Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Genoeg performance increase voor de investering? + vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Waarschijnlijk een bekend probleem, je zit met een drie/vier jaar oude pc, waar je over het algemeen tevreden over bent, maar net voor dat ene spel niet genoeg up to date is om lekker mee te komen. Wat te doen!

Ik heb eigenlijk een casus die ik jullie graag zou willen voorleggen. Zelf heb ik al redelijk wat onderzoek gedaan, maar voor ik de beslissing neem graag wat input. Meer mensen weten meer dan 1.

Ik zit nu met:
MoederbordGigabyte GA-M55S-S3
Processor2,60 gigahertz AMD Athlon 64 X2 Dual Core
Geheugen Kingston 2GB DDR2 DIMM (2x1024)
VideokaartRadeon X1950 Pro (256mb)

Daarnaast heb ik hier thuis liggen (van een exact dezelfde pc, echter nu vervangen door een nieuwere)

Geheugen Kingston 2GB DDR2 DIMM (2x1024)
VideokaartRadeon X1950 Pro (256mb)

En zijn er vier scenario's die ik kan doen:

Scenario 1Scenario 2Scenario 3Scenario 4

Naar de best buy guide van november 2011 en het high end gamesysteem aanschaffen. DVD speler en schijven heb ik al. Totale kosten dan: €1150.00,-. Is natuurlijk erg prijzig, maar dan kan je er wel weer een lange tijd tegenaan.

De aanschaf van een nieuwe PC nog even uitstellen en de videokaart en geheugen bij mijn huidige PC prikken en met crossfire de videokaarten aan elkaar linken. Klinkt mooi, alleen zit er maar 1 PCIE slot op dit moederbord en moet ik dus een nieuw moederbord aanschaffen. Ik weet niet of ik dan ooit die processor nog netjes erop krijg (kan dit uberhaupt wel, lijkt me niet toch?) en moet ik dus ook een nieuwe processor kopen.

Moederbord: Asrock P67 Extreme4 Gen3 = €160.00,-
Processor: Intel Core i5 2500K Boxed = €180.00,-

Ik kan er natuurlijk wel vanuitgaan dat deze bovenstaande wat over de top zijn gezien de rest van het systeem. Dus zeg €200.00,-/€250.00,- en max: €340.00,-

Dan plug ik daarna dat geheugen erbij en die 3d kaart en zit je op 4gb geheugen en 512 mb (iets lager natuurlijk) videogeheugen

Of natuurlijk fuck het inzetten van de tweede 3d kaart en plug alleen 2gb geheugen erbij. Om de een of andere reden werkt dit alleen niet. Zodra ik dit doe krijgt mijn scherm geen signaal meer. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Tenslotte kan ik accepteren dat het niet beter gaat worden.

Ik was nu benieuwd naar jullie mening wat hier het beste is gezien het feit dat ik niet zomaar 1200 euro ergens heb liggen, en ik mocht ik hem zou kopen een hongerige tijd tegemoet ga. Wat zouden jullie doen?

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Welk(e) spel(len) speel je? Ik denk dat dat nogal veel uitmaakt voor welke upgrade je kiest. In principe is een upgrade naar een nieuwe processor, moederbord, videokaart en geheugen wel het beste qua het geld dat je ervoor uit geeft, je hebt inmiddels al veel onderdelen en het kost je dan 400-500 euro.

Verwijderd

Scenario 2 gaat niet werken als je DDR2 op een mobo met DDR3 wilt zetten. Bovendien kun je een processor prima vervangen op een bestaand mobo zo lang dat mobo maar compatible is. En je gaat dan over van AMD naar Intel, dus houd dan rekening met je processor keuze.

