"Microsoft helpdesk" belt om te zeggen dat je een virus hebt

Pagina: 1
Acties:
  • 8.674 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:18

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Ik had vanochtend een of ander onverwachts telefoontje, iets wat ik graag met jullie wil delen.

In ieder geval, Een Engels sprekend iemand met een Indiaans/Pakistaans accent belde mij op. Hij zou van het officiële Microsoft helpdesk team zijn of iets dergelijks, uit Engeland nog wel.
Hij wist mij te vertellen dat ik gevaar liep want er stond een virus op mijn computer :o .
Ik had het echter al meteen in de gaten, want wij hebben gewoon een Nederlandse helpdesk en support afdeling van Microsoft, die ook nog allemaal Nederlands spreken. :*)
bovendien... sinds wanneer belt Microsoft je op... die willen in de meeste gevallen eerst geld zien :/
Grappig is ook dat het telefoon nummer een 06 nummer was. Gek, want 1: in GB hebben ze een 07 nummer voor mobiele telefoons en 2: microsoft belt met mobieltjes??? :|

Ik besloot dus in het verhaal mee te gaan en heel erg bezorgd te zijn, als een gemiddelde computer leek, echter ben ik een Technisch Informatica student, dus ik wist wat ik deed ;)

De man vertelde mij dat ik misschien niet op de hoogte was van het probleem en dat hij kon laten zien op mijn computer dat het goed mis was. Ik moest mijn computer aanzetten en "eventvwr" uitvoeren. Dit is de event viewer in Windows en logt alle informatie over wat er mis is gegaan in je pc enzo.
Vervolgens moet ik bij Windows-logboeken eens zien hoeveel warnings en errors er onder applicaties, beveiliging en systeem stonden.

Met een paniek stem zei ik dat er zo ontzettend veel fouten in stonden. Compleet sarcastisch natuurlijk, want ondertussen had ik mijn computer helemaal niet aan :D

Ik vroeg hem hoe ik het op kon lossen, en ik moest maar eens naar een site gaan en wat downloaden en dan zal alles opgelost zijn.
Ja, dat was voor mij het punt om hem te confronteren 8)

Ik vertelde hem dat ik helemaal geen Windows had, maar Linux Mint draaide. Dat is ook zo, want Windows gebruik ik vrijwel nooit meer. Ook vertelde ik hem dat ik een "Computer Engineer" was, want ja, zo noemen ze mij in het Engels :)

Hij antwoordde met een iets wat geschrokken stem: "You are Computer Engineer yes?"
"Ja zeker" zei ik, "en ik ga nu de politie bellen".

Ik heb werkelijk waar nog nooit zo snel de hoorn op de haak horen gaan _/-\o_

Ik was eerlijk gezegd wel verbaast dat ze je tegenwoordig op deze manier al proberen op te lichten om malware op je pc te installeren! Ik wil dus iedereen waarschuwen voor deze oplichting praktijken.

Ik ben in ieder geval weer een goed verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

:+

Een dergelijk verhaal las ik laatst ook ergens.

Aan spam en ads die roepen dat je iets moet installeren is men wel gewend geraakt, maar social engineering werkt helaas blijkbaar wel (anders was je niet gebeld want was het niet winstgevend). Mensen zijn toch minder op de hoede als er iemand "fysiek" wat zegt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 12:00
hahah geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:18
Het verhaal past goed bij je icon :P

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 13:37
Had je het niet kunnen opnemen? :P Ik zou het wel gehoord willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

Hehe, zo is mijn (65+) buurman laatst ook opgebeld. Ongeveer hetzelfde verhaal, echter had mijn buurman natuurlijk niet door wat er aan de hand was. Voordeel was wel: hij heeft helemaal geen PC.

Dat was ook erg grappig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:41
Er staat zo'n gesprek op you tube, volgens mij van Norton

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

En? Heb je daadwerkelijk ook melding gemaakt van poging tot oplichting bij de politie en het nummer doorgegeven?

