Boekenplank/satellietspeaker voor Logitech Z2300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Een van de twee satellietspeakers die ik bij mijn Logitech Z2300 setje kreeg, heb ik jammer genoeg opgeblazen, er kwam rook uit en sindsdien kraakt deze bij hoge tonen. Ik denk eraan om de satellietspeakers die bij mijn Logitech zaten te vervangen door betere exemplaren, ofwel door boekenplank of satellietspeakers.
De huidige satellietspeakers leveren 40W bij 8 Ohm, de subwoofer krijgt 120W.

Optie 1
Ik vervang de satellietspeakers door een beter exemplaar waar ik RCA-plugs op laat solderen en dan aansluit op de subwoofer/versterker van de Logitech Z2300. Deze wordt dan aangesloten via de hoofdtelefoonaansluiting van mijn laptop. Moeten deze speakers dan ook 40W leveren of is het slecht als deze bvb 100W is? Ik vind namelijk niet zo snel degelijke speakers van ongeveer 40W en 8 Ohm. Eventueel kan ik nog een externe geluidskaart aankopen indien dit echt beter zou zijn.

Optie 2
De tweede optie is dat ik de speakers aansluit op een 20 jaar oude Technics SU-x502 versterker (hier vinden jullie de handleiding ervan). Deze levert 60W x 2 aan 8 Ohm. Het probleem hiermee is dat, als ik juist ben, ik hier mijn Logitech subwoofer nooit op kan aansluiten? Hier vinden jullie een foto van de achterkant van de subwoofer/versterker. De remote wordt dan aangesloten en met een 3.5 plug, vast aan de remote gaat deze dan in de koptelefoonaansluiting van mijn laptop. Ik wil namelijk wel graag een subwoofer aansluiten, dat klinkt een stuk beter vind ik, vooral voor films. Is het mss mogelijk om adhv een geluidskaart zowel de versterker als de subwoofer aan te sluiten, de versterker via een digitale kabel (SPDIF denk ik) en de subwoofer via koptelefoonaansluiting of RCA-stekkers en laat ik ze beiden tegelijk spelen terwijl er geen satellieten aangesloten zijn aan de subwoofer. Is dit mogelijk?

Welke van deze 2 opties levert volgens jullie de beste geluidskwaliteit?

Het totale budget is zo'n 350 euro alles inclusief.

Wat heb ik zelf al gevonden:
1 pricewatch: Kef HTS3001SE (Zwart) deze heb ik gehoord in de winkel en vond ik zeker niet slecht, dit was wel met de KEF-subwoofer, maar veel verschil zal dat wss niet zijn.

2 pricewatch: Kef HTS5001.2 (Zwart) deze zijn iets duurder als de rest en leveren 70W 8 Ohm. Deze heb ik wel nog niet kunnen beluisteren.

3 pricewatch: Kef Q series Q100 Kersen (Bruin) Mijn gevoel zegt mij dat deze sowieso betere geluidskwaliteit zouden moeten leveren omdat deze groter zijn? :p Deze heb ik nog niet kunnen beluisteren.

Deze twee opties zijn wel luidsprekers van 100W 8 Ohm, kan dit kwaad? Momenteel is de versterker nog in gebruik door mijn vader, er zitten B&W CM8's aan en dat klinkt behoorlijk goed, en deze zijn 150W dus ik dacht dat dit wel niet zo veel kwaad zou kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door LaurentS op 28-11-2011 13:33 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik jouw was zou ik me eerst eens goed verdiepen alle mogelijkheden die er zijn voor 350,- Wij kunnen dit wel voor je gaan opsommen, maar daar leer je zelf het minst van.
Lees wat topics over versterkers, PC-setjes, speakers enz.
Waaronder bijvoorbeeld: [FAQ] Audio

Tip: staar jezelf niet teveel blind op de set die je nu hebt. De versterker zal niet vergelijkbaar zijn met een losse stereoversterker zoals die Technics. De subwoofer heet volgens Logitech wel zo, maar is vooral een aanvulling op te kleine satellietspeakers.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
bartvl schreef op maandag 28 november 2011 @ 13:39:
Als ik jouw was zou ik me eerst eens goed verdiepen alle mogelijkheden die er zijn voor 350,- Wij kunnen dit wel voor je gaan opsommen, maar daar leer je zelf het minst van.
Lees wat topics over versterkers, PC-setjes, speakers enz.
Waaronder bijvoorbeeld: [FAQ] Audio