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman CNPS10X Performa€ 28,50€ 28,50
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 180,-€ 180,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 34,99€ 34,99
1Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 236,60€ 236,60
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 135,66€ 135,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,75

+eventueel nog een videokaart (zelfde) maar weet niet wat je voeding en kast is... ook niet onbelangrijk:)

Verwijderd

Topicstarter
Tk55 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:34:
Welk(e) spel(len) speel je? Ik denk dat dat nogal veel uitmaakt voor welke upgrade je kiest. In principe is een upgrade naar een nieuwe processor, moederbord, videokaart en geheugen wel het beste qua het geld dat je ervoor uit geeft, je hebt inmiddels al veel onderdelen en het kost je dan 400-500 euro.
Starcraft 2, en wil straks wel een gokje wagen op Skyrim en Diablo 3...
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:40:
Scenario 2 gaat niet werken als je DDR2 op een mobo met DDR3 wilt zetten. Bovendien kun je een processor prima vervangen op een bestaand mobo zo lang dat mobo maar compatible is. En je gaat dan over van AMD naar Intel, dus houd dan rekening met je processor keuze.
van AMD naar Intel moet in theorie toch niets uitmaken? Ik zal daarnaast dus wat nieuw geheugen moeten aanschaffen of een Mobo zoeken die 4x DDR2 slots ondersteund en 2x PCIE bevat
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:44:
#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman CNPS10X Performa€ 28,50€ 28,50
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 180,-€ 180,-
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 135,66€ 135,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,75
+eventueel nog een videokaart (zelfde) maar weet niet wat je voeding en kast is... ook niet onbelangrijk:)
Arctic-Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W, Zwart/Zilver
Het is onmogelijk te vinden hoe die kast heet :-)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 18:54 ]

Verwijderd

Nee dat maakt niet uit, zo lang je maar een intel mobo met intel proc neemt en andersom. Ik zou nooit meer een mobo kopen met DDR2, aangezien DD3 de standaard is en geheugen erg goedkoop is momenteel.

Verwijderd

Puur voor gaming kom je al een heel eind met een AM3+ moederbord 70eu, X4 955 processor (eventueel met overclock) 100eu, 8GB geheugen 40eu, HD6950 2GB 240eu, goede voeding 70eu.

Eigenlijk het normale gamesysteem uit de BBG: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:54:
Puur voor gaming kom je al een heel eind met een AM3+ moederbord 70eu, X4 955 processor (eventueel met overclock) 100eu, 8GB geheugen 40eu, HD6950 2GB 240eu, goede voeding 70eu.

Eigenlijk het normale gamesysteem uit de BBG: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011
Hmm, maar waar liggen de verschillen dan tussen het budget en high end gamesysteem, als je eerlijk bent. Is dat puur op toekomstperspectief?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 19:32:
[...]

Hmm, maar waar liggen de verschillen dan tussen hey budget en high end gamesysteem, als je eerlijk bent. Is dat puur op toekomstperspectief?
Ik neem aan dat je het reguliere en het high-end systeem bedoelt? De i5 2500K van Intel is nu eenmaal een krachtigere processor, moederborden met socket S1155 zijn duurder dan borden van AMD kijkend naar ongeveer gelijke features. Echter is de grafische kaart voor 9 van de 10 spellen het belangrijkste onderdeel van een game machine. Als je dus aan een bepaald budget gebonden bent is het AM3+ platform een leuke optie.

Met S1155 heb je meer toekomst mogelijkheden aangezien Ivy Bridge (de opvolger van deze generatie) ook op de S1155 borden geplaatst kan worden (nieuws: 'Intel bevestigt Ivy Bridge pin-compatibiliteit met LGA1155'). Verder heb je gewoon een snellere processor overall in huis dan de X4 955/965. Die ook nog eens in een handomdraai te overclocken is tot flinke hoogte met goede koeling. Alleen er is dan ook wel een prijsverschil van 80 euro qua processor en dan nog wat verschil in prijs van de moederborden.

Qua grafische kaart moet je even kijken wat voor jou het handigste is hier: [BBG aanschaf] Videokaarten kunnen ze je daar mee helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 20:06 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Maar wie zegt dat ivy bridge sneller/beter wordt dan piledriver, imo heb je met am3+ net zoveel toekomst mogelijkheden.

Zoals al gezegd.
Voor 160-190 euro heb je een amd setup die snel genoeg is voor alle huidige games (phenom 955 / 965 + 870 extreme3 / 970 extreme3/4).
Dan hou je veel meer geld over voor de videokaart, waar het allemaal om draait.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

AM3 of AM3+ moederborden zijn vaak zelfs nog beter uitgerust, 6x Sata-600 bijvoorbeeld. Zoveel zie ik dat niet op intel moederborden, volgens mij.

