijs voor die kast maar geen idee of die goed werkt. Maar dit systeem met 3core is meer future proof.. kan je behoorlijk lange tijd mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 09:03

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Er zijn maar twee winkels die dit model voeren en een daarvan heeft hem niet direct op voorraad. Laptop hd's zijn duurder dan desktopmodellen als je naar de prijs per gigabyte kijkt, dus echt aan te raden is het niet. Een hd uitzoeken via de pricewatch is lastig momenteel, er is vaak één winkel die hem redelijk goedkoop heeft, maar de anderen zijn een stuk duurder. De eerste in de lijst is dan ook niet representatief en zal hem vaak ook niet (meer) op voorraad hebben of voor die prijs. Klik dus even op het model en kijk wat voor wat de andere winkels hem aanbieden.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MapacheLoco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 22:55
Ik heb wel zeker door geklikt :) Afuture heeft 103 stuks op voorraad en dat lijkt mij voldoende. En prijs per GB is idd duurder.. maar altijd goedkoper dat SSD. En absoluut gezien is het de goedkoopste.. je kan iemand wel voor 30e meer een 320Gb geven. Is toch weer 30 euro meer. En als ze de ruimte toch niet gaan gebruiken.. Ik ben het absoluut met je eens dat het relatief gezien duurder is.. toch denk ik dat de 160gb hier een van de betere opties is voor de budget PC. Overigens net een andere budget pc bedacht stukje goedkoper weer.. Misschien is dit een optie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 88,50€ 88,50
1Samsung Spinpoint M7 HM160GI, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 52,80€ 52,80
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 20,-€ 20,-
1Thermaltake VL52021N2E€ 53,90€ 53,90
1Bracket converter 2.5 in 3.5 inch€ 3,55€ 3,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,60

ben benieuwd wat jullie van deze opzet vinden!

-edit- ik mocht van mijn beveiliging niet op pagina 2 komen :( Maar ik zie dat de systemen al ingevoerd zijn! Jammer! ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Enige fatsoenlijke SSD voor een scherpe prijs die ik kan vinden is deze:
pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB
Niet de nieuwste meer en slechts 32GB.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
Carni schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:58:
[...]

Ik had dat gedeelte niet beantwoord in de hoop dat iemand anders dat zou doen omdat ik dat niet kan testen of duidelijk kon vinden. De vogeltjes scène van Plannet Earth heb ik hier getest met een Athlon II X2 en dat gaat goed. Zonder GPU versnelling is hij daar wel flink aan bezig maar tikt nooit de bovenrand in taakbeheer aan. Dus als ook deze langzaamere Athlon II zonder L3 cache dat kan lijkt me dat die Celeron het makkelijk zou moeten kunnen. Volgens een test met een oudere Clarkdale I3 kwam ook die niet boven de 60% belasting uit met blu ray 1080p materiaal.
Waneer je er allerlei realtime effecten op wilt zetten is het weer een ander verhaal.
En die Athlon II was op een 780G bordje ofzo?

Het gaat me niet om de belasting maar of de IGP in die Celeron het vloeiend af kan spelen.

Daarnaast, maakt het nog uit of je een H61 of H67 chipset neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11-2024
chim0 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 09:02:

Het gaat me niet om de belasting maar of de IGP in die Celeron het vloeiend af kan spelen.

Daarnaast, maakt het nog uit of je een H61 of H67 chipset neemt?
I3, I5 en I7 hebben Quick Sync
Celeron en Pentium hebben geen Quick Sync

Volgens meneer Anand over de Sandy Bridge CPU's zonder Quick Sync hardware versnelling:
Missing Quick Sync is a major blow, although as I mentioned earlier I'm very disappointed in the poor support for the feature outside of the initial launch applications. The rest of the features vary in importance. To someone building a basic HTPC, a Sandy Bridge Pentium will do just fine. Personally I never play anything in 3D, never use the Clear Video HD features and never use Intel Insider so I wouldn't notice the difference between a Sandy Bridge Pentium and a Core i5 for video playback.