Tip: staar jezelf niet teveel blind op de set die je nu hebt. De versterker zal niet vergelijkbaar zijn met een losse stereoversterker zoals die Technics. De subwoofer heet volgens Logitech wel zo, maar is vooral een aanvulling op te kleine satellietspeakers.
Bedankt, de FAQ had ik al gelezen ;)
Volgens deze en mijn eigen ervaring is de Logitech Z2300 toch een degelijke subwoofer. Hij kan redelijk laag, 35Hz en doet alle deuren in huis heerlijk trillen bij een explosie of een liedje met veel bas in. Ik wil dus eigenlijk niet zonder subwoofer en prijstechnisch wordt het een beetje lastig om een subwoofer te kopen, of dan moet ik serieus gaan beknibbelen op de satellites en dat wil ik eigenlijk niet :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Deze figuur laat zien hoe de respons is van de subwoofer:
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/uploads/c8e9f1059e.jpg (Deze site heeft hem van Tech Labs overgenomen)
De woofer gaat inderdaad redelijk laag, doch niet vergelijkbaar met echte subwoofers. Maar goed, dat is dan ook niet te verwachten. Het punt zit in de respons aan de bovenkant. De sub piekt bij 100Hz en zit bij -3 dB op ruim 120Hz. Eigenlijk is dat veel te hoog voor een subwoofer.

Maar goed, mocht je de woofer willen blijven gebruiken, kun je misschien je geluidskaart op 2.1 uitgang instellen en dan de subwoofer via de line ingang op de subwoofer uitgang aansluiten. Op de stereo uitgang kun je dan bijvoorbeeld dit pricewatch: Audioengine A5B zetten. Dan is natuurlijk wel je complete budget erdoorheen.

Uiteraard kun je ook zelf een stereoversterker en 2 speakers zoeken. Tweedehands moet dit zeker lukken.

Wat beter klinkt is uiteindelijk toch echt heel persoonlijk.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32
LaurentS schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:04:
[...]

Bedankt, de FAQ had ik al gelezen ;)
Volgens deze en mijn eigen ervaring is de Logitech Z2300 toch een degelijke subwoofer. Hij kan redelijk laag, 35Hz en doet alle deuren in huis heerlijk trillen bij een explosie of een liedje met veel bas in. Ik wil dus eigenlijk niet zonder subwoofer en prijstechnisch wordt het een beetje lastig om een subwoofer te kopen, of dan moet ik serieus gaan beknibbelen op de satellites en dat wil ik eigenlijk niet :)
Degelijkheid/kwaliteit van een sub staat los van het laten trillen van deuren in je huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-05 16:51
mcsluis schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:44:
[...]

Degelijkheid/kwaliteit van een sub staat los van het laten trillen van deuren in je huis. ;)
Qua geluid blijft dit natuurlijk een persoonlijk iets.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
mcsluis schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:44:
[...]

Voor muziek ben ik het volledig met je eens, maar als je een film speelt dan wordt het grootste deel toch gespeeld door de speakers en enkel explosies en dergelijke door de subwoofer, dan maakt de `geluidskwaliteit' niet zo veel uit, het gaat meer om het trillen vind ik.
Sowieso het doet er niet toe, ik kan een extra sub toch niet betalen :p

Ik ben nog wat aan rondkijken op whathifi, maar het is mij niet duidelijk, zijn de prijzen op deze site nu per paar of per speaker apart? Als ik vergelijk met andere prijzen kloppen de prijzen niet helemaal :p

De Wharfedale Diamond 10.1
Mordaut-Short Avant 902i
Monitor Audio Bronze BX2
Q-Acoustics 2020i

Deze 4 leken mij ook nog interessant. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Prijzen op Whathifi zijn Britse introductieprijzen, per speaker. Vaak niet representatief voor de huidige (nederlandse) prijs, dus trek je daar niet teveel van aan.

Edit: Pardon, de prijzen zijn daar wel per paar.