Jij bent dan wel zo slim om dit te doorzien, maar wat als ze nou volgende week je oma opbellen, die het allemaal niet zo snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

Ik zou toch even contact opnemen, lijkt op een nieuwe scam. Aangezien jij al tel. nummer hebt niet geheel onbelangrijk.

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffert
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 23:46
Dit is wel een erg slechte poging. Het niet achterlaten van sporen is regel 1 voor fraudeurs. Het feit dat hij zijn nummer achterlaat geeft het niveau mooi weer. Bij betere vormen van social engineering probeert men een soort van 'vertrouwensband' op te bouwen alvorens ze je vragen een actie uit te voeren. Dus bijvoorbeeld ze hebben onderzoek gedaan naar jouw relaties, referenties en familie om ze vervolgens tegen je te gebruiken en allerlei waardevolle informatie te achterhalen zoals, cc nummer, emailadressen of andere zaken.

Wat ik nog vreemder vind is dat je opgeroepen werd om naar website moest gaan? Lijkt me beter om kwaadaardige links niet via een telefoon over te brengen maar via een phishing mail. Dit is immers 100x realistischer.

Al met al een vreemde zaak. Ik zou me als ik jouw was afvragen hoe ze aan je telefoonnummer zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En watvoor fantastisch (anti-)malwarepakket had meneer voor je in de aanbieding? Ben ik toch wel een beetje benieuwd naar ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Ja, een icoontje kies je niet zomaar he ;)
Anoniem: 111246 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:03:
En? Heb je daadwerkelijk ook melding gemaakt van poging tot oplichting bij de politie en het nummer doorgegeven?
Nee nog niet, ik zal in het weekeind eens kijken...
Het was op de huis telefoon, en volgens mij slaat hij geen nummers op... ik zal in ieder geval mijn best doen ;)
Sniffert schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:19:
Al met al een vreemde zaak. Ik zou me als ik jouw was afvragen hoe ze aan je telefoonnummer zijn gekomen.
Mja... gewoon het telefoonboek gebruiken oid? ik werd gebeld op de huis telefoon, dus ja...

[ Voor 21% gewijzigd door wootah op 25-11-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
BAS80 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:07:
https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

Ik zou toch even contact opnemen, lijkt op een nieuwe scam. Aangezien jij al tel. nummer hebt niet geheel onbelangrijk.
Dat is nieuw, nog geen maand terug was een website van een klant van mij gehackt (er draaide een fake website van een bank op). Ik heb vervolgens geprobeerd hiervan aangifte te doen. Ja, geprobeerd.

Want, i quote, "er zijn geen gegevens van u persoonlijk gestolen dus kunt u geen aangifte doen hiervan". Ik ben er maar niet verder op in gegaan, want zelfs mijn argument "dat het toch wel degelijk een poging tot oplichting werd gedaan" werd weggewimpelt door de desbetreffende 0900-8844 mederwerker.
Triest hoor dat ze eerst mijn gegevens moeten jatten voor er actie ondernomen word :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Helaas, toch nog even in mijn telefoon gekeken, het was een anoniem nummer :(

Mijn pa wist ook nog te vertellen dat een paar collega's van hem op de TU/e dit ook hadden gehad. Eentje had het zelfs tot 45min weten te rekken omdat hij het allemaal eens probeerde op RiscOS :*)
"Ja hij geeft een fout als ik het probeer te openen" _/-\o_

Dus ja, als de politie het niet doet kunnen wij tweakers ze nog altijd kapot maken door ze kei hard te trollen 8) :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 11:35
+10!

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDarkstar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-02-2022
Grappig, ik las dit topic vrijdag en afgelopen zaterdag kreeg ik een telefoontje van mijn zus dat een vriendin van haar hetzelfde had meegemaakt in de afgelopen dagen.