Je hebt dus geen hardware versnelling met die Celeron, dus de CPU zal alles moeten doen, maar kan dat zonder probleem.
H61 of H67 zit wat dat betreft geen verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Drobanir schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:01:
Ik kan het me niet echt herinneren waarom de keuze uiteindelijk gemaakt is, maar waarschijnlijk om budgettaire redenen. Ik beloof plechtig dat ik geen AOpen kasten meer zal gebruiken! :>
:/

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Carni schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:21:
[...]

I3, I5 en I7 hebben Quick Sync
Celeron en Pentium hebben geen Quick Sync

Volgens meneer Anand over de Sandy Bridge CPU's zonder Quick Sync hardware versnelling:
Missing Quick Sync is a major blow, although as I mentioned earlier I'm very disappointed in the poor support for the feature outside of the initial launch applications. The rest of the features vary in importance. To someone building a basic HTPC, a Sandy Bridge Pentium will do just fine. Personally I never play anything in 3D, never use the Clear Video HD features and never use Intel Insider so I wouldn't notice the difference between a Sandy Bridge Pentium and a Core i5 for video playback.

Je hebt dus geen hardware versnelling met die Celeron, dus de CPU zal alles moeten doen, maar kan dat zonder probleem.
H61 of H67 zit wat dat betreft geen verschil tussen.
Bedankt voor de info maar 3D moet er dus wel bij dus dan moet het een i3 worden.

Maar die H61/H67 kan dus 3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 09:03

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Nadat ik die uitspraak gedaan had, ontstond er zo veel discussie over het feit dat AOpen budget is en dus juist wel goed in een budgetmachine gebruikt kan worden, dat ik er niet omheen kon. Als er budget over is, OK, maar door de hoge hd prijzen zaten er al zo hoog...

De belofte blijft in ieder geval staan dat als het enigszins kan (budgettair) ik een betere kast zal opnemen in de configuratie.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het scheelt zo goed als niks en zoals ik al zei de prijs/prestatie is veel beter. En heb niemand gezien die überhaupt een goede uitspraak erover kan doen omdat ze de behuizing niet eens kennen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurkaaij
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Drobanir schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:27:
Hier alvast beide systemen, met een ssd i.p.v. hdd. Bovendien zijn we van die satanische AOpen kast af ;) en is het budget nog niet helemaal op, dus wie weet kunnen de ssd's tegen het eind van de maand nog vergroot worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 53,75€ 53,75
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 19,50€ 19,50
1Inwin Z616 (Zwart)€ 50,50€ 50,50
1Samsung 470 series SSD 64GB€ 77,-€ 77,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,10

#ProductPrijsSubtotaal
1Lite-On IHAS124B Zwart€ 17,89€ 17,89
1Inwin Z616 (Zwart)€ 50,50€ 50,50
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1Intel 320 80GB€ 102,19€ 102,19
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 22,99€ 22,99
1Asrock H67M B3€ 70,-€ 70,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,57
Voor het samenstellen van een upgrade setje heb ik naar het basis systeem gekeken. Maar i.p.v. een I3 2100 in het basis zou ik kiezen voor FX4100 van AMD. Dit is een Quad core processor die in de pricewatch ook voor rond de 100 euro verkrijgbaar is. Is er een rede dat deze proc niet is bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:50:
Het scheelt zo goed als niks en zoals ik al zei de prijs/prestatie is veel beter. En heb niemand gezien die überhaupt een goede uitspraak erover kan doen omdat ze de behuizing niet eens kennen.
Je overdrijft weer eens zwaar door termen als "veel beter". Veel beter is een weg in NL vergeleken met eentje in Afrika. Dát is veel beter!

Ik denk dat je het vaak persoonlijk opvat als je je zin niet krijgt en dan ga je op deze manier overdrijven. Er zijn gewoon ook andere merken en producten dan degene die jouw voorkeur genieten die ook gewoon prima zijn. Accepteer dat nou eens. Er is geen "beste"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:51
arthurkaaij schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:44:
[...]