[ Voor 15% gewijzigd door Beempje op 28-11-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 18:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

speakers 'leveren' geen 40W, ze kunnen 40W hebben. Maakt dus niet zoveel uit als je zwaardere speakers aansluit, tenzij je versterker het niet trekt (en dan moet het meestal toch vrij hard staan)

Het lijkt me niet bepaald een goed plan om fatsoenlijke speakers op je Z2300 aan te sluiten. Ik kan me bijvoorbeeld al voorstellen dat de uitgangen al gefilterd zijn op de originele waardoor de mogelijkheden van een betere speaker (met groter bereik) niet gebruikt worden. Los van de kwaliteit van de ingebouwde versterker zelf... Voor minder koop je gewoon een nieuwe/tweedehands Z2300 of vergelijkbare set.

De losse versterker is natuurlijk wel een goede optie. Als ik de grafiek even grof inschat zit je huidige sub op een -3dB van 40Hz, niet bijster veel beter dan een redelijke boekenplank speaker dus ik denk dat het gemis in laag wel mee valt. Afhankelijk van welke speakers je kiest uiteraard. Zelf luisteren zou ik zeggen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
mr.paaJ schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:20:
speakers 'leveren' geen 40W, ze kunnen 40W hebben. Maakt dus niet zoveel uit als je zwaardere speakers aansluit, tenzij je versterker het niet trekt (en dan moet het meestal toch vrij hard staan)

Het lijkt me niet bepaald een goed plan om fatsoenlijke speakers op je Z2300 aan te sluiten. Ik kan me bijvoorbeeld al voorstellen dat de uitgangen al gefilterd zijn op de originele waardoor de mogelijkheden van een betere speaker (met groter bereik) niet gebruikt worden. Los van de kwaliteit van de ingebouwde versterker zelf... Voor minder koop je gewoon een nieuwe/tweedehands Z2300 of vergelijkbare set.

De losse versterker is natuurlijk wel een goede optie. Als ik de grafiek even grof inschat zit je huidige sub op een -3dB van 40Hz, niet bijster veel beter dan een redelijke boekenplank speaker dus ik denk dat het gemis in laag wel mee valt. Afhankelijk van welke speakers je kiest uiteraard. Zelf luisteren zou ik zeggen.
Dan is het mss idd beter dat ik het aansluit op de Technics versterker.
Dan twijfel ik nog tussen/

Warfedale Diamond 10.2
Monitor Audio Bronze BX2
Q-Acoustics 2020i

Tenzij jullie nog andere suggesties hebben?

De versterker is wel een 8 Ohm versterker, kan dat kwaad als de speakers 6 Ohm zijn of is het toch echt aan te raden om op zoek te gaan naar 8 Ohm speakers?

Dan nog een vraagje, zouden deze speakers veel slechter zijn als de B&W CM8 luidsprekers die er nu op aangesloten zijn (de versterker is van mijn vader, maar krijg ik als hij zijn Rotel aanschaft)? Deze vind ik namelijk fantastisch klinken, hebben geen subwoofer nodig naar mijn mening. Jammer genoeg heb ik op mijn studentenkamer geen plaats voor fulltowers en zo veel geld heb ik er ook niet voor over :)

Is het nuttig om een USB-geluidskaart aan te kopen als de versterker optisch aansluit adhv S/PDIF? Of is het nuttiger om iets meer uit te geven aan speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:54

Nox

Noxiuz

Als je de fronts/rears/center via optisch aansluit is dat wel beter ja. Alleen als je er vervolgens voor de versterker een analooge verbinding tussen legt wordt het effect minder. Maar vaak hebben externe geluidskaarten wel een betere kwaliteit dan de meeste onboard kaarten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:40

