Toon posts:

SSD als RAM

Pagina: 1
Acties:
  • 1.846 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn pc is nogal oud en als ik een spel aanzet of wat multitask dan wordt er vaak de melding gegeven dat er te weinig ruimte in mijn RAM is en dit wordt aangevuld vanuit mijn HHD. Nou is mijn HHD behoorlijk oud dus alles word ineens extreem traag. Maar zou je niet een SSD als RAM kunnen gebruiken? Lijkt me een stuk voordeliger dan bv 5000 euro uit te geven aan groot RAM? Of zijn de huidige SSD nog steeds te traag voor dit soort zaken?

Mvg,
GastAnoniem
(Is het niet bijna <+:) nee laat maar :) )

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RAM is goedkoper en sneller.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ram kost bijna niets meer vandaag de dag.. een stukje van 2GB heb je al voor zo`n 11/12 euro... waarom een SSD kopen van vele euro`s meer (die vrij snel zal overlijden bij gebruik als RAM-bank/cache)?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:37
RAM kost tegenwoording bijzonder weinig, tenminste zolang je enig gangbaar type hebt. Een SSD kan niet zo goed tegen de hoeveelheid write acties gok ik zo :)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dat tot 32 á 64 gig RAM goedkoper is maar daar boven wordt RAM toch echt wel een stuk prijziger!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:37
Waarom zou je dat als consument nodig hebben? Bij servers is meer dan 64 GB al goed mogelijk en als nog meer RAM vereist wordt zijn nog andere oplossingen zoals het clusteren van meerdere servers :)

Specs

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:01:
Ik snap dat tot 32 á 64 gig RAM goedkoper is maar daar boven wordt RAM toch echt wel een stuk prijziger!
Waarom heb je zoveel RAM nodig dan ? Dat je nu te weinig hebt snap ik. (Hoeveel heb je eigenlijk ?) Bij RAM is het zo dat als het niet vol zit de hoeveelheid niet uitmaakt. Je moet alleen zorgen dat je genoeg hebt zodat het niet vol komt te zitten. 6GB RAM is voor normaal gebruik en alle games genoeg. Die 6GB krijg ik niet vol en dan draai ik behoorlijk wat. Of er bij mij nou 6GB of 24GB in zit maakt niets uit zolang die 6GB niet vol zit.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2011 21:06 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De traagheid van het wegschrijven en uitlezen van virtueel geheugen (want daar gaat het hier dus om) op proberen te lossen door een snellere harde schijf of ssd te installeren is geen goed idee. Extra geheugen installeren is de enige goede manier op dit op te vangen, en kost bovendien minder.

Verder is dit wellicht handig:
PMG FAQ » Hoeveel geheugen heb ik nodig?
PMG FAQ » Welk geheugen moet ik nemen?

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 25-11-2011 21:08 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:16

Sick Nick

Drop the top!

En op welk bord wou je meer dan 64 GB aan ram prikken? Op zich een leuk idee om alles (heel je windows en programma's) in je RAM te laden maar het nadeel daarvan is dat je bij een crash of stroomuitval alle nieuwe data kwijt bent. Als je tegelijk dan ook alles naar de schijf blijft schrijven verlies je weer een groot deel van je snelheidsvoordeel. Plus het inladen bij een verse boot gaat ook wel even duren :P

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-01 20:04
Ik denk dat TS meent dat het RAM-geheugen ook als HDD-ruimte wordt gezien. Vandaar zijn kwantiteit vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke kunnen de reacties als "aan 8gb heb je meer dan zat" achterwegen blijven?
Het gaat meer om het principe dat ik mijn SSD als een RAM wil inplaats van de geheugen busjes.
En het is niet dat je alles op 1 schijf heb staan.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:22

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat snap je niet aan de eerste 3 reacties die je kreeg dan?

Rail Away!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:08:
Het gaat meer om het principe dat ik mijn ram als een SSD wil inplaats van de geheugen busjes.
Volgens mij snap je niet helemaal hoe deze dingen werken. RAM is sneller, RAM is goedkoper en een SSD als RAM gebruiken is een heel slecht idee.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom koop je niet gewoon een nieuwe PC? Dit soort dure lapmiddelen is gekkenwerk. In een oude PC moet je niet meer investeren, klaar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• me_mrtn
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:08:
Het gaat meer om het principe dat ik mijn ram als een SSD wil inplaats van de geheugen busjes.
RAM is geen opslagruimte.