En die AMD is ook prima over te klokken, wel minder dan die i5, maar ach.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Zo snel gebruik je nu ook weer niet 6 SATA poorten lijkt me, dus je kunt die extra features wel hebben, maar stel jezelf dan wel de vraag of je ze ook gaat gebruiken.

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:07:
Maar wie zegt dat ivy bridge sneller/beter wordt dan piledriver, imo heb je met am3+ net zoveel toekomst mogelijkheden.

Zoals al gezegd.
Voor 160-190 euro heb je een amd setup die snel genoeg is voor alle huidige games (phenom 955 / 965 + 870 extreme3 / 970 extreme3/4).
Dan hou je veel meer geld over voor de videokaart, waar het allemaal om draait.
Er is totaal geen zekerheid of Piledriver (opvolger huidige FX processoren) op AM3+ zal draaien. Intel heeft wel al aangegeven dat Ivy Bridge geplaatst kan worden op de huidige S1155 borden. Verder ben je nu echt zo naïef om te denken dat AMD met Piledriver met een snellere processor op de proppen komt dan Intel?

Verwijderd

Topicstarter
*edit: post per ongeluk verneukt

Voorstel was om geen high end systeem te kopen maar een 3d kaart upgrade te doen. Mijn huidige configuratie:

MoederbordGigabyte GA-M55S-S3
Processor2,60 gigahertz AMD Athlon 64 X2 Dual Core
Geheugen Kingston 4GB DDR2 DIMM (4x1024)
Voeding Arctic-Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W, Zwart/Zilver

Voorstel om 3d kaart te vervangen met:

Videokaart optie 1 [240 euro] Sapphire HD6950 Dirt3 Edition)

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 22:14 ]

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat die AMD X2 5200+ die je nu hebt een bottleneck kan gaan vormen. Het verschil met een X4 955 processor is aanzienlijk: http://www.anandtech.com/bench/Product/32?vs=88 Je hebt toch wel een basisniveau nodig om huidige en recente games op hoge kwaliteit te kunnen draaien.

Ik denk ook dat je moet kijken naar deze drie opties als je AMD wilt:
HD6870: pricewatch: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e
HD6950 1GB: pricewatch: Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E
HD6950 2GB: pricewatch: Sapphire HD6950 Dirt3 Edition

nVidia:
GTX560: pricewatch: Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5
GTX560Ti: pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:50:
Ik kan me voorstellen dat die AMD X2 5200+ die je nu hebt een bottleneck kan gaan vormen. Het verschil met een X4 955 processor is aanzienlijk: http://www.anandtech.com/bench/Product/32?vs=88 Je hebt toch wel een basisniveau nodig om huidige en recente games op hoge kwaliteit te kunnen draaien.

Ik denk ook dat je moet kijken naar deze drie opties als je AMD wilt:
HD6870: pricewatch: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e
HD6950 1GB: pricewatch: Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E
HD6950 2GB: pricewatch: Sapphire HD6950 Dirt3 Edition

nVidia:
GTX560: pricewatch: Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5
GTX560Ti: pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
Hm, akkoord, dus of een 'lagere' kaart, of ook een processor upgrade (is wat mij betreft ook een optie). Ik zie alleen bij die X4 955 (prijs valt me mee!, zou ik willen investeren). Dat mijn moederbord weer niet bij de recommended list of motherboards staat.

Zou een voorstel zijn? Ik begrijp overigens dat er natuurlijk altijd bottlenecks zullen blijven, maar hopelijk zou met de 4gb geheugen, deze 3d kaart (op de toekomst gekocht) en deze processor (voor de overbrugging) de prijs/bottleneck verhouding tot een minimum moeten blijven. Of zie ik het dan nog verkeerd.

(Het blijft PC's altijd zo lastig 1) de bottleneck te vinden 2) een upgrade te doen)

Videokaart optie 1 [240 euro]Sapphire HD6950 Dirt3 Edition)
Processor upgrade [95 euro]AMD Phenom II X4 955 Black Edition

die ~335 euro lijkt me dan geen beroerde investering?