Voor het samenstellen van een upgrade setje heb ik naar het basis systeem gekeken. Maar i.p.v. een I3 2100 in het basis zou ik kiezen voor FX4100 van AMD. Dit is een Quad core processor die in de pricewatch ook voor rond de 100 euro verkrijgbaar is. Is er een rede dat deze proc niet is bekeken?
In benchmarks verliest ie 8 van de 10 keer van de i3.
Voordeel is dat ie wel overklokbaar is, maar hij gaat daarbij 'enorm veel' verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 14:09
Drabonir, als ik de hele lijst op mijn wenslijst zet dan komt ik op een hoger bedrag uit, zijn de prijzen in de tussentijd veranderd of zit daar een andere reden achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:40:
[...]

Je overdrijft weer eens zwaar door termen als "veel beter". Veel beter is een weg in NL vergeleken met eentje in Afrika. Dát is veel beter!

Ik denk dat je het vaak persoonlijk opvat als je je zin niet krijgt en dan ga je op deze manier overdrijven. Er zijn gewoon ook andere merken en producten dan degene die jouw voorkeur genieten die ook gewoon prima zijn. Accepteer dat nou eens. Er is geen "beste"!
Dit bedoel ik dus, totaal geen idee hebben waar je het over hebt en toch een mening gaan vormen. Deze BBG ging dus over degene die het "hardst kon schreeuwen" en niet over een Best Buy systeem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:29:
[...]

Dit bedoel ik dus, totaal geen idee hebben waar je het over hebt en toch een mening gaan vormen. Deze BBG ging dus over degene die het "hardst kon schreeuwen" en niet over een Best Buy systeem.
Maar waarom overdrijf je altijd zo met versterkende woorden als "veel beter" en "verslechtering"? Je doet het overkomen alsof het een wereld van verschil is. Het is misschien een beetje beter of beter maar niet veel want veel zie ik als dubbel of driedubbel zo goed. En het woord "verslechtering" snap ik al helemaal niet want geen een van die producten is "slecht".

Sorry maar ik vind dat je door zulke versterkende woorden te gebruiken mensen afschrikt. Iemand die dus niet zoveel verstand van computers heeft, denkt bij zichzelf "Veel beter? Dus ik heb eigenlijk een kutproduct uitgezocht?" terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:51
Ik snap niet dat het basis systeem opeens €25 minder kost dan in eerste instantie de bedoeling was.

Voor €375 had er een betere kast + voeding in gekunt, en misschien een processor met intel HD 3000 gpu.

Achja, 1 februari beginnen we weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je de kast en voeding zou kennen zou je hem ook veel beter vinden...

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Zijn wel slecht verkrijgbaar, die In Win dingen.

http://tweakers.net/price...JakpwQWoy1CWGZkD9xqZKsbUA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als ik die kast bekijk, zie ik amper meerwaarde tov een Aopen kast. De airflow bijv. lijkt me niks beter:
http://www.onyougo.nl/in-...uterbehuizingen_pi1016586
(zie de plaatjes).

Gewoon een standaard blik met hier en daar een fragiel plastic clipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Madrox schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:35:
[...]

Als ik die kast bekijk, zie ik amper meerwaarde tov een Aopen kast. De airflow bijv. lijkt me niks beter:
(zie de plaatjes).

Nou, als ik degene die er ervaring mee heeft mag geloven, is het wel dikker materiaal. Die Aopen dingen zijn echt Red Bull blikjes. Dit is iets dikker dus zal wel Cola blikje zijn.

Maar goed, voor een budgetsysteem met alleen een mobo, proc en geheugen kan je ook een A4'tje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Madrox schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:35:
[...]

(zie de plaatjes).

-The_Mask- schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:29:
[...]

Er was dus niemand die er iets over kon zeggen, maar toch komt de InWin er niet in omdat er gewoon wat geroepen werd....

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:05:
[...]

[...]

Er was dus niemand die er iets over kon zeggen, maar toch komt de InWin er niet in omdat er gewoon wat geroepen werd....
tja, we zitten nog steeds te wachten op jouw uitgebreide "review" O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Als ik de discussie in dit topic doorneem dan denk ik dat hint naar een minder subjectieve beoordeling van onderdelen een goede is.

Als ik mag aftrappen..