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft hier gesproken over upgraden? Het was meer een losse vraag.

Verwijderd

Topicstarter
waar haal jij dat uit ?

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 02:14
Ik denk dat je je eens in moet lezen in ram, ssd en harde schijf.
Ik geloof dat je het een en ander door elkaar haalt.

En als je denkt er een ssd in te mikken om virtueel geheugen op te parkeren, laat dat gewoon zitten als het systeem echt oud is, en neem een of ander budgetsysteem en parkeer die ssd daar dan in. Heb je veel meer aan.

• me_mrtn
Omdat jij in de OP en in een reactie twee dingen door elkaar haalt. Ten eerste wil je een SSD als RAM gebruiken en daarna RAM als SSD.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Het klinkt alsof de TS wat meer uitzoekwerk mag doen van wat een PC doet.

Grofweg heb je twee soorten "geheugen" in je PC: permanente en tijdelijke opslag. Het gaat altijd om opslag.

Tijdelijk is altijd snel, maar heeft als nadeel dat het vluchtig is: PC uit, geheugen weg. Grofweg heb je dit in twee vormen:

Processor cache (meestal een paar megabyte in verschillende niveau's)
RAM (meestal een paar gigabyte op je moederbord, tegenwoordig is 4 á 8GB voor consumenten normaal, af en toe zie je 16 bij iemand, maar hou 32/64bit als verhaal in je achterhoofd).

RAM kun je uitbreiden, en dan dien je te kijken naar wat je moederbord en je processor aankan. Niet alleen het type (DDR1/2/3, SD-RAM) is van belang maar ook bepaalde merken/configuraties werken wel/niet op je moederbord. Dit staat allemaal in de QVL (quality vendor list) van je moederbord/PC fabrikant.

Het tweede soort geheugen is niet vluchtig, dit is wat doorgaans je harde schijf is. Waar RAM meerdere gigabytes per seconde kan overleggen, is een hardeschijf doorgaans meer in de honderd megabyte per seconde, en bovendien met een vertraging: iets opzoeken duurt even. Maar goed, het is handig, want je hebt er veel van (duizenden megabytes), en alles staat er nog op als je de stroom van je PC afhaalt.

Een SSD is in essentie een hardeschijf. Vele malen trager dan RAM, maar wel vele malen groter en het houd de gegevens vast. Je harde schijf (of, niet vluchtig geheugen) kan gebruikt worden als uitbreiding op het RAM, dit heet swapping of virtueel geheugen. Dit gebeurt nu ook. Een snellere schijf (zoals een SSD) kan dit sneller maken, maar RAM is eigenlijk altijd goedkoper: een set van 2 latjes DDR3 met 4 gigabyte/stuk (dus 8gigabyte totaal) heb je voor een paar tientjes, een SSD van 120Gigabyte kost veel meer, en is een compleet ander apparaat.

Maar goed, advies over wat je kunt toevoegen aan je PC: vertel eerst wat voor PC je hebt: €5000 uitgeven aan een computer is voor een computer... absurd. dat is een monster server, of een leger van een stuk of 10 PC's met 8GB RAM en een leuke harddisk.

Edit
De TS klinkt nu ineens alsof hij een oude PC met een hele sloot aan RAM heeft, en wil z'n overdaad aan RAM inzetten als harddrive. Leuk. Dat kan. Het heet Ramdrive. Ga het niet voor virtueel/swapruimte gebruiken, want dat is overkill, je hebt dan een laag tussen je RAM en je virtueel geheugen die precies doet wat RAM toch al doet, en dat heet waste, overhead. Zonde van je tijd.

Wil je je RAM gebruiken als opslag voor spellen zodat ze snel laden? Dat kan! Het lijkt wel wát op een SSD, met een belangrijk nadeel: zet je PC uit, of start hem opnieuw op, en alles op je Ramdrive is weg. Dat is het kenmerk van RAM: het IS nou eenmaal geen opslag geheugen.