Dus ze zijn flink bezig hiermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

Toppe

Oké ✅

Geweldig,

Wat een amateurs zeg. Maar goed, de kans dat je wel iemand aan de lijn krijgt die wel windows heeft & een leek is is natuurlijk vrij groot.

Wel kansloos dat ze niet even #31# voor je nummer zetten, dan was het al minder opzichtig.

Typisch geval van kansloos :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Omg! Ik ben zelf ook "system engineer" Maar helaas overkomt mij dit soort dingen nooit! Wat hilarisch, leuk bespeeld met die man! Hahaha, wat een stunt!

+10

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:05
Hier heb ik nog nooit van gehoord :D ik heb zelf wel al twee keer meegemaakt dat ik door een enorm vaag nummer ben gebeld, in de hoop dat ik zou terugbellen. Heb 1x kunnen opnemen, maar toen was het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 19:44
Helaas is social enginering nog steets de zwakste schakel in beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404395

Geweldig verhaal! (Zou alleen jammer zijn als het een duur nummer blijkt te zijn en men zó uit is op jouw geld :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:41
Hier gisteren ook hetzelfde meegemaakt. Engels "pakistaans" sprekend persoon aan de telefoon gaf aan dat de computer kapot ging en dat hij wilde helpen. Van het Miscrosoft Technical apartment.

Na het: gaan we niet doen ging de hoorn er op. Wat ik mij vooral afvroeg hoe hij aan mijn nummer komt.
Wellicht willekeur?

Hiernog een toevoeging:

http://nakedsecurity.soph...r-telephone-support-scam/

[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 13-12-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:47
Sorry voor het reageren in een oud topic, maar wil toch even kwijt dat deze mensen nog steeds actief zijn.

Ik werd net gebeld door een Engels sprekende mevrouw die me vertelde dat mijn computer spam verstuurde e.d.
Ik had nog nooit gelezen of gehoord van deze oplichtingspraktijken, maar gelukkig werd het me heel snel duidelijk dat dit geen zuivere koek was. Ik probeerde zoveel mogelijk vragen te stellen, omdat ik het niet vertrouwde. Ze zei dat ze van een software service center was voor windows XP, Vista en 7. En ze belde vanuit Needeirlaand (waarschijnlijk geoefend om uit te spreken, maar nog slecht).
Volgens mij werd ze de vragen een beetje zat en zei ze: ''Sir, could you please now start your computer", waarop ik antwoorde: "No". Toen zei ze "Ok, bye bye" en vebrak ze de verbinding.

Was wel een interessant gesprek. Op de achtergrond hoorde ik ook heel veel stemmen, alsof er een volledige sporthal met mensen aan het bellen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Celica_T20 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:32:
(...)

Was wel een interessant gesprek. Op de achtergrond hoorde ik ook heel veel stemmen, alsof er een volledige sporthal met mensen aan het bellen was.
Een callcenter heet zoiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
Celica_T20 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:32:
Sorry voor het reageren in een oud topic, maar wil toch even kwijt dat deze mensen nog steeds actief zijn.

Ik werd net gebeld door een Engels sprekende mevrouw die me vertelde dat mijn computer spam verstuurde e.d.
Ik had nog nooit gelezen of gehoord van deze oplichtingspraktijken, maar gelukkig werd het me heel snel duidelijk dat dit geen zuivere koek was. Ik probeerde zoveel mogelijk vragen te stellen, omdat ik het niet vertrouwde. Ze zei dat ze van een software service center was voor windows XP, Vista en 7. En ze belde vanuit Needeirlaand (waarschijnlijk geoefend om uit te spreken, maar nog slecht).
Volgens mij werd ze de vragen een beetje zat en zei ze: ''Sir, could you please now start your computer", waarop ik antwoorde: "No". Toen zei ze "Ok, bye bye" en vebrak ze de verbinding.