FeaR

In GoT we trust

LaurentS schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:37:
[...]
De versterker is wel een 8 Ohm versterker, kan dat kwaad als de speakers 6 Ohm zijn of is het toch echt aan te raden om op zoek te gaan naar 8 Ohm speakers?
Staar je niet te blind op de impedantie van de speakers. Sowieso zijn speakers nooit 8 Ohm of 6 Ohm of wat dan ook. De impedantie schommelt over het hele bereik van de speaker. Zolang het maar niet te laag wordt kan elke receiver het wel aan. Dippen van onder de 4 Ohm kan elke receiver wel even opvangen, nog langer kan voor sommige receivers lastiger worden. Maar een versterker kan ook gewoon speakers van 6 Ohm aansturen.
LaurentS schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:37:
[...]
Dan nog een vraagje, zouden deze speakers veel slechter zijn als de B&W CM8 luidsprekers die er nu op aangesloten zijn (de versterker is van mijn vader, maar krijg ik als hij zijn Rotel aanschaft)? Deze vind ik namelijk fantastisch klinken, hebben geen subwoofer nodig naar mijn mening.
Serieus? De CM8 is een speaker van 5~6 maal de prijs als de speakers waar naar jij aan het kijken bent, dan kan je er wel redelijk van uit gaan dat die CM8's inderdaad beter zijn. Niet dat duurder altijd beter is, maar met een gat van honderden euro's vallen de CM8's gewoon in een heel andere klasse.

Enne, een goede subwoofer naast die CM8's en je merkt wel een verschil. Alleen kost een goede subwoofer wel serieus geld.
Is het nuttig om een USB-geluidskaart aan te kopen als de versterker optisch aansluit adhv S/PDIF? Of is het nuttiger om iets meer uit te geven aan speakers?
Heeft de laptop geen optische uitgang in de vorm van een flexi-jack? Nadeel van digitaal is dat je receiver al het decodeerwerk doet. Dus een externe geluidskaart kopen om alleen optisch uit te sturen is eigenlijk wat zonde aangezien je dan de analoge componenten niet gebruikt (en die bepalen wel het grootste deel van de prijs). Als je een externe geluidskaart zou kopen zou ik eens testen om de receiver analoog en digitaal aan te sluiten. Kans bestaat dat de DAC in de receiver niet beter is dan in de huidige externe geluidskaarten, dan kan je beter analoog aansluiten vanaf de externe geluidskaart.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
FeaR schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 00:48:
Serieus? De CM8 is een speaker van 5~6 maal de prijs als de speakers waar naar jij aan het kijken bent, dan kan je er wel redelijk van uit gaan dat die CM8's inderdaad beter zijn. Niet dat duurder altijd beter is, maar met een gat van honderden euro's vallen de CM8's gewoon in een heel andere klasse.

Enne, een goede subwoofer naast die CM8's en je merkt wel een verschil. Alleen kost een goede subwoofer wel serieus geld.
Ik weet uiteraard dat de CM8's een andere klasse zijn en uiteraard beter zullen zijn. Het gaat meer om ga ik na het luisteren naar de CM8's denken wat een rotluidsprekers heb ik nu gekocht of ga ik denken valt nog best wel mee dat geluid. :)
Heeft de laptop geen optische uitgang in de vorm van een flexi-jack? Nadeel van digitaal is dat je receiver al het decodeerwerk doet. Dus een externe geluidskaart kopen om alleen optisch uit te sturen is eigenlijk wat zonde aangezien je dan de analoge componenten niet gebruikt (en die bepalen wel het grootste deel van de prijs). Als je een externe geluidskaart zou kopen zou ik eens testen om de receiver analoog en digitaal aan te sluiten. Kans bestaat dat de DAC in de receiver niet beter is dan in de huidige externe geluidskaarten, dan kan je beter analoog aansluiten vanaf de externe geluidskaart.
Ik bezit de pricewatch: Asus N53SV-SZ404V. Volgens de site van Asus is het een gewone line out, maar volgens Notebookcheck is het ook een SPDIF aansluiting.
Als ik juist ben kan ik mijn laptop dus aansluiten via zo'n kabel. Dit is dan toch optisch en niet digitaal?

Ik beschik momenteel niet over een externe geluidskaart, ik twijfel of het nuttig zou zijn om dit aan te schaffen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:40