Een SSD is flashgeheugen, en heeft een paar nadelen die RAM niet heeft. Het is trager, het slijt sneller (elke opslagcel kan maar zo vaak beschreven worden), maar het heeft wel voordelen boven een harddisk (geen zoektijd, geen bewegende delen, en omdat het intern eigenlijk al RAID is, is het immens snel vergeleken met een klassieke HDD). Voor virtueel/swap geheugen zal het sneller zijn dan een HDD, maar trager dan wat extra RAM wat goedkoper is.

[ Voor 21% gewijzigd door Umbrah op 25-11-2011 21:21 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:11:
Wie heeft hier gesproken over upgraden? Het was meer een losse vraag.
Verdiep je eens in de SSD-materie. Het zwakste punt van SSD is nou juist de levensduur met veel schrijfacties, dus het laatste dat je wilt is een SSD veelvuldig aanspreken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:13:
Het klinkt alsof de TS wat meer uitzoekwerk mag doen van wat een PC doet.

Grofweg heb je twee soorten "geheugen" in je PC: permanente en tijdelijke opslag. Het gaat altijd om opslag.

Tijdelijk is altijd snel, maar heeft als nadeel dat het vluchtig is: PC uit, geheugen weg. Grofweg heb je dit in twee vormen:

Processor cache (meestal een paar megabyte in verschillende niveau's)
RAM (meestal een paar gigabyte op je moederbord, tegenwoordig is 4 á 8GB voor consumenten normaal, af en toe zie je 16 bij iemand, maar hou 32/64bit als verhaal in je achterhoofd).

RAM kun je uitbreiden, en dan dien je te kijken naar wat je moederbord en je processor aankan. Niet alleen het type (DDR1/2/3, SD-RAM) is van belang maar ook bepaalde merken/configuraties werken wel/niet op je moederbord. Dit staat allemaal in de QVL (quality vendor list) van je moederbord/PC fabrikant.

Het tweede soort geheugen is niet vluchtig, dit is wat doorgaans je harde schijf is. Waar RAM meerdere gigabytes per seconde kan overleggen, is een hardeschijf doorgaans meer in de honderd megabyte per seconde, en bovendien met een vertraging: iets opzoeken duurt even. Maar goed, het is handig, want je hebt er veel van (duizenden megabytes), en alles staat er nog op als je de stroom van je PC afhaalt.

Een SSD is in essentie een hardeschijf. Vele malen trager dan RAM, maar wel vele malen groter en het houd de gegevens vast. Je harde schijf (of, niet vluchtig geheugen) kan gebruikt worden als uitbreiding op het RAM, dit heet swapping of virtueel geheugen. Dit gebeurt nu ook. Een snellere schijf (zoals een SSD) kan dit sneller maken, maar RAM is eigenlijk altijd goedkoper: een set van 2 latjes DDR3 met 4 gigabyte/stuk (dus 8gigabyte totaal) heb je voor een paar tientjes, een SSD van 120Gigabyte kost veel meer, en is een compleet ander apparaat.

Maar goed, advies over wat je kunt toevoegen aan je PC: vertel eerst wat voor PC je hebt: €5000 uitgeven aan een computer is voor een computer... absurd. dat is een monster server, of een leger van een stuk of 10 PC's met 8GB RAM en een leuke harddisk.
Bedankt voor de informatie.
Natuurlijk snap ik dat SSD niet gemaakt zijn om RAM te vervangen.
Maar omdat de SSD tegenwoordig zo snel zijn leek het mij wel tof om dit hier na te vragen.
En die 5000 euro ging alleen over RAM dan moet je de rest nog bij bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
me_mrtn schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:13:
[...]

Omdat jij in de OP en in een reactie twee dingen door elkaar haalt. Ten eerste wil je een SSD als RAM gebruiken en daarna RAM als SSD.
typo O-) koude vingers en een beetje moe :z

• lezzmeister
Goedkoopste 32GB DDR3 geheugen kit: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K8/32GX
€124.
Als je het in 4 repen moet hebben: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1600C10
€242.