Klopt, ik ben inmiddels ook al 2 of 3 keer gebeld door zo'n vrouwtje. De eerste keer had ik zoiets van wat is dit nou weer en even aangehoord waar het over ging, en vervolgens het gesprek afgekapt. De 2e en 3e keer gelijk boos gereageerd en hun geconfronteerd, waarop hun direct ophingen...

De volgende keer zou ik eigenlijk de Lliam Neeson meme moeten doen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kunnen we hier niet een soort honeypot voor opzetten?
Als gebeld wordt door zo'n toko, doe dan of je meewerkt en probeer ze te verleiden om je webserver te bezoeken "please check my creditcard for virusses". Vervolgens kun je het ip-adres opzoeken en aan de hand daarvan proberen te achterhalen waar ze vandaan komen. (Dan moeten ze wel internet hebben in die callcentra).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
  • Laatst online: 13-06-2021
Ze zijn trouwens met andere pogingen begonnen om je te 'overtuigen'.
Ik heb vrijwel een identiek telefoontje gehad als de topic-starter, alleen liep het anders toen ik hem confronteerde dat hij een internet crimineel was. Hij begon allerlei fck-you's eruit te gooien en zei dat hij een paar mensen met honkbalknuppels op me af zou sturen die mijn huis kort en klein zouden slaan als iki niet meewerkte. Dat vond ik niet leuk meer, heb opgehangen en de politie gebeld. Later heeft hij nog 5x gebeld maar heb ik de hoorn op de haak gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ze bellen ons met regelmaat, voornamelijk in de nacht (Wat heel verveld is) De eerste paar keer praatte ik gewoon mee net als de TS deed maar nu neem ik niet eens meer op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:00

Nemesizz

Untouchable

Toevallig was gisteren op Tros Opgelicht?! een item hierover.
Heb het item helaas gemist, maar ging dus over telefoontjes van een helpdesk dat zogenaamd van Microsoft zou zijn.

Vandaag kreeg ik ook zo'n telefoontje, beetje Indiaans accent Engels sprekend. Had al meteen door dat het nep was toen ze zei dat het van Microsoft Service Center ofzo was. Heb ook meteen de telefoon opgehangen.

Tijdje terug had m'n buurvrouw ook zo'n telefoontje gehad, ook in het Engels en ook zogenaamd van Microsoft.

Dus meteen even op Uitzending Gemist gekeken, en daar had iemand het gesprek opgenomen, de stem was precies hetzelfde als die vrouw die ik aan de lijn had.

Volgens de nummermelder was het overigens een 0014 nogwat nummer (nummer staat nog wel in de lijst denk ik, kan evt nog achterhalen).

Maar weet zeker dat er zat mensen hierin trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Nemesizz schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:02:
Toevallig was gisteren op Tros Opgelicht?! een item hierover.
Heb het item helaas gemist, maar ging dus over telefoontjes van een helpdesk dat zogenaamd van Microsoft zou zijn.

Vandaag kreeg ik ook zo'n telefoontje, beetje Indiaans accent Engels sprekend. Had al meteen door dat het nep was toen ze zei dat het van Microsoft Service Center ofzo was. Heb ook meteen de telefoon opgehangen.

Tijdje terug had m'n buurvrouw ook zo'n telefoontje gehad, ook in het Engels en ook zogenaamd van Microsoft.

Dus meteen even op Uitzending Gemist gekeken, en daar had iemand het gesprek opgenomen, de stem was precies hetzelfde als die vrouw die ik aan de lijn had.

Volgens de nummermelder was het overigens een 0014 nogwat nummer (nummer staat nog wel in de lijst denk ik, kan evt nog achterhalen).

Maar weet zeker dat er zat mensen hierin trappen.
Mochten mensen dit item van Tros Opgelicht nog willen zien, hij is te vinden op Uitzendiggemist:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1318096

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 12:00
Is echter al jaren oud, en doen ze al jaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Nice, ik gebruik ook Linux Mint btw.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 507771

Goedemiddag, ook bij mij poging tot oplichting

(mijn schrijven aan Ziggo)

Goedemiddag Ziggo,

Ik kreeg zojuist een of ander onverwachts telefoontje, iets wat ik graag aan jullie wil melden.