[Ik denk dat ik het met name als een langzaam vernieuwingstraject wil gaan zien, dan weer wat compleet nieuw geheugen erbij prikken. Dan het moederbord vernieuwen, dan nieuwe voeding+sata schijven, etc...]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 22:20 ]

Verwijderd

Als een processor niet op de support list staat moet je het niet alsnog gaan proberen ;). Vaak zal het te maken hebben met het maximale verbruik (aangegeven in TDP) wat dan te hoog ligt voor dat moederbord. Maximale TDP voor dat moederbord van jou is 95W. En bepaalde nieuwere AM3 processoren passen ook niet.

Welke past wel?:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2316#
pricewatch: AMD Athlon II X3 455 Boxed
Benchmark vs je huidige processor: http://www.anandtech.com/bench/Product/33?vs=202

Deze processor zit ook in het budget gamesysteem. Het geeft je huidige systeem in elk geval een flinke boost :). Waar ik niet zeker van ben is je voeding. Wat staat er op het voedingslabel?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 22:40:

Deze processor zit ook in het budget gamesysteem. Het geeft je huidige systeem in elk geval een flinke boost :). Waar ik niet zeker van ben is je voeding. Wat staat er op het voedingslabel?
AX-500F
ATX 2.0 PSU
500 WATT output power
Active PFC
Efficiency up to 80%
+12 v (16a) 350w peak
+5v 25a / +3.3v 30a combined ouput 140 wat

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 22:46:
[...]

AX-500F
ATX 2.0 PSU
500 WATT output power
Active PFC
Efficiency up to 80%
+12 v (16a) 350w peak
Dat moederbord van jou (Gigabyte GA-M55S-S3) beschikt voorzover ik kan achterhalen (er staat niets over 2.0) over versie 1.1 PCI express 16x. Deze heeft een lagere doorvoersnelheid dan v.2.x die momenteel gebruikelijk is (Wikipedia: PCI Express).

Als ik hiernaar kijk zou dat geen probleem moeten opleveren:
http://www.trentontechnol...logy-pci-express-3-pcie-2
(total bandwith op PCI-e 16x 1.1: 8GB/s)

http://www.behardware.com...-pci-express-on-gpus.html
Theoretisch zou een HD6970 6.03GB/s bandbreedte kunnen gebruiken.

Dus dat je geen PCI-e v.2.x hebt zou als ik kijk naar bovenstaande geen bottleneck moeten vormen.

Je voeding dan. Dat lijkt me wat aan de lage kant. Je kunt hier goed advies krijgen over voedingen: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

• mitsumark
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:23:
Er is totaal geen zekerheid of Piledriver (opvolger huidige FX processoren) op AM3+ zal draaien. Intel heeft wel al aangegeven dat Ivy Bridge geplaatst kan worden op de huidige S1155 borden. Verder ben je nu echt zo naïef om te denken dat AMD met Piledriver met een snellere processor op de proppen komt dan Intel?
Ik kan inderdaad niet vinden dat het door AMD is bevestigd, maar ik acht de kans wel erg groot.
(ik zou er bijna mn hand voor in het vuur durven steken)

Voor zover je wikipedia kunt geloven:
wikipedia
AMD Financial Analyst Day 2010,[29] revealed the 2nd generation is to be scheduled for 2012. AMD currently refers to this as Enhanced Bulldozer.
This new generation of Bulldozer core is codenamed Piledriver and will be incorporated into specific desktop and notebook markets:
Desktop Performance market (Volan platform[30]): Zambezi will be replaced by Vishera (up to 8 cores). Vishera will feature Turbo Core 3.0 while using the existing Socket AM3+ format and 9xx series chipset of the 1st generation FX-series Zambezi processor. AMD has projected this 2nd generation FX-series processor will be 10% better under digital media workloads.
Heb jij al benchmarks van piledriver en ivy bridge gezien? Performance valt echt nog niks over te zeggen...
Ook de huidige FX processors doen in sommige benchmarks niet onder voor intel, en het ziet er naar uit dat ze relatief beter worden naar gelang er meer multithreaded applicaties komen.

Trouwens, wie zegt dat de TS het snelste van het snelste wilt hebben? Ik neem aan dat ie gewoon net als de meesten van ons de beste bang for buck wilt.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 22:46:
[...]