48GB is inderdaad €616, maar dat is een triple channel kit, dat gaat alleen goed voor bepaalde Intels.

Waar kost het €5000?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 17:09
Heb je enig idee hoeveel keer sneller DDR3 geheugen is tov de snelste SSD? Daar zit wel een factor 20 verschil tussen. (in single channel).
Maar welke programma's gebruik je eigenlijk als je meer dan 16GB RAM nodig hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door Jimster op 25-11-2011 21:26 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor RAM kost €5000? Ik werk in een datacenter, en af en toe hebben we een machine die met 192GB RAM heeft en vier 10-core CPU's. Laat ik je vertellen dat dit extremen zijn waar we dan idd zo veel aan moeten uitgeven, maar ik kan me geen consumenten situatie bedenken waar dit wenselijk is. We spreken hier namelijk over astronomen die van een telescoop toch zo'n 90gigabyte/sec via een dikke glazen pijp over half de wereld trekken.

Zoals elk computercomponent volgt RAM de wet van exponentionele prijsexpansie: het duurste is absurd duur, één tandje goedkoper is meestal gelijk 10x goedkoper en niet eens zoveel minder. Ik kan voor een consument geen enkele reden bedenken om méér dan €200 uit te geven aan RAM, en dat zijn de gekke situaties waar je een oud soort RAM in grote hoeveelheden wilt hebben.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Waarom heb je 5000 euro nodig voor RAM?
Het maximum aan geheugen wat in jouw PC gaat kost waarschijnlijk minder als 100 euro.
En een SSD is retetraag vergeleken met RAM.
Pak nu RAM in een GPU. Dat kan wel 100GB/s lezen.
Een SSD doet iets van 250MB/s - 400MB/s.
RAM is makkelijk 100 - 400 keer zo snel als een SSD.
En dan heb ik het nog niet over toegangstijden. Bij een SSD meet je die in milliseconden, bij RAM in nanoseconden. Daar zit een factor van één miljoen verschil in.

Koop anders een PCI kaart met RAM op dat je ook voor permanente opslag kunt gebruiken (zolang er stroom op het RAM zit en het een nood batterij heeft)

[ Voor 13% gewijzigd door Kain_niaK op 25-11-2011 21:29 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
Uhm ik las recent dat ongeveer 256gb RAM 5000 euro koste.
En ik heb 1gb in me machine zitten :)
En als ik het hier zo lees zijn de huidige SSD nog steeds veel te traag. tnx

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 21:29 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:28:
Uhm ik las recent dat ongeveer 256gb 5000 euro koste.
Nogmaals de vraag: Waar heb je dat voor nodig ?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:22

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:28:
Uhm ik las recent dat ongeveer 256gb 5000 euro koste.
Dan heb je een enorm oud artikel zitten lezen waarschijnlijk 8)7

Je had ook even zelf bij een aantal winkels kunnen kijken wat zoiets kost natuurlijk... |:(

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:29:
[...]

Nogmaals de vraag: Waar heb je dat voor nodig ?
Ik zou graag mijn eigen Space Organisatie opzetten

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:30:
[...]

Dan heb je een enorm oud artikel zitten lezen waarschijnlijk 8)7

Je had ook even zelf bij een aantal winkels kunnen kijken wat zoiets kost natuurlijk... |:(
Nee ik las het heel recent misschien ging het over laptop RAM

• lezzmeister
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:30:
[...]

Euh? Een ESA of NASA variant?

• Kain_niaK

Kain_niaK

@GastAnoniem

Als je wilt lever ik je 256GB aan RAM voor een spotprijsje van 999 euro!
5 keer zo goedkoop als het internet je levert.
Of het in je PC past denk ik niet .... het ligt hier toch maar niks te doen bij mijn thuis.

Verwijderd

Topicstarter
Kain_niaK schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:31:
@GastAnoniem

Als je wilt lever ik je 256GB aan RAM voor een spotprijsje van 999 euro!
5 keer zo goedkoop als het internet je levert.
Of het in je PC past denk ik niet .... het ligt hier toch maar niks te doen bij mijn thuis.
Jij komt net terug uit het oosten van de zwarte markt ??