FeaR

In GoT we trust

LaurentS schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 01:10:
[...]Ik weet uiteraard dat de CM8's een andere klasse zijn en uiteraard beter zullen zijn. Het gaat meer om ga ik na het luisteren naar de CM8's denken wat een rotluidsprekers heb ik nu gekocht of ga ik denken valt nog best wel mee dat geluid. :)
Verschil in sound zal er altijd zijn, zeker omdat B&W al een stuk warmer is qua sound dan een gemiddelde speaker. En ook grote kans dat je laag gaat missen omdat een zuil over het algemeen dieper gaat dan een boekenplankmodel. Maar over het algemeen hoor je dergelijke verschillen vooral als je speakers naast elkaar hoort en switched tussen de twee. Als je je nieuwe speakers hebt is er ook de kans dat je in het begin verschil merkt en later niet meer omdat je het gewoon niet meer hoort. Je went op een gegeven moment aan je speakers namelijk :)
Ik bezit de pricewatch: Asus N53SV-SZ404V. Volgens de site van Asus is het een gewone line out, maar volgens Notebookcheck is het ook een SPDIF aansluiting.
Als ik juist ben kan ik mijn laptop dus aansluiten via zo'n kabel.
Ik zou eerst eens in de eigenschappen van de geluidskaart kijken of je inderdaad die digitale uitgang hebt. Dat scheelt je weer een externe geluidskaart kopen. Of de DAC in de receiver moet dus slecht zijn, dan kan je wellicht beter analoog aansluiten.
Dit is dan toch optisch en niet digitaal?
Optisch is digitaal.
Ik beschik momenteel niet over een externe geluidskaart, ik twijfel of het nuttig zou zijn om dit aan te schaffen. Wat denken jullie?
Zoals gezegd kan een externe geluidskaart een vooruitgang bieden, maar het hangt van meerdere factoren af. Als de DAC in de receiver beter is dan in de geluidskaart dan zou je de laptop direct op de receiver aan kunnen sluiten via de optische kabel. Mits de laptop dus beschikt over een digitale uitgang. Ander voordeel van een externe geluidskaart is dat deze soms dingen als Dolby Digital Live en/of DTS Connect ondersteunen, echter is dat alleen handig als je een surround set hebt staan.

Ik zou persoonlijk eerst eens kijken of de laptop een S/PDIF heeft, dat scheelt al wat piekeren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
FeaR schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 07:36:
Ik zou eerst eens in de eigenschappen van de geluidskaart kijken of je inderdaad die digitale uitgang hebt. Dat scheelt je weer een externe geluidskaart kopen. Of de DAC in de receiver moet dus slecht zijn, dan kan je wellicht beter analoog aansluiten.

[...]

Optisch is digitaal.

[...]

Zoals gezegd kan een externe geluidskaart een vooruitgang bieden, maar het hangt van meerdere factoren af. Als de DAC in de receiver beter is dan in de geluidskaart dan zou je de laptop direct op de receiver aan kunnen sluiten via de optische kabel. Mits de laptop dus beschikt over een digitale uitgang. Ander voordeel van een externe geluidskaart is dat deze soms dingen als Dolby Digital Live en/of DTS Connect ondersteunen, echter is dat alleen handig als je een surround set hebt staan.

Ik zou persoonlijk eerst eens kijken of de laptop een S/PDIF heeft, dat scheelt al wat piekeren.
Ik heb nog wat reviews en gebruikservaringen gelezen van mijn laptop, ik ben 99% zeker dat er een S/PDIF aansluiting in zit :)

Tja, of de DAC van de geluidskaart beter is dan die van de versterker hangt ook af van de prijs zeker?
Nu is de versterker met de CM8's digitaal aangesloten op de Technics CD-speler en op de televisie en dat klinkt prima maar niet zo goed als de top of the line Yamaha surround receiver waar hij aan hing in de winkel.

Als ik een geluidskaart erbij zou nemen, welke zou dan goed zijn voor mijn gebruik? Ik heb reeds gekeken in de pricewatch (http://tweakers.net/price...V2pcnnOXIuNqbUYmMqGNZ1fQM) en ik zie eigenlijk vooral ofwel goedkope kaartjes die mij nauwelijks een voordeel lijken te hebben boven de onboard en digitaal aansluiten. Dan heb je de Creatives, maar ook hier twijfel ik, het zijn vooral 5.1 of 7.1 kaartjes, daar heb ik geen nood aan, dus ik betaal voor dingen die ik toch niet nodig heb. M-audio is er ook nog, wel vrij duur en een heleboel aansluitingen die ik toch niet ga gebruiken (MIDI bvb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Zou bvb de Onkyo SE-U55SX USB een groot verschil maken?

Pagina: 1