Een Engels sprekende dame met een duidelijk accent (India, Pakistan, Sri Lanka) belde mij op. De desbetreffende dame zou van het officiële Microsoft helpdesk team. Zij wist mij te vertellen dat ik gevaar liep want er stond een virus op mijn computer en hackers waren op dat moment zelfs bezig op mijn computer binnen te komen.

Ik had het direct in de gaten dat dit om oplichting ging; op de vaste telefoon zag ik immers geen telefoonnummer verschijnen, slechts ‘private number’ en de verbinding was slecht. Verder ga ik er een beetje vanuit dat als de knakkers van Windows bellen, er in het Nederlands wordt gesproken en niet vanuit een luidruchtige sweatshop waar de herrie van een A&F naaiatelier op de achtergrond is te horen…

Waar was ik…

Aangezien ik zin had om deze mensen eens flink te zieken en te etteren, heb ik besloten het spelletje mee te spelen. Ik besloot dus in het verhaal mee te gaan en heel erg bezorgd te zijn, als een beginnend computer gebruiker. Ik heb in de loop de jaren enige computer en systeem kennis opgedaan, aangezien ik mij in het verleden eens flink aan het www. de vingers heb gebrand :) .

Ik werd vervolgens door de dame doorverbonden naar een man. De man vertelde mij dat ik misschien niet op de hoogte was van het probleem en dat hij kon laten zien op mijn computer dat het goed mis was. Ik moest mijn computer aanzetten via de ‘windowskey+ R’ het commandscherm opstarten en "eventvwr" uitvoeren. Dit is de event viewer in Windows en logt alle informatie over wat er mis is gegaan in je pc enzo. Vervolgens moest ik bij Windows-logboeken eens zien hoeveel warnings en errors er onder applicaties, beveiliging en systeem stonden.

Met een paniek stem zei ik dat er zo ontzettend veel fouten in stonden en deed alsof ik moest huilen en schreeuwde nog zelfs om hulp. (Gniffel). Ik vroeg de man hoe ik het op kon lossen, en ik moest maar eens naar een site gaan en wat downloaden en dan zal alles opgelost zijn.

Wrijvend in mijn handen en gniffelend in mijn knuistje was dit het moment om hem te confronteren. Ik vertelde hem dat ik inmiddels tijdens het gesprek via internet gezocht had naar oplichting op de ‘windowskey+ R’ manier. De man aan de andere kant reageerde met een wat antwoordde met een iets wat geschrokken stem:

"You ckecked me out?”
“Yep… I did! I have had you long enough on the telephone to trace your whereabouts, either via the telephone line of via your IP address. I am going to skrew you so hard that your grandkids will still be talking about it”.

De man reageerde woest, waarbij zijn taalgebruik erg kleurrijk werd en zijn vocabulaire zich beperkte tot allerlei ziektes. Ik reageerde met een schaterlach als riposte waarop de man schreeuwend de verbinding verbrak.

Wat mij verbaasde is dat oplichtingpraktijken zich op deze directe manier manifesteren. Er werd immers direct contact met mij opgenomen via de vaste telefoon waarbij er een paniek situatie gefingeerd werd. Vervolgens kreeg ik een instructie hoe het op te lossen, door naar een dibieuze site te gaan en hier een virus te downloaden. Voor de mensen met mindere computerkennis onder ons (of zij men minder humor) kan dit ellendig aflopen. Dus Ziggo, wellicht handig om mensen hierover actief te informeren.

Mijn vraag aan u is, of het mogelijk is om deze mensen te traceren. Ik heb het telefoontje vandaag op 10 juni 2013 rond 15:04 ontvangen. Is het noodzakelijk dat ik hiervoor aangifte doe wegens oplichting, computervredebreuk of wat dan ook. Ik wil namelijk weten welk IP adres hier achter zit of welk telefoonnummer gebruikt is. Dan kan ik dit namelijk blokkeren.