AX-500F
ATX 2.0 PSU
500 WATT output power
Active PFC
Efficiency up to 80%
+12 v (16a) 350w peak
niet stiekem meerdere +12V lijnen? beetje raar anders dat ze dit een 500W voeding noemen.

Je zegt dat je starcraft 2, diablo 3 en skyrim wilt kunnen spelen. niet bepaald de meest veeleisende spellen.

Ik zou gewoon een mobo/cpu/ram en gpu upgrade doen. Als je voeding geen 2 +12V lijnen van 16A heeft dan ontkom je er bijna niet aan om die ook te upgraden.

Een ddr2 bord kopen zou ik sowieso niet doen. Je kan waarschijnlijk je ddr2 verkopen voor de nieuwprijs van ddr3. (ddr2 is schaarser dus duurder).

Als je een beetje budget hebt zou ik gewoon een Z68 bord, 2500K, 8GB ram doen. Als je nog een pata harde schijf gebruikt of pata dvd zal je die moeten vervangen aangezien de intel borden dat niet meer hebben. Gpu is een gtx560 / hd6870 denk de beste keuze. Goede price/performance. Een duurdere kaart kan maar de spellen die je daar noemt kan je waarschijnlijk daarmee al op max draaien.

Als je niet zo veel te besteden hebt kan je een Phenom II quad pakken, zijn ook een hoop borden te verkrijgen waar nog pata op zit als je nog iets antieks wil hergebruiken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 00:35:
[...]

niet stiekem meerdere +12V lijnen? beetje raar anders dat ze dit een 500W voeding noemen.

Je zegt dat je starcraft 2, diablo 3 en skyrim wilt kunnen spelen. niet bepaald de meest veeleisende spellen.

Ik zou gewoon een mobo/cpu/ram en gpu upgrade doen. Als je voeding geen 2 +12V lijnen van 16A heeft dan ontkom je er bijna niet aan om die ook te upgraden.

Een ddr2 bord kopen zou ik sowieso niet doen. Je kan waarschijnlijk je ddr2 verkopen voor de nieuwprijs van ddr3. (ddr2 is schaarser dus duurder).

Als je een beetje budget hebt zou ik gewoon een Z68 bord, 2500K, 8GB ram doen. Als je nog een pata harde schijf gebruikt of pata dvd zal je die moeten vervangen aangezien de intel borden dat niet meer hebben. Gpu is een gtx560 / hd6870 denk de beste keuze. Goede price/performance. Een duurdere kaart kan maar de spellen die je daar noemt kan je waarschijnlijk daarmee al op max draaien.

Als je niet zo veel te besteden hebt kan je een Phenom II quad pakken, zijn ook een hoop borden te verkrijgen waar nog pata op zit als je nog iets antieks wil hergebruiken.
sorry het zijn wel 2x 12v lijnen

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
dan kan je je voeding gewoon hergebruiken.

Soms heb je gedoe met een ouwe voeding (schakelt zichzelf uit omdat ie denkt dat er wat mis is, weinig vermogen nodig op 3.3 en 5V) maar meestal gaat het gewoon goed.

Het zijn 2 +12V lijnen? er is ook nog een -12 maar die is tegenwoordig aardig overbodig volgens mij.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
@Haarbal, je zou dus het volgende voorstellen:

Houden uit mijn huidige systeem:

SchijfWDC wd5000 500gb sata
Voeding Arctic-Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W, Zwart/Zilver [2x 12v 350w max, +5v 25a / +3.3v 30a combined ouput 140 wat
Kastgeen idee hoe die heet, wel groot ding

en kopen nieuw:

MoederbordAsrock Z68 Extreme3 Gen3117 euro
ProcessorIntel Core i5 2500K Boxed180 euro
GeheugenCorsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile 38 euro
VideokaartSapphire HD6950 Dirt3 Edition235 euro

En eventueel een goedkopere kaart:

VideokaartClub3D HD6870155 euro

Kan ik mijn huidige processorcooler gebruiken? geen idee wat die dingen eigenlijk bijzonder maakt. Anders dus nog extra

CoolerZalman CNPS10X Performa34 euro

Totaalprijs dan:

Versie goedkope kaart:490 euro
Versie dure kaart: 570 euro

eventueel cooler +34 euro

PS, dan neem ik aan dat ik de nieuwe GTA ook moet kunnen spelen 8)7

• mitsumark
IMO heb je hier meer aan, evt zonder ssd als je die echt niet wilt (dan is het een stuk goedkoper).
GTA is een raar verhaal, slechte engine, dat draait nooit 100% goed (lees: altijd slechter dan andere games).