De definitie van budget systeem is op dit moment een pc die zoveel mogelijk moet kunnen voor een budget van €250 (tijdelijk €300)
Als ik het goed begrijp. :X

Persoonlijk zou mijn definitie van een budget systeem het volgende zijn:
een pc die zoveel mogelijk moet kunnen voor een budget van MAXIMAAL €250(tijdelijk iets verhoogt). Waarbij de keuze voor onderdelen gebaseerd wordt op prijs prestatie verhouding, met de nadruk op prijs. Dus een onderdeel wat ongeveer dezelfde prijs prestatie verhouding heeft maar goedkoper is heeft de voorkeur.
Hierbij niet uit het oog verliezende dat alle performance belangrijk is en dat dit niet lijdt tot een kreupel systeem.

Voorbeeld cpu...
g830 vs a4-3400 systeemprijs performance ongeveer gelijk maar de grafische performance van de fusion is beter en lagere prijs voor het systeem. algemene performance is minder maar
a4-3400 vs a6-3500 €54 vs €72 De a4 is bijna een derde goedkoper en op het gehele systeem ook nog bijna 15% en de prestatie gaat niet zo heel veel omhoog.
Een e350 is wel goedkoper(€80 vs €110) maar levert teveel in op prestatie, de 1155 celeron levert alleen heel veel prestatie in tov prijs van een g830.

Voor het basis systeem
nu een pc die zoveel mogelijk moet kunnen voor een budget van €325 (tijdelijk €350)
mijn kijk.
een pc die zoveel mogelijk moet kunnen voor een budget van rond €325(tijdelijk iets verhoogt). Waarbij de keuze voor onderdelen gebaseerd wordt op prijs prestatie verhouding. Dus elk onderdeel de beste prijs prestatie verhouding zolang dit binnen het budget past. Hierbij niet uit het oog verliezende dat algemene performance belangrijk is.

voorbeeld cpu weer
g830 vs fusion: cpu is duidelijk een betere prijs algemene prestatie verhouding. je levert in op de mogelijkheid om 3d spellen te spelen, maar dit is voor die taak goed te compenseren door een grafische kaart toe te voegen. Daarom is er ook een budgetgamesysteem ;)

ps ik gebruik hier algemene performance en alle performance en weet eigenlijk niet hoe ik het verschil wat ik er mee wil aanduiden moet aangeven.
Denk bij algemene performance aan de beste gok als je geen idee hebt wat je gaat gebruiken en hierbij de kans hebben dat een specifieke taak best een stuk minder kan zijn.
Alle performance is echt alles meenemen en proberen een systeem neer te zetten dat zoveel mogelijk dingen redelijk tot goed kan doen.

Anyway deze discussie lijkt mij interessanter dan of iemand nu wel of niet gezegd heeft dat iets crap is.

Door deze verandering denk ik dat je ook wat makkelijker kan verantwoorden de jump van hd naar sd door tijdelijke grote verhoging van 3,5" schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 14:09
Het lijkt erop dat er geen aanpassingen of nauwelijks aanpassingen op het huidige BBG systeem zal komen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:56

Bolletje

Moderator Harde Waren
smirri schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:02:
Het lijkt erop dat er geen aanpassingen of nauwelijks aanpassingen op het huidige BBG systeem zal komen zo te zien.
Er komen nooit aanpassingen als de BBG is geplaatst; enkel in hele hoge uitzonderingen wat nu niet echt het val is (ik heb het dus over het artikel wat op de frontpage staat).

Voor de BBG van maart komt het budget- en basissysteem weer terug. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 27-01-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353137

Ik wil graag een basis systeempje maken voor rond de 300 euro, en heb goede combinaties gezien in dit topic!
Alleen vat ik niet helemaal waarom nergens een grafische kaart aanwezig is! Is dit niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:39
#ProductPrijsSubtotaal
1HKC 4670GD€ 39,70€ 39,70
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 71,90€ 71,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,95€ 15,95
1AMD Athlon II X3 455 Boxed€ 72,60€ 72,60
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,60€ 19,60
1Asus M5A78L-M/USB3€ 54,95€ 54,95