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet.

V. R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ben ik de enige die nu plots héél graag zo'n telefoontje zou ontvangen? Ik wil ook wel eens met die mensen spelen >:)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb net zo'n telefoontje gehad, en heb ze meer als een uur bezig gehouden. Eerder in de ochtend had mijn vriendin ook zo'n telefoontje gehad, echter zij spreekt zo goed als geen Engels en heeft de hoorn neergelegd. Ik was natuurlijk al gelijk een beetje achterdochtig.

Heb eerst een tijdje tijd gerekt en een virtuele machine met Windows 7 Home Premium opgestart en daarop alles gedaan wat ze wilden. Als eerste moet ik alle fouten opvragen met event viewer, wat natuurlijk enorm veel was, daarna via teamviewer gingen ze AWCSetup_Marjor.exe installeren (WindowsCare V2 Personal). De scanner gaf enorm veel fouten aan (dat geeft natuurlijk altijd erg veel fouten).

Daarna heeft een technicus van hun (de 5e of 6e 'persoon' welke ik aan de lijn had) me laten zien dat er een verlopen certificaat op mijn PC staat, dat dit toch heel ernstig was. Daarna liet hij me zien dat Security Essentials niet compatible was met Windows 7 Home Premium (door te laten zien dat draaien in compatibiliteits modes niet mogelijk was voor mijn Windows 7 HP, complete BS natuurlijk).

Daarna had ik de keuze, 119 euro of zoiets voor 1 jaar, of betalen voor nog langer. Toen had ik er genoeg van en heb ik maar uitgelegd dat ik een computer analist ben, en al vanaf het begin wist dat het een scam was, waarna ik de de internetverbinding heb verbroken en de telefoon heb neergelegd.

Na afloop vond ik 2 stuks malware op de VM (met Hitman Pro gevonden). Maar snel de VM uitgezet (helaas zonder de wijzigingen in de VM op te slaan).

LPEspecial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Geweldig om te lezen dit hoor, ik werk voor Symantec en kan niet wachten tot ze mij eens bellen, fles bier erbij en een hoop fun hebben :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05 19:51
Het is alweer een half jaar terug maar ik ben ook een keer met hun telefonische bezoek vereerd. Aangezien ik al eerder van de hele scam gelezen had, heb ik ze maar eventjes hun zin gegeven.

Op zich kwamen ze met het bekende verhaal dat medewerkers van Microsoft plots hadden gezien "dat uw Windows computer plots virusmeldingen had verzonden". Ik vroeg nog, welke van mijn computers dan, want ik heb meerdere computers draaien hier. Hun antwoord: "De computer die u het meest gebruikt". Oh ja... :F

Ongeveer een half uur lang heb ik het spelletje meegespeeld, totdat zij zeiden dat ik een tooltje moest downloaden. Toen heb ik maar de bal teruggekaatst en gezegd dat ik geen enkele machine heb met Windows draaien (wat ook klopt), en dat ik ze daarnaast "lang genoeg voor de politie aan de bel gehouden om ze te kunnen traceren, en dat ze binnen enkele momenten een bezoekje konden verwachten". oOo

Ook bij mij werd in recordtijd door de bellers de telefoon opgehangen. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 09:35
Ik ben ook zojuist gebeld door één van deze lieden. Hij sprak Engels met een aziatisch accent en claimde van Microsoft te zijn.

Je krijgt echt hele grappige antwoorden als je een beetje doorvraagt...