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 72,26€ 72,26
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1XFX Pro 550W€ 59,50€ 59,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,90€ 92,90
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 97,50€ 97,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,70

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 11:49:
IMO heb je hier meer aan, evt zonder ssd als je die echt niet wilt (dan is het een stuk goedkoper).
GTA is een raar verhaal, slechte engine, dat draait nooit 100% goed (lees: altijd slechter dan andere games).

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 72,26€ 72,26
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1XFX Pro 550W€ 59,50€ 59,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,90€ 92,90
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 97,50€ 97,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,70
Dank voor je suggestie! nogmaals super dat zoveel mensen hun mening willen geven.

Als ik kijk naar de benchmark Zie ik toch wel grote verschillen. Waar zit het verschil in kosten voor dat moederbord in eigenlijk?

• mitsumark
Aangezien je aangeeft dat je pc eigenlijk alleen te langzaam is voor games heb je imo helemaal niks aan zo'n ontzettend dure processor.
De benchmarks die je geeft zijn op 'lage' resolutie waarbij de cpu eerder een bottleneck vormt.
Ook oudere spellen leunen vaak wat meer op de cpu, tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van de gpu.
De amd moederborden zijn met dezelfde features een stuk goedkoper, wat samen een behoorlijke besparing oplevert.

De amd 955 is voldoende om alle huidige games met vol detail te spelen, daarbij heb je ruimte over voor een betere videokaart (die wel echt meer fps geeft) én eventueel een ssd, wat je pc een stuk sneller maakt in windows omgeving.

Hier kun je bv zien hoe weinig invloed de processor heeft op de fps bij een recente (goed ontwikkelde) game.
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html

Waarbij je kunt zien dat de videokaart wel veel invloed heeft.
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page5.html
6870 vs 6950 geeft bv 20% verschil.

[ Voor 36% gewijzigd door mitsumark op 26-11-2011 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:40:
Aangezien je aangeeft dat je pc eigenlijk alleen te langzaam is voor games heb je imo helemaal niks aan zo'n ontzettend dure processor.
De benchmarks die je geeft zijn op 'lage' resolutie waarbij de cpu eerder een bottleneck vormt.
Ook oudere spellen leunen vaak wat meer op de cpu, tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van de gpu.
De amd moederborden zijn met dezelfde features een stuk goedkoper, wat samen een behoorlijke besparing oplevert.

De amd 955 is voldoende om alle huidige games met vol detail te spelen, daarbij heb je ruimte over voor een betere videokaart (die wel echt meer fps geeft) én eventueel een ssd, wat je pc een stuk sneller maakt in windows omgeving.

Hier kun je bv zien hoe weinig invloed de processor heeft op de fps bij een recente (goed ontwikkelde) game.
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html

Waarbij je kunt zien dat de videokaart wel veel invloed heeft.
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page5.html
6870 vs 6950 geeft bv 20% verschil.
Oke, dat is een overtuigend verhaal. Dan ben ik alleen nog niet geheel overtuigd van de nieuwe voeding. Wat ik nu zie zou mijn huidige voeding voldoende moeten zijn? Daarnaast zit ik wat te lezen over zo'n SSD kaart. Maar waar zit die kracht nou precies in?

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:25
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:16:
[...]

Oke, dat is een overtuigend verhaal. Dan ben ik alleen nog niet geheel overtuigd van de nieuwe voeding. Wat ik nu zie zou mijn huidige voeding voldoende moeten zijn? Daarnaast zit ik wat te lezen over zo'n SSD kaart. Maar waar zit die kracht nou precies in?
Hogere bandbreedte via PCI-express.
Pagina: 1