• lezzmeister
Hij wil 256GB ram maar liever in ssd vorm anders kost het €5000, want hij wil een eigen NASA opzetten.

Heeft iemand het Jellinek voor je gebeld recent of zit je hier te trollen? Zomaar uit nieuwsgierigheid.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

1gb is érg weinig RAM inderdaad. En 256GB RAM is inderdaad rond de €5000.

Maar dat is nogal... apart RAM:
* Het is foutcorrigerend op een precisie die groter is dan een normale gebruiker nodig heeft.
* Het is kanaalcommunicerend op een manier dat die grote hoeveelheden mogelijk zijn omdat ze een soort eigen controller heeft die werk verdeelt
* Het komt met een personeelslid die als er toch een stuk gaat morgen gelijk een nieuw reepje komt brengen

Voor consumenten is dat overtrokken. Houd het maar gewoon bij 8GB aan RAM, en koop voor de opslag een SSD: 256GB voor zo'n €300.

Overigens: als je nog 1GB aan RAM hebt heb je dikke kans dat je een PC hebt die misschien niet meer de moeite waard is om te upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
lezzmeister schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:34:
Hij wil 256GB ram maar liever in ssd vorm anders kost het €5000, want hij wil een eigen NASA opzetten.

Heeft iemand het Jellinek voor je gebeld recent of zit je hier te trollen? Zomaar uit nieuwsgierigheid.
Hoe kan je rechtvaardigen dat je RAM van 5000 euro nodig heb? niet
moest toch wat verzinnen.
En over ssd gedoe was nieuwsgierigheid.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:34:
1gb is érg weinig RAM inderdaad. En 256GB RAM is inderdaad rond de €5000.

Maar dat is nogal... apart RAM:
* Het is foutcorrigerend op een precisie die groter is dan een normale gebruiker nodig heeft.
* Het is kanaalcommunicerend op een manier dat die grote hoeveelheden mogelijk zijn omdat ze een soort eigen controller heeft die werk verdeelt
* Het komt met een personeelslid die als er toch een stuk gaat morgen gelijk een nieuw reepje komt brengen

Voor consumenten is dat overtrokken. Houd het maar gewoon bij 8GB aan RAM, en koop voor de opslag een SSD: 256GB voor zo'n €300.

Overigens: als je nog 1GB aan RAM hebt heb je dikke kans dat je een PC hebt die misschien niet meer de moeite waard is om te upgraden.
Nee ik ga zeker niet upgraden. Ik zit nu te wachten op het juiste moment op de amd7xxx serie of die nieuwe 560ti 480 leek me ook wel aardig.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:32:
[...]

Jij komt net terug uit het oosten van de zwarte markt ??
Nee, ik meen het.
Ik heb nog een shitload van dit soort plaatjes liggen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3LWIR.gif

Als je wilt lever ik je wel 256 GB aan RAM voor ongeveer 1000 euro.
Het zal wel even uitzoeken zijn want er zitten vast wel plaatjes tussen die wat fouten geven.
Het enige wat je dan nodig hebt is een server die ouder is als je huidige PC en we zijn vertrokken.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Vrijdagavond trolltopicje? :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Oooo nee :P het was puur uit nieuwsgierigheid over de huidige stand van ssd's

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Begin ik ook te geloven. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:30:
[...]

8)7

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:39:
[...]

Oooo nee :P het was puur uit nieuwsgierigheid over de huidige stand van ssd's
Heeft je computer dan wel een positronen converter? Want anders draait zo'n SSD intern niet helemaal stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals:
Hoe kan je rechtvaardigen dat je RAM van 5000 euro nodig heb? niet
moest toch wat verzinnen.
En over ssd gedoe was puur uit nieuwsgierigheid over de huidige stand van ssd's

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit topic slaat echt werkelijk nergens op en gaat nergens naar toe. Als de topic starter serieus is, dan raad ik hem aan zich beter in te lezen op het gebied van algemene hardware of dit niet te doen en naar een Computer Winkel gaan waar hij geadviseerd kan worden in het eventueel upgraden van zijn huidige Pc en anders een geheel nieuwe samen te laten stellen. Bij deze gaat dit topic op slot. :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 25-11-2011 21:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.