Waar belt u vandaan? "Vanuit California, USA." Maar Microsoft is toch in een andere staat gevestigd? Weet u welke staat? Wat vond u van de Microsoft E3 presentatie? Bent u van mening dat de Xbox plannen anti-consument of louter anti-retail zijn? "Sorry, I am from malicious software department."
Wat voor melding heeft u van mijn computer binnengekregen dan? Welke symptomen heeft u waargenomen? Bent u van mening dat Microsoft Security Essentials onvoldoende beveiliging biedt? Wat voor beveiligingssoftware beveelt u aan? "Yes, install software. Let me help you!" Etc.

En hij maar pushen dat ik een remote administration tool moest installeren. :D Uiteindelijk werd hij steeds bozer dat ik niet meewerkte, en toen hij merkte dat ik hem aan het lijntje hield kreeg ik de huid volgescholden.

[ Voor 12% gewijzigd door Arrahant op 14-06-2013 09:54 ]

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.day
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-12-2022
Net ook mijn eerste ervaring met Phising via de telefoon gehad.

Ik kreeg een man aan de lijn die Engels sprak met een Indiaas accent. Hij zou Ronnie Harper heten en zijn MS personeelsID is 3006. Hij werkt voor het Microsoft service center in Manchester en hij vertelde dat mijn pc schadelijke signalen uitzond en dat zou hij mij laten zien. Alleen laten zien, verder echt niets, dat beloofde hij stellig enkele keren. Was echt vastberaden om mij achter mijn pc te krijgen. Vroeg wat voor pc ik had: een desktop of een laptop. Ik zei beide en toen zei hij welke aanstaat. Toen vond ik het wel genoeg geweest en had ik maar opgehangen.

Ondanks dat ik grote vermoedens had, wordt je toch wel verrast door zo'n phishing call. Ik had echt niet verwacht dat een heel callcenter bezig zou zijn met deze onzin (ik hoorde namelijk duidelijk het geruis van een callcenter). Ik heb daarom dit ook maar even geverifieerd via MS en die zeiden inderdaad dat het phishing is.

Ik ben geen leek, maar ook geen echte beveiligingsexpert en dit soort dingen maken mij toch wel een beetje bang. Wat doe je om te voorkomen dat je gebeld wordt door deze gasten en hoe komen ze aan mijn nummer?

Net een tweede belletje gehad. Ditmaal maar gezegd dat ik geen computer had. Hingen snel op. Ik hoop dat het hiermee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-05 20:12

SwordMaster

Melee Island TM

Mijn collega heeft gisteren ook iets dergelijks meegemaakt.

Hij werd gebeld door Microsoft (in steenkolen Engels) door een afgeschermd nummer.
Zijn computer zou ernstige security failures hebben waardoor er veel spam werd rondgestuurd.
Vooral Microsoft had daar veel last van.

Men had daar wel een oplossing voor. Hij werd gevraagd om naar zijn computer te gaan zodat men enige zaken kon controleren en zouden ze hem helpen om dit probleem op te lossen.

Nu woont mijn collega in een uithoek, en was het hem opgevallen dat er een busje voor zijn huis stond. Dat vond hij apart. Op het moment dat hij naar buiten ging, ging het busje met een sneltreinvaart ervandoor. Jammer genoeg heeft hij het kenteken niet te pakken gekregen. Het enige wat opviel was dat het een Pools kenteken was.

Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:45

Gmount

Ecorunner lid

Bij mij thuis hebben ze dit werkelijk al wel 10+ keer geprobeerd :')

zouden dit soort mensen nou steeds nieuwe (prepaid) simkaarten kopen om te voorkomen dat ze getraceerd worden?

PS: als je het slim speelt kun je ook andere marketingmensen die iets proberen te verkopen via de telefoon trollen, altijd leuk >:)

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:05
Ik kreeg maanden geleden voor het eerst zo een telefoontje,. grappig, bezig gehouden, en na lange tijd in lachen uitgebarsten (alles Linux thuis), dagen later had mijn echtgenote een zelfde telefoontje.
Na een paar weken stilte begon het weer, en de frequentie loopt op, ze bellen nu meerdere keren per dag, en ik word er aardig kriegel van.
UPC gebeld, en die beweren het nummer niet te kunnen blokkeren, voornamelijk omdat het niet van het nummer afkomt dat weeregeven wordt, maar over 15 of meer locaties geschakelt word.

