Memory geeft no-go, probleem met controller?

Pagina: 1
Acties:

• Intru
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:07
Mijn computer heeft problemen die een vervolg zijn op dit topic van 1.5 jaar geleden.. Het gaat om een MSI 2000HT K9A2 CF-F bordje waar origineel 4 x 2GB ram in zat. Na de problemen in het vorige topic ben ik overgaan op 2 x 2GB.
De laatste tijd vertoont hij echter weer dezelfde kuren als voorheen. Bij het booten gaan alle fans wel aan (een stuk harder dan normaal), maar hij komt niet in de POST. Soms start hij helemaal niet (alsof de voeding niet is aangesloten). Meestal is het een kwestie van stroom er af/op en opnieuw proberen.

En sinds gisteren viel het me ineens op dat ik wel erg weinig vrij geheugen had: er werd nog maar 2 GB gedetecteerd. Heb de 2e module in een ander slot gedaan, en nu wordt er weer 4 GB herkent (maar wel single channel). Memtest gedraaid, maar dit keer worden er geen fouten gevonden. Heb ook een aantal keer getest met 1 reepje, en zelfs dan weigert de computer regelmatig te booten. Dit heb ik met alle 3 de reepjes gedaan.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Het 4e reepje is in het voorgaande topic al dood verklaard, maar ik kan me niet voorstellen dat alle reepjes problemen hebben. Zou dit in de controller/moederbord kunnen zitten?

Specs:
MSI 2000HT K9A2 CF-F
AMD Phenom X4 9995 Black Edition
Club 3D HD4850 512Mb
2 x 2Gb DDR2 Qimonda
80 Gb Intel Postville SSD
Zalman ZM600-HP (600W voeding)

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Tja. Als je de mogelijkheid hebt een heel ander setje geheugen op het moederbord te prikken en dit werkt wel, ligt het aan je geheugen, en anders aan je moederbord. Je weet verder zeker dat je geheugen wel het voltage krijgt dat het nodig heeft om goed te opereren?

Verwijderd

Ik zou eens een BIOS update doen, en dan alle onderdelen een per een weer aansluiten totdat hij opnieuw vastloopt. Maar volgens mij is je moederbord gewoon defect

• Intru
Heb eerst even het voltage gecheckt. Getest met 1 module er in, en vervolgens in kleine stapjes omhoog gedaan. Bij iedere stap gekeken of de boot problemen (soms) nog voorkwamen. In alle gevallen was het in de eerstvolgende boot raak: alleen de fans draaien, verder niks.

Daarna heb ik uit een andere computer een module gehaald van 1GB en daarmee getest, maar de problemen blijven. Het lijkt me dus niet dat het geheugen het probleem is.

De vervolgvraag is natuurlijk: en hoe nu verder? Het mobo komt uit januari 2009, dus garantie zal ik wel niet op moeten rekenen. De PC boot af en toe wel, en werkt vervolgens normaal. Wat is de kans dat ik hiermee andere onderdelen beschadig?

Verwijderd

Haal eens alle hardware uit je kast en leg alles mooi op een antistatische/houten tafel, dus zeker niet op een kleed. Je kan alles meteen aansluiten om te kijken als het misschien een kortsluitingsprobleem is met je kast of je sluit alles één per aan op deze manier:

Eerst moederbord en voeding alleen aansluiten, je kan het aan zetten door op de PWR pinnetjes met een schroevendraaier of schroef er tegen te duwen.
Je moet normaal ook je vga kaart aansluiten voor beeld te hebben, maar sluit die nu niet aan. In je pc of moederborddoos zit er normaal een speakertje, sluit die aan op je moederbord. Als je nu het moederbord start met gewoon de voeding en je hoort een piep dan ligt het niet aan je moederbord. Als je dan je vga kaart aansluit en hij piept niet dan ligt het aan de vga kaart. En op die manier sluit je één per één alles aan totdat hij vastloopt/niet piept

Ook de cpu er eens uithalen en er weer insteken kan ook al wonderen doen (gek genoeg)

Moest het toch je moederbord zijn dan is nog net in garantie, standaard zit er daar 24 maanden garantie op :)

Hopelijk ben je er iets mee

• Intru
Het heeft eventjes geduurd voordat ik de tijd had om te testen, maar het is nu dan toch zover gekomen. Heb de computer in eerste instatie met zo min mogelijk onderdelen aangesloten (mobo + voeding + cpu), kreeg netjes de bekende 'geen ram' piepjes. Toen 1 reepje van 2GB er in gedaan, en kreeg netjes de piepjes voor VGA error.
Toen een oude videokaart (Geforce 7200GS) uit een andere pc gepakt, en waarempel: de pc startte! Een aantal keer gereboot (en stroom er af), en iedere keer weer netjes geboot. Wel duurde het (nog steeds) erg lang voordat de PC door de post fase heen was.
Daarna voor de zekerheid de videokaart weer omgewisseld voor de originele, en direct weer problemen.

De oplossing lijkt dus redelijk simpel: koop een nieuwe videokaart. Ik ben alleen een beetje huiverig geworden mbt deze bak, wat is de kans dat er nog meer (mobo?/psu?) stuk is? Er is al een keer een geheuge reepje stuk gegaan, maar dit zou natuurlijk ook totaal ongerelateerd kunnen zijn. Wat denken jullie?
Pagina: 1