[Backuppen] Backup in 2012, hoe kijken we er nu tegen aan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Het vorige topic Thematopic: Backuppen mbt backuppen is uit 2008 en daar speelden we nog vrolijk met tapes en ntbackup.

Inmiddels is ntbackup nergens meer in Windows 2008 te bekennen en zijn de prijzen voor disk based backup steeds lager geworden. Software based deduplication, snapshots is allemaal een stuk beter geworden de afgelopen jaren.

Wat gebruiken jullie in 2012 voor je Windows, Linux, (ms/my)SQL, Exchange, SAP machines? En hoe restore je nu? Gebruik je nu scripted wbadmin of misschien wel Commvault Simpana? D2D2T of is die 'T' nu toch echt vervangen door iets anders?

In mijn eigen omgeving (125 servers, 35 workstations) is het allemaal weer aan vervanging toe, dus ik hoop dat mijn mede gotters weer wat licht in de donkere tunnel van backuppen kunnen schijnen.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En wat is je eigen mening over backuppen anno 2012? ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Backups zijn overrated en voor watjes. Als je weet wat je doet en competent bent zijn backups niks anders dan diskspace vervuiling. Am I right?

De vraag is vooral hoeveel data je moet backuppen, 125 servers die niet veel data genereren is een stuk eenvoudiger dan 125 servers met terrabytes aan data. Daarnaast hangt het er ook vanaf of het echt bewaard moet blijven of meer nice to keep is. En moet het 5 jaar blijven bestaan of moet je over 25 jaar nog exact weten hoe een bestand op een willekeurige dag er uit zag?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Om maar even wat actualiteit aan te halen - link

Backups zijn alles behalve achterhaald. Het valt op dat de laatste tijd de RTO steeds kleiner wordt door de afhankelijkheid van digitale data. Met de introductie van een elektronisch ordersysteem is het immers niet meer mogelijk om door te werken op bonnetjes als het digitale systeem een dag of drie stil ligt. En het 'gemak' van pc's wordt in steeds meer bedrijfstakken ingezet.

Om de RTO zo klein mogelijk te maken worden er steeds meer snapshot based backups neergezet die disks gebruiken als opslagmedium. Samen met een SAN appliance is het inrichten van een snapshot based backup niet erg moeilijk meer.

Om een dataretentie van meerdere jaren en een offsite/offline backup in te richten worden er nog steeds tapes gebruikt. Een D2D2T opstelling zie ik erg vaak. Waarbij de kopieerslag naar tape eens per week wordt gemaakt.

Zelf ben ik een grote fan van de software van Veeam icm een volledig virtuele infrastructuur. Deze software maakt het mogelijk om een virtuele server te starten vanaf de backup opslag en zelfs geïsoleerd te gebruiken als test/ontwikkel omgeving. Een virtuele server die vanaf de backup opslag is gestart is onmiddelijk beschikbaar voor de gebruikers en kan al draaiend terug worden gezet naar de productie opslag omgeving.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je over RTO gaat praten kom je wellicht ook dichter bij de e-discovery kant dan bij de echte backup kant. Backuppen is zorgen dat je data veilig staat en volledig hersteld kan worden. E-discovery is echt het terughalen van bepaalde informatie uit alle beschikbare informatiesystemen van een organisatie. Dat is waar in de link vooral het probleem ligt, er worden wel backups gemaakt maar data veilig stellen en bewaring garanderen is een heel andere zaak.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Een backup vind ik elke kopie van de productiedata die is gemaakt met het doel van dataretentie op een medium met hoge betrouwbaarheid.

Dus niet het kopietje van dat Word bestand op de usb stick van de medewerker of het mapje 'backup' op het bureaublad van de medewerker.

Wel die wekelijkse SQL dump naar bestand op dezelfde RAIDset of dat tapeje dat de directeur elke week mee naar huis neemt.

En dan kun je een backup natuurlijk net zo inrichten als je zelf wilt. Een Windows Backup job naar een apart volume op dezelfde RAIDset of een complete data replicatie naar een datacentrum in Timboektoe.

Tsurany: Hoe heb jij je backup ingericht? (Er vanuit gegaan dat je inderdaad een backup hebt :P )

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Tsurany schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:29:
Backups zijn overrated en voor watjes. Als je weet wat je doet en competent bent zijn backups niks anders dan diskspace vervuiling. Am I right?
Maar wat doe je dan als een brak softwarepakket "vanzelf" opeens de database corrupt heeft?
Heb het wel vaker zien gebeuren.

Of als een gebruiker een fout maakt binnen een applicatie wat niet meer binnen de applicatie zelf te herstellen valt en het restoren van een backup als enige optie wordt aangedragen door de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Ik vroeg me gewoon af, 125 servers en 35 clients....
Backup je maar 35 clients of heb je maar 35 clients?

Desalniettemin heb ik gewerkt met ntbackup, (veritas, tegewoordig symantec) backup exec en arcserve.
NTBackup is een beetje simpel, maar vaak doeltreffend.
Arcserve is mijn inziens een draak
Backup Exec is volgens mij een geschenk van de goden.

Ik ben afgestap van tape backup ivm de kosten.
Ik backup 3TB aan data, vrijdag full backup (loopt tot zaterdag)
za-zo een differential als de full niet loopt
ma-do een diff op de vrijdag
Kost me ongeveer zo'n 6TB
Ik heb een B merk 8TB iSCSI SAN want het is toch maar backup.
Voornamelijk voor recovery, maar de diffs zijn voor de gebruikers die vingervlug zijn en wat verwijderen wat niet de bedoeling was.
Alle servers en SAN zitten op 1Gbit.
De full neemt zo'n 20 uur in beslag (gemiddeld 40MB/s vanwege veel kleine bestanden)

Ik zou het zo op kunnen rekken door 10Gibt te gebruiken maar ik heb het niet nodig.

SQL 2000 DB's backup if vanuit de sql agent met een backup job file
SQL 2005 DB's backup if met een vbscript naar file
Voor exchange heb ik een agent, vind ik wel handig, maar zou ook met ntbackup naar file kunnen
Verders backup ik alle files met backup exec.

Kosten voor iSCSI SAN (open-e software op supermicro hardware) koste mij 3500 euro.
Kan zo instorten, maar het is toch maar backup. Als de originele hardware draait, of ik de backup heb, is het al goed en de kans dat beide instorten is toch wel klein.
Voor dat geld koop ik amper een LTO4 unit, en dan moet ik nog tapes kopen.
Dat zouden 10 tapes zijn á 50 euro minimaal per stuk.

De iSCSI san staat 80 meter verderop in een ander gebouw, met een simpele CAT5E kabel.
Niet echt off-site maar ver genoeg weg voor ons.

Verders zijn backups niet overrated en al helemaal niet voor watjes.
Als mijn servers afbranden dan moet ik nieuwe kopen, maar binnen 3 dagen heb ik alles in huis en restoren gaat vrij snel.
Dan ben ik voor die kosten echt wel het mannetje...
kijk maar eens hoeveel bedrijven er minder dan 3TB aan data hebben en als de boel afbrandt het zooitje niet binnen 3 dagen op de rit hebben.
En die diff backups die ik toch wel eens nodig heb voor een enkele gebruiker zijn toch een mooie test om te zien of alles werkt.
Beetje rare opmerking...backups zijn overrated... alsof je gebruikers betaald worden om op hun bureau stoel te zitten en precies horen te weten waar ze mee bezig zijn.
Het zijn eerder robots, doen elke dag hetzelfde werk, maar soms glitched er iets en dan drukken ze net op de verkeerde knop, en dan kun je toch wat uurtjes besparen door even een bestandje terug te zetten.

mookie

Pagina: 1