2 vraagjes:
1 - Is er een DECT telefoon waarbij ik inkomende nummers kan blokkeren? Ik heb niet veel zin in wachten tot UPC eens een oplossing heeft bedacht.
UPC geeft in elk geval aan dat hun standaard nummerblokkering niet werkt.
2 - Heeft het zin aangifte te doen, en waarvan dan? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik had ze gisteren ook ineens weer aan de telefoon, eerst een nummer zogenaamd uit engeland, later uit iran... of all places...

Als ik internationale codes zie pak ik tegenwoordig niet eens meer op, maar zou het liever gewoon blokkeren, van mijn part al het internationale telefoonverkeer.

edit:
Aangifte wordt in mijn regio gevraagd zelfs hierom, ze kunnen er alleen geen bal mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Suicyder op 26-07-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RoosW schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:04:
...........
2 - Heeft het zin aangifte te doen, en waarvan dan? :(
Deze vraag er even uitgelicht, het antwoord is simpel nee. Dat was mijn eigen conclusie ook al en ik haal inmiddels mijn schouders er over op, zo vaak dat ik er gek van word bellen ze niet. Gelukkig meldt mijn display meestal een nummer en dat is altijd een buitenlands nummer uit een per keer wisselend Aziatisch of Zuid-Amerikaans land. Aangezien we daar geen bekenden hebben zitten, weet ik zeker dat het weer zo'n gast is. In het begin hield ik ze nog wel eens voor de lol aan de praat, maar zodra ik moeilijke vragen begon te stellen van "how do you know that" of zo iets met de strekking "you can't know that" etc. verbreken ze de verbinding of de muts die ik aan de lijn heb snapt zelf niet eens waar ze het over heeft en leutert eindeloos door met haar verhaaltje dat ze voorleest van een briefje. Tegenwoordig neem ik op en leg meteen weer neer.

Maar terug naar je vraag, zelf had ik hier al weinig fiducie in, maar mijn vrouw hield vol en zei "dan mail ik de landelijke politie". Het antwoord dat ze kreeg was precies wat ik verwachtte, ze kunnen niets doen omdat de afzender niet alleen maar in het buitenland zit, maar ook buiten de EU. Het advies was eenvoudig om niet met ze in discussie te gaan omdat ze dan een ingang denken te hebben en eindeloos volhouden in de hoop dat het ze lukt je murw te praten. Beter is (zoals ik nu al doe) om niets te zeggen en meteen op te leggen.

Edit:
Goed bedoeld met je onderstaande reactie register, maar denk je nou echt dat ze van die vermanende woorden van je onder de indruk zijn? Ze lachen zich rot of ze halen hun schouders op. En tijd er aan besteden doen ze toch al en ik kan mijn tijd beter gebruiken. Gezien hun eindeloos volhouden af en toe met succes en ik vermoed dat het dan echt kassa is voor ze. Beter is volhouden met waarschuwen om niet in te gaan op die ongein en absolute argeloze leken duidelijk maken dat dit ongein is.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 28-07-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• register
  • Laatst online: 23-03-2019
Techneut schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:19:
[...]
Beter is (zoals ik nu al doe) om niets te zeggen en meteen op te leggen.
Dat is wel het beste voor jezelf, maar het is beter voor de maatschappij als je ze zo lang mogelijk aan de praat houdt. Hoe minder ze verdienen per uur, hoe sneller de plaag wordt ingedijkt. Ik vraag ze (na lange tijd met mijn imaginaire Windows-machine te sukkelen om hun instructies te proberen volgen) ook op de man af of ze in de plaats geen nuttige job zouden kunnen doen in plaats van te stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 15:04
Laten we hier verder gaan: Telefoonscam